Print
Zoom In
Zoom Out

استاد قرائتی

رسالت معلمان از فقهاءبالاتراست

شناسه مطلب: 12755
زمان انتشار: دوشنبه 19 مهر 1400 ساعت 16:47

وبینار سراسری کشوری توسط اداره آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی یک شنبه 18 مهر در شبکه شاد برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،رئیس ستاد اقامه نماز کشوردرابتدا آغازسال تحصیلی رابه همکاران خود معلمین، مربیان، دبیران و هرکسی که در دنیای تعلیم و تربیت مشغول است تبریک گفت.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، ضمن توصیف خاطره ای از مرجع بزرگ شیعه مرحوم آیت الله العظمی سید محمدرضا گلپایگانی ره گفت: زمانی که ازایشان پرسیدم با اینکه میتوانستم فقیه شوم، آیا خسارت کرده ام که بجای آن معلم شده ام؟ فرمودند: اگر فقیه شوی مثل من خواهی شد اما اگر معلم بمانی مانند هشام میشوی جوانی بوده که در زمان امام صادق(ع) به گونه ای  حرف میزد ، نسل نو را تربیت و جذب او شده بودند،بنا بر این اگر معلم شوی و نسل نو را دریابی امام زمان(ع) راضی تر خواهد بود .

رئیس ستاد اقامه نماز کشور معلمی را مهندسی انسان سازی توصیف کرد و گفت؛معلم کار پنج گروه مهندسی را انجام می دهد. همانطورکه برای ساخت ماشین پنج گروه ،کار هایی مانند کشف معدن، استخراج مواد، ذوب مواد معدنی، قطعه سازی و مونتاژ انجام می دهند.

یک معلم به تنهایی باید کارپنج  گروه مهندسی را انجام می دهد یعنی می بایست ؛ظرفیت و استعداد دانش آموز را کشف کند،استخراج نماید، آنها را با علم، بیان و عمل، بار آورده و عاشق کند، و در نهایت انسان های تربیت شده را به یکدیگر متصل نماید تا جامعه اسلامی ایجاد کند.

استاد قرائتی همچنین با توصیه هایی به  معلمین بیان کرد:نباید موضوعات مادی را سر فصل کارمقدس معلمی  قرار دهیم‌‌. گرچه طبیعی است که لازمه زندگی امرار و معاش است ، ولی مهم نیت در انجام امور می باشد مثلا ما  روزانه از اکسیژن استفاده میکنیم ،اما هیچ کس با نیت اکسیژن جایی نمی‌رود .! 

حجت الاسلام قرائتی گفت: همه شغل ها با جمادات سرو کار دارند اما معلمین با انسان و مغز آنها ،نباید خود را فارغ التحصیل بدانیم چرا که  حتی با وجود۵۰ درس و مدرک کارشناسی و دکترا ،امکان فراگیری کامل علم نیست و پیشنهاد میکنم کتاب هایی را مطالعه کنید که نویسنده آنها حداقل ۳۰۰ کتاب خوانده باشند.

وی با تاکید بر گفت و گوی چهره به چهره  گفت: گاهی سخن چهره  به چهره اثرش بیشتر از سخنرانی عمومی است.

مربیان ما باید شماره تلفن یک کارشناس اسلامی را داشته باشند تا موقع نیاز یا پیش امد سوال رفع، حاجت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، به آیاتی از قرآن کریم که  صفت معلم را رحمت معرفی میکند اشاره کرد و گفت: معلم باید مهربان باشد،قدرت تمثیل داشته باشد،همچنین مدارس باید برنامه های خود را بر اساس نشاط بچه ها تنظیم کنند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در پایان در رابطه با فرهنگ سازی و آموزش نماز در مدارس خاطر نشان کرد: احترام به دعوت خدا و اذان را حفظ کنید، حتی اگر شرایط اقامه نماز را ندارید، یک دقیقه سکوت را در وقت اذان رعایت کنید و با اجرای برنامه هایی مانند، تشکیل کلاس در مساجد، تشویق دانش آموزان به اقامه اذان با اهدای جوایز و نمره، آنها را با خداوند و سنن پیامبر آشنا کنید‌.

در دیدار مشاور وزیر با حجت‌الاسلام پارسانیا تأکید شد:

ارتقای کمّی و کیفی معلمان و دبیران معارف و دین و زندگی

۴ ویژگی معلم شایسته از دیدگاه قرآن

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود(عج) بررسی کرد:

جایگاه و منزلت معلم در آیات قرآن

بازدید روزانه دانش آموزان از مدرسه امام صادق(ع)بروجرد

بازدید روزانه دانش آموزان از مدرسه امام صادق(ع)بروجرد

کتاب الکترونیکی «مقام معلم» در بستر فضای مجازی قرار گرفت

امام جمعه زنجان تأکید کرد:

نقش معلمان در تربیت نیروی انسانی توانمند و متعهد

درخواست وزیرآموزش و پرورش ازحوزه و روحانیت ؛

ائمه جمعه و جماعات یاریگر نظام تعلیم و تربیت باشند

به مناسبت شهادت رئیس مذهب:

تعلیم و تربیت به سبک امام‌ صادق علیه السلام

در محضر امام صادق علیه السلام

چهار درس زندگی از پیشوای ششم شیعیان

آیت‌الله اعرافی:

امروز ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان تبیین کردند:

سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب

آیت‌الله‌علم‌الهدی:

تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود

پیام تبریک آیت الله نورمفیدی به مناسبت روز معلم

صحرایی، در مراسم تجدید میثاق معلمان با آرمان‌های امام راحل؛

ما معلمان با امام راحل عهد می بندیم که پیام او و فرهنگ انقلاب را به نسل آینده منتقل کنیم