Print
Zoom In
Zoom Out

علیرضا حاجیان‌زاده مطرح کرد؛

برنامه‌های دانش‌محور، رکن اساسی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

شناسه مطلب: 12746
زمان انتشار: شنبه 17 مهر 1400 ساعت 11:51

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در نشست شورای اداری این سازمان که به مناسبت آغاز هفته ملی کودک برگزار شد، تاکید کرد: با توجه به شرح وظایف، رویکرد‌ها و ماموریت‌هایی که سازمان برای تحقق آن‌ها تأسیس شده، برنامه‌های پژوهشی و دانش‌محور رکن اصلی و اساسی آن را تشکیل می‌دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، علیرضا حاجیان‌زاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک صبح امروز در نشست شورای اداری این سازمان که به مناسبت آغاز هفته ملی کودک برگزار شد، اظهار کرد: استانداردسازی‌ها و تدوین نظام معیار برای مهد‌های کودک و پیش‌دبستانی‌ها به عنوان مهمترین وظیفه سازمان که در اساسنامه از آن با عنوان «نظام جامع تعلیم و تربیت کودک» یاد شده، به کار تحقیقاتی و مطالعاتی نیازمند است.

حاجیان‌زاده افزود: با تدوین نظام جامع تعلیم و تربیت کودک، شیوه‌نامه‌ها و محتوای آموزشی لازم برای برپایی دوره‌ها و کارگاه‌های تبادل تجربیات و توانمندسازی نیرو‌های انسانی، طراحی و ابلاغ می‌شود.

این محقق در حوزه تعلیم و تربیت کودک، ادامه داد: تعیین شاخص‌ها برای احراز صلاحیت‌ها و شایستگی‌های مربیان و کارکنان و به طورکلی چگونگی استقرار نظام تربیت مربی کودک سایر طرح‌های در دست اقدام سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را تشکیل می‌دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کمک به نقش‌آفرینی و توانمندسازی خانواده‌ها با برگزاری دوره‌های تربیت کودک و ارائه آموزه‌های کارآمد، تنظیم مجموعه ضوابط و مقررات مربوط به محل‌های نگهداری از کودکان، تعریف استاندارد‌های فضا و تجهیزات و سایر امور ضروری، که حاصل پژوهش‌های محققان خواهد بود، پس از نظرسنجی و اعتبارسنجی در قالب نظام جامع، برای استفاده عموم مردم عرضه می‌شود.

حاجیان‌زاده، توضیح داد: بکارگیری نیرو‌های متخصص و توانمند از دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی، پژوهشی در دستورکار قرار دارد تا بتوان با استفاده از آخرین روش‌های تربیتی و آموزشی متناسب، به اهداف کلان سازمان جامه عمل پوشاند.

 

ضرورت تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در بیان ضرورت تأسیس این سازمان گفت: این سازمان با هدف مدیریت یکپارچه و ساماندهی امور کلان تعلیم و تربیت فرزندان ایران زمین در دوران کودکی، از بدو تولد تا پایان سن شش سالگی تأسیس شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با مهم و سرنوشت‌ساز توصیف کردن دوران کودکی، افزود: از آنجا که این مقطع از زندگی افراد کشور، دوران شکل‌گیری شخصیت و شاکله تربیتی و هویتی آنهاست، شیوه تعلیم و تربیت کودکان برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و شأن حاکمیتی دارد.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تأکید کرد: جامعه برای رسیدن به رشد و تعالی همه جانبه و متوازن به بسترسازی برای تعلیم و تربیت مناسب نیروی انسانی از بدو تولد نیازمند است و این مهم تنها با استفاده از همه ظرفیت‌ها و جلب مشارکت همگانی، فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: تشکیل و راه‌اندازی نهادی مستقل، فراگیر، تخصصی و متمرکز با اهداف راهبردی و مدیریتی در امور آموزش و تربیت کودکان کشور، ضرورتی معطل مانده بود که در نهایت با مطالبه عالمانه رهبر معظم انقلاب و تلاش‌های مجدانه مسئولان به تأسیس سازمان منجر شد.

حاجیان‌زاده تاکید کرد: در گذشته حدود ۱۴ نهاد و دستگاه از جمله آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بهزیستی به ترتیب در قالب برپایی مرکز پیش دبستانی، کانون‌های تربیتی و مهد‌های کودک، در زمینه تعلیم و تربیت کودکان زیر شش سال خدمات‌رسانی می‌کردند که فعالیت‌شان تحت یک مدیریت واحد نبود.

او که سابقه مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در کارنامه خود دارد، اظهار کرد: با به توجه به فقدان یک مرکز مدیریت واحد و یکپارچه برای آموزش جامع کودکان زیر هفت سال در گذشته، پس از بررسی‌های لازم، با توجه به مقبولیت و میزان اعتماد نسبتاً زیاد مردم به دستگاه عظیم و رسمی تعلیم و تربیت کشور، در نهایت تولیت این امر با دستور، ولی امر مسلمین به آموزش و پرورش واگذار شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش، در تشریح علت تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در ساختار آموزش و پرورش گفت: با توجه به وجود تفاوت‌های ماهوی در نظام تعلیم و تربیت در سطوح مختلف سنی، بخصوص ویژگی‌های آموزشی مختص سنین زیر هفت سال، وجود یک سازمان مستقل با نگاه تخصصی به امر تعلیم و تربیت کودکان ضرورت داشت.

وی گستردگی مخاطبان، لزوم تربیت مربیان کودک، تسری آموزش‌ها به خانواده‌ها و پرداختن به امور قابل توجهی نظیر تدوین، ابلاغ و نظارت بر حسن اجرای مقررات جامع تأسیس اماکن نگهداری و تعلیم و تربیت کودکان را به عنوان دیگر ضرورت‌های ایجاد این سازمان برشمرد.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در توصیف مخاطبان این سازمان گفت: مخاطبان این سازمان را کودکان از بدو تولد تا پایان شش‌سالگی تشکیل می‌دهند که خود به دو گروه کودکان زیر چهار سال و کودکان چهار تا شش سال تقسیم می‌شوند.

حاجیان‌زاده افزود: طبق آخرین اطلاعات و آماری که در اختیار سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک قرار دارد، هم اکنون حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک زیر هفت سال در کشور وجود دارد و حدود ۳۰۰ هزار مربی و کادر آموزشی در قالب ۵۰ هزار مهد و کودک و پیش دبستانی، وظیفه ارائه خدمات آموزشی به آن‌ها را بر عهده دارند.

او در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: انتقال امور نظارتی و راهبری مهد‌های کودک از سازمان بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش، تداوم ارائه محتوای آموزشی و تربیتی استاندارد، تصویب و ابلاغ شهریه مراکز غیردولتی نگهداری از کودکان، نظارت و ارزیابی مستمر این مراکز، ارتقای سطح آموزش‌های مربیان و بررسی الگو‌های بازگشایی مهد‌های کودک در شرایط کرونا، از جمله مهمترین برنامه‌های سال تحصیلی جاری سازمان را تشکیل می‌دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: نیاز‌ها و مسائل مبتلابه مهد‌های کودک و مراکز پیش‌دبستانی مفصلاً و مبسوط در قالب بخشنامه‌هایی از جانب سازمان تعلیم و تربیت کودک به ادارات کل آموزش و پرورش که متولی اجرای سیاست‌های سازمان هستند ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: بخشنامه‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که برای اطلاع عموم منتشر شده است به صورت کامل و مدون تنظیم شده، به نحوی که بخش اعظمی از سوالات و ابهامات احتمالی را پاسخگوست.

 

افتتاح پورتال اختصاصی روابط عمومی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

حاجیان‌زاده از افتتاح قریب‌الوقوع پورتال اختصاصی مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به نشانی اینترنتی koodak.medu.ir خبر داد و گفت: تا زمان افتتاح این درگاه عموم علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کانال اطلاع‌رسانی سازمان در پیامرسان ایتا به نشانی: http://eitaa.com/koodak یا با مراجعه به پورتال وزارت آموزش و پرورش به نشانی: https://www.medu.ir بخشنامه‌های سازمان را مشاهده کنند.

او با تأکید بر لزوم دسترسی عادلانه همه کودکان به ظرفیت‌های آموزشی و تربیتی، گفت: تحت پوشش قرار گرفتن کودکان مناطق روستایی، حاشیه شهر‌ها و مناطق محروم در اولویت کار سازمان قرار دارد.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک، تصریح کرد: برای تحقق این منظور، در خصوص اعتبارات و برنامه‌ها توجه ویژه‌ای به کودکان در مناطق محروم شده است، همانطور که در گذشته نیز برای این عزیزان کمک‌های مالی و کمک‌های محتوایی متناسب تدارک دیده شده بود.

وی نهاد‌ها و دستگاه‌های همکار و مرتبط با سازمان تعلیم و تربیت کودک را به دو گروه عمده تقسیم کرد و اظهار کرد: گروه اول نهاد‌هایی هستند که در گذشته در امر تعلیم و تربیت کودک اقداماتی داشته‌اند، مثل: بهزیستی، بسیج، حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات، شهرداری ها، سازمان هلال احمر، مساجد و سازمان تربیت بدنی.

حاجیان‌زاده افزود: گروه دوم به سازمان‌ها و نهاد‌هایی اطلاق می‌شود که در حوزه تربیت دوره کودکی تاثیرگذارند، مثل: صدا و سیما، نشر کودک، سینمای کودک، فعالان حوزه کودک در فضای مجازی و مدیریت شهری، و ما از هر دو گروه تقاضا داریم برای پیشبرد اهداف سازمان کمک‌کار ما باشند.

وی در ادامه گفت: ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی که امری حیاتی و حاکمیتی است، نیازمند توسعه‌ همکاری دستگاه‌های مرتبط است.

معاون وزیر آموزش و پرورش، افزود: نباید فراموش کنیم که آموزش و پرورش، مولد سرمایه‌ی اجتماعی، عهده‌دار مسئولیت هدایت و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های مصوب در خصوص فعالیت‌های تعلیمی و تربیتی از مهد‌های کودک و پیش‌دبستانی تا دانشگاه است.

وی تصریح کرد: متأسفانه برخی اختلاف نظر‌ها در دستگاه‌های اجرایی و عدم اقدام به موقع نهاد‌های سیاستگذار، تحقق تأسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با هدف مدیریت و ارائه راهبری واحد و متناسب در عرصه تعلیم و تربیت خردسالان این سرزمین را سال‌ها به تأخیر انداخت.

حاجیان‌زاده افزود: اهتمام ویژه به این امر حاکمیتی در قالب بند دوم سیاست‌های ابلاغی تحول در آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۲ از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به مثابه اقدام ویژه با توسعه مشارکت دستگاه‌ها به وزارت آموزش و پرورش واگذار شد.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، تصریح کرد: با توجه به طولانی شدن زمان تحقق ایجاد مرکزی واحد برای تولیت امور تعلیم و تربیت نو نهالان، معظم له مجدداً و در دیدار ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ با متصدیان وزارت آموزش و پرورش، این مهم را مجدد مورد تأکید قرار دادند.

وی در ادامه گفت: پس از این بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، این موضوع در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و پس از بررسی‌های کارشناسی و مطالعات علمی و تطبیقی، ماده واحده تشکیل «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» در نشست شماره ۸۳۴ به تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۹۹ تصویب شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: پس از تصویب ماده واحده تشکیل سازمان، اساسنامه آن هم در نشست شماره ۸۳۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ هفتم بهمن ماه ۱۳۹۹ تشکیل شد، به تصویب رسید و در تاریخ ۲۶ همان ماه از سوی رئیس وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا ابلاغ شد.

وی تأکید کرد: بر اساس مطالبات رهبر معظم انقلاب و مستندات قانونی گفته شده، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به عنوان مؤسسه مستقل دولتی در وزارت آموزش و پرورش، مرجع رسمی و متولی انحصاری راهبری، ساماندهی، صدور مجوز، هدایت و نظارت بر امور، فرآیندها، تولید محتوا و جذب منابع انسانی شایسته برای تعلیم و تربیت کودکان زیر هفت سال در مهد‌های کودک و پیش دبستانی‌ها است.

حاجیان‌زاده، تبیین کرد: راهبری برنامه‌های آموزشی و پرورشی برای کودکان زیر هفت سال، تدوین نظام جامع کودکی، برنامه‌های تربیتی و حمایتی خاص برای خانواده‌ها، توانمندسازی و ارائه خدمات مشاوره‌ای و تربیتی به خانواده‌ها بخش‌هایی از مهم‌ترین وظایف این سازمان را تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در پایان گفت: برنامه ریزی به منظور تکوین و تعالی هویت کودکان و رشد همه جانبه و متوازن آن‌ها و در عین حال آماده کردن کودکان برای ورود به نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور سایر وظایف مهم این سازمان را تشکیل می‌دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، نخستین نشست هیئت امناء این سازمان تاریخ اول اردیبهشت ماه امسال با موضوع «ارائه دیدگاه‌ها برای تنظیم ساختار و استقرار سازمان» و دومین نشست این هیئت در تاریخ ۱۹ خردادماه با موضوع «انتخاب رئیس و ساختار سازمان» تشکیل شد. علیرضا حاجیان‌زاده در تاریخ ۳۰ خردادماه سال جاری طی حکمی به امضای وزیر وقت آموزش و پرورش به عنوان «معاون وزیر و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» منصوب شد و این سازمان در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ طی مراسمی نمادین به طور رسمی آغاز به کار کرد.

بر اساس این گزارش، ساختار اداری سازمان با ۶۷ پست سازمانی در قالب دو معاونت و دو اداره‌کل، بر حسب شرح وظایف مندرج در اساسنامه پیش‌بینی شده و اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال به منظور تأمین هزینه‌های راه‌اندازی سازمان و پرداخت حقوق و مزایای پرسنل در بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور برای آن پیش‌بینی شده است.

ساختمان موقت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در سیزدهم مردادماه امسال مقارن با واپسین روز‌های وزارت محسن حاجی میرزایی بر وزارت آموزش و پرورش، در پلاک شماره ۱۳ خیابان سرپرست تهران افتتاح شده بود. براساس تقویم مناسبتی کشور جمهوری اسلامی ایران، هفته ملی کودک از ۱۶ مهرماه آغاز شده و همه‌ساله طی این هفته، برنامه‌هایی ویژه گرامیداشت خردسالان و کودکان از سوی سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف به صورت محدود یا فراگیر برای استفاده مخاطبان ارائه می‌شود.

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد