Print
Zoom In
Zoom Out

کربلا را دوباره باید خواند

کدام اولویت! حج یا حسین علیه السلام؟

شناسه مطلب: 12636
زمان انتشار: يكشنبه 24 مرداد 1400 ساعت 09:03

ستاد همکاریها/ اولویت‌ها تصمیم‌سازند. انتخاب‌ها درگرو اولویت‌هاست که معنا می‌یابد....

اولویت‌ها تصمیم‌سازند. انتخاب‌ها درگرو اولویت‌هاست که معنا می‌یابد. در زندگی اصولاً «دعوا سر اولویت است» ضرب‌المثل اهالی سال 61 هجری است. ضرب‌المثلی که هیچ‌وقت کهنه نمی‌شود. زبان دل آن‌ها که رسیدند و آن‌ها که نرسیدند... از «آن‌ها که نخواستند با حضرتش باشند»، «آن‌ها که خواستند با حضرتش باشند، ولی نشد» تا «آن‌ها که با او هم‌قدم شدند و به سعادت رسیدند».

*کدام اولویت مهم‌تر است؟

داستان غریبش از غدیر شروع شد. پیغمبر فرمود: من اولی بر شما نیستم؟ (أَیهَا النَّاسُ أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مَوْلَای‏ وَ أَنَا مَوْلَى‏ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَنَا أَوْلَى بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ قَالُوا بَلَى یا رسول‌الله‏)‏

جان سؤال این بود: «اولویت» با شماست یا من؟ و همه گفتند: شما، یا رسول‌الله!

آنگاه فرمود: مَنْ‏ كُنْتُ‏ مَوْلَاهُ‏ فَهَذَا وَلِی اللَّهِ عَلِی‌بن‌أَبِی طَالِبٍ مَوْلَاه‏.

هرکس این اولویت را فهمیده، (أَ لَسْتُ أَوْلَى بِكُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ نَفْسِهِ قَالُوا بَلَى یا رسول‌الله) پس‌ازاین، همین فرمول را برای علی به کار ببرد. پس‌ازاین علی بر شما همین ولایت و اولویت را دارد.

آن‌ها که این اولویت را شناختند، به درک غدیر نائل شدند و آن‌ها که غدیر را فهمیدند، کربلایی شدند. فهم غدیر پیش‌نیاز لازم فهم کربلاست.

و چقدر دین ما دین پررمز و رازی است؛ در زیارات این نشانه را گذاشته‌اند که ره گم نشود: پشت به قبله و رو به امام بایست! پشت به قبله و رو به امام بودن در آداب زیارت جایگاهی دارد و سرشار از اشارت است، یاد‌آور این جلوه از تاریخ: اول حسین، آخر حج! وقتی حسین به سمت کربلا حرکت آغاز می‌کند، همه‌چیز از اولویت خارج می‌شود، حتی طواف حج واجب! دیگر مکه و مدینه ماندن اولویت خود را از دست می‌دهد و حتی تفسیر گفتن بهانه‌ای بیش نمی‌شود برای رفع تکلیف! و اگر بگوییم این واجبات در برابر تصمیم ولی خدا از استحباب هم بی‌رنگ‌تر می‌شود، درست گفته‌ایم.

شرط کربلایی شدن، ناتمام گذاشتن حج و انتخاب حسین علیه‌السلام، و چه تصویر غریبی: پشت کردن به یک اولویت! برای رسیدن به امامی که امروز او اولویتش با همه فرق دارد...

شاید این تصویر، فهم اولویت و معیار‌هایش را بهتر تبیین کند.

کسانی که با خود گفتند اول حج بگذاریم، بعد به حسین می‌رسیم...نرسیدند!

تاریخ می‌خواست به همه درس اهمیت اولویت‌دهی یاد بدهد.

جایی که اولویت، «حسین» است، هیچ تأخیری جایز نیست. باید اولویت‌ها را همراه امام انتخاب کرد، نه زودتر نه دیرتر. «... و المتأخر عنهم زاهق...»

و چقدر سخت می‌شود تشخیص این اولویت؛ خیلی‌ها اشتباه کردند...آری همیشه «دعوا سر اولویت است» و اولویت را باید از ولیّ جامعه شنید...

*کربلا را دوباره باید خواند...

معمای تاریخی «قلوبهم معک و سیوفهم علیک» را باید کشف کرد. چگونه دل با امام باشد و شمشیرها بر امام؟! راز «هل من ناصر...» امام را باید فهمید، راز تنهایی و غربت در عرصه‌های مهم را باید شناخت و کربلا بهترین مکان است برای جواب گرفتن مسائل امروز. کربلا را دوباره باید خواند...

نوشته؛حجت‌الاسلام سیّد علی‌اصغر علوی، پژوهشگر و مؤلف در حوزه عاشورا



توسط مؤسسه دارالزهراء (سلام الله علیها)

اجرای درسنامه‌های فاطمیه در بیش از ۵۰ مدرسه قم

اپلیکیشن قطار قرآنی

آموزش مفاهیم دینی به زبان کودکانه با فناوری تعاملی

گزارش

 مدرسه امام حسین(ع) همدان؛ الگویی موفق در تربیت نسلی متعهد و با نشاط

توسط مؤسسه دارالزهراء (سلام الله علیها)

اجرای درسنامه‌های فاطمیه در بیش از ۵۰ مدرسه قم

مدیر حوزه علمیه خراسان

تحول در آموزش و پرورش به آینده کشور گره خورده است

دیداردبیر جدید ستاد همکاریها با مدیر حوزه علمیه خراسان

تصاویر/ اردوی شبی در حوزه علمیه ویژه دانش آموزان سلماس

درمشهد برگزارشد

دوره جامع و مهارتی «تربیت مبلغان کودک و نوجوان»

برگزاری گفتمان دینی با موضوع حجاب و عفاف در مدارس ایرانشهر

یادداشت/ کریم دلفانی؛

سهم حوزه علمیه از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دولت اسناد محور چهاردهم

گزارش

تربیت دینی و اجتماعی پایدار با اجرای طرح سه میم

اپلیکیشن قطار قرآنی

آموزش مفاهیم دینی به زبان کودکانه با فناوری تعاملی

به همت مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

 فضلا و کارشناسان حوزوی در میان دانش اموزان برای پاسخ به سئوالات گوناگون

نماینده ولی فقیه در استان یزد

آموزش و پرورش نیازمند بازگشت به سه اصل بنیادین تدیّن، تفکر و تعقل است

دوره تربیت مربی کودک و نوجوان ویژه مبلغین و روحانیون شهرستان دلگان

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی:

آموزش و پرورش زمینه‌ ساز انتقال مفاهیم اخلاقی و قرآنی باشد

مدیر حوزه علمیه گیلان

ارتباط مؤثر حوزه و آموزش و پرورش موجب ارتقای معنویت نوجوانان می شود