Print
Zoom In
Zoom Out

آماده کردن مردم نسبت به غیبت حضرت مهدی علیه السلام رسالت خطیر امام هادی

شناسه مطلب: 12619
زمان انتشار: سه شنبه 13 تیر 1402 ساعت 09:22

امام هادی علیه السلام در سال ۲۱۲ ه.ق در شهر صریا (نزدیک مدینه) دیده به جهان گشود. سال ۲۲۰ ه.ق در مدینه به امامت رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، آن حضرت ۱۳ سال اول امامت خود را در آن شهر سپری نمود و ضمن بهره رسانی معنوی و علمی به شیعیان، به امور آّنان رسیدگی می کرد تا این که متوکل (خلیفه ی وقت) که در دشمنی با ائمه اطهار علیه السلام مشهور بود؛ به خاطر هراسی که از نفوذ و محبوبیت امام علیه السلام در جامعه داشت ایشان را از مدینه به سامرا فراخواند زیرا احساس می کرد که باید امام را از نزدیک تحت نظر بگیرد.

امام هادی علیه السلام با این که شدیدا تحت نظر بود، اما از پای ننشست و فعالیت های خود را به شیوه ای مطابق اوضاع زمان خویش به پیش برد.

 از مهمترین فعالیت های ایشان این بود که به مردم از راه های گوناگون آگاهی داده و منصب امامت و مقام علمی خود را در طی سخنان خویش و در مناظرات و پرسش و پاسخ های علمی، آشکار کرده و تثبیت کند.

 همچنین عدم مشروعیت حکومت بنی عباس را تبیین می کرد. یکی دیگر از محورهای فعالیت امام، آماده کردن مردم و شیعیان نسبت به غیبت حضرت مهدی علیه السلام بود.

آن حضرت در شهر سامرا به شهادت رسید. در مورد شهادت امام هادی علیه السلام و قاتل آن حضرت اختلاف است: برخی معتمد عباسی را قاتل آن حضرت می دانند (یعنی این واقعه در زمان خلافت معتمد رخ داده است) و به عقیده ی برخی دیگر معتز عباسی، فرمان قتل آن بزرگوار را صادر و معتمد آن را اجرا کرد. (یعنی این واقعه در زمان خلافت معتز روی داده است.)

پس از شهادت، امام حسن عسکری علیه السلام بر پیکر مطهر پدر خویش نماز گزارد و پس از تشییع جنازه، ایشان را در منزل خویش به خاک سپردند.

*شهادت امام هادي‏ عليه السلام

عَبيد اللَّهِ بن يَحيي الخاقان :

لَو رَأيتَ أباهُ رَأيتَ رَجُلاً جَزلاً نَبيلاً فاضِلاً

اگر پدر امام عسكري‏ عليه السلام (امام هادي‏ عليه السلام) را مي‏ديدي ، او را بسيار كريم و بخشنده ، با نجابت و صاحب فضل مي‏يافتي/ الإرشاد ، ص ۳۳۹ .

*در محضر امام هادی  امام هادي‏ عليه السلام :

مَن أطاعَ اللَّهَ يُطاعُ

 هر كس از خدا فرمان ببرد ،از او فرمان برند/تحف العقول ، ص ۴۸۲ .

*عاقبت عاقّ والدين 

العُقوقُ يُعقِبُ القِلَّةَ و يُؤدِّي إلَي الذِّلَّةِ

عاقّ [والدين] ، ناداري در پي‏دارد و به خواري مي‏كشاند/بحار الأنوار ، ج ۷۴ ، ص ۸۴ .

*عواقب خشم 

الغَضَبُ عَلي مَن لاتَملِكُ عَجزٌ و عَلي مَن تَملِكُ لَومٌ

خشم بر كسي كه اختيارش به دست تو نيست ، نشانه ناتواني و بر آن‏كه اختيارش به دست تو است ، مايه سرزنش است /مستدرك الوسائل ، ج ۱۲ ، ص ۱۱ .

*هرچه بکاری همان را برداشت کنی 

مَن يَزرَع خَيراً يَحصُد غِبطَةً و مَن يَزرَع شَرّاً يَحصُد نَدامَةً

هر كه بذر خوبي بكارد ، شادماني بدرود و هر كه تخم بدي بيفشاند ، پشيماني مي‏درود/بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۷۳ .

از خود راضی نباشیم 

مَن رَضِيَ عَن نَفسِهِ كَثُرَ السّاخِطونَ عَلَيهِ

آن كه از خودش راضي شود ، ناراضيان از او فراوان شوند

بحار الأنوار ، ج ۷۲ ، ص ۳۱۶ .



گزارش

تربیت دینی و اجتماعی پایدار با اجرای طرح سه میم

تصاویر

دیدار جمعی از دانش آموزان سطح شهر سنندج با نماینده ولی فقیه

گزارش

 مدرسه امام حسین(ع) همدان؛ الگویی موفق در تربیت نسلی متعهد و با نشاط

توسط مؤسسه دارالزهراء (سلام الله علیها)

اجرای درسنامه‌های فاطمیه در بیش از ۵۰ مدرسه قم

مدیر حوزه علمیه خراسان

تحول در آموزش و پرورش به آینده کشور گره خورده است

دیداردبیر جدید ستاد همکاریها با مدیر حوزه علمیه خراسان

تصاویر/ اردوی شبی در حوزه علمیه ویژه دانش آموزان سلماس

درمشهد برگزارشد

دوره جامع و مهارتی «تربیت مبلغان کودک و نوجوان»

برگزاری گفتمان دینی با موضوع حجاب و عفاف در مدارس ایرانشهر

یادداشت/ کریم دلفانی؛

سهم حوزه علمیه از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دولت اسناد محور چهاردهم

گزارش

تربیت دینی و اجتماعی پایدار با اجرای طرح سه میم

اپلیکیشن قطار قرآنی

آموزش مفاهیم دینی به زبان کودکانه با فناوری تعاملی

به همت مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

 فضلا و کارشناسان حوزوی در میان دانش اموزان برای پاسخ به سئوالات گوناگون

نماینده ولی فقیه در استان یزد

آموزش و پرورش نیازمند بازگشت به سه اصل بنیادین تدیّن، تفکر و تعقل است

دوره تربیت مربی کودک و نوجوان ویژه مبلغین و روحانیون شهرستان دلگان

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی:

آموزش و پرورش زمینه‌ ساز انتقال مفاهیم اخلاقی و قرآنی باشد

مدیر حوزه علمیه گیلان

ارتباط مؤثر حوزه و آموزش و پرورش موجب ارتقای معنویت نوجوانان می شود