Print
Zoom In
Zoom Out

به مناسبت ولادت پيشواي هشتم

زندگی به سبک ضامن آهو

شناسه مطلب: 12568
زمان انتشار: سه شنبه 09 خرداد 1402 ساعت 09:21

ستاد همکاریها / حضرت امام علي بن موسي الرضا(ع) در مدينه‌ ي منوره به دنيا آمد. ابوالحسن كنيه و رضا، صابر، رضي و وفيّ از القاب آن حضرت مي ‌باشند.

مادرش ام ‌البنين كه تكتم، نجمه و طاهره ‌اش نيز مي ‌خوانند. هارون الرشيد، محمد امين و عبداللَّه مأمون در زمان امام رضا(ع) خلافت كردند. تنها فرزند امام رضا(ع) حضرت جوادالائمه(ع) مي ‌باشد. آن حضرت در اواخر عمر، به درخواست مامون عباسي، به مرو رفته و به اصرار خليفه، ولايت عهدي او را مي ‌پذيرد. با پذيرش ولايت عهدي، مامون قصد داشت هم امام را تحت نظرِ خود داشته باشد و هم خود را دوستدار اهل بيت عنوان كرده و از محبوبيت برخوردار گردد. اما سرانجام مامون، خود، امام را به شهادت رساند

*چند خصلت ویژه امام مهربانی ها 

ابراهيم بن عبّاس  می گوید:و كانَ [أبُوالحسَنِ الرِّضاعليه السلام] كَثيرَ المَعروفِ والصَّدَقَةِ فِي السِّرِّ

امام رضاعليه السلام در پنهان بسيار نيكي مي‌كرد و صدقه مي‌داد/ بحار الأنوار ، ج ۴۹ ، ص ۹۱

معروف الكرخي  می گوید:دَخَلَ الرِّضاعليه السلام الحَمّامَ فَقالَ لَهُ بَعضُ النّاسِ : دَلِّكني يا رَجُلُ! فَجَعَلَ يُدَلِّكُهُ فَعَرفُوهُ فَجَعَلَ الرَّجُلُ يَعتَذِرُ مِنهُ و هُوَ يُطَيِّبُ قَلبَهُ و يُدَلِّكُهُ

امام رضاعليه السلام وارد حمام شد . مردي به ايشان گفت : "اي مرد! پشتم را كيسه بكش ." امام شروع به اين كار كرد. كساني آن حضرت را شناختند . (آن گاه مرد وي را شناخت) و عذر خواهي كرد ؛ اين در حالي بود كه امام او را دلداري مي‌داد و پشتش را كيسه مي‌كشيد/  مناقب آل أبي طالب ، ج ۳ ، ص ۴۷۱

*در محضر امام رئوف

امام رضاعليه السلام فرمود :مَن طَلَبَ الأمرَ مِن وَجهِهِ لَم يَزِلَّ ، فَإن زَلَّ لَم تَخذُلهُ الحِيلَةُ

آن‌كه كار را از راهش بجويد نمي‌لغزد ، و اگر بلغزد راه چاره در پيش‌رو دارد/ بحار الأنوار، ج ۷۱، ص ۳۴۰

*خود را مسخره نکن 

مَن سَألَ اللَّهَ التَّوفيقَ و لَم يَجتَهِد فَقَدِ استَهزَأَ بِنَفسِهِ

هر كس از خدا توفيق بخواهد و تلاش نكند ، خود را مسخره كرده است/ميزان الحكمه ، ح ۲۷۹۰ .

*نابودی پنهان

إيّاكَ أن تَتبَعَ النَّفسَ هَواها فَإنَّ في هَواها رَداها

مبادا از هواي نفس پيروي كني كه در آن نابودي نهفته است/ مشكاة الأنوار ، ص ۴۵۵ .

*بهترين مال

أفضَلُ المالِ ما وُقِي بِهِ العِرضُ

بهترين مال آن است كه آبرو با آن محفوظ بماند/ بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۵۲ .

*وقتی خداوند خشمگین می شود 

مَن لَقِيَ فَقيراً مُسلِماً فَسَلَّمَ عَلَيهِ خِلافَ سَلامِهِ عَلَي الأغنياءِ لَقِي اَللَّهَ يَومَ القِيامَةِ و هُوَ عَلَيهِ غَضبانٌ

هر كس مسلمان فقيري را ديدار كند و برخلاف سلامي كه به ثروتمندان مي‌كند، به او سلام كند ، روز قيامت در حالي به ديدار خدا مي‌رود كه بر او خشگمين است/ عيون أخبار الرّضاعليه السلام ، ج ۲ ، ص ۵۲ .

*گروه پیروز 

مَا التَقَتْ فِئَتانِ قَطُّ إلّا نُصِرَ أعظَمُهُما عَفواً

از ميان دو گروهي كه با هم روبه ‌رو مي‌شوند ، پيروزي با گروهي است كه بخشش بيشتري داشته باشد/ بحار الأنوار ، ج ۷۱ ، ص ۴۵۲ .

*مردم دو گونه‌اند

النّاسُ ضَربانِ : بالِغٌ لايَكتَفِي و طالِبٌ لايَجِدُ

مردم دو گونه‌اند:يابنده‌اي كه [به يافته‌اش] بسنده نمي‌كند، و جوينده‌اي كه نمي‌يابد/ بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۲۵۳ .

جلسه کارگروه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اردکان برگزار شد + عکس

انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت مهم آموزش و پرورش است

استاد حوزه علمیه کردستان:

آموزش و پرورش به مقوله آموزش قرآن در مدارس توجه لازم را داشته باشد

معاون پرورشی آموزش و پرورش اصفهان:

حفظ و تقویت سنگر آموزش و پرورش توصیه شهید زاهدی بود

مسئول هماهنگی کننده عقیدتی سیاسی ارتش منطقه اصفهان:

ایفای نقش تبلیغ دینی در بستر تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ است

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه اصفهان:

لزوم حضور طلاب و روحانیون در شوراهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز آموزش و پرورش

نایب رئیس شورای همکاری استان اصفهان:

رسالت مشترک معلمان، طلاب و روحانیون انسان‌سازی است

تصاویر/ گردهمایی طلاب و روحانیون شاغل در آموزش و پرورش اصفهان

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دکتر نیکزاد در جمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی