Print
Zoom In
Zoom Out

یادداشت

ره آوردهای تربیتی یک انتخاب

شناسه مطلب: 12565
زمان انتشار: دوشنبه 31 خرداد 1400 ساعت 12:08

در نصرت های متحیر کننده گام دوم به ویژه این پیروزی بزرگ مقیاس انتخابات 1400 را با کدام ابزار باید از آفات و بلیات در امان داشت

ستاد همکاریها / حجت الاسلام حسین درودی در یادداشتی به مناسبت برگزاری شکوهمند انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و نیز ششمین دوره شوراهای اسلامی شهرو روستا با بیان ره آودهای تربیتی یک انتخاب ،اهتمام به مقام شکر گزاری از نعمت های انقلاب اسلامی  را تبیین نموده است. 

چگونگی حفاظت از نعم الهی:

از پیروزهای انقلاب اسلامی با چه وسایل و وسائطی در گام اول محافظت شده است و هم چنین در نصرت های متحیر کننده گام دوم به ویژه این پیروزی بزرگ مقیاس انتخابات 1400 را با کدام ابزار باید از آفات و بلیات در امان داشت تا حضور فرشتگان آسمان و زمین سر سلسله جنبان مهرورزی خدمات به محرومین و مستضعفان را در خود داشته باشد، تا شعار صدور انقلاب اسلامی امام خمینی رحمه الله علیه در جهان جهت حمایت از آزادیخواهان  و آزاد اندیشان مسلمان و غیر مسلمان طنین افکن گردد به همین منظور ضروری است به مبانی حفظ ارزش های انقلاب اسلامی بپردازیم

- مقام شکر و حفظ انقلاب اسلامی:

در سوره مبارکه ابراهیم آیه 7 متفاوت بودن حفظ ارزش های با دیگر ملل و نحل به خوبی تبیین گردیده است

« وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ »  و (نيز به يادآور) هنگامى كه پروردگارتان اعلام فرمود: همانا اگر شكر كنيد، قطعاً (نعمت‌هاى) شما را مى‌افزايم، و اگر كفران كنيد البتّه عذاب من سخت است. اين آيه، مهم‌ترين و صريح‌ترين آيه قرآن در مورد شكر نعمت و يا كفران آن است، كه بعد از آيه‌ى مربوط به نعمت آزادى و تشكيل حكومت الهى، به رهبرى حضرت موسى مطرح شده است و اين، رمز آن است كه حكومت الهى و رهبر آسمانى مهم‌ترين نعمت‌هاست، و اگر شكرگزارى نشود خداوند مردم ناسپاس را به عذاب شديدى گرفتار مى‌كند. با توجه به آیه شریفه شكر نعمت مراحلى دارد:

الف: شكر قلبى كه انسان همه‌ى نعمت‌ها را از خداوند بیابد و بداند.

ب: شكر زبانى از روی تعظیم و تکریم، نظير گفتن‌ «الْحَمْدُ لِلَّهِ»

ج: شكر عملى كه با انجام عبادات صحیحه و صرف كردن عمر و اموال در مسير رضاى خدا و خدمت به مردم به دست مى‌آيد.

از آیات وحی استنباط می کنیم که انقلاب اسلامی با مصادیق سه گانه شکر متفاوت از انقلابات جهان استوار مانده و به افتخار آفرینی های خود ادامه می دهد، و این مهم ضرورت دارد برای جوانان و مردم غیور کشورمان فهم گردد که شکرانه حقیقی از این پیروزی و بهروزی فریاد رسی از قلوبی است که بر اثر ثقل مشکلات فرودگاه لبان آنان تحمل خنده را در خود نمی یابند. چراکه  این شالوده کاری را باید از این حدیث امام صادق (علیه السلام بیاموزیم)- داوودبن‌سرحان گوید: نزد امام صادق (علیه السلام) بودیم که سَدیر صیرفی وارد مجلس شد سلام کرد و نشست، امام (علیه السلام) فرمود: «ای سَدیر! هرکس ثروت بیشتری داشته باشد، حجت خدا هم بر او زیاد است (مسئولیت بیشتری دارد) و اگر شما می‌توانید ثروت خود را به خودتان بدهید». سدیر عرض کرد: «یعنی چه و چگونه انسان مال خودش را به خودش می‌پردازد»؟ فرمود: «به این ترتیب که نیازهای برادران دینی را از همین اموال تأمین نمایید و با بذل اموال، احتیاج آنان را برطرف سازید». سپس فرمود: «ای سدیر! نعمت های الهی را با حسن مجاورت و سپاسگزاری برخورد کرده و فراگیرید و از کسی که درباره شما احسان نموده، تشکر کنید و به کسی که از احسان شما تشکر می‌کند، انعام و بخشش کنید که اگر شیوه شما چنین باشد، مستوجب افزایش نعمت از خدا خواهید شد و از برادران خود محبت و خیرخواهی می‌بینید». سپس حضرت این آیه را تلاوت فرمود: لَئِن شَکَرْتُمْ لأَزِیدَنَّکُمْ، از این کلام امام معصوم علیه السلام درس می آموزیم که احسان و نیکوکاری اگر در دولت مراحل فرهنگ سازی را به خود بیابد و در زندگی مردم جلوگری کند در حقیقت حفاظی از برای نعمات الهی و ناکامی دشمنان و استمرار ارزش های ناب را رویکرد افزایشی بخشیده و بخشی از بهشت موعود یا همان جیات طیبه را در دنیا مادیبه منصه ظهور و بروز برساند.

(ابراهیم/ ۷) تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۴۲ بحارالأنوار، ج۶۸، ص۴۷/ الأمالی للطوسی، ص۳۰۲/ وسایل الشیعهًْ، ج۱۶، ص۳۲۸/ نورالثقلین؛ «کنّا عند أبی عبدالله (... من اموالکم» محذوف/ البرهان


-انقلاب اسلامی مولد وسایل نجات

مردم ایران عزیز قادر است از حماسه های ییروز خود وسایل مهرورزی و نشاط مردمان در بند فقر و استکبار جهانی را تولید و توزیع نماید، و با طرح های عمیق و دقیق و فرامرزی طمع محبت خداوند مهربان را در ابتدا با اندیشه ورزی توحیدی، و در ادامه با راه کار آفرینی جهت مشکلات اجتماعی و سبک زندگی شهد عدالت را به کام انسان های محروم برساند و بچشاند، چراکه امام صادق عليه السلام فرموند: شكر نعمت، دورى از گناه است و هم چنین فرمود: شكر آن است كه انسان نعمت را از خدا بداند (نه از زيركى و علم و عقل و پست و مقام وتلاش خود يا ديگران) و به آنچه خدا به او داده راضى باشد و نعمت‌هاى الهى را وسيله‌ى گناه قرار ندهد، شكر واقعى آن است كه انسان نعمت خدا را در مسير خدا قرار دهد. شكر در برابر نعمت‌هاى الهى بسيار اندک و ناچيز و غيرقابل بیان است، به فرمایش مصلح الدین سعدى شیرازی: "بنده همان به كه زتقصير خويش‌ - عذر به درگاه خدا آورد- ورنه سزاوار خداوندي اش‌- كس نتواند كه بجا آورد"  در این حديث چه پیامی نهفته است این كه خداوند متعال به موسى علیه السلام وحى كرد: حقّ شكر مرا بجا آور، موسى گفت: اين كار امكان ندارد، زيرا هر كلمه‌ى شكر نيز شكر ديگرى لازم می دارد. وحى آمد: همين اقرار تو و اين كه مى‌دانى هر چه هست از من است، بهترين شكر من است. در همین راستا حضرت امام رضا علیه السلام  می فرماید، كسى كه از مردم تشكر نكند از خدا نيز تشكر نكرده است. «من لم يشكر المنعم من المخلوقين لم يشكر الله». لهذا تشکر از خداوند مهربان در این نصرت دشمن سوز و  امید ساز باید نشاط و شادی های مردم را قالب قرآنی و توحیدی داد. 

انواع شکرگزاری در انقلاب اسلامی:

در انقلاب اسلامی ایران عزیز در صحنه های مختلف و متعدد شاهد شکرگزاری هایی بوده ایم که نظام اسلامی در مقابل استکبار جهانی و مزدوران و پادو های آن بیمه کرده است که بخشی از آنها در حوزه فردی و جمعی و برخی در ساحت های بین المللی و عرصه های عاطفی و عقلی قابل مشاهده است. 

1- شکرگزاری با واسطه و بی واسطه 2- شکرگزاری موقتی و مقطعی 3- شکرگزاری تراز آموزه های قرآنی 4- شکرگزاری حسی و عقلی 5- شکرگزاری شهودی 6- شکرگزاری جمع پذیر و خانوادگی 7- شگرگزاری فردی و پنهان 8- شکرگزاری ناب توحیدی 9- شکرگزاری جهادی 10- شکرگزاری گام به گام 11- شکرگزاری بدون مرز 12- شکرگزاری فراملیتی 13- شکرگزاری عاشقانه 14- شکرگزاری کودکان



نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه سمنان 

آموزش و پرورش کلید نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و ارزش‌های اسلامی در جامعه است

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان

مدرسه؛ کانون تمرین زندگی و فعالیت‌های اجتماعی دانش‌آموزان است

امام جمعه اصفهان تأکید کرد؛

ضرورت آموزش مبتنی برفهم کودک

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی

طرح پیوند منزل مدرسه و مسجد از اهداف سند تحول بنیادین است

نشست مسئولان حوزه علمیه و آموزش و پرورش نائین+ عکس

تصاویر/ نشست شورای همکاری حوزه های علمیه با آموزش و پرورش خوی

رئیس ستاد همکاریها تبیین کرد

شش قلمرو مهم نهادهای آموزشی وعلمی برای آینده اسلام و ایران

جذب ۹۸ طلبه طرح امین درخراسان‌شمالی

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان‌شمالی

پیوند «مدرسه، منزل و مسجد» سبب کاهش آسیب اجتماعی می‌شود

امام جمعه اصفهان خبرداد

فعالیت یکهزار طلبه طرح امین دراصفهان

نتایج پایش عملکرد ۵۷۰ مربی طرح امین در استان کرمانشاه اعلام شد.

با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

بیست‌ودومین اجلاسیه مدیران مدارس صدرا در مشهد برگزارشد

آیت‌الله اعرافی در دیدار مدیر مسئول ایکنا:

پیام‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش ترویج شود

تصاویر/امام جمعه خوی در میان دانش آموزان دارالقرآن امام خمینی (ره)

در دوره دانش‌افزایی طلاب آموزش ‌وپرورش

تاکیدامام جمعه قزوین بر تقویت همکاری حوزه و آموزش و پرورش

تفاهم نامه های ستاد همکاریها از آغاز تاکنون

به مناسبت آغازامامت حضرت ولیعصر(عج)

درمحضرغایب حاضر/ ازهمه خبرهاى شما آگاهيم!