Print
Zoom In
Zoom Out

مدیر مجموعه فرهنگی نوگلان فاطمی تشریح کرد؛

گزارشی از فعالیت های فرهنگی مذهبی طلاب جوان با محوریت سندتحول بنیادین آموزش و پرورش

شناسه مطلب: 12550
زمان انتشار: دوشنبه 24 خرداد 1400 ساعت 13:17

ستاد همکاریها/مدیر مجموعه فرهنگی نوگلان فاطمی گفت: محوریت و شاخص برنامه های دینی، فرهنگی، اجتماعی و معرفتی این مجموعه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

حجت الاسلام محمدمهدی ابراهیمی، مدیر مجموعه فرهنگی نوگلان فاطمی در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش اظهارداشت: اگر به اسناد بالادستی نظام، سندتحول بنیادین آموزش وپرورش، سند چشم انداز 20ساله نظام، بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری ترسیم شده است، توجه عمیقی داشته باشیم خواهیم دید که جوان و نوجوانان سهم بسزایی در این فرایند دارند و به ویژه نگاه خاص رهبر معظم انقلاب به دانش آموزان و نقش اثرگذار آموزش و پرورش مشهود است.

*آشنایی نسل نو با سیره علمی و عملی ائمه هدی (ع)

وی ادامه داد: از این رو و با این نگاه مجموعه فرهنگی نوگلان فاطمی را با هدف ترویج و آشنایی نسل جوان با سبک زندگی و سیره علمی و عملی ائمه هدی (ع) به ویژه حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها را بر اساس آنچه در اسناد بالادستی مطالبه شده بود راه اندازی کردیم.


ابراهیمی افزود: این مجموعه از سال 96 برنامه محوریت ایام فاطمیه آغاز شد و سپس با استقبال گسترده  دانش آموزان، عوامل تعلیم و تربیت و خانواده ها برنامه هایی دینی مذهبی همچون؛ «مهدویت»، «شهادت امیرالمومنین علیه السلام»، «شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام»، «غدیر»، «محرم»، «ولادت پیامبر و امام جعفر صادق علیه السلام» به آن اضافه گردید.

*از روزنامه دیواری دهه شصتی تا هنر نمایی در فضای مجازی 

وی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توجه به شکوفایی مهدویت و فاطمیه به صورت ویژه ای گسترش یافت و از طرفی به عنوان دو فرصت ارزشمند و مکمل فرهنگی و معرفتی در جامعه جایگاه خود را پیدا کرد. زمانی برای دانش آموزان دهه شصتی روزنامه دیواری، مسابقات انشاء و کاردستی اهمیت داشت و رواج پیدا کرده بود و امروز در دهه 90، دانش آموزان با سلایق و نوع متفاوتی از خلاقیت به استقبال مفاهیم دینی و مذهبی می روند که باید با کارشناسی شدن مسائل و تکنیک های خاص به تبلیغ و ترویج مفاهیم و محتوای دینی حرکت کرد. که هم شیوه های تبلیغی سنتی گذشته احیا گردد و از طرفی با نوع آوری به جذابیت آن افزوده گردد.


مدیر مجموعه فرهنگی نوگلان فاطمی اظهارکرد: امروز برای اجرای هر طرح و برنامه ای ابتدا با تشکیل اتاق فکر فرهنگی نسبت به بهترین شیوه و ابتکار لازم برنامه ریزی و از خردجمعی استفاده می کنیم تا بتوانیم آنچه وظیفه داریم را به نحو احسنت انجام دهیم.


ابراهیمی گفت: با عنایت دفتر همکاری حوزه علمیه و آموزش و پروش و همچنین مراکز آموزش و پروش استانها  و به همت مبلغین دانش آموزی و از سال 96 تا کنون این طرح را گسترش داده ایم  و برنامه های طرح ریزی شده را در آموزش و پرورش و مدارسدر خواست کننده اجرایی کرده ایم

*رایحه عطر فاطمی در سراسر کشور 

این فعال فرهنگی افزود: در استان های متعددی حضور فعال مبلغین مجموعه نوگلان فاطمی حضور دارند که با حضور مبلغان طرح امین ، مبلغان تشکلات تبلیغی ، سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات ، حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهرا س حضور دانش آموزان گسترش یافت  .

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا اظهارداشت: در ابتدا کرونا برنامه های ما را تحت تاثیر قرارداد، اما با چاره اندیشی موفق شدیم ادامه مسیر را بدرستی حرکت کنیم. 

*استقبال رسانه ملی از هنر نمایی طلاب 

ابراهیمی افزود؛ باهمکاری شبکه های صدا وسیما مخصوصا شبکه قرآن سیما  و آستان قدس رضوی علیه السلام و حرم حضرت معصومه سلام الله علیها  در سال ۹۶ و با برپایی دسته جات عزاداری با محوریت کودکان و نوجوانان ابتکار دیگری بود که از سوی برنامه ریزان و اتاق فکر مجموعه نوگلان فاطمی کلیک خورد و با همراهی ارزشمند خانواده ها، کادر آموزش و پرورش در استان ها و نواحی مختلف و همچنین حضور موثررسانه ملی همراه گردید.

*شور و شعورفاطمی در فضای مدارس 

ابراهیمی افزود: در تعامل و همکاری مستمر مبلغین ما در مناطق مختلف با مدیران مدارس و معاونین فرهنگی پرورشی توانستیم در شور و شعورفاطمی و نهادینه کردن آن در بین دانش آموزان و کانون خانواده، جذب خیرین و نیکوکاران برای حمایت از فعالیت های مذهبی دانش آموزان، برپایی موکب های نذری به مناسبت های مختلف مذهبی را در کشور برپا کنیم.

*پویش ۴۷ هزاری  «نامه ای به مادر»

وی به حضور ۴۷ هزار دانش آموز در پویش «نامه ای به مادر» ویژه ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته برای پسران مسابقه در بخش‌های حفظ شعر، موکب عزاداران فاطمی و اهل علم نوگلان فاطمی در نظر گرفته شده بود و سال گذشته برای دختران نیز نذری پزان فاطمی، نویسندگان فاطمی و دلنوشته‌های فاطمی را در دستور کار قرار داده ایم.

*ارسال 13 هزاراثر هنری تبلیغی 

وی ادامه داد: حضور فعال پسران و دختران در پویش های مذهبی و مناسبتی و افزایش اعضای کانال مجموعه به 22 هزار نفر و ارسال 13 هزاراثر از جمله با موضوع برپایی "موکب پسران و نذری پزان دختران" به  2 هزار آثار برتر هدایایی به رسم یادبود اهدا گردید.


این فعال فرهنگی، برنامه پویش نوگلان در سال ۱۴۰۰ با موضوع شهادت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام ، حضرت امام صادق علیه السلام ،  «غدیر» و «محرم» اشاره کرد و گفت: در این طرح عزاداری حضرت امیر المومنین علی علیه السلام و حضرت امام صادق علیه السلام و حضرت سیدالشهدا(ع) و همچنین اعیاد  غدیر، ولادت پیامبر  ص و امام صادق و نیمه شعبان جشن های خانگی را در میان خانواده ها طراحی کردیم و به صورت مجازی و بعضا حضوری عملیاتی کرده ایم و در دست اقدام خواهیم داشت. 

*آشنایی پسران شش تا ۱۲ سال با سیره اهل بیت علیهم السلام 

ابراهیمی در بخش دیگری از گفت گوی خود با بیان اینکه پویش «نوگلان فاطمی» از چهار سال گذشته آغاز به کار کرده است، اظهار داشت: این پویش با هدف آشنایی پسران شش تا ۱۲ سال با سیره انبیا و به ویژه حضرت زهرا (سلام الله علیها ) و ارتقای نگاه مذهبی این گروه سنی برگزار می‌شود.

*پویش «نوگلان فاطمی» در ۲۵5مدرسه و ۶۸ شهرستان

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر و در رایزنی با وزارت آموزش و پروش و نهادهای فرهنگی دیگر پویش «نوگلان فاطمی» را در همه استان‌ها برگزار کردیم، ادامه داد: سال ۹۸ در ۲۵۵ مدرسه در ۶۸ شهرستان این پویش برگزار شد.

مدیر پویش ملی «نوگلان فاطمی» با بیان اینکه سال ۱۳۹۸، ۴۷ هزار دانش آموز در این پویش مشارکت داشتند، اضافه کرد: برای آموزش این دانش آموزان طلاب از حوزه علمیه قم برای استان‌های سراسر کشور اعزام شدند.


وی با بیان اینکه برای جذب مدارس و مشارکت در اجرای پویش «نوگلان فاطمی» ارتباط چهره به چهره و نامه نگاری بین بخشی در استان‌ها را در دستور کار قرار دادیم، ادامه داد: امسال با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی مدارس این پویش را به صورت مجازی برگزار خواهیم کرد.

*«نوگلان فاطمی» از جنس دختران دانش آموز 

ابراهیمی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته تنها پسران در پویش «نوگلان فاطمی» مشارکت داده می‌شدند، ابراز داشت: این امر به دلیل نبود زیرساخت‌ها بود که البته فضای مجازی این مشکل را در سال جاری برطرف کرد و دختران نیز در این پویش مشارکت خواهند داشت.


حجت الاسلام ابراهیمی  یادآورشد: بر اساس نمودارهای مقایسه طرح نوگلان فاطمی باید بگویم در سال 96 دوازده هزار دانش آموز، سال 97 بیش از هفده هزار دانش آموز و در سال 98بیش از 47هزار دانش آموزش به صورت میدانی و حضوری مشارکت داشتند که امیدواریم با ریشه کنی  این ویروس منحوس دوباره برنامه های میدانی و فرهنگی مذهبی را پر قدرت  و گسترده تر از همیشه به ثمر برسانیم.

انتهای پیام/ . 

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد