به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت الاسلام توان با اشاره به تاریخچه تربیت معلم در کشور گفت: در ایران برای اولین بار در سال 1296 مرکز تربیت معلم یا دارالمعلمین در تهران تاسیس شد و به روایتی دومین و یا سومین مرکز در سال 1306 در کرمان تاسیس شد که اول دارالمعلمات(ویژه بانوان) و بعد در سال 1307 دارالمعلمین (ویژه آقایان) بود و در 1314 اولین دانش سرا حوالی بازارکرمان تاسیس شد و در سال 1315 مرکز تربیت معلم کار خود را شروع کرد که در همین مکان موزه ای از تاریخچه تربیت معلم در کرمان در حال راه اندازی هستیم.
وی افزود: حدود 200 تا 300 سند تاریخی از سال 1306 جمع آوری شده که با عنوان موزه تربیت معلم در معرض دید و بهره برداری علاقه مندان به حوزه تعلیم و تربیت قرار می گیرد، همچنین کتاب تاریخ تربیت معلم کرمان هم چاپ و منتشر شده است.
رئیس دانشگاه تربیت معلم استان کرمان اظهار داشت: در همه کشورهای دنیا به پرورش معلم توجه ویژه ای شده، شواهدی در دست است که ثابت می کند تعدادی از اندیشمندان بزرگی که در دانشگاه های مطرح دنیا از جمله سوربن فرانسه، کمبریج انگلستان و آکسفورد آمریکا تحصیل کرده اند، در دانشگاه تربیت معلم پذیرفته نشده اند.
توان با بیان این که دانشگاه فرهنگیان زمینه جذب نخبگان را فراهم کرده است، گفت: ورودی دانشگاه فرهنگیان بسیار خوب است، خیلی از پذیرفته شدگان دانشگاه های دولتی اذعان دارند که موفق به قبولی در دانشگاه فرهنگیان نشده اند، برای انتقال دانش و تجربه به دانشجو معلمی که وارد دانشگاه فرهنگیان می شود باید جدیت و برنامه ریزی موثر و مدونی داشته باشیم، دانشجو را باید همیشه فعال نگه داریم.
وی ضمن تبیین اهمیت مهارت آموزی بیان کرد: در موضوع آموزش مهارت های زندگی، مهارت های فنی و تخصصی و کارورزی، اقدامات مطلوبی در دانشگاه فرهنگیان استان با حضور استادان مطرح استان یا حضور مجازی استادان کشوری انجام شده است، کارورزی شامل سه رکن معلم راهنما، دانشجو معلم و استاد راهنما است و برای سال تحصیلی آینده برنامه داریم که کارورزی را در شهرستان ها و مناطق هم برگزار کنیم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان کرمان گفت: برنامه ما برای دانشجویان ترم آینده این است که هم 4 هفته آموزش حضوری و هم آموزش مجازی داشته باشیم، اصل کار ما برای ورودی نخبه دانشگاه فرهنگیان ایجاد انگیزه است، علاقه مندی به تدریس، خلق و خوی معلمی و شخصیت معلمی باید در دانشجویان تقویت شود.
توان گفت: بر اساس پژوهش انجام گرفته، در گذشته گسست نسل ها هر 25 سال یکبار بود اما در دوران جدید هر سه سال یک بار این اتفاق می افتد، وطیفه ماست دانشجویان را در چارچوب ارزش های جامعه نگه داریم.
وی تاکید کرد: اگر معلم وارسته می خواهیم باید تکریمش کنیم و به وی احترام بگذاریم، در کشورهای پیشرفته جایگاه معلمان بسیار بالاست، باید به معلمان منزلت اجتماعی بدهیم، در جامعه ما هم علیرغم همه تنگناها و مشکلات اقتصادی که رفع آن ها عزمی ملی می طلبد، هنوز جایگاه معلمان رفیع است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان کرمان ادامه داد: ما در خروجی مان در دانشگاه فرهنگیان مثل ورودی مان موفق بوده ایم، امروز رغبت به دانشگاه فرهنگیان برای تحصیلات تکمیلی بسیار زیاد است حتی رتبه های تک رقمی کارشناسی این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند.
توان ابراز امیدواری کرد به منظور تعالی نظام تعلیم و تربیت و پیشرفت کشور، جذب معلم تنها از مسیر دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد.