Print
Zoom In
Zoom Out

آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه تشریح کرد

منشور 21 ماده ای برای دست یابی به آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی

شناسه مطلب: 12504
زمان انتشار: چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400 ساعت 10:35

آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی منشور 21 ماده ای را برای دست یابی به آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی به دست اندرکاران این حوزه توصیه نمود.

" آیت الله اعرافی" مدیر حوزه‌های علمیه و و رئیس ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش  توصیه های مهمی در قالب منشور 21 ماده ای در راستای فعالیت های آموزش و پرورش خطاب به مدیر کل آموزش و پرورش یزد و نیز مدیر آموزش و پرورش شهرستان میبد به عنوان امام جمعه این شهر داشتنه اند ، پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها  نظر به اهمیت موضوع و بهرمندی دیگر استانهای کشور از این توصیه های راهبردی، مشروح منشور این استاد خارج فقه و اصول تعلیم و تربیت را منتشر می کند. 

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و تحیت

ضمن آرزوی موفقیت روزافزون، باعنایت به مسئولیت خطیر آموزش و پرورش، افزون بر همه نکات مهمی که در جلسات شورای آموزش و پرورش و نشست های حضوری مطرح شده است، محورها و مطالبی را یادآوری می نمایم:

* تقویت همگرایی و روح مقاومت و انقلابی

1. رسالت و ماموریت آموزش و پرورش در چنان جایگاه بلند قرار دارد که کمتر جایگاهی در آن مرتبه متصور است زیرا پرورش نسل آینده زیرساخت سعادت و بهروزی جامعه در همه ساحت ها و زمینه ها است، ایفای نقش راهبری و مدیریت در این زمینه به خدامحوری، مردم گرایی، معرفت، حکمت، شجاعت، بصیرت، اخلاص، ایثار، فداکاری، هوشمندی، عشق، تعامل جدی، جذب سرمایه، جلب همکاری، همراهان تمام‌عیار، همگرایی و روح مقاومت و انقلابی، نیاز دارد.

* لزوم تدوین برش‌های استانی و شهرستانی سند تحول بنیادین 

2. هرگونه پیشرفت و تحول بر پایه رویکرد جامع و راهبردی و آینده نگری به کارشناسی امکان پذیر است این همه در سند تحول تا حد زیادی بازتاب یافته است و باید برش‌های استانی و شهرستانی این سند تدوین و البته فراتر از برنامه های سراسری و با نگاهی برتر و ویژه آموزش و پرورش را پیش برد.

*برنامه‌ریزی اساسی و بنیادی برای تقویت تربیت دینی

3. تقویت و تحکیم مبانی و اصول تربیت دینی و مذهبی و اخلاقی و اجتماعی و انقلابی نیازمند برنامه‌ریزی اساسی و بنیادی است و باید به آن اهتمام ورزید و همه ظرفیت ها را برای پیشبرد اهداف والای آموزش و پرورش بکار گرفت.

*بازنگری در مصوبات آموزش و پرورش

4. ارزیابی گذشته و بازنگری در مصوبات آموزش و پرورش و توجه اکید به ده ها طرح مطرح شده در آن شورا و تلاش برای اجرای آن ضرورت دو چندان دارد و این همه در پرتو ارتقای شورا و شکل دادن به دبیرخانه فعال برای آن امکان پذیر است.

*بهره گیری از نیروهای صاحب اندیشه در حوزه و دانشگاه

5. بهره گیری از دانش و فنآوری و نوآوری و خرد جمعی از نخبگان و فرهیختگان و مدیران و کارکنان و معلمان و دبیران و مربیان و بازنشستگان و دانشجویان و استادان و حوزویان و دانشگاهیان می‌تواند در رشد و شتاب آموزش و پرورش نقش‌آفرین باشد و برای آن باید راهکارهای اساسی اندیشید و از حوزه و دانشگاه نیروهای خوش فکر و صاحب اندیشه و ابتکار و فعال و جهادی در ارتقاء آموزش و پرورش باید بهره برد و تشکیل گروه های همیار و هیئت های اندیشه ورز ضرورت دارد.

*صیانت از دستاوردهای پیشین بر پایه دانش و پژوهش

6. ضمن لزوم صیانت از دستاوردهای پیشین و جایگاه والای آموزش و پرورش، نباید در گذشته متوقف ماند بلکه باید به آفاقی نو و برتر اندیشید و این امر مستلزم تهیه زیرساخت‌ها و نیرو و امکانات برنامه ریزی راهبردی و کارشناسی و تحقیق و پژوهش است و همه تحولات و برنامه های این نهاد باید بر پایه دانش و پژوهش و خرد استوار شود.

*تدابیر ویژه برای پاسداشت جایگاه،منزلت، معیشت و نقش معلم

7. جایگاه،منزلت، معیشت و نقش معلم باید گرامی داشته شود و برای تعالی این منزلت اجتماعی و نیز ارتقای دانش و آگاهی و مهارت و معیشت آنان تدابیر ویژه و جدی‌تر نیاز است و باید تلاش کرد تا بهترین نیروها جذب آموزش و پرورش شوند و بهترین شرایط برای آنان فراهم شود.

*ارتقای ارتباط آموزش و پرورش و نهادهای علمی و دینی

8. ارتقای کارکرد انجمن اولیا و مربیان و تقویت ارتباط خانه و مدرسه و نیز جامعه و نیز ارتباط آموزش و پرورش و نهادهای علمی و دینی و حوزوی و دانشگاهی و نقش موثر اجتماعی آموزش و پرورش باید مطمح نظر باشد.

*ایجاد سامانه مناسب ارتباط با دانش آموختگان این نهاد

9. استمرار ارتباط با دانش آموختگان این نهاد به ویژه نخبگان و فرهیختگان آن و بهره‌گیری از دانش و اندیشه آنان می‌تواند در بالندگی این نهاد اثربخش باشد و در رشد آنان و ارتباط آنان با منطقه سودمند خواهد بود و این امر به برنامه و سامانه مناسب نیازمند است.

* صیانت از استعداد های درخشان به عنوان سرمایه های جاویدان 

10. استعداد های درخشان و سرآمد و دانش آموزان ممتاز و برتر سرمایه های جاویدان آینده ساز اند و پرورش جامع و کامل آنان و اهتمام به رشد سریع و مناسب این استعدادها وظیفه منجز آموزش و پرورش و خانواده ها و مسئولان است،آموزش و پرورش باید زمینه های تربیت چهره‌های بزرگ و برجسته علمی ، دانشگاهی و حوزوی را فراهم آورد و مانع تضییع آنها شود.

*تربیت جامع با نیروی انسانی جامع اندیش

 11. تربیت جامع و متوازن بیت غزل نظام تعلیم و تربیت است و پیشرفت علمی و عملی و فرهنگی و اجتماعی و هنری در سایه تربیت دینی و اخلاقی و معنوی و انقلابی باید سامان یابد و این مقوله به رویکرد و دانش و مهارت و نیروهای انسانی جامع اندیش و کلان نگر نیاز دارد.

*جذب حمایت نیکوکاران و خیرین

 12. از مردم و نیکوکاران و خیرین محترم و نیز از اصناف و بازاریان و صنایع انتظار می‌رود در مسیر افتخارآفرین گذشته در همکاری با آموزش و پرورش، راه ساخت و تعمیر و تجهیز کم‌نظیر مدارس و حمایت همه جانبه از آموزش و پرورش را ادامه دهند.

* پیگیری پیوست برنامه‌ای نهادها و سازمان‌ها بر اساس سند تحول 

13. از همه نهادها و سازمان‌ها و ادارات نیز انتظار می‌رود بر اساس سند مصوب در شورای آموزش و پرورش، پیوست برنامه‌ای  خود را در ارتباط با آموزش و پرورش مهم بشمارند و به عنوان اولویت نخست، به حمایت از آموزش و پرورش متناسب با مأموریت خود اهتمام ورزند و نهایت همکاری با آن بعمل آورند.

*تجهیز آموزشگاه‌ها به بهترین امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

14. برنامه بسیار مهم و غرورآفرین بازسازی مدارس فرسوده و احداث مدارس جدید و تجهیز آموزشگاه‌ها به بهترین امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در سال‌های اخیر مایه افتخار و قصه ماندگاری بود که باید با عزم همگانی تداوم یابد و در ده سال آینده باید به اندازه نیاز مدارس جدید احداث و همه مدارس بازسازی و نوسازی و استانداردسازی شود و نیز همه مدارس باید از بهترین شرایط و معیارها و استانداردهای معماری ایرانی اسلامی و فناوری‌های نوین و هوشمند و زیرساخت‌های تربیت اسلامی و امکانات پژوهشی و مهارتی برخوردار شوند، سه شعار مهم سال های پیش رو عبارت است از: "مدرسه سازی" "بهسازی مدارس" و "ارتقای جامع مدارس" .

*اهتمام به ایجاد موقوفات و منابع پایدار

15. اهتمام به ایجاد موقوفات و منابع پایدار به عنوان پشتوانه برنامه‌های تحولی و ویژه آموزش و پرورش لازم است و باید برای آن برنامه ریزی کرد و همه مردم و خیرین را به مشارکت فراخواند زیرا اجرای بسیاری از تحولات و طرح‌های مهم نیازمند منابع مردمی و پایدار است، همانطور که برای نسل بزرگوار دانش‌آموز و نیز معلمان و مربیان و خانواده‌های آنان در دورگاه و زیرساخت های آموزشی و سلامت و رفاه باید فراهم آید و همه اینها با منابع پایدار و جذب اعتبارات دست یافتنی است.

*حضور عالمان دین و شریعت و طلاب و فضلای آگاه و خوش ذوق

16. برنامه های اخلاقی و دینی و معنوی و انقلابی در آموزش و پرورش به طراحی دقیق و برنامه ریزی هوشمندانه و حکیمانه و شجاعانه نیاز دارد و در این مسیر باید از دانش و تجربه معلمان و فرهنگیان و مدیران محترم و نیز حوزویان و عالمان دین و شریعت و طلاب و فضلای آگاه و خوش ذوق و نیروهای فرهنگی و علمی و دانشگاهی بهره برد. گسترش، تنوع و تعمیق برنامه های معرفتی و بصیرتی و فرهنگی سیاست اصولی است و بطور جدی باید بدان توجه کرد.

* تبدیل آموزش و پرورش به  نهادی هوشمند، خلاق، مبتکرو پژوهش محور

17. مدیریت این نهاد کلیدی به سند راهبردی و نقشه جامع و تیم منسجم و هماهنگ نیاز دارد و باید در این زمینه کوشش کرد و بهترین نیروها را برای آینده نگری و آینده پژوهی در تحولات آینده آموزش باید بکار گرفت و آموزش و پرورش باید به نهادهای هوشمند، خلاق، مبتکر، پژوهش محور و سرآمد مبدل شود

*بریزی جدید برای برای تریبت دانش آموز مسئولیت‌پذیر

18. مهارت های زندگی و آموزش‌های کاربردی و آماده سازی جوانان برای زندگی سالم و خلاق و خودکفا و مولد و مسئولیت‌پذیر و در جهت شکل دهی به خانواده پیشرو و متدین و سالم، محوری مهمی است که به برنامه ریزی جدی جدید نیاز دارد.

*اهتمام به هنر و ادبیات و معماری در تعالی آموزش و پرورش

19.هنر و ادبیات و معماری در تعالی آموزش و پرورش و رشد جامع دانش‌آموزان بسیار موثر است و باید تدابیر جامع و سنجیده اندیشیده و برنامه‌های اساسی برای آن پایه ریزی کرد.

* تقویت نهادهای دانش آموزی در اداره و ارتقای مدارس

 20. تقویت نهادهای دانش آموزی و بهره گیری از ظرفیت و توان فکری و عملی دانش آموزان عزیز در اداره و ارتقای مدارس و آموزشگاهای آموزش و پرورش اصل مهمی است و باید برای آن تدابیر لازم اتخاذ و طراحی و برنامه‌ریزی و اقدامات اساسی به عمل آید.

* تقویت زیرساخت های فکری و اعتقادی 

21. بازسازی و ارتقای زیرساخت های پژوهشی و امور تربیتی در حوزه های اخلاقی و معنوی و سلامت و ورزش و نیز نظام جامع ترویج و تحکیم مبانی و معارف الهی و اسلامی و انقلابی و آشنایی  تاریخی با بحث و بزرگان، انقلاب، ایران و منطقه و توسعه طرح هایی مانند این باید به طور جد مطمع نظر باشد.


سلامت، عزت و موفقیت همه دوستان را از پیشگاه ربوبی خواستارم.

علیرضا اعرافی 

آیت‌ الله اعرافی در جمع خیرین مدرسه ساز:

آموزش و پرورش هسته اصلی و کانون تربیت و آینده سازی است

با حضور وزیر و مشاور وزیر

میز خدمت آموزش و پرورش در نماز جمعه تهران برپا شد

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (75) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

بارویکرد دانش آموزی

کتاب "سفیر محبت" منتشر شد

دهمین دوره توانمندسازی طلاب امین شهرستان‌های تهران برگزار شد

درقم برگزارشد

آیین رونمایی از مجموعه کتاب‌های «پرسش و پاسخ دانش آموزی» با حضور مشاور وزیر آموزش و پرورش

تصاویر/ رونمایی از دوره ۵ جلدی کتاب «پرسش و پاسخ های دانش آموزی»

با حضور مشاور وزیر آموزش و پرورش

از مجموعه کتاب‌های "پرسش و پاسخ دانش آموزی" رونمایی شد

وزیر آموزش و پرورش:

راه رسیدن به قله؛ تربیت دانش آموزان فکور و چند ساحتی نه تست زن!

گفتاری از آیت الله العظمی جوادی آملی

چرا بهای زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها بهشت است

به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «پرسش و پاسخ‌های دانش‌آموزی(اخلاق)» روانه بازار نشر شد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مشرف خبر داد:

برگزاری جشن تکلیف ۵ هزار دختر نومکلف در حرم بانوی کرامت

به مناسبت ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)؛

شعبه ای ازشفاخانه اهل بیت علیهم السلام

زیارت نامه حضرت معصومه(س) و شاخص‌های حیات طیبه

رضامراد صحرایی در دیدار با خانواده شهید عسگری جمکرانی:

۱۳۷۴ فرزند شهید در مدارس شاهد کشور تحصیل می‌کنند/امروز اصلی ترین قدرت فرهنگی ما شهدا هستند