Print
Zoom In
Zoom Out

کارشناس مسائل تعلیم و تربیت :

در تربیتِ مربیان نباید به بیان جنبه‌های عملی بسنده کرد

شناسه مطلب: 12420
زمان انتشار: دوشنبه 23 فروردین 1400 ساعت 13:16

کارشناس مسائل اجتماعی و تعلیم و تربیت با بیان این‌که آموزش و تربیت در هر جامعه باید مهم تلقی شود، گفت: از همین رو در تربیتِ مربیان نباید صرفاً به بیان جنبه‌های عملی بسنده کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، علیرضا رحیمی در گفت‌وگویی با اشاره به فرهنگ عمومی و نسبت آن با تربیت اظهار داشت: اصلاح فرهنگ عمومی، صرفاً از مسیر اصلاح رفتارها که خود منوط به تغییر شخصیت افراد است، محقق می‌شود.

وی ادامه داد: رفتارهای انسانی و کنش‌های جمعی آنها، شکل‌دهنده فرهنگ عمومی (مؤلفه‌های آن) هستند و علاوه بر این تحول شخصیت آدمی (تربیت شدن) با تغییر رفتارهای او ملازم یا مطابق است.  

رحیمی بیان داشت: موضوع تربیت، همان مسئله اساسی و معضل بزرگ دیروز و امروز ماست که حقیقتاً از دشواری‌های خاص خود برخوردار است.

وی ادامه داد: آموزش و شیوه تدریس، به عنوان محور تربیت و بخشی از دانش تعلیم و تربیت، امری ساده نیست تا از طریق مشاهده آموخته شود؛ بلکه برای فراگیری ارکان و اصول حاکم بر آن و اهداف و شیوه‌های آن، مطالعه ابعاد مختلف آن ضروری است.

رحیمی تأکید کرد: از این رو عالِم یک رشته علمی برای آن که تعلیم دهنده (تربیت گر) نیز باشد، باید با دروس تربیتی و از جمله شیوه آموزش آشنا باشد. این آشنایی برای آن است که هم در آموزش و بالابردن سطح معلومات یادگیرندگان موفق باشد و هم از طریق آموزش مؤثر، نقش تربیتی ویژه خود را ایفا کند.

وی ادامه داد: از این رو ضروری است که تربیت گران را نه صرفاً برای عمل، بلکه برای اندیشیدن و تفکر آماده کرد و در کار تربیتِ مربیان نباید صرفاً به بیان جنبه‌های عملی بسنده کرد.

مدیرگروه خانواده، تعلیم و تربیت مؤسسه خاتم ابراز داشت: به بیان دیگر، یک آموزش دهنده و تربیت گر را باید برای اندیشیدن درباره تربیت پروراند، به گونه‌ای که او بتواند خود از «نظر» به «عمل» برسد. در غیر این صورت، غریزی یا تقلیدی عمل نموده و تلاش می‌کند صرفاً دانش و اطلاعات خود را به نحوی از انحاء به سایرین انتقال دهد - همان طور که در یک سنت موروثی قبلاً به خود او منتقل شده است - صرف نظر از این‌که آیا این انتقال دانش، موجب تربیت صحیح و یادگیری نافع می‌شود یا خیر.

وی بیان داشت: انتظار می‌رود تربیت گران ما برای تحقق نظام تربیت عقلانی بصیرت - گرا، دانایی‌ها و توانایی‌های لازم را از پیش کسب کنند زیرا تنها در سایۀ چنین دانش‌ها و توانایی‌هایی است که می‌توان مربیانی کارآمد و مراکز تربیتی اعم از مدرسه، مسجد، فرهنگسرا و سرای محله و... واقعی داشت.  




درکتاب آموزشی احکام دختران بخوانید

نگاهی متفاوت برای آشنایی دختران با احکام شرعی

امام جمعه همدان:

مبلغ طرح امینی موفق است که ملجا همه دانش‌آموزان باشد

نیم نگاهی به کتاب «تعلیم و تربیت در نهج‌البلاغه»

معاون وزیرآموزش و پرورش دردیداربا آیات حسینی بوشهری واعرافی

استعدادهای برتر باید در مسیر حل مسائل راهبردی کشور قرارگیرند/ به دنبال تربیت نخبه‌ای هستیم عمیق بیندیشد و متعهدانه عمل کند

آیت الله حسینی بوشهری در دیدار رئیس سمپاد

کشوربیش ازهرجای دیگربه استعدادهای برتر نیاز دارد.

در دیدار رئیس سازمان ملی استعداهای درخشان:

تقدیرآیت الله اعرافی ازتوجه رئیس جمهوربه آموزش و پرورش

گزارش تصویری

همایش تخصصی طلاب شاغل در آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان مشهد

رئیس بنیاد نهج البلاغه خبر داد

  شرکت ۳۰۰هزار دانش آموز در طرح فراگیر "قرار نهج البلاغه "

در کرمان

دوره آموزشی اردو داری مربیان کودک و نوجوان

درقم برگزارشد

دوره توانمندسازی طلاب در پاسخ به شبهات اعتقادی

عضو شورای سیاستگذاری ستاد همکاریها:

تحقق تربیت تراز انقلاب اسلامی، نیازمند طرح‌های تازه است

مدیرحوزه های علمیه

ارتباط و تعامل  چشمگیر روحانیون با دانش‌آموزان از مهم‌ترین جلوه‌های تبلیغ حوزه علمیه است

درکتاب آموزشی احکام دختران بخوانید

نگاهی متفاوت برای آشنایی دختران با احکام شرعی

دبیر ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش

خدمات رئیس جمهور شهید تا سالیان متمادی در کشور جاری و ساری خواهد بود.

امام جمعه همدان:

مبلغ طرح امینی موفق است که ملجا همه دانش‌آموزان باشد

به همت نشر معارف

کتاب «شیخ بهایی» ویژه گروه سنی کودک و نوجوان منتشر شد

در حاشیه دیدار با معلمان و فرهنگیان

تفقد رهبرمعظم انقلاب ازافتخارآفرینان کاروان دانش‌آموزی امید ایران