Print
Zoom In
Zoom Out

کارشناس مسائل تعلیم و تربیت :

در تربیتِ مربیان نباید به بیان جنبه‌های عملی بسنده کرد

شناسه مطلب: 12420
زمان انتشار: دوشنبه 23 فروردین 1400 ساعت 13:16

کارشناس مسائل اجتماعی و تعلیم و تربیت با بیان این‌که آموزش و تربیت در هر جامعه باید مهم تلقی شود، گفت: از همین رو در تربیتِ مربیان نباید صرفاً به بیان جنبه‌های عملی بسنده کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، علیرضا رحیمی در گفت‌وگویی با اشاره به فرهنگ عمومی و نسبت آن با تربیت اظهار داشت: اصلاح فرهنگ عمومی، صرفاً از مسیر اصلاح رفتارها که خود منوط به تغییر شخصیت افراد است، محقق می‌شود.

وی ادامه داد: رفتارهای انسانی و کنش‌های جمعی آنها، شکل‌دهنده فرهنگ عمومی (مؤلفه‌های آن) هستند و علاوه بر این تحول شخصیت آدمی (تربیت شدن) با تغییر رفتارهای او ملازم یا مطابق است.  

رحیمی بیان داشت: موضوع تربیت، همان مسئله اساسی و معضل بزرگ دیروز و امروز ماست که حقیقتاً از دشواری‌های خاص خود برخوردار است.

وی ادامه داد: آموزش و شیوه تدریس، به عنوان محور تربیت و بخشی از دانش تعلیم و تربیت، امری ساده نیست تا از طریق مشاهده آموخته شود؛ بلکه برای فراگیری ارکان و اصول حاکم بر آن و اهداف و شیوه‌های آن، مطالعه ابعاد مختلف آن ضروری است.

رحیمی تأکید کرد: از این رو عالِم یک رشته علمی برای آن که تعلیم دهنده (تربیت گر) نیز باشد، باید با دروس تربیتی و از جمله شیوه آموزش آشنا باشد. این آشنایی برای آن است که هم در آموزش و بالابردن سطح معلومات یادگیرندگان موفق باشد و هم از طریق آموزش مؤثر، نقش تربیتی ویژه خود را ایفا کند.

وی ادامه داد: از این رو ضروری است که تربیت گران را نه صرفاً برای عمل، بلکه برای اندیشیدن و تفکر آماده کرد و در کار تربیتِ مربیان نباید صرفاً به بیان جنبه‌های عملی بسنده کرد.

مدیرگروه خانواده، تعلیم و تربیت مؤسسه خاتم ابراز داشت: به بیان دیگر، یک آموزش دهنده و تربیت گر را باید برای اندیشیدن درباره تربیت پروراند، به گونه‌ای که او بتواند خود از «نظر» به «عمل» برسد. در غیر این صورت، غریزی یا تقلیدی عمل نموده و تلاش می‌کند صرفاً دانش و اطلاعات خود را به نحوی از انحاء به سایرین انتقال دهد - همان طور که در یک سنت موروثی قبلاً به خود او منتقل شده است - صرف نظر از این‌که آیا این انتقال دانش، موجب تربیت صحیح و یادگیری نافع می‌شود یا خیر.

وی بیان داشت: انتظار می‌رود تربیت گران ما برای تحقق نظام تربیت عقلانی بصیرت - گرا، دانایی‌ها و توانایی‌های لازم را از پیش کسب کنند زیرا تنها در سایۀ چنین دانش‌ها و توانایی‌هایی است که می‌توان مربیانی کارآمد و مراکز تربیتی اعم از مدرسه، مسجد، فرهنگسرا و سرای محله و... واقعی داشت.  




مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان

مدرسه؛ کانون تمرین زندگی و فعالیت‌های اجتماعی دانش‌آموزان است

برگزاری کارگاه‌های سبک زندگی اسلامی در دبیرستان‌های دخترانه تهران

جذب ۹۸ طلبه طرح امین درخراسان‌شمالی

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان‌شمالی

پیوند «مدرسه، منزل و مسجد» سبب کاهش آسیب اجتماعی می‌شود

امام جمعه اصفهان خبرداد

فعالیت یکهزار طلبه طرح امین دراصفهان

نتایج پایش عملکرد ۵۷۰ مربی طرح امین در استان کرمانشاه اعلام شد.

با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

بیست‌ودومین اجلاسیه مدیران مدارس صدرا در مشهد برگزارشد

آیت‌الله اعرافی در دیدار مدیر مسئول ایکنا:

پیام‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش ترویج شود

تصاویر/امام جمعه خوی در میان دانش آموزان دارالقرآن امام خمینی (ره)

در دوره دانش‌افزایی طلاب آموزش ‌وپرورش

تاکیدامام جمعه قزوین بر تقویت همکاری حوزه و آموزش و پرورش

تفاهم نامه های ستاد همکاریها از آغاز تاکنون

به مناسبت آغازامامت حضرت ولیعصر(عج)

درمحضرغایب حاضر/ ازهمه خبرهاى شما آگاهيم!

موشن گرافی نماز / قسمت اول ؛بیمه واقعی

دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند؛

چهل و ششمین دوره تربیت مربی کودک و نوجوان

فعالیت‌های تبلیغی مدرسه امام صادق(ع) در مدارس شهر تهران

استاندار سمنان در ششمین اجلاسیه سراسری نماز دانش آموزی تأکید کرد؛

لزوم اهمیت ارتباط با خدا و اقامه نماز/ حسرت یک نماز پس از ۴۰ سال

نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه سمنان 

آموزش و پرورش کلید نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و ارزش‌های اسلامی در جامعه است