بسم الله الرحمن الرحیم
اهدای ترجمه و تفسیر 4 کلید واژه ایی که در ماه شعبان المعزز برای هر مسلمان و آزاده ایی در جهان می تواند از برترین های زندگی او به حساب آمده و دلها را به نشاط ماندگار آرایش بدهد و شادمانی درونی کم یاب بلکه نایاب را از شاخسار خود هبه و هدیه نموده و همگان را به سبک زندگی فرشته نشان مزین بنماید.
الف- عقل ذلت سیتز در میلاد حضرت امام حسین علیه السلام
ب- سبک زندگی فاطمی علیها السلام در تولد حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام
ج- ادبیات مطالبه گری از خالق بی همتا در تولد امام زین العابدین امام العارفین علیه السلام
د- فرهنگ رشید انتظار در میلاد حضرت صاحب العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
- اما از میلاد موفور السرور حضرت سلطان عشق اباالله الحسین علیه صلوات الله باید گفت خرد تربیت شده در مکتب شهادت ایشان برای هر انسانی که متقاضی عقل ذلت ستیز می باشد 3 ساحت تربیتی را پیش نیاز معرفی می کند که اولین آن عبارت است از ساحت بهرمند شدن از دنیا و زرق و برق های آن در سطح بی نیازی از دیگران و ذلیل ثروت و سرمایه مادی دگران نشدن و هم چنین پرهیز از رفاه زدگی و دوم اینکه دنیا را برای آخرت باوری استخدام کردن و جهان پایدار را فدای دنیای فانی و زمامند ننمودن و به وسوسه آخرت انکاری شیطان آلوده نگردیدن، و در نهایت از موت تعریف و تفسیر حقیقی به جان خود نشاندن و همان تعریف نشاط آور حضرت که فرموند مرگ مانند یک سینه آویز بر گلوی نو عروس است، با توجه به این 3 ساحت حسینی ما می توانیم از عقل ذلت گریز عاشواریی برای مقابله با دشمن زیاده طلب درون و دشمن قسم خورده برون یعنی شیطان شیاد و دست آموزهای او در هر عصر و مصری و تحریم ها و تهدیدات آنان دست برتر داشته بلکه از آنان برای خود سرمایه عزت دو سرا تهیه و تأمین بنماییم، و این 3 اصل نهفته درخرد ذلت ستیزی حسینی به ما می آموزاند که دنیا پلی است برای رسیدن به منزل و مأوای ماندگار، با باورمندی به این اصل عزت آفرین زیست با دنیا طلبان و مستکبران عالم یک بی خردی تمام عیار به حساب می آید.
- اما سبک زندگی فاطمی، این کلید واژه با تولد پر سر سعادت حضرت ابو فاضل سپسالار کربلای معلی، فرزند کریم حضرت ام البنین علیمها السلام در خانه ولایت قابل ترجمه و تفسیر است چراکه به برادر برگزیده و برتر خود نه اینکه رشک نمی برد بلکه از شیر پاکی تغذیه نموده که حتی به خود اجازه نمی دهد نام ایشان را بر زبان جاری و ساری کند و فقط با القاب سروری و سالاری برادر منتخب من الله خویش را منادی قرار می دهد با این سبک زندگی علوی می توانیم بیاموزیم اصل بر این پایه است که ما و فرزندان خویش را برای امام معصوم علیه السلام بطلبیم نه اینکه امام معصوم را گروگان زندگی خودمان بنمایم، در این صورت قادریم از خشونت فرزندان در منزل جلوگیری نموده و از ادب مهرورزی برادر و خواهرها در فضای منزل لذت ها ببریم و والدین هم از تکثر فرزندان خود به سبب فضای عاطفی کانون خانواده با اقتدا به این سبک فرزند پروری ابراز و اظهار رضایت قلبی داشته و به آنان افتخار جادوان داشته باشند.
- اما ادبیات مطالبه گری از خالق یکتا را باید از اثر به جا مانده حضرت سجاد امام العارفین و زینت عبادت کنندگان عالمیعنی کتاب صیحفه سجادیه بیاموزیم چرا که در این منبع انسان ساز و استعداد آفرین به بشر آموزش داده می شود که بدون ظرف طیب و طاهر از خداوند منان تقاضا و تمنا نباید داشته باشیم زیرا پیامبر خاتم و رسول مهربانی و خاندان مطهر ایشان متحمل زحماتی غیر وصف می شوند تا سبد نور و سبوی نو از برای ما آماده سازی شود و بشر به واسطه طهارت آن عزیز کرده های عرش الهی از آلودگی های خانوادگی و محیطی تطهیر گردیده تا روزی خود را آلوده به شرک و ملوث به کفر نکند و حقوق خدا و خلق و جهان طبیعت را ضایع و فاسد نکند.
- اما فرهنگ انتظارباوری که در نیمه ماه شعبان المعظم جهانیان را بشارت می بخشد و از برای انسان کامل قلوبی کثیری از جهانیان در تب و تاب چرخش و گردش است تا بتوانند از کمال عقلی و عاطفی و رشد سیاسی و اجتماعی حکومت مهدی منتظر روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه برخودار گردنند چرا که انسان منتظر به هیچ وجه حاضر به مجالست با ظالمان نبوده و نخواهد بود و روی خندان از برای آنان تزیین نمی نماید و همیشه مظلوم نوازی را جهت تقرب الی الله و خدمت مومنانه به آنان ر ا، سلوک و صعود انتظار حقیقی دانسته و حس انسان کامل را بدون وقفه در قلب خود می یابد، و این تک دارویی است که انسان افسرده و زمین خورده و آسیب چشیده را از تسلیم در برابر مشکلات زندگی و خطرات انسان های دیوزده که زمیته های ظلم و ستم اقتصادی و اعتقادی را بر پا می کنند امان بخشی نموده و مظلومان عالم را به واسطه فرهنگ مقاومت و استقامت مهدوی از شکست ها و محرومیت ها رهایی می بخشد و از برای آنها پناهگاه پایدار مادی و معنوی با چاشنی جهادی و مومنانه مهیا می نماید و آنان را به مقام رستگاری بشارت داده و با نوید توحیدی نا امیدی ها را به عطر امیدواری پر نشاط ماندگار قلبی معطر می سازد.
حسین درودی