Print
Zoom In
Zoom Out

وزیر آموزش و پرورش در بازدید از خبرگزاری ایکنا؛

تعلیم و تربیت مستقل از قرآن اتفاق نمی‌افتد / باید انسانی در تراز تمدن نوین اسلامی تربیت شود

شناسه مطلب: 12360
زمان انتشار: يكشنبه 10 اسفند 1399 ساعت 07:14

تعلیم و تربیت نمی‌تواند مستقل از قرآن اتفاق بیفتد، لذا آموزه‌های دینی و قرآنی در تدوین برنامه درسی و سند تحول بنیادین، نقش مهم و اساسی دارد

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از ایکنا،وزیر آموزش و پرورش در جریان بازدید از خبرگزاری ایکنا با اعلام آمادگی نسبت به افزایش همکاری با جهاددانشگاهی، گفت: تعلیم و تربیت نمی‌تواند مستقل از قرآن اتفاق بیفتد، لذا آموزه‌های دینی و قرآنی در تدوین برنامه درسی و سند تحول بنیادین، نقش مهم و اساسی دارد، چراکه باید انسانی تربیت شود که به تعبیر مقام معظم رهبری در تراز تمدن نوین اسلامی باشد.

 محسن حاجی‌میرزایی، در این نشست طی سخنانی با تسلیت سالروز وفات حضرت زینب(س)، در سخنانی اظهار کرد: خدا را شاکرم از یک مجموعه پر محتوا، با فعالیت‌های ارزشمند بازدید کرده و با فعالیت‌های این مجموعه آشنا شدم. جهاددانشگاهی یکی از نهاد‌های تأسیسی جمهوری اسلامی بوده و در هر عرصه‌ای که وارد شده، عملکرد شاخصی داشته و درصد موفقیت‌های آن قابل اندازه‌گیری نیز هست و خوشبختانه عملکرد درخشان و قابل تقدیری داشته است. امید است که همه مجموعه‌ها و نهاد‌ها در کشور بتوانند از این دستاورد‌ها بهره وافر ببرند.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: به منظور دستیابی به اهداف تبیین‌شده برای جامعه و اهداف و چشم‌انداز‌های تعیین شده، بزرگترین فرصت، تعلیم و تربیت است. در این راستا، هیچ مسیری معتبرتر، مطمئن‌تر، اثربخش‌تر و نتیجه‌بخش‌تر از مسیر تعلیم و تربیت برای پیگیری این اهداف وجود ندارد. جامعه همان‌گونه عمل می‌کند که آموخته است و هر چه‌قدر عرصه جامعه کارآمدتر و مفیدتر باشد، نقش‌آفرینی در جامعه بهتر خواهد بود. اگر به دنبال آدم‌هایی هستیم که با هم خوب گفت‌وگو کنند و توانایی حل مسئله و روح پژوهشگری داشته باشند و در جامعه خود عنصر مؤثر باشند، جایگاه اصلی تربیت چنین افرادی، آموزش و پروش است و این مسئولیت را متوجه خود می‌دانیم.

وی با تأکید بر اینکه عرصه همکاری‌های آموزش و پرورش با سایر نهاد‌ها و دستگاه‌ها، گسترده و متنوع است و ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با جهاددانشگاهی در تمامی عرصه‌ها، اضافه کرد: جهاددانشگاهی دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف علمی و فناورانه و فرهنگی است، امید است بتوانیم در حیطه آموزش معلمان و تأمین محتوای آموزشی برای آن‌ها و نیز دانش‌آموزان و همچنین توجه دادن آن‌ها به حوزه علم و فناوری، از ظرفیت این نهاد استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ناب‌ترین میدان پژوهش، نظام تعلیم و تربیت است، گفت: افراد در دوره‌ای برای تعلیم و تربیت در اختیار آموزش و پرورش هستند که دوره حیاتی در زندگی آنهاست و هویت و شخصیت آن‌ها در حال شکل‌گیری است و خود دانش‌آموز، درس، معلم و یا حتی مدرسه می‌تواند موضوع پژوهش باشد، تا درک صحیح نسبت به ابعاد هر یک از این عناصر عمیق‌تر شود.

حاجی‌میرزایی با تأکید بر اینکه دِینمان به قرآن قطعی است، تصریح کرد: به عنوان یک مسلمان، درباره قرآن مسئولیت داریم و این مسئولیت یقینی، قطعی و حتمی است و در چنین مسئولیت مهمی، نیازمند اطمینان به تحقق آن هستیم و باید بدانیم آن را درست انجام می‌دهیم و در مسیر صحیحی قرار داریم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی در آموزش و پرورش اهمیت ویژه‌ای دارد و بخش‌های زیادی از فعالیت‌ها و برنامه‌ها به آموزش قرآن اختصاص دارد، گفت: همه این فعالیت‌ها قابلیت سنجش و ارزیابی دارد و اینکه تا چه حد اثربخش بوده است و یا اینکه به اهداف نائل آمده‌ایم و توانسته‌ایم انس دانش‌آموزان و قرآن را سبب شویم و درک آن‌ها را در این زمینه توسعه دهیم، این موضوع مهمی است که می‌تواند زمینه‌ای برای همکاری مشترک ما با جهاددانشگاهی باشد.

حاجی میرزایی با اشاره به حضور و مشارکت دستگاه‌های مختلف در کمیسیون توسعه فرهنگ قرآنی، اظهار کرد: این کمیسیون میدانی برای تبادل تجربیات و دیدگاه‌های مختلف و شکل‌گیری عزم و اراده‌ای مشترک برای اهتمام به قرآن و تلاش برای آشنا کردن دانش‌آموزان با مفاهیم قرآنی است. اساساً تعلیم و تربیت نمی‌تواند مستقل از قرآن اتفاق بیفتد، لذا در تدوین برنامه درسی و سند تحول بنیادین آموزه‌های دینی و قرآنی نقش مهم و اساسی داشته است، چراکه ما باید انسانی تربیت کنیم که به تعبیر مقام معظم رهبری در تراز تمدن نوین اسلامی باشد. برای پایه‌گذاری چنین تمدنی باید بهره خوبی از آموزه‌های دینی و قرآنی داشته باشیم. این موضوع از مسائل توجه ماست و برنامه‌های متعددی مانند حفظ، قرائت قرآن و تفسیر قرآن و برگزاری مسابقات با موضوعات مختلف قرآنی در حال انجام است.

وی ضمن اعلام آمادگی نسبت به همکاری مشترک با جهاددانشگاهی و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، بیان کرد: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسئولیت تربیت تا پیش از دبستان نیز به عهده آموزش و پرورش واگذار شده است، لذا از این پس هم در مدیریت مهد‌های کودک و نیز ساماندهی این امر، مسئولیت داریم و تلاش خواهیم کرد از همفکری با جهاد دانشگاهی استفاده کنیم.

حاجی‌میرزایی افزود: در حوزه غربالگری، با اتکا و با همکاری ۹سازمان مختلف، امر مراقبت اجتماعی دانش آموزان پیگیری می‌شود، تا اگر احیاناً در معرض خطری قرار داشتند، آموزش‌های لازم به آن‌ها ارائه شود و یا به مراکز مشاوره معرفی شوند. در این راستا همچنین تیم راهبری نماد تشکیل شده که می‌توان در این حیطه به تبادل تجربه با مجموعه جهاددانشگاهی پرداخت.

وی همچنین بیان کرد: شاد بستر مهمی است که امروز به بزرگترین سرویس و بستر مجازی تبدیل شده که بیشترین تعداد مخاطب را در اختیار دارد و محتوا‌های ارائه شده متنوع‌تر هم شده است. آموزش و پرورش مأموریتی برای آموزش پایه و رایگان دارد که این مهم در شبکه شاد ارائه می‌شود و قطعاً هر خدمتی که باکیفیت باشد، در این فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش‌های مکمل در کنار آموزش‌های اصلی در شبکه شاد مورد توجه است، گفت: مجموعه‌های متنوعی در حال همکاری با شبکه شاد هستند و این بستر در اختیار نهاد‌های فعال در عرصه آموزش قرار گرفته تا تحت استاندارد‌های آموزش و پرورش خدمات آموزشی خود را در اختیار جمعیت میلیونی دانش‌آموز در کشور قرار بدهند. مقدمات این امر فراهم شده و از این حیث امکاناتی در اختیار نهاد‌هایی مانند جهاددانشگاهی در این بستر قرار خواهد گرفت. عمیقاً خوشحال هستم از اینکه مجموعه‌ای به طور متمرکز بر موضوع مورد نیاز کشور مشغول فعالیت و سرعت رشد و تحول آن خوب و در خور تقدیر است

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دبیرستاد همکاریها درجمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»