به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حسن ملکی در دیدار با مدیر حوزه های علمیه کشورکه در سالن جلسات آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری برگزارشد درسخنانی اظهارکرد: آنچه باید امروز بگویم همراهی و حضور ارزشمند آیت الله اعرافی در هسته اولیه تحول بنیادین آموزش و پرورش است.ایشان از همیاران تعلیم و تربیت تحولی هستند که در دهه 60 بهراه عده ای این بذر را کاشتند و امروز آن بذر درخت شده و در شرف میوه دادن است.
وی افزود: مدیریت حوزه مقدسه قم ، مرکزی بی بدیلی که توسط ایشان اداره می شود، ذخیره علمی، فرهنگی و معرفتی است که از جمیع جهات برای تعامل و همکاری ما بسیار ارزشمند است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اسناد بالادستی که بعد از انقلاب در وزارت خانه های مختلف تولید شد و آموزش و پرورش یکی از آنها بود، در واقع این اسناد حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی و ایرانی را برای ما ترسیم می کند و باید قواعد عمل را از اسناد تحولی بگیریم و به اعتقاد ما اسناد بالادستی همیشه بالای سر ما هستند.
ملکی بیان داشت: در برهه های مختلفی «برنامه درسی ملی» به عنوان سند ثانی تولید شده بودند که عده ای مخالف اسناد و محتوای آنها بودند، برخی به آن اعتنا نمی کردند و برخی هم که متمایل به سند بودند متعهد نبودند، در واقع مواجه های گوناگونی با نرم افزارهای تمدنی در طول ایام صورت گرفته است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهارداشت: اسناد تحولی مبنا هستند و مواد درسی بنا، اگر بتوانیم این اتصال را با کمک شما متصل و مرتبط کنیم و بتوانیم با شواهد و قواعد آن برنامه های درسی که فرزند آن مادر هستند بناهایی بر آن مبنا استوار سازیم در واقع به مقصودمان رسیده ایم.
وی گفت: در سازمان پژوهش مترصد این قاعده هستیم، 2 سال دنبال این راهبرد وسند تحول هستیم چرا که این یک فرض مسلم، راهبرد اصلی و باوری عمیق است و تاحدودی انجام شده است اما از احتیاجات ما یک الگوی مرتبط و تدوین یک برنامه درسی مناسب با این رویکرد است.
ملکی برگزاری جلسات متعدد کارشناسی میان نخبگان حوزوی را یک راهبرد مطلوب توصیف کرد و گفت: در این جلسات و نشست های کارشناسی ابتدا باید به مفاهمه علمی برسیم که تاکنون با همکاری دوستان اقدام به برگزاری 9 کارگاه آموزشی برای کارشناسان کرده ایم، کار، کار ساده ای نیست و بسیار سخت است اما باید انجام شود.
وی تعامل با حوزه علمیه را بسیار راهبردی و ارزشنمد دانست و افزود: اگر به یک نظام ارتباطی معنادار، مؤثر و عمیق با حوزه های علمیه نرسیدم تردیدی نیست که نمی توانیم به هدف های تحولی برسیم لذا با این باور و اعتقاد تأکید دارم که نمایندگان محترم حوزه علمیه در شوراهای برنامه ریزی درسی به عنوان یک عضو نافذ عمل کنند نه یک عضو معمولی چرا که برنامه های درسی تحولی از یک پیکر و روح تشکیل شده اند که روح دینی آن برعهده حوزه و حوزویان است که باید در دروس مختلف تجلی پیدا کند.