Print
Zoom In
Zoom Out

گزارشی از نشست رؤسا و دبیران کارگروه های تخصصی ستاد همکارهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش

شناسه مطلب: 12281
زمان انتشار: چهارشنبه 08 بهمن 1399 ساعت 10:52

با حضور مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش و دبیرستاد همکاریها، رؤسا و دبیران کارگروه های تخصصی دبیرخانه گردهم آمدند و نظرات خود را پیرامون روند برگزاری و نیز مباحث مطرح شده در کار گروه ها را بیان کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، علیرضا رحیمی معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاریها که دبیری جلسه را عهده دار بود، ضمن خیرمقدم و معرفی حاضرین در جلسه پیرامون دستورجلسه این نشست نکاتی را مطرح کردو حجت الاسلام مردان پور رئیس کارگروه تبلیغ و امور فرهنگی در ادامه بیان داشت:  برگزاری جلسات و نشست ها اگر دارای خروجی و اثربخشی نباشد ضرر کرده ایم. حوزه بعد از انقلاب اسلامی دارای نقش آحادی و  سیستمی در نظان است و به گفته مقام معظم رهبری «مادرنظام » است.

وی ادامه داد: در نقش مادری نظام سه وظیفه مولد، مربی و مراقب بر دوش حوزه علمیه می باشد؛ که بعد از انقلاب اسلامی نقش آحادی حوزه های علمیه بیش از پیش پررنگ تر از بقیه وظایف بوده است.

در ادامه حجت الاسلام  سید حسین اسحاقی، رئیس کارگروه پژوهش ستاد همکاریها در سخنانی اظهارکرد: در طول این مدت باید سبک و سیاق جلسات به گونه ای باشد که راهبرانه تصمیم بگیریم و اینکه مشخص کنیم حاصل و نتایج 14 سال تعامل و همکاری چه چیزی بوده است؟

وی ادامه داد: باید نقاط مشترک  و ظرفیتها را  شناسی در ساحت های  6گانه  سند تحول را مورد توجه جدی قرار دهیم. 

این پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به وضعیت طلاب وظیفه اذعان داشت: اینکه طلاب در اختیار آموزش و پرورش باشند اگر برنامه و هدف مشخصی وجود نداشته باشد این دوران برای طلاب ضرر است چرا که در وقت تابستان طی 4 سال می توانند بسیار از دروس را پشت سر بگذارند  و عمرشان هدر نرود.

رئیس کارگروه پژوهش ستاد همکاریها ادامه داد: در گذشته شاهد خلاء حضور حوزویان در آموزش و پرورش بودیم که بحمدلله به برکت این ستاد و تعامل و همکاری شاهد اتفاقاتی هستیم. امروز در قم 200 مؤسسه پژوهشی کوچک و بزرگ است که هرکدام  به اندازه یک دانشگاه خروجی علمی دارند، لذا حوزه به عنوان مادر نظام در خدمت تمام دستگاهها و نهادی انقلاب اسلامی خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین اسحاقی بیان داشت: امروز باید با گذر از تجربه و علم به اقدام برسیم و اگر هر حرکت و اقدام ما با برنامه علمی ، هدفمند و مجاهدانه شکل بگیرد بدون تردید خروجی بسیار ارزشمندی را خواهیم داشت.

در ادامه محسن جعفرآبادی، رئیس کارگروه تخصصی مدارس وابسته در سخنانی اظهارکرد: با گذشت 42 سال از انقلاب اسلامی و با وجود خدمات شایانی که این دو نهاد در تعامل با یکدیگر انجام داده اند اما آموزش و پرورش و حوزه های علمیه به برای انجا رسالت کامل راه نرفته زیاد دارند.

وی افزود: زمانی ترکیب و تعامل این دو نهاد اثر گذار و مهم در انقلاب اسلامی را کسی باور نداشت ،اما امروز این اتفاق مهم افتاده است .

جعفرآبادی تصریح کرد: باید برنامه ای اتخاذ کرد که کارگروه ها به جایگاه واقعی خود برسند و مصوبات آنان برای شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی راهگشا و اثربخش باشد،آنجاست که نقش این کارگروه ها واقعی دیده می شود.

در ادامه  حجت الاسلام شریفی به نمایندگی از رئیس کارگروه تخصصی برنامه درسی ،طی سخنانی گفت: باید رشته های حوزوی به نوعی متناظر با دانشگاه فرهنگیان و مورد نیاز آموزش و پرورش باشد.

وی افزود: ظرفیت سنجی و شناسایی نیازهای آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته کما اینکه در برنامه نظام درختواره رشته های حوزه های علمیه از 400 رشته تعریف شده، قریب به 100 رشته متناظر با نیازهای آموزشی است.

در ادامه خانم جلالی، مسئول کارگروه تخصصی بانوان در سخنانی افزود: تربیت دختران به عنوان مادران آینده این سرزمین بسیار مهم است وامروز و  دشمن برای  بانوان و دختران این مرز و بوم برنامه های شومی دارند که با سرمایه گذاری در آموزش و پورش به صورت تخصصی توطئه های انان خنثی خواهد شد . 

وی بیان داشت:از سال 89 با دستور مقام معظم رهبری شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران تشکیل شد و برنامه وچشم اندازهای آن ترسیم گردید و این حوزه علمیه متناظر با شخصیت خبانوان برنامه های آموزشی ، پژوهشی ، تربیتی و نیز علمی خود در سطوح مختلف طراحی کرده است.  

 حجت الاسلام حسین بروز، رئیس کارگروه تخصصی منابع انسانی نیز گفت: باید تلاش کرد یک پیوست ساختاری با حوزه داشته باشیم و این ساختار یک جایگاه ایجاد کند، اگر یک دفتری در مراکز مرتبط با ستاد به عنوان دفتر همکاریها ایجاد شود این تعامل و همکاری با جابجایی افراد نیز ادامه خواهد داشت.

در پایان  علیرضا رحیمی معاون پژوهش وبرنامه ریزی ستاد همکاریها در سخنانی اظهارداشت: با توجه به اینکه نهادها و سازمان های مرتبط هر کدام در رده مدیریتی یک نماینده در ستاد دارند، لذا نهادینه سازی فعالیت ها به نوعی انجام می می شود. شود.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دبیرستاد همکاریها درجمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»