Print
Zoom In
Zoom Out

گزارش

در میزگرد تخصصی معاونین حوزه علمیه و آموزش و پرورش چه گذشت

شناسه مطلب: 24648
زمان انتشار: دوشنبه 25 دی 1402 ساعت 09:22

در پانزدهمین هم اندیشی ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش معاونین ستادی مرکز مدیریت حوزه های علمیه ، وزارت آموزش و پرورش ، جامعه الزهرا سلام الله علیها و مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به سئوالا مدیران استانی خود در مراکز استانها پاسخ گفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها در این میزگرد، حجت الاسلام حمید نیکزاد دبیر ستاد همکاریها ضمن تقدیر از حضور معاونین هر دو مجموعه ،عرصه همکاریها را منشا تحولات تعلیم و تربیتی در ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین دانسته وگفت ؛ خوشبختانه معاونین و مسئولان هر دو نهاد فعالیت در ستاد همکاریها را فارغ از بخش نامه های سازمانی به عنوان یک اقدام اعتقادی و مذهبی می بینند و این مهم در صف و ستاد هر مجموعه آموزش و پرورشی و حوزوی به خوبی عیان است.

* انقلابی فکر کنیم و انقلابی عمل کنیم

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش گفت؛اگر دغدغه های مقام معظم رهبری را درک کنیم و مجاهد گونه وارد میدان شویم، ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور وجود دارد.

در ادامه این میز گرد؛ مدیران استانی با طرح مسائل مربوط به همکاریها خواستار اجرای مصوبات شورای سیاست گذاری و نیز برنامه های از پیش تایید شده پنج ساله شده و با طرح برخی مشکلات پیش رو بر رفع موانع تاکید کردند. 

*در کنار نظام تولید، نظام توزیع مناسبی نداریم

در ادامه معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه آموزش و پرورش می‌تواند از ظرفیت "دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام" استفاده کند، گفت: نیازهای آموزش و پرورش می‌تواند در این دبیرخانه ثبت و به پژوهشگاه‌ها ابلاغ شود.

وی با اشاره به اینکه باید برای نظام توزیع فکری داشته باشیم، مطرح کرد: در عرصه تولید، محتوا ها و  کتاب‌های خوبی تاکنون منتشر شده ولی نتوانستیم این کتاب‌ها را به درستی توزیع کنیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام تشکیل شده است، عنوان کرد: در این دبیرخانه نیازهای جامعه احصا و به پژوهشگاه‌های حوزوی ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند، خاطرنشان کرد: نیازهای آموزش و پرورش می‌تواند در این دبیرخانه ثبت و به پژوهشگاه‌ها ابلاغ شود.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی با بیان اینکه درحال تهیه دفترچه نیازسنجی استان‌ها هستیم، تصریح کرد: نیازهای آموزش و پرورش هر استان می‌تواند در دفترچه نیازسنجی استان وارد شود

وی با بیان اینکه جغرافیای دینی فرهنگی هر استان طرح دیگری است، یادآور شد: در این طرح نیز ظرفیت‌های مختلف هر استان دسته بندی می‌شوند که می‌توانیم از همکاری آموزش و پرورش نیز استفاده کنیم.

*تحول در آموزش با شناخت دقیق از نیازها

رئیس مرکز آموزش‌های مهارتی جامعه الزهرا(س) گفت: جامعه الزهرا(س) تلاش کرده است با شناخت دقیق از نیازها در عرصه آموزش نیز تحول ایجاد کند، حوزه علمیه جامعه الزهرا(س) در چند دسته مختلف هدف‌گذاری کرده و درحال حرکت به سمت اهداف است

خانم فهیمه نیکزاد  با اشاره به اینکه جامعه الزهرا(س) با آموزش و پرورش نیز مشارکت دارد، مطرح کرد: جامعه الزهرا(س) تلاش کرده است با شناخت دقیق از نیازها در عرصه آموزش نیز تحول ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در لایه تبلیغ دین نیز نگاه بازبینی به کارکردهای تبلیغی داشته‌ایم، عنوان کرد: به تبلیغ و آموزش‌های تبلیغ کاملا نگاه تخصصی را ملاک قرار داده‌ایم.

خانم نیکزاد  با اشاره به اینکه بحث اجرایی کردن دین لایه بعدی فعالیت‌های جامعه الزهرا(س) است، خاطرنشان کرد: از الگوی مدرسه‌سازی دینی تا سایر عرصه‌ها تلاش داشتیم انجام وظیفه کنیم.

 *ایران قوی توسط مدرسه قوی ساخته خواهد شد

احمد محمودزاده معاون مشارکت‌های مردمی و مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: بخشی از جریان تربیت و مهندسی آینده کشور که در کلاس درس اتفاق می‌افتد در مدارس غیر دولتی است، در سطح کشور ۱۸ هزار مدرسه غیر دولتی، ۲.۵ میلیون دانش آموز مدارس غیر دولتی و ۲۱۰ هزار معلم مدارس غیر دولتی داریم.

معاون مشارکت‌های مردمی و مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرحی را در مدارس غیر دولتی با دو پیش زمینه اجرا کردیم، عنوان کرد: یکی از این زمینه‌ها گزینش معلمان مدارس غیر دولتی است و خوشبختانه توانستیم دوره نخست این طرح را اتمام کنیم.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش نیروهایی را تربیت خواهند کرد که در ادامه چرخ‌های اقتصادی، تولیدی و ... نظام را به حرکت در خواهند آورد.

 

*مدیران مدارس از طلاب طح امین حمایت کنند 

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه کشورنیز دراین میز گرد با اشاره به اینکه مربیان امین امتیازات مادی چندانی ندارند، گفت: به همین منظور نیازمند حمایت مربیان و مدیران مدارس از طلاب طرح امین هستیم

حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری کلیه امور محتوایی طرح امین در شورای بالادستی شورای علمی تربیتی امین مدیریت می‌شود سه نفر از معاونین وزیر آموزش و پرورش و 5 نفر از اساتید علمی و تربیتی حوزه در این شورا حضور دارند وامور اجرایی امین نیز در کمیته اجرایی دیگری مدیریت می‌شود.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه در سال گذشته حدود 25 هزار نفر در مدارس فعال شدند، عنوان کرد: برای تعمیق امین امسال 4 شرط برای مربیان امیر گذاشته شد و به همین منظور عمق فعالیت افزایش پیدا کرد.

وی اضافه کرد: رسیدن به سطح دو حوزه، نمره بالا در ارزیابی فعالیت‌های طرح امین، حضور فعال و موثر در مدرسه و گذراندن آموزش‌های طرح امین این 4 شرط برای طلاب است ،این اتفاق موجب شده است که از ابتدای مهرماه تاکنون هیچ پیامک و نامه‌ای که طلبه طرح امین در مدرسه‌ای ضعیف عمل کرده باشد، دریافت نکنیم.

وی با اشاره به اینکه مربیان امین امتیازات مادی چندانی ندارند، خاطرنشان کرد: به همین منظور نیازمند حمایت مربیان و مدیران مدارس از طلاب طرح امین هستیم.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه در طرح امین از حضور و مشارکت طلاب خواهر استفاده می‌کنیم، تصریح کرد: در تمام کشور طرح امین با حمایت و مشارکت حوزه علمیه خواهران اجرا می‌شود.

عضور ستاد همکاریها  با اشاره به اینکه طبق بررسی‌های انجام شده، فعالیت طلاب طرح امین، آسیب‌های اجتماعی را کاهش داده است، یادآور شد: چنین طرحی با این آثار و برکات نیازمند حمایت بیش‌تر است.

  * توجه به ابعاد شخصیتی دانش آموزان در تألیف کتب درسی

حجت الاسلام علی لطیفی اظهار کرد: رویکرد جدید ما توجه به ابعاد شخصیتی دانش آموزان است تقویت مسئله هویت اسلامی و دینی نیازمند طراحی‌های پیچیده است بر این اساس سامانه دریافت نظرات عمومی دانش آموزان، والدین و معلمان از سال گذشته راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته نظرات خوبی به دست ما رسیده است، خاطرنشان کرد: اعمال برخی از نظرات در کتب درسی نیازمند اختصاص زمان کافی است و قطعا از تمام نظرها استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه موجب افتخار است، مطرح کرد: نیازمند تجربه‌های جدید در زمینه مخاطب کودک و نوجوان در حوزه اولویت‌های نظام هستیم

حجت الاسلام والمسلمین لطیفی با بیان اینکه تغییر کتب درسی نیازمند مراحل خاصی است، تصریح کرد: مسئله اصلی عناوین دروس و ساعت تدریس آن است که باید برنامه‌ریزی لازم برای آن صورت بگیرد.

 * لزوم ورود در عرصه محتوا و روش  

معاون آموزش حوزه‌ علمیه خواهران نیز در این میزگرد با بیان اینکه باید در عرصه خنثی کردن توطئه‌های دشمن د ورود داشته باشیم، گفت: علاوه بر فعالیت در عرصه محتوا باید به عرصه روش‌ها نیز ورود پیدا کنیم.

خانم صدیقه افشاراظهار کرد: برای تربیت نیروهای متخصص ورود کرده‌ایم  و محصولات متنوعی را در حوزه تعلیم و تربیت تهیه نموده ایم وامیدواریم با این اقدام مشارکتی در تحول تعلیم و تربیت داشته باشیم.

 * تفریحات سالم مهم ترین بازوی تربیتی در تمامی جهان است  

صادق ستاری فرد معاون سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: تاکید مقام معظم رهبری بر اطلاع‌رسانی اقدامات خوب است  خوشبختانه در آموزش و پرورش اتفاقات خوبی درحال رقم خوردن استو این اقدامات موجب امیدآفرینی در جامعه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در هم اندیشی پانزده ستاد همکاریها نکات دقیقی بیان شده است، عنوان کرد: بهره‌مندی از این نکات می‌تواند موجب تقویت آموزش و پرورش شود

ستاری فرد با اشاره به اینکه نرخ چاقی در کشور افزایشی بوده است، خاطرنشان کرد: موضوع تفریحات سالم مهم‌ترین بازوی تربیتی سالم در تمام جوامع است ومتاسفانه نسبت به این موضوع غفلت کرده‌ایم و امیدواریم با همکاری مدیران مدارس بتوانیم کاستی‌های این عرصه را جبران کنیم.

*انجام 60 نوع فعالیت با محوریت کتاب در کانون‌های پرورش فکری

رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه این میزگرد گفت: 60 نوع فعالیت در کانون‌های پرورش فکری کودک و نوجوان انجام می‌شود و محور این فعالیت‌ها نیز با کتاب است لذا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بزرگ‌ترین و غنی‌ترین کانونی است که در عرصه کودکان و نوجوانان فعالیت دارد.

دکتر علامتی با اشاره به اینکه این کانون مکمل فعالیت‌های پرورشی مدارس است عنوان کرد: فضا و امکانات خوبی برای ارائه به کودکان و نوجوانان وجود دارد و باید به دنبال استفاده از این امکانات باشیم.

وی با اشاره به اینکه 145 مرکز سیار روستایی داریم، خاطرنشان کرد: این مراکز نیز در استان‌های مختلف کشور حضور پیدا کرده و برنامه‌های متنوعی را اجرا می‌کنند.

علامتی با بیان اینکه نظارت کافی از نظر فرهنگی و تربیتی بر کارهای کانون پرورش فکری و نوجوانان وجود دارد، تصریح کرد: تلاش داریم اقدامات موثری برای فرزندان ایران رقم بزنیم.

جلسه کارگروه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اردکان برگزار شد + عکس

انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت مهم آموزش و پرورش است

استاد حوزه علمیه کردستان:

آموزش و پرورش به مقوله آموزش قرآن در مدارس توجه لازم را داشته باشد

معاون پرورشی آموزش و پرورش اصفهان:

حفظ و تقویت سنگر آموزش و پرورش توصیه شهید زاهدی بود

مسئول هماهنگی کننده عقیدتی سیاسی ارتش منطقه اصفهان:

ایفای نقش تبلیغ دینی در بستر تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ است

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه اصفهان:

لزوم حضور طلاب و روحانیون در شوراهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز آموزش و پرورش

نایب رئیس شورای همکاری استان اصفهان:

رسالت مشترک معلمان، طلاب و روحانیون انسان‌سازی است

تصاویر/ گردهمایی طلاب و روحانیون شاغل در آموزش و پرورش اصفهان

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دکتر نیکزاد در جمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی