Print
Zoom In
Zoom Out

عضو ستاد همکاریها تشریح کرد؛

چهارهزارمبلّغ طرح امین درفضای مجازی فعالیت تبلیغی خود را ادامه میدهند

شناسه مطلب: 12250
زمان انتشار: چهارشنبه 24 دی 1399 ساعت 10:09

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‏ های علمیه فعالیت های تبلیغ دانش آموزی این معاونت در ایام کرونا را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت الاسلام حسین ملانوری در گفت وگو با واحد خبردبیرخانه دبیرستاد همکاریها، با تشریح فعالیت‌های  تبلیغ دانش آموزی اظهار داشت: از اسفندماه سال گذشته که ویروس «کرونا» در کشور شیوع یافت، اولین دستورالعمل معاونت تبلیغ و امور فرهنگی برای مبلّغان دینی در سراسر کشور ابلاغ شد تادرشرایط کرونائی،باشرح وظایف ودستورالعمل‏های تبلیغی ویژه این ایام آشنا و به درستی به آنها عمل نمایند. 

 عضو ستاد همکاریها  افزود: با توجه به این‏که در وضعیت شیوع ویروس «کرونا» مبلغان دینی امکان حضور و فعالیت در مساجد و مدارس  را نداشتند یا در برخی جاها حضورشان کمرنگ شده بود، در فضای مجازی فعالیت خود را آغاز کردند.

*طرح تبلیغی امدادی«عافیت» موفق و فراگیر

وی تصریح کرد: در اواخر سال 1398 طرحی با عنوان «عافیت» از سوی معاونت تبلیغ حوزه به تمامی استان‏ها ابلاغ شد؛ در این طرح وظایف مبلّغ در بخش‏های مختلف فرهنگی و تبلیغی تبیین گردید؛ بخشی از آن وظایف، باید در فضاهای جدید صورت می‏گرفت و دقیقا مشخص شده بود که مثلا در فضای مجازی چه نوع فعالیت‏هایی انجام دهند.

حجت الاسلام ملانوری عنوان کرد: این مبلغین بر اساس ابلاغیه، موظف به راه‏ اندازی «گروه»، «کانال» و «صفحات مجازی» در محیط‏های حضور مخاطبان و افراد منطقۀ تبلیغی خود هستند و باید از این طریق با مردم محل تبلیغ ارتباط برقرار کنند تا نیازهای دینی و فرهنگی آنان را پاسخگو باشند.

وی افزود؛ روحانیون طرح امین در این ایام  نیازهایی همچون مشاوره‏ های دینی و مذهبی، سخنرانی و روضه‏ خوانی، پاسخگویی به شبهات و پرسش‏ها، جلب همکاری، همیاری و مواسات اجتماعی و... که در شرایط عادی از طریق مساجد ، مدارس و پایگاه‏ های تبلیغی به صورت حضوری انجام می‏ شد را پاسخ گو بوده اند. 

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگری از وظایف مبلّغان دینی که در طرح مذکور ابلاغ گردید، اجرای آموزش‏های مورد نیاز مردم و آحاد جامعه در ایام شیوع ویروس کرونا؛ همچون «رعایت فاصله ‏گذاری اجتماعی»، «ضرورت استفاده از ماسک»، «مسائل مربوط به سلامت و امدادرسانی» و... که این آموزش‏ها به صورت حضوری و غیرحضوری به مردم منتقل می‏ شود.

*ایجاد کارگاه‏های تولید لوازم بهداشتی

عضوستاد همکاریها درادامه بیان: خدمات مختلفی در طرح «عافیت» از مبلّغان دینی سراسر کشور خواسته شده تا در اختیار مردم منطقۀ تبلیغی خود قرار دهند؛ خدماتی شامل «ایجاد کارگاه‏های تولید لوازم بهداشتی از جمله ماسک»، «تهیه بسته‏ های معیشتی و کمک‏های مردمی»، «کمک به مراکز بهداشت و سلامت منطقه برای شناسایی و درمان افراد مبتلا به ویروس کرونا»، «ایجاد زمینه حضور عوامل بهداشتی و درمانی در منطقه تبلیغی جهت انجام عملیات تست‏ گیری از مردم» و... . 

*جنب و جوش بیش از سه هزارو 300 مبلغ درمناطق محروم

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‏ های علمیه ضمن اشاره به سه دسته «مبلّغان هجرت بلند مدت»، «مبلّغان طرح مدارس امین» و «مبلّغان طرح بیّنات» که از سوی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی به سراسر کشور اعزام می‏شوند، اظهار داشت: 3331 مبلّغ در طرح «هجرت بلندمدت» فعال هستند که در شرایط کرونایی 2100 نفر از آنان امکان انجام تبلیغ دین از طریق فضای مجازی را دارند و در این نوع از تبلیغ (تبلیغ مجازی) فعال شده ‏اند؛ در کنار این افراد، تعداد 4000 نفر مبلّغ طرح مدارس امین در مدارس آموزش و پرورش سراسر کشور فعال هستند و این افراد نیز در شرایط فعلی، بسترهای مجازی را برای ادامۀ فعالیت تبلیغی خود به‏ کار گرفته‏ اند؛ این دسته از مبلّغین با تشکیل گروه‏های دانش‏ آموزی از میان دانش‏ آموزان مدرسۀ امین و نیز ایجاد کانال‏های محتوایی برای آنان به فعالیت تبلیغی خود ادامه می‏دهند و نیازهای مختلف دانش ‏آموزان را از طریق فضای مجازی پاسخ می‏دهند. از جمله توافقات فعلی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی با وزارت آموزش و پرورش این است که مبلّغان طرح امین دسترسی به سامانۀ آموزشی «شاد» را داشته باشند تا از طریق آن محتواهای فرهنگی و پرورشی را در اختیار دانش ‏آموزان مدرسه محل تبلیغ خود قرار دهند.

*ایجادپایگاه‏های فرهنگی دراطراف مدرسۀ علمیه

حجت الاسلام ملانوری خاطر نشان ساخت دستۀ سوم طلاب مبلّغ فعال در طرح «بیّنات» هستند که این عزیزان نیز موظف ‏اند پایگاه‏های فرهنگی و مذهبی اطراف مدرسۀ علمیه خود را فعال نمایند و در این پایگاه‏ها، امور فرهنگی و تبلیغی را پیگیری کنند. این دسته از مبلّغان دینی نیز در شرایط فعلی از ظرفیت فضای مجازی برای ادامۀ فعالیت خود استفاده می‏ کنند.

*روش‏های نظارتی بر فعالیت مبلّغان دینی

حجت الاسلام و المسلمین ملانوری در ادامه ضمن اشاره به شیوه‏ ها و روش‏های نظارتی بر فعالیت مبلّغان دینی خاطر نشان کرد: فعالیت‏های همۀ مبلّغان دینی که از سوی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی به سراسر کشور اعزام می‏شوند، در سال 5 نوبت مورد بررسی و نظارت قرار می‏گیرد؛ 4 نوبت آن از سوی معاونین شهرستانی، انجام می‏شود و گزارش‏های مربوطه به ستاد معاونت تبلیغ در قم ارسال می‏گردد؛ یک نوبت نیز معاونت تبلیغ استان بر فعالیت‏های مبلغان حاضر در استان نظارت می‏کند؛ در کنار این 5 نوبت نظارت، از طرف ستاد معاونت تبلیغ به صورت تصادفی و رندوم نظارت‌هایی از سطح کشور انجام می‏شود تا بر دقت نظارت استانی و شهرستانی بیفزاید.

عضو ستاد همکاریها در پایان اذعان کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور، محدودیت‏هایی برای محل تبلیغ مبلّغان دینی (اعم از مساجد، تکایا و مدارس) ایجاد شد و این محدودیت‏ها موجب شد تا فعالیت مبلّغان دینی گسترده ‏تر گردد و تلاش‏های آنان وسیع‏تر انجام شود؛ آنان علاوه بر تبلیغ در فضای مجازی، امور تبلیغی و دینی مساجد را با رعایت دستورالعمل‏های بهداشتی پیگیری می‏کنند و مساجد با رعایت ضوابط ابلاغی فعال هستند؛ ضوابطی همچون فاصله‏ گذاری اجتماعی، استفاده از مواد ضد عفونی‏ کننده، استفاده از ماسک و دست‏کش و... در مساجد و مراکز دینی فعال رعایت می‏شود.

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد