Print
Zoom In
Zoom Out

پیام تسلیت رئیس سازمان پژوهش در پی رحلت حضرت آیت‌الله مصباح یزدی

شناسه مطلب: 12241
زمان انتشار: سه شنبه 16 دی 1399 ساعت 08:41

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پیامی رحلت عالم ربانی و فیلسوف جهان اسلام حضرت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی را تسلیت گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،  در پیام دکتر حسن ملکی آمده است: «رحلت جانگذار عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد و فیلسوف جهان اسلام حضرت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی موجب تأثر و تألم گردید.

این اسلام شناس شجاع و بصیر به تعبیر همگان عمار انقلاب اسلامی بودند و ثمرات جد و جهدشان منشاء اثرات علمی و ارزندهی فلسفی علوم اسلامی به ویژه تعلیم و تربیت بوده است.با نهایت تأثر و اندوه این ضایعه را به پیشگاه حضرت ولیعصر(عج)، مقام معظم رهبری و جامعه ی معلمان، اساتید و مربیان همچنین علمای حوزههای محترم علمیه قم و سراسر کشور و بیت آن فقیه بزرگوار تسلیت می گویم و از درگاه حضرت باری تعالی برای آن مرحوم علُو درجات مسئلت می نمایم.»

گفتنی است حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی شامگاه 12 دی ماه دارفانی را وداع گفت و به ملکوت اعلی پیوست.

زندگی‌نامه

محمد تقى مصباح یزدى در سال 1313 هجرى شمسى در شهر کویرى یزد دیده به جهان گشود. وى تحصیلات مقدماتى حوزوى را در یزد به پایان رساند و براى تحصیلات تکمیلى علوم اسلامى عازم نجف شد; ولى به علت مشکلات فراوان مالى، بعد از یکسال براى ادامه تحصیل به قم هجرت کرد. از سال 1331 تا سال 1339 ه.ش در دروس امام راحل(قدس سره) شرکت و در همین زمان، در درس تفسیر قرآن، شفاى ابن سینا و اسفار ملاصدرا از وجود علامه طباطبایى(رحمه الله)کسب فیض کرد. وى حدود پانزده سال در درس فقه آیت الله بهجت مدظلّه العالى شرکت داشت. بعد از آن که دوره درسى ایشان با حضرت امام به علت تبعید حضرت امام قطع شد، معظّم له به تحقیق در مباحث اجتماعى اسلام، از جمله بحث جهاد، قضا و حکومت اسلامى، پرداخت.

وى در مقابله با رژیم معدوم پهلوى نیز حضورى فعّال داشت که از آن جمله، همکارى با شهید دکتر بهشتى، شهید باهنر و حجة‌الاسلام والمسلمین هاشمی‌رفسنجانى است و در این بین، در انتشار دو نشریه با نام هاى "بعثت" و "انتقام" نقش داشت که تمام امور انتشاراتى اثر دوم نیز به عهده معظّم له بود. سپس در اداره، مدرسه حقّانى به همراه آیت الله جنتى، شهید بهشتى و شهید قدوسى فعّالیّت داشت و حدود ده سال در آن مکان به تدریس فلسفه و علوم قرآنى پرداخت. از آن پس، قبل و بعد از انقلاب شکوه مند اسلامى با حمایت و ترغیب امام خمینى (قدس سره)، چندین دانشگاه، مدرسه و مؤسّسه را راه اندازى کرد که از مهم‌ترین آنها مى توان از بخش آموزش در مؤسّسه در راه حق، دفتر همکارى حوزه و دانشگاه و بنیاد فرهنگى باقرالعلوم نام برد.

معظّم له در سال 1369 به عنوان نماینده دومین دوره مجلس خبرگان رهبری از استان خوزستان، و پس از آن نیز در دوره‌های سوم و چهارم این مجلس از سوی مردم تهران به نمایندگی برگزیده شد. مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی داراى تألیفات و آثار متعددى در زمینه هاى فلسفه اسلامى، الهیات، اخلاق و عقاید است.




با شرکت سه میلیون دانش‌آموز

گزارشی ازافتتاحیه «درس‌هایی از قرآن» در ۴۰هزار مدرسه کشور

نویسنده کتاب «چلچراغ نماز و مدرسه»

۹۰ درصد دانش آموزان نماز خوان، از مادر یاد گرفته اند

با همکاری حوزه و آموزش و پرورش

تکاپوی طلاب برای پاسخ به شبهات دینی

امام جمعه رباط کریم:

لزوم همکاری همه دستگاه ها برای کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان

راهکارهای همکاری استعدادهای درخشان با حوزه علمیه اصفهان بررسی شد

با شرکت سه میلیون دانش‌آموز

گزارشی ازافتتاحیه «درس‌هایی از قرآن» در ۴۰هزار مدرسه کشور

طلاب طرح امین عضو مؤثر تیم تربیتی مدارس باشند

به همت دفترتبلیغات اسلامی

کتاب « کار در کلاس» ویژه مقطع پیش‌دبستانی منتشر شد

گزارشی از دوره آموزشی توجیهی کریمه اهل‌بیت(س)

تحولی نو در نظام تعلیم و تربیت اسلامی با اجرای طرح امین   

گزارشی از یک نشست استانی

از گلایه های طلاب طرح امین تا توضیحات با سعه صدر مسئولین

نماینده ولی‌فقیه درکهگیلویه و بویراحمد:

آموزش‌وپرورش و حوزه‌های علمیه نقش اساسی در تربیت نسل مؤمن و انقلابی دارند

مدیر حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد

در مدارس طرح امین باید روحیه دینداری، انقلابی‌گری ورشد علمی دانش‌آموزان محسوس باشد

پنجمین کارگاه آموزشی «توانمندسازی طلاب فرهنگی » در اهواز

 آیت الله نور مفیدی

توجه ویژه شخص رئیس‌جمهور به آموزش وپرورش نویدبخش تحولات است

طرح حضور ویژه فرهنگیان در مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) بیرجند برگزار شد

استاندار خراسان جنوبی

برای حضور روحانیون در مدارس برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است

وزیر آموزش و پرورش در دیدار امام حمعه بیرجند:

تعلیم و تربیت میدان اصلی مقاومت در جنگ شناختی دشمن است