Print
Zoom In
Zoom Out

در نشست آنلاین «کودک و خلاقیت» مطرح شد:

خلاقیت؛ شکل دهنده شخصیت انسان و بالا برنده اعتماد به نفس

شناسه مطلب: 12172
زمان انتشار: دوشنبه 17 آذر 1399 ساعت 19:17

کارشناس تربیت کودک و نوجوان، خلاقیت را شکل دهنده شخصیت انسان و بالا برنده اعتماد به نفس دانست و گفت: مشکلات یکی از شاهراه های خلاقیت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریهای سیدحسن فاطمی نیا در اولین جلسه نشست آنلاین "کودک و خلاقیت" که به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، در مورد راه و روش ایجاد خلاقیت و نوآوری در کودکان، به سخنرانی پرداخت.

وی ضمن بیان تعریفی از خلاقیت گفت: خلاقیت یعنی ابتکار در حل مسئله به شیوه جدید، و شکل دهنده شخصیت انسان و بالا برنده اعتماد به نفس است و مشکلات، یکی از شاهراه های خلاقیت است.

کارشناس تربیت کودک و نوجوان درباره تاریخچه خلاقیت تصریح کرد: خلاقیت از زمان تاریخ بشر شروع شده است، مانند اختراع چرخ که یک خلاقیت بود و باعث پیشرفت بشر گردید، یا با اختراع "صفر" در کشور هند، مبنای عدد نویسی و در دنیای اعداد تحول ایجاد کرد.

وی با اشاره به انواع خلاقیت افزود: خلاقیت در دو بخشِ «عملی تجسمی هنری» و «اندیشه و فکر» قابل بررسی است؛ باید دقت کرد که وجه مشترک میان این دو قسم، ایده پردازی می باشد؛ بحث ما درباره بخش اول یعنی خلاقیت عملی تجسمی هنری است.

فاطمی نیا، آشنایی با مبانی هنر در عرصه خلاقیت را امری ضروری دانست و اظهار داشت: آشنای با مبانی هنر مثل آشنا شدن با نقطه، شکل ها، فرم ها، خط، مثلث، مربع و دایره و... است تا بتوانیم ارزش مکانی، زمانی و تأثیر گذاری و شیوه بیانی این موارد را به دست آورده و  پیام خود را انتقال دهیم، لذا هنر آموز باید این آموزش را ببیند.

وی در در خصوص مبانی هنر گفت: نکته دیگر در مبانی هنر، تطبیق مبانی هنر با سنین کودکی است؛ مثلاً می بینیم اندازه و حجم اسباب بازی کودکان بزرگتر است و چاپ کتاب بر اساس سنین مختلف صورت می گیرد؛ در روانشناسیِ رشد مطالبی است که کودکان در سنین مختلف به آن نیاز دارند تا با برآورده شدن نیازها، ذهنشان شکل گرفته و افردی خلاق بشوند.

کارشناس تربیت کودک و نوجوان به موضوع یادگیری خلاقیت اشاره و خاطرنشان کرد: از موارد یادگیری خلاقیت، مشاهده است، مثل داستان هابیل و قابیل که انسان با مشاهده، دفن کردن را آموخت؛ با مشاهده، کودک شروع به پردازش ذهنی می کند؛ وقتی کودک به موزه یا باغ وحش می رود، ذهن خلاقش شروع به پردازش یک سری مسائل می نماید که در بحث خلاقیت می تواند کمک شایانی به کودک داشته باشد.

تحقق برنامه های همکاریها (11)

توانمند سازی فرهنگیان یزد

تحقق برنامه های ستاد( 10)

نشست توانمندسازی مربیان امین استان کرمانشاه برگزار شد) + تصاویر

تحقق برنامه های همکاریها (9)

دوره توانمندسازی طلاب، روحانیون و ائمه جماعات مدارس آذربایجان شرقی برگزار گردید

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی:

اسلام و ارزش‌های آن را با زبان ساده و شیرین به دانش‌آموزان بگویید

تحقق برنامه های همکاریها (8)

بازدید دانش آموزان از کتابخانه مجتهده "بانوامین"

بسیج در کلام امام خامنه ای

جملاتی ناب از رهبرمعظم انقلاب درباره بسیج

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

گفت وکو با مولف کتاب «مبلغ کودک، تبلیغ با نمک»

گزارشی از فعالیت مبلغین موسسه الزهرای قم در لرستان

تحقق برنامه های همکاریها (7)

فیلم / نگاهی به طرح ملی تعالی پیوند مدرسه، مسجد و منزل "سه میم"

 فیلم/ تحقق برنامه های همکاریها (6)

 آشنایی با مدارس وابسته به حوزه علمیه

تحقق برنامه های همکاریها (5)

نشست طرح پیوند مسجد ،مدرسه و منزل در پاکدشت

تحقق برنامه های همکاریها (4)

برگزاری دوره آموزشی مهارتی« راه نشان تربیت » در شهرستانهای تهران

تحقق برنامه های همکاریها (3)

اجرای آزمایشی طرح "سه میم" دربرخی مدارس 12 استان

با حضور مسئولین شهر سلماس؛

اولین همایش مدارس مجری طرح تربیتی امین شهرستان سلماس برگزار شد

با حضور طلاب و دانشجویان

برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی کودک و نوجوان در شهرستان های جنوب استان کرمان