نسخه آزمایشی
امروز سه شنبه 05 مرداد ماه، سال 1400 خورشیدی
Print
Zoom In
Zoom Out

مدرسه خوب برای همه

اگر بخواهیم دانشمندان خوبی داشته باشیم، باید اندیشمندان خوبی داشته باشیم

شناسه مطلب: 11994
زمان انتشار: يكشنبه 16 شهریور 1399 ساعت 11:46

*انسان شایسته بسازیم

یک نکته‌ که نکته‌ی اصلی است، طرح این سؤال و پاسخ به این سؤال است که چه منطقی پشت سر آموزش و پرورش، این دستگاه عظیم، قرار دارد؟ نه ‌فقط در کشور ما؛ در همه‌ی کشورهای دنیا. اینکه یک تشکیلات به این عظمت درست میکنند، یک لشکر فرهنگی در واقع به وجود می‌آید از دانش‌آموز و معلّم و کارمندان گوناگون و مدیران مختلف، منطق این کار چیست؟ میدانیم پاسخ مجملش را. منطق، انسان‌سازی است؛ یعنی مادّه‌ی خامی که کودکِ مثلاً شش‌ساله و هفت‌ساله است، وارد این کارخانه میشود و دوازده سال در این کارخانه زیر و رو میشود و یک محصولی، یک برون‌دادی باید از این کارخانه خارج بشود؛ آن برون‌داد چیست؟ انسان شایسته؛ منتها تعریف «انسان شایسته» در مکاتب مختلف، تفکّرات مختلف، کشورهای مختلف، جوامع مختلف، مختلف است؛ همه «انسان شایسته» را یک جور نمیدانند؛ برای همین هم هست که نوع آموزشها و پرورشها در جوامع گوناگون، یکسان نیست. ما در جمهوری اسلامی همین هدف را دنبال میکنیم؛ ما میخواهیم در این مجموعه‌ی دوازده‌ساله انسان تربیت بشود. خصوصیّت این دوازده سال هم این است که بهترین زمانهای فراگیری است؛ یعنی در این سنین، یادگیری آسان‌تر، ماندگارتر، و بهتر و شایسته‌تر است؛ از این جهت مهم است.

*آموزش و پرورش انسان ساز

ما میخواهیم خروجی این دستگاه عظیم، این ماشین بزرگ، یک خروجی‌ای باشد منطبق بر تفکّر اسلامی.خب حالا آن انسان مطلوب جامعه‌ی اسلامی و انقلاب اسلامی و نظام اسلامی چه خصوصیّاتی دارد؟ در این مورد هم البتّه خیلی صحبت شده -همه صحبت کرده‌اند، بنده هم مطالبی همیشه عرض کرده‌ام، دیگران هم گفته‌اند- امّا حالا اگر بخواهیم به طور خلاصه در چند جمله که متناسب با آموزش و پرورش هم هست، آن انسان طراز اسلامی‌ای را که توقّع هست آموزش و پرورش او را تربیت کند معرّفی کنیم، این جور تعریف میکنیم که انسانی باشد با این خصوصیّات: اوّلاً مؤمن باشد؛ ایمان اوّلین شرط است. ثانیاً خردمند باشد؛ یعنی عقل را به کار بگیرد. «لَعَلَّکُم تَعقِلون»(۲) در قرآن ببینید چقدر هست! ثالثاً اندیشمند باشد؛ یعنی فکر کند. عقل فقط برای پیدا کردنِ راه‌های عملیِ زندگی نیست؛ عمده برای فکر کردن و اندیشیدن است، که این از دانشمند شدن مهم‌تر است. اگر بخواهیم دانشمندان خوبی داشته باشیم، باید اندیشمندان خوبی داشته باشیم. بعد، دانشمند شدن و کسب علم؛ این هم یک خصوصیّت است. مجاهد و اهل عمل باشد؛ یعنی نشستن و حرف زدن و صرفاً فکر کردن و حرّافی کردن کافی نیست، باید اهل عمل باشد که حالا در این زمینه هم بحثهای زیادی وجود دارد. عمل هم عمل مجاهدانه و پیگیر [است]؛ همان [عملی] که در عرف شرع مقدّس اسلام «جهاد» گفته میشود که آن وقت این جهاد در اینجا جهاد فی‌سبیل‌الله است، جهادِ موردِ ترغیبِ شرع است. انسانِ باانصافی دربیاید، [انسانِ] بانظمی دربیاید، متخلّق به اخلاق اسلامی دربیاید؛ اینها خصوصیّات انسانی است که ما توقّع داریم در آموزشی که شما میدهید و پرورشی که شما میکنید، یک چنین انسانی به وجود بیاید.

بیانات مقام معظم رهبری (سه‌شنبه11 شهریور 1399)

مدرسه جهانی اميرالمؤمنين(ع) را برای تربیت بشر جدی بگیریم

آماده کردن مردم نسبت به غیبت حضرت مهدی علیه السلام رسالت خطیر امام هادی

رئیس کمیته همکاریهای استان قم؛

آموزش باید در چارچوب ولایت الهی باشد

حضرت آیت الله جوادی آملی:

دوران آموزش و پرورش، دوران حیاتی است

دیدار وزیر آموزش و پرورش با آیت الله العظمی جوادی آملی در دماوند

همکاری حوزه و آموزش و پرورش دارای ساختار و رویکردی راهبردی است

درسی از استاد حسین انصاریان

درنگی در مفهوم عید و فلسفه قربانی کردن

روز تحقیر شیطان

سفره های جود و احسان به گستره رحمت رب العالمین

آن باغبان ماهر

پنج ‌روایت از زندگی، امام محمدباقر علیه‌السلام

مسئول واحد تبلیغ حوزه علمیه اصفهان؛

جذب مبلغین جدید مدارس امین در اصفهان

در مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه قم

تحصیل هفتاد بانوی طلبه در رشته تربیت دینی کودک و نوجوان

از ظرفیت روحانیت در برنامه های تابستانی استفاده شود

اعلام فراخوان حوزه علمیه لرستان برای اعزام مبلغ به مدارس امین

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی:

نیازمند فضای بیشتر برای فعالیت های فرهنگی تربیتی روحانیون هستیم

مدیر مرکز تربیت مبلغ معلم حوزه های علمیه خبر داد؛

پنج ر شته تخصصی تربیت دبیری برای حوزویان دائر خواهد شد