امروز : 1399/07/01
2020-09-22
شناسه خبر : 11994
تاریخ انتشار : 1399/06/16 11:46
اگر بخواهیم دانشمندان خوبی داشته باشیم، باید اندیشمندان خوبی داشته باشیم

مدرسه خوب برای همه

اگر بخواهیم دانشمندان خوبی داشته باشیم، باید اندیشمندان خوبی داشته باشیم

*انسان شایسته بسازیم

یک نکته‌ که نکته‌ی اصلی است، طرح این سؤال و پاسخ به این سؤال است که چه منطقی پشت سر آموزش و پرورش، این دستگاه عظیم، قرار دارد؟ نه ‌فقط در کشور ما؛ در همه‌ی کشورهای دنیا. اینکه یک تشکیلات به این عظمت درست میکنند، یک لشکر فرهنگی در واقع به وجود می‌آید از دانش‌آموز و معلّم و کارمندان گوناگون و مدیران مختلف، منطق این کار چیست؟ میدانیم پاسخ مجملش را. منطق، انسان‌سازی است؛ یعنی مادّه‌ی خامی که کودکِ مثلاً شش‌ساله و هفت‌ساله است، وارد این کارخانه میشود و دوازده سال در این کارخانه زیر و رو میشود و یک محصولی، یک برون‌دادی باید از این کارخانه خارج بشود؛ آن برون‌داد چیست؟ انسان شایسته؛ منتها تعریف «انسان شایسته» در مکاتب مختلف، تفکّرات مختلف، کشورهای مختلف، جوامع مختلف، مختلف است؛ همه «انسان شایسته» را یک جور نمیدانند؛ برای همین هم هست که نوع آموزشها و پرورشها در جوامع گوناگون، یکسان نیست. ما در جمهوری اسلامی همین هدف را دنبال میکنیم؛ ما میخواهیم در این مجموعه‌ی دوازده‌ساله انسان تربیت بشود. خصوصیّت این دوازده سال هم این است که بهترین زمانهای فراگیری است؛ یعنی در این سنین، یادگیری آسان‌تر، ماندگارتر، و بهتر و شایسته‌تر است؛ از این جهت مهم است.

*آموزش و پرورش انسان ساز

ما میخواهیم خروجی این دستگاه عظیم، این ماشین بزرگ، یک خروجی‌ای باشد منطبق بر تفکّر اسلامی.خب حالا آن انسان مطلوب جامعه‌ی اسلامی و انقلاب اسلامی و نظام اسلامی چه خصوصیّاتی دارد؟ در این مورد هم البتّه خیلی صحبت شده -همه صحبت کرده‌اند، بنده هم مطالبی همیشه عرض کرده‌ام، دیگران هم گفته‌اند- امّا حالا اگر بخواهیم به طور خلاصه در چند جمله که متناسب با آموزش و پرورش هم هست، آن انسان طراز اسلامی‌ای را که توقّع هست آموزش و پرورش او را تربیت کند معرّفی کنیم، این جور تعریف میکنیم که انسانی باشد با این خصوصیّات: اوّلاً مؤمن باشد؛ ایمان اوّلین شرط است. ثانیاً خردمند باشد؛ یعنی عقل را به کار بگیرد. «لَعَلَّکُم تَعقِلون»(۲) در قرآن ببینید چقدر هست! ثالثاً اندیشمند باشد؛ یعنی فکر کند. عقل فقط برای پیدا کردنِ راه‌های عملیِ زندگی نیست؛ عمده برای فکر کردن و اندیشیدن است، که این از دانشمند شدن مهم‌تر است. اگر بخواهیم دانشمندان خوبی داشته باشیم، باید اندیشمندان خوبی داشته باشیم. بعد، دانشمند شدن و کسب علم؛ این هم یک خصوصیّت است. مجاهد و اهل عمل باشد؛ یعنی نشستن و حرف زدن و صرفاً فکر کردن و حرّافی کردن کافی نیست، باید اهل عمل باشد که حالا در این زمینه هم بحثهای زیادی وجود دارد. عمل هم عمل مجاهدانه و پیگیر [است]؛ همان [عملی] که در عرف شرع مقدّس اسلام «جهاد» گفته میشود که آن وقت این جهاد در اینجا جهاد فی‌سبیل‌الله است، جهادِ موردِ ترغیبِ شرع است. انسانِ باانصافی دربیاید، [انسانِ] بانظمی دربیاید، متخلّق به اخلاق اسلامی دربیاید؛ اینها خصوصیّات انسانی است که ما توقّع داریم در آموزشی که شما میدهید و پرورشی که شما میکنید، یک چنین انسانی به وجود بیاید.

بیانات مقام معظم رهبری (سه‌شنبه11 شهریور 1399)

دفاع مقدس، یکی از عقلانی‌ترین حرکات ملت ایران بود

با انجمن قلم حوزه علمیه قم آشنا شویم

ضرورت آمادگی مشاوران و مربیان برای حل آسیب های اجتماعی کرونایی

تقویت بنیه اعتقادی و هویت دینی دانش آموزان از اهداف کمیته همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش است

رویکرد ما تربیت دانش آموز انقلابی، مسئولیت پذیر، ولایتمدار و وطن دوست است.

آیین فتتاحیه مدارس طرح امین استان مرکزی در ساوه برگزار شد

تحقق سند تحول بنیادین باید منجر به تربیت دانش آموز در تراز شهید فهمیده شود

همکاری حوزه علمیه با آموزش و پرورش یک طرح ملی موفق است

اجرای برنامه های ستاد همکاریها در البرز در قالب 22فعالیت

مسابقه صوتی نوای یار2 برگزار می شود

تحقق صددرصدی مصوبات کمیته همکاری ها در استان/رونمایی از پوستر « بانگ اذان، زنگ نماز »

همه باید تلاش کنیم دغدغه های ولی امر مسلمین را در خصوص تعلیم و تربیت مرتفع نماییم.

معاونین آموزش وپرورش بندرلنگه با امام جمعه دیدار کردند

هفت مصیبتِ شام از زبان امام سجاد علیه السلام

دیدار مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام با امام جمعه دهلران

شاخصه های مؤمن واقعی در کلام زین العباد

برنامه های ستاد همکاریهامی تواند منتج به ایجاد تحول فکری ، بصیرتی و اجتماعی در دانش‌آموزان شود

نشست استانی کمیته همکاری های آموزش و پرورش وحوزه های علمیه استان سیستان و بلوچستان

توزیع بیش از نیم میلیون جلد پیک آموزشی چشمه خورشید ویژه دانش آموزان

بررسی راه کارهای توسعه فرهنگ مهدوی در بین فرهنگیان و دانش آموزان