Print
Zoom In
Zoom Out

​ دبیر ستادهمکاریهای حوزه و آموزش و پرورش تشریح کرد

گزارش تفصیلی روند اجرایی شدن برنامه‌ ها ی سال تحصیلی 99-98 / اعزام 30 هزار مبلغ به مدارس دوره‌های مختلف تحصیلی

شناسه مطلب: 11978
زمان انتشار: شنبه 01 شهریور 1399 ساعت 10:45

دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش در گفت و گو با خبر نگاران عملکرد این ستاد در نخستین سال از برنامه 5 ساله همکاری بین حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ،وی با بیان اینکه برنامه 5 ساله همکاریها  حاصل بیش از یک دهه فعالیت این دو دستگاه بوده است گفت؛مقدمات برنامه پنج ساله در سال‌ 97  از جمله مطالعات اولیه، نیازسنجی و احصاء خواسته های آموزش و پرورش از حوزه های علمیه انجام و در ابتدای سال 98 تصویب شد و سال تحصیلی 99-98 اولین برش سالیانه آن جهت اجرا به بخش‌های ذیربط حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش ابلاغ شد.

علیرضا حاجیان زاده گفت؛.برنامه دارای 5 عنوان کلی و 52 زیرفعالیت می‌باشد که عناوین کلی و زیر فعالیت های آن عبارتند از: سیاست ‌گذاری، مدیریت و برنامه ‌ریزی برای ارتقا و گسترش همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش از جمله توسعه کمی و ارتقای کیفی مدارس وابسته به حوزه‌های علمیه بوده و تاکنون 8 مدرسه علوم معارف اسلامی توسط حوزه علمیه ایجاد شده است.

حاجیان زاده خاطرنشان ساخت؛  با پیگیری های متعدد زمینه شرکت طلاب در آزمون استخدامی ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان از سه رشته به 8 رشته ارتقا یافته و در سال تحصیلی جاری بیش از 12 هزار طلبه در آزمون شرکت و در نهایت تعداد 443 نفر از این طریق جذب آموزش ‌و پرورش می شوند.

مشاور عالی وزیرآموزش و پرورش گفت؛ در جلسات کارشناسی امکان بکارگیری حدود 3 هزار روحانی برای تدریس در مدارس آموزش ‌و پرورش فراهم شده است و امید واریم در سال تحصیلی 1400-1399 بخشی از افراد که عمدتا در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته حضور دارند به بدنه آموزش و پرورش بپیوندند . 

*آموزش و برنامه‌ درسی با استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه.

دبیر ستاد همکاریها در بخش دیگری از سخنان خود گفت؛ آموزش و برنامه‌ درسی با استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه از دیگر برنامه های سال اول برنامه پنجساله بوده که در این خصوص نقد و بررسی و اعتبار بخشی کتب درسی در حال انجام است و مقدمات ارتباط صاحب نظران حوزه علمیه با گروه های برنامه ریزی درسی و تالیف کتب درسی نیز فراهم شده است. همچنین جذب، آموزش، توانمند سازی و ارتقای منابع انسانی از جمله برنامه ها یی است که می توان به مواردی چون جذب طلاب در قالب خرید خدمات آموزشی نام برد که در سال تحصیلی آینده ادارات کل آموزش ‌و پرورش می ‌توانند بر اساس نیاز و در چارچوب ضوابط از ظرفیت طلاب مستقر در مناطق محروم و روستایی در امور آموزشی و تربیتی بهره مند شوند.

حاجیان زاده به ارتقای کیفی و کمی طلاب وظیفه در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت؛ در سال تحصیلی 99-98 سهمیه 700 نفر طلاب وظیفه تکمیل شد و مقدمات جذب و بکارگیری 2 هزار نفر در سال تحصیلی آینده فراهم شده است و برای انجام صحیح و کیفی این امر طرح جامع جذب و بکارگیری طلاب وظیفه تدوین و به جریان افتاده است. 

وی افزود؛ با توجه به این که تعداد  4500 نفر از نیروهای شاغل در آموزش ‌و پرورش با مدرک تحصیلات حوزوی به عنوان معلم رسمی  فعالیت دارند استفاده از این ظرفیت در حوزه تربیت دینی به عنوان یکی از منابع ماندگار محسوب می‌شود لذا برای ارتقای توانمندی‌های این مجموعه از همکاران،دوره آموزشی متناسب با نیازهای روز حوزه تربیتی برای آنان تدارک و اجرا می‌شود.

دبیر ستاد همکاریها در این خصوص به تدوین اساسنامه کانون روحانیون شاغل در استان‌ها اشاره کرد 

*ارتقاء توانمندی‌های معلمان

مشاور عالی وزیر در ادامه گفت؛ در سال تحصیلی 99-98 برنامه‌های متعددی برای ارتقاء توانمندی‌های معلمان، کارشناسان و اعضای کمیته‌های همکاری انجام گرفته از جمله تعریف دوره آموزشی مقدماتی « مهارت برگزاری جلسات گفتمان دینی و پاسخ‌گویی به شبهات دینی و اعتقادی » است که همکاران ما در این دوره‌ ها شرکت کردند.

وی برگزاری 3800 نشست علمی تخصصی معارف اهل‌ بیت ‌علیهم ‌السلام و نیز برگزاری دوره معارف مهدوی به صورت مجازی برای همکاران فرهنگی  را از دیگر برنامه های اجرا شده در سال نخست برنامه پنج ساله همکاریها دانست 

حاجیان زاده همچنین شرکت 3 هزار نفر از مبلغان فعال در آموزش‌وپرورش در دوره‌های آموزشی که توسط حوزه‌های علمیه برای ایشان برگزار شد و نیز برگزاری حدود 20 هزار دوره آموزشی در مدارس برای اولیا دانش‌آموزان با موضوع سبک زندگی اسلامی بویژه حجاب و عفاف را از فعالیت های این ستاد دانست. 

*پژوهش در حوزه همکاری‌ها 

وی با بیان اینکه پژوهش در حوزه همکاری‌ها از دیگر فعالیت های سال نخست  برنامه پنج ساله می باشد افزود؛ تاسیس "مرکز پژوهشی تعلیم وتربیت ویژه همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش" و تشکیل هیئت های اندیشه ورز با حضور اندیشمندان و صاحب نظران حوزه علمیه و برگزاری کرسی های نظریه پردازی تعلیم و تربیت از برنامه های شاخص در این بخش است که زیرساخت ها و مقدمات آن طی شده است.

*تبلیغ و امور تربیتی، فرهنگی

 مشاورعالی وزیر در ادامه به دیگر برنامه ها و فعالیت های ستاد همکاریها اشاره کرد و بیان داشت؛ در بحث تبلیغ و امور تربیتی- فرهنگی، به منظور حضور نظامند طلاب در مدارس ماده واحده طرح تربیتی امین در حال طی فرآیند قانونی از جمله بررسی و تصویب در صحن علنی شورای عالی آموزش ‌و پرورش می ‌باشد ،اعزام حدود 30 هزار مبلغ به مدارس دوره‌های مختلف تحصیلی، و حضور 4 هزار طلبه به صورت تمام وقت در مدارس محقق شده است ، همچنین فعالیت‌های متعددی برای شناسایی و جذب دانش‌آموزان علاقمند به رشته علوم و معارف اسلامی انجام گرفته از جمله فعال شدن حوزه‌های علمیه برای مشارکت در تشکیل این مدارس، ایجاد حساسیت نسبت به کیفیت بخشی  برنامه درسی و محتوای آموزشی این رشته در آموزش‌وپرورش، احصاء آمار داوطلبین این رشته از سامانه‌های مرتبط.

وی افزود؛ در برنامه سال تعداد 300 هزار نفر ازدانش‌آموزان با هدف آشنایی  با سبک زندگی اسلامی با علما و فضلای حوزه‌های علمیه نشست‌های صمیمانه برگزار می‌کنند و این مهمبا هدف آشنایی دانش‌آموزان پایه نهم و دوازدهم با نظام آموزشی حوزه‌های علمیه که در آستانه انتخاب مسیر تحصیلی و شغلی خود هستند اجرا شده است. 

*مسجد و مدرسه

مشاورعالی وزیر و دبیر ستاد همکاریها  در خصوص پیوند مسجد و مدرسه گفت ؛مسجد و مدرسه بعنوان پایگاه محلی در تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی برای هم ‌افزایی و ارتقا کارایی و بهره‌وری خود نیاز به هماهنگی و همکاری دارند این برنامه بدنبال آن است تا ائمه جماعات  مساجد در فعالیت‌های خود برای نوجوانان و جوانان نگاه ویژه‌ای داشته و بسترسازی مناسبی برای جذب آنان به مساجد داشته باشند و در سال 99-98بیست هزار مسجد هدف‌گذاری شده بود که البته تعطیلی مساجد و مدارس در نیمه دوم سال تحصیلی موجب توقف این مهم شد  ولی زمینه را برای سال‌های آینده آماده کرده است.

*ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت

حاجیان زاده در پایان افزود؛ ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت و معلم که از اهداف سند تحول بنیادین می‌باشد، نیازمند همکاری  همه دستگاه‌های فرهنگی بخصوص حوزه های علمیه ، سازمان ها و موسسات پژوهشی و تبلیغی حوزوی ، مساجد به عنوان گسترده ‌ترین کانون های دینی ، تشکل های دانش آموزان مومن و انقلابی و رسانه ها  می ‌باشد که به طور مستقیم و غیرمستقیم باعث تقویت این جایگاه در جامعه خواهند شد.


تحقق برنامه های همکاریها (11)

توانمند سازی فرهنگیان یزد

تحقق برنامه های ستاد( 10)

نشست توانمندسازی مربیان امین استان کرمانشاه برگزار شد) + تصاویر

تحقق برنامه های همکاریها (9)

دوره توانمندسازی طلاب، روحانیون و ائمه جماعات مدارس آذربایجان شرقی برگزار گردید

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی:

اسلام و ارزش‌های آن را با زبان ساده و شیرین به دانش‌آموزان بگویید

تحقق برنامه های همکاریها (8)

بازدید دانش آموزان از کتابخانه مجتهده "بانوامین"

بسیج در کلام امام خامنه ای

جملاتی ناب از رهبرمعظم انقلاب درباره بسیج

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

گفت وکو با مولف کتاب «مبلغ کودک، تبلیغ با نمک»

گزارشی از فعالیت مبلغین موسسه الزهرای قم در لرستان

تحقق برنامه های همکاریها (7)

فیلم / نگاهی به طرح ملی تعالی پیوند مدرسه، مسجد و منزل "سه میم"

 فیلم/ تحقق برنامه های همکاریها (6)

 آشنایی با مدارس وابسته به حوزه علمیه

تحقق برنامه های همکاریها (5)

نشست طرح پیوند مسجد ،مدرسه و منزل در پاکدشت

تحقق برنامه های همکاریها (4)

برگزاری دوره آموزشی مهارتی« راه نشان تربیت » در شهرستانهای تهران

تحقق برنامه های همکاریها (3)

اجرای آزمایشی طرح "سه میم" دربرخی مدارس 12 استان

با حضور مسئولین شهر سلماس؛

اولین همایش مدارس مجری طرح تربیتی امین شهرستان سلماس برگزار شد

با حضور طلاب و دانشجویان

برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی کودک و نوجوان در شهرستان های جنوب استان کرمان