Print
Zoom In
Zoom Out

شیخ حسین انصاریان:

«صحیفهٔ سجادیه» به‌عنوان کتاب رسمی درسی در مدارس تألیف و تدریس شود

شناسه مطلب: 11966
زمان انتشار: سه شنبه 21 مرداد 1399 ساعت 12:38

مفسر قرآن کریم گفت: با توجه به ظرفیت‌های دینی و تربیتی، صحیفه سجادیه به‌عنوان کتاب رسمی درسی در مدارس تألیف و تدریس شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، استاد حسین انصاریان در اولین جلسه هم‌اندیشی صحیفه‌پژوهان در خصوص برگزاری این نشست اظهارداشت: بزرگان زیادی در طول تاریخ برای اعتلای علوم دینی و مکتب اهل‌بیت(ع) زحمت کشیده‌اند؛ اما چنین شخصیت‌های علمی به‌خوبی معرفی نشده‌اند و حتی در گذر زمان، قبور تعدادی تخریب یا نامشان به فراموشی سپرده شده است.

این استاد برجستهٔ حوزه افزود: ما در تکریم بزرگان علوم دینی و علمای فاخر و گران‌قدر، دارای وظایف سنگینی هستیم و باید مقام آنها را ارج بنهیم؛ به‌ویژه بزرگانی که در احیای معارف صحیفهٔ سجادیه تلاش‌های بسیار باارزش و گران‌بهایی داشته‌اند.

وی تصریح کرد: گردآوری آثار در خصوص صحیفه سجادیه، از تلاش‌های ارزنده و ماندگاری است که موجب استفادهٔ اهل علم از این ظرفیت ارزشمند می‌شود.

نویسنده کتاب تفسیر و شرح صحیفه سجادیه بیان کرد: بنده شرح صحیفه را در 15 جلد به نگارش درآورده‌ام و 365 برنامه در ده دقیقه پیرامون موضوعات مختلف، همچون ازدواج، امیرالمؤمنین(ع) و حضرت سیدالشهدا(ع) آماده شده که از دو شب قبل شروع به پخش است.

 وی عنوان کرد: همچنین در این مدت، بیش از ده‌هزار کلیپ در موضوعات قرآنی و اهل‌بیت(ع) و صحیفهٔ سجادیه داریم که برخی از آنها در تمامی دنیا پخش می‌شود و حتی بر روی کشورهایی همچون ترکیه اثر گذاشته است. برای نمونه، علوی‌ها در ترکیه بر استفاده از معارف دینی، در دههٔ عاشورا وارد عزاداری و سوگواری و جلسات تبلیغی می‌شوند و ما همچنان با برنامه‌های خود روی آنها کار می‌کنیم.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های دینی و تربیتی، باید صحیفهٔ سجادیه به‌عنوان کتاب رسمیِ درسی در مدارس تألیف و تدریس شود.

وی گفت: این مجموعه می‌تواند در سه بخش دبستان، دبیرستان و دانشگاه مورداستفاده قرار بگیرد و از دعاهای کاربردی و اخلاقی، مانند دعا به پدر و مادر، معلم و مرزداران، کتاب درسی تولید شود و به وزارت نیز بقبولانیم که چنین ظرفیت‌های ارزشمندی وجود دارد و نباید نادیده گرفته شود.

استاد انصاریان تصریح کرد: اگر بتوانیم با کتابخانهٔ «سلیمانیه» در ترکیه در ارتباط باشیم، بخش زیادی از پژوهش‌ها و آثار دربارهٔ صحیفهٔ سجادیه قابل‌دسترس است. بنده به این کتابخانه رفته‌ام و این مجموعه صدها هزار کتاب خطی دارد.

وی ادامه داد: مدیر کتابخانهٔ سلمیانیه، انسان بزرگی است و تعریف می‌کرد که اسم حسین و زینب در ترکیه، بیشترین اسم در خانواده‌هاست؛ چون معتقدند بقای دین با این خواهر و برادر تضمین شده است. ایشان این مطلب را برای من نوشت و آن را نگهداری کرده‌ام.

این مفسّر قرآن کریم بیان کرد: من به تمامی منبری‌ها، دعاهای انتخابی از صحیفهٔ سجادیه را پیشنهاد می‌دهم تا این اثر گران‌بها را معرفی کنند؛ اگر صحیفه بر روی منبر قرار بگیرد، در جامعه تأثیرگذار می‌شود.

وی اظهار داشت: کتابخانه‌های یمن متعلق به زیدی‌ها، دارای آثار زیادی در مورد صحیفهٔ سجادیه است؛ زیرا آنان خود را وابسته به حضرت زین‌العابدین(ع) می‌دانند. ما اگر بتوانیم از این کتب و آثار عکس‌برداری کنیم، مجموعه کارهایمان بسیار قوی می‌شود.

استاد انصاریان تصریح کرد: باید صحیفه را به‌عنوان کتاب رسمی و با سبک زیبایی وارد دبستان، دبیرستان و دانشگاه کنیم. کار بزرگی انجام می‌شود و دراین‌باره نیاز است که نمایه‌ای از مجموعهٔ زین‌العابدین(ع) را به وزیر آموزش‌وپرورش ارائه دهیم و اهمیت آن را در تعلیم‌وتربیت تبیین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بزرگان زیباترین کتاب‌های دینی را در زمان طاغوت نوشته‌اند و در آن شرایط با جامعه در ارتباط بوده‌اند و قلم برخی از بزرگان جادو می‌کند؛ چرا ما در این دوران دست به قلم نشویم و از این آثار در دروس دانش‌آموزان و دانشجویان بهره نگیریم؟

این مفسّر قرآن کریم گفت: باید در کنار هم بار سنگینی را برداریم و بخواهیم این مجموعه، جزئی از کتاب درسی باشد تا برکات آن را ببینیم.

وی افزود: مردم ایران با دعاهای کمیل و عرفه ارتباط عاطفی دارند. در صحیفه، هرچند حال‌وهوای مناجات وجود ندارد، اما با نظام‌بندی خاص می‌تواند مخاطب را جذب کند؛ چراکه این اثر باارزش می‌خواسته معارف الهی را ترویج کند و از همین رو به مطالب معارفی پوشش دعا داده است.

استاد انصاریان عنوان کرد: حضور در میان پژوهشگران و اساتید در عرصه صحیفه افتخاری بزرگ است و اگر بتوانیم صحیفه را به‌شکل تخصصی در مدارس بکشانیم، قطعاً اثربخش است و امیدواریم پژوهشگران و اساتید در این عرصه یاری‌گر ما باشند.

وی خاطرنشان کرد: ما فضایی قرآنی و معارفی را در دست اقدام داریم که در ده‌هزار متر مربع و سه طبقه در حال ساخت است. 

این مفسّر قرآن کریم تصریح کرد: هر قدمی برای اهل‌بیت(ع) برداریم، باز هم کم است. این مجموعه در آینده از نظر فیزیکی، یکی از تماشاگاه‌های قم می‌شود. اگرچه ساده در حال ساخت است، اما معماری آن، تلفیقی از معماری صفویه، قاجاریه و ایتالیاست.

وی اظهارداشت: آشنایی مردم با آموزه‌ها و معارف اهل‌بیت(ع) ارزش زیادی دارد و باید تلاش‌ها در این عرصه جدی‌تر باشد. حوزه دارای پشتوانهٔ قویی در عرصهٔ پژوهش پیرامون صحیفهٔ سجادیه است و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

استاد انصاریان عنوان کرد: بعد از کربلا، زین‌العابدین(ع) به یکی از صحابه فرمودند که ما می‌ترسیم خودمان را فرزند پیامبر معرفی کنیم. آن دوران، چنین شرایطی داشتند؛ پس باید مکتب اهل‌بیت(ع) را از غربت بیرون بیاوریم.

وی گفت: طلاب و روحانیت باید به‌طور جدی وارد عرصهٔ پژوهش در زمینه صحیفهٔ سجادیه شوند تا بتوان شاهد تولید آثار گران‌بهایی باشیم و قطعاً این تلاش‌ها بالاترین خدمت به مکتب تشیع است.

این مفسّر قرآن کریم بیان کرد: خداوند توفیق بزرگی به پژوهشگران در این عرصه داده است و تلاش‌شان اجر بالایی دارد. مطمئن باشید که اهل‌بیت(ع) دست خادمان خود را می‌گیرند؛ پس باید از این فرصت‌های علمی و پژوهشی، حضور در جلسات و نشست‌های هم‌اندیشی به بهترین نحو استفاده کرد.

انتهای پیام /

تحقق برنامه های همکاریها (11)

توانمند سازی فرهنگیان یزد

تحقق برنامه های ستاد( 10)

نشست توانمندسازی مربیان امین استان کرمانشاه برگزار شد) + تصاویر

تحقق برنامه های همکاریها (9)

دوره توانمندسازی طلاب، روحانیون و ائمه جماعات مدارس آذربایجان شرقی برگزار گردید

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی:

اسلام و ارزش‌های آن را با زبان ساده و شیرین به دانش‌آموزان بگویید

تحقق برنامه های همکاریها (8)

بازدید دانش آموزان از کتابخانه مجتهده "بانوامین"

بسیج در کلام امام خامنه ای

جملاتی ناب از رهبرمعظم انقلاب درباره بسیج

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

گفت وکو با مولف کتاب «مبلغ کودک، تبلیغ با نمک»

گزارشی از فعالیت مبلغین موسسه الزهرای قم در لرستان

تحقق برنامه های همکاریها (7)

فیلم / نگاهی به طرح ملی تعالی پیوند مدرسه، مسجد و منزل "سه میم"

 فیلم/ تحقق برنامه های همکاریها (6)

 آشنایی با مدارس وابسته به حوزه علمیه

تحقق برنامه های همکاریها (5)

نشست طرح پیوند مسجد ،مدرسه و منزل در پاکدشت

تحقق برنامه های همکاریها (4)

برگزاری دوره آموزشی مهارتی« راه نشان تربیت » در شهرستانهای تهران

تحقق برنامه های همکاریها (3)

اجرای آزمایشی طرح "سه میم" دربرخی مدارس 12 استان

با حضور مسئولین شهر سلماس؛

اولین همایش مدارس مجری طرح تربیتی امین شهرستان سلماس برگزار شد

با حضور طلاب و دانشجویان

برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی کودک و نوجوان در شهرستان های جنوب استان کرمان