به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ، محسن حاجی میرزایی با حضور در بنیاد بینالمللی غدیر با آیتالله کاظم صدیقی دبیرکل بنیاد بینالمللی غدیر و امامجمعه موقت تهران دیدار و گفتگو کرد.
حاجی میرزایی در این دیدار بابیان اینکه کار در آموزشوپرورش سنگین و پرمسئولیت است، اظهار کرد: براثر شیوع کرونا ناچار به تعطیلی مدارس شدیم زیرا سلامتی دانش آموزان برای ما بسیار مهم بود لذا برای عدم تعطیلی آموزشها تدابیری اندیشیدیم و اولین اقدام ارائه آموزشهای تلویزیونی بود و در این مدت بیش از دو هزار برنامه آموزش تلویزیونی تولید و از طریق شبکه آموزش که دارای پوشش ۹۷درصدی در سطح کشور بود، پخش شد.
رئیس ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش
در ادامه افزود: آموزش از طریق تلویزیون دارای نقصهایی بود؛ نمیدانستیم همه دانش آموزان از این آموزشها استفاده میکنند یا خیر، عدم برقراری تعامل نیز یکی دیگر از نقصهای آموزش تلویزیونی بود لذا دانش آموزان به سمت شبکههای مجازی سوق داده شدند.
وی افزود: درآن شرایط کنترلی برفضای مجازی نداشتیم بنابراین تدبیری اندیشیدیم و با همکاری اپراتور همراه اول توانستیم فضایی؛ اختصاصی، یکپارچه، امن و تعاملی به نام شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) را ایجاد کنیم.
وی به جابجایی بیش از دو میلیارد فایل در شبکه شاد اشاره و تصریح کرد: اکنون بیش از۷۰درصد دانش آموزان و معلمان جذب شبکه شاد شدهاند و از برنامههای آن در فضایی امن بهرهمندمی شوند.
حاجی میرزایی اضافه کرد: عدم پوشش صددرصدی اینترنت در سراسر کشور باعث میشود تا همه دانش آموزان به این شبکه دسترسی نداشته باشند اما آموزشوپرورش در قبال همه دانش آموزان متعهد است لذا تدابیری در این زمینه اندیشیدیم که شامل؛ تلاشهای خوب معلمان برای آموزش حضوری با تفکیک دانش آموزان، تولید و ارائه بستههای آموزشی، استفاده از راهبران آموزشی و بررسی تجارب سایر کشورها ازجمله اقدامات در این زمینه بود. همچنین در پایان سال نیز از معلمان خواستیم در مدرسه حضورداشته باشند و به رفع اشکالات دانش آموزان بپردازند.
وزیرآموزشوپرورش اظهارکرد: یکی از دغدغههایی که در این زمینه وجود داشت موضوع تربیت بود لذا در بستر شبکه شاد کانال پرورشی ایجاد کردیم و آموزشهای کوتاه در موضوعهای مختلف ازجمله قرآن و عترت و موارد تربیتی را در شبکه شاد بارگذاری کردیم تا دانش آموزان بهرهمند شوند.
وی درگیری خانوادهها با فرایند آموزش را از پدیدههای خوب ناشی از کرونا برشمرد و افزود: تحرک بیشتر و نقش فراگیر افراد در فرایند آموزش از مزایای شرایط جدید بود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیتهای خوبی که اخیراً در شبکه شاد ایجادشده، فعالیت۳۰هزار پایگاه اوقات فراغت است، لذا از این بستر بهترین آموزشهای مربیان در دسترس همه دانش آموزان قرار میگیرد، البته در بخش آموزش نیز چنین است و این گامی در مسیر نزدیک شدن به عدالت آموزشی است بنابراین هرچند کرونا فرصتهایی را از ما گرفت اما فرصتهایی را نیز در اختیار ما قرارداد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان تصریح کرد: شبکه شاد ظرفیت خوبی است که بنیاد غدیر میتواند از آن استفاده کند لذا با توجه به نزدیکی دهه امامت و ولایت هر کمکی نیاز باشد برای برگزاری برنامههای این دهه ارائه میدهیم