Print
Zoom In
Zoom Out

گزارشی از سفر معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاریها به قزوین

استان قزوین در آستانه تحولی شگرف در عرصه همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش

شناسه مطلب: 11895
زمان انتشار: شنبه 07 تیر 1399 ساعت 10:34

علیرضا رحیمی معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همتاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش در سف به استان قزوین ضمن شرکت در نشست کمیته همکاریهای استانی با با مدیر کل آموزش ئ پرورش استان ملاقات وگفتگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، طرفین در این ملاقات  راجع به اهمیت و نقش دانشگاه فرهنگیان و لزوم توجه به کیفیت کار آن ونیز وضعیت طلاب وظیفه که در آموزش‌وپرورش انجام وظیفه می‌کنند به بحث و بررسی پرداختند. 

*نشست کمیته استان با حضور نماینده ولی‌فقیه 

معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاریها همچنین  در نشست کمیته استان با حضور حجت الاسلام والمسلمین عابدینی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه استان، دکتر اصغری مدیر کل آموزش‌وپرورش و نایب رئیس کمیته و سایر اعضا و نیزاعضای اصلی کمیته‌های شهرستانی در شبستان امام علی علیه‌السلام واقع در مسجد‌النبی شهر قزوین حضور یافت. 

در این نشست مدیر کل آموزش‌وپرورش با تشکر از حضور مدعوین به  طرح دیدگاه‌های خود در حوزه همکاری‌ها پرداخت و بر آمادگی آموزش‌وپرورش بر استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه تاکید کرد.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین انصاری دبیر کمیته و معاون پرورشی و فرهنگی استان گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در طی سال گذشته را ارائه داد.

*همایش هویت اسلامی- ایرانی کودکان

معاون آموزش ابتدایی نیز در مورد همایش هویت اسلامی- ایرانی کودکان که در استان برگزار شده بود گزارشی ارایه نمود.  حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین میرامینی امام جمعه و رئیس کمیته آبیک به نمایندگی از ائمه جمعه شهرستان‌ها، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی امام جمعه البرز، حجت‌الاسلام و المسلمین فغانی معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه  نیز نظرات خود را پیرامون فعالیت‌های انجام شده و برنامه‌های آینده بیان کردند.

*طرح دیدگاه های ائمه جمعه و مدیران حوزوی 

درادامه  حجت‌الاسلام و المسلمین سبحانی‌نیا مدیر  حوزه‌ علمیه استان ضمن اشاره به تاریخچه همکاری، خواهان توجه بیش از پیش به تربیت نیروی انسانی و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن برنامه‌ها داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شهرستان تاکستان نیزضمن تاکید بر مبانی اساس تربیت دینی و حضور فعال و اثرگذار طلاب در بین نوجوانان و جوانان، نمونه‌ای از فعالیت‌های انجام شده در حوزه همکاری‌ها را بیان نموده و به تبیین و تشریح آیات معاد در بین نسل جدید با تاسی بر سیره خاتم پیامبران و شیوه نزول آیات وحی تاکید داشتند.

*تشریح  برنامه 5 ساله و برش‌های سالانه آن

در ادامه علیرضا رحیمی معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاریها با تشریح  برنامه 5 ساله و برش‌های سالانه آن به بعضی از ابهامات و سئوالات حاضرین پاسخ  داد.

وی در ادامه سفر خود به قزوین  در گفتگو با چند تن از طلاب وظیفه نظرات و دیدگاه‌های آنان نسبت به فرآیند و بکارگیری طلاب در قالب نظام وظیفه عمومی مطرح و پیشنهاداتی  برای بهبود فرآیند و تاثیرگذاری بیشتر افراد در حوزه تعلیم و تربیت را بیان کردند.

*جمع‌بندی سفر در گفت و گو با خبر نگاران  

رحیمی در حاشیه این سفر در گفت و گو با خبر نگاران  به جمع‌بندی خود از این سفر و روند همکاریها در قزوین پرداخت و گفت ؛اهتمام عالمانه و جدی نماینده ولی‌فقیه و رئیس کمیته استان به امر تعلیم و تربیت و همکاری و همراهی خوب ایشان با آموزش‌وپرورش موجب ارتقا سطح همکاریها شده است 

رحیمی افزود؛عزم راسخ مدیر کل استان در بهره‌مندی از ظرفیت حوزه‌های علمیه در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی و عمومی استان و تاکید بر آمادگی همه جانبه برای استمرار و بهبود همکاری‌ها را باید به فال نیک گرفت. 

*حاکم بودن نگاه کارشناسی اعضای کمیته استانی

معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاریها، حاکم بودن نگاه کارشناسی در کلیه اعضای کمیته استانی و شهرستانی همکاری‌ها و سوق پیدا کردن مطالبات حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش به مسایل و چالش‌های اصلی تعلیم و تربیتی و دور شدن مباحث از مسایل حاشیه‌ای و کم اهمیت سیاسی، اجتماعی نسبت به سال‌های گذشته کاملا مشهود بود.  

 وی با ابراز خرسندی از اقدامات و فعالیت های خوب این استان در عرصه همکاریها گفت؛تشکیل جلسه اختصاصی برای مدیران و مشاوران با هدف ترغیب و هدایت دانش‌آموزان به تحصیل در حوزه‌های علمیه.فراهم شدن مقدمات تشکیل دبیرستان علوم و معارف در شهرستان های تاکستان و آبیک ، برگزاری دوره آموزشی برای مربیان پیش‌دبستانی توسط حوزه علمیه خواهران از فعالیت های در خور تحسین استان قزوین برای تحقق تعلیم و تربیت اسلامی بود. 

رحیمی  ابراز امیدواری کرد؛ رجا واثق دارم اموری دیگری چون ،ایجاد زمینه لازم برای حضور کلیه اعضای اصلی کمیته استان در جلسات با توجه به نقش آنها در بهبود تعلیم و تربیت اسلامی استان ، دعوت از رئیس دانشگاه فرهنگیان برای حضور در جلسات کمیته استان با عنایت به راهبردی بودن نقش آن دانشگاه در آینده آموزش‌وپرورش.تشکیل جلسات تبادل نظر و تجربیات بین طلاب وظیفه در طول سال تحصیلی و سرمایه‌گذاری بیشتر برای توسعه مدارس علوم و معارف اسلامی با توجه به وجود 1731 نفر دانش‌آموز متقاضی این رشته در سطح استان پیگیری و به مرحله اجرا خواهد رسید . 

*ایجاد سازوکارهای لازم برای تحقق تربیت شش ساحتی

وی همچنین ایجاد ساز و کارهای لازم برای تحقق تربیت شش ساحتی در برنامه‌های استان طبق نظر علمی و کارشناسی مدیر کل و مدیریت برنامه‌های متنوع در حال اجرا در بین همه مدارس و جلوگیری از تراکم آنها در یک مدرسه را با تلاش همه اعضای کمیته استانی خواستار شد.  

*موارد قابل پیگیری در سطح ستاد

معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاریها، همچنین قول مساعد داد از طریق شوای سیاستگذاری ستاد همکاریها با فراهم کردن زمینه حضور نظام‌مند و تاثیر گذار طلاب در مدرسه با اجرایی شدن کامل برنامه درسی ملی بویژه فعال کردن ساعات رسمی غیرکلاسی و ساعات در اختیار استان منطقه و مدرسه برای اجرای برنامه‌های بومی ، توجه به توانمندی‌سازی بیش از پیش معلمان در حوزه تربیت دینی.رفع موانع حضور طلاب در مدارس بویژه حق‌القدم که به دلایل مضایق اقتصادی روبه کاهش قابل توجهی است.نهایی شدن قرارداد خرید خدمات آموزشی- تربیتی از حوزه علمیه با توجه به نیاز آموزش‌وپرورش به این مدل از خرید خدمات و حضور طلاب در اقصی نقاط کشور بویژه مناطق محروم.و افزایش دوره‌های ضمن خدمت برای طلاب وظیفه با توجه به احساس نیاز آنان به این دوره‌ها را پیگیری کند. 


نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دبیرستاد همکاریها درجمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»