مجید رادفر در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، با اشاره به وقایع اخیر اظهارکرد: سال تحصیلی ۹۹_۹۸ تجربه ای نو هرچند اندوهناک در کشور خصوصا آموزش و پرورش بود . در ایام کرونایی و در شرایطی که دستگاه تعلیم و تربیت هیچگونه تدبیری از پیش اندیشه شده برای یک بحران غیر مترقبه بهداشتی نداشت در مدتی بسیار کوتاه و با همت مسئولین ستادی، استانی ومنطقه ای با همت بالا و بی منت معلمان بی توقع، این مرز و بوم مدارس توانستند سال تحصیلی را به پایان برساند.
این معلم جوان و خوش فکر افزود: من نیز همانند سایر همکارانم از نزدیک محدودیت های فضای مجازی را در هنگام اجرای برنامه ی شاد تجربه کردم از مسئولین وزارتی تقاضا می کنم در تدبیرهای اتخاذ شدهبرای سال تحصیلی آتی از جمله زوج و فرد کردن حضور دانش آموز در مدارس و تقسیم آموزشبه حضوری و مجازی می باشد.
وی ادامه داد: این نکته ی مهم را در نظر بگیرند که پیش از بنیان آموزش و پرورش رسمی در کشور و هم بعد از آن باور جامعه ایرانی بر این بوده که که معلمی شغل مستندی است و نیاز به مدرسه و کلاس دارد و نمیتوان این موضوع را به همین سادگی با طرح هایی که فوری ارائه می شود جایگزین کرد و لذا لازم است کارگروههایی تخصصی که تماما از نظرات و تجربیات معلمان استفاده می کنند تشکیل شود و با برنامه ریزی مدون و در نظر گرفتن ساختاری جامع و پیش بینی همه ی ملزومات از جمله پنهای باند مورد نیاز فضای مجازی، بازنگری اساسی و پشتیبانی کامل از برنامه ی شاد، شرایط مالی خانواده ها برای استفاده از اینترنت ، تهیه دستگاه های هوشمند برای دانش آموزان غیر برخوردار و همچنین تزریق سرانه قابل ملاحظه بهداشتی به مدارس دغدغه ی اصلی ترین سرمایه آموزش و پرورش خصوصا مدیران و معلمان و دانش آموزان و اولیا آنها را به حداقل ممکن برسانند.
رادفر اضافه کرد: دراینجا این نکته قابل تامل است که نسخه ی فعلی برنامه ی شاد برای مقطع ابتدایی مناسب تر می باشد که عمده دلیل این موضوع همراهی والدین دانش آموزان در مسیر آموزش است. البته این مورد در همه مدارس صدق نمی کند و آموزش مجازی در مدارس غیر دولتی ومدارس خاص بخاطر استفاده از نرم افزارهای بروز و استاندارد از استقبال بیشتری توسط والدین و دانش آموزان برخوردا ر بوده اما در مدارس عادی که جمعیت بیشتری دارند به ویژه در مقاطع متوسطه اول و دوم دانش آموزان از درس و فضای آموزشی وپرورشی مدرسه جدا می کند ومعلم دراخر به خاطر شرایط کرونایی باید نگاهی اغماض گونه به کم کاری و عدم فعالیت دانش آموز داشته باشد که این موضوع برخلافسند تحول می باشد که ما باید دانش را به سمت و سوی حیات طیبه سوق دهیم بطوری که ماحصلپایان یکسال تحصیلی ارتقا ساحت های شش گانه سند تحول باشد.
وی اظهارکرد: این درصورتی است که بخشنامه های های امتحانات خرداد۹۹ تنها بر قبولی بدون چون وچرای دانش آموزان تاکید داشت و این سیاست ابلاغی دستگاه تعلیم وتربیت در صورت تکرار شرایط کرونایی یا بحران های غیرمترقبه ی مشابه قطعا این باعث این شائبه می شود که فعالیت در فضای مجاز ی کاملا صوری بوده لذا هم معلمان و هم دانش آموزان مبنای فعالیت را بر کم کاری گذاشته و شاهد ارتقا دانش آموزانی با حداقل سواد علمی و پرورشی به مقاطع بالاتر خواهیم بود.
این کارشناس مسائل فرهنگی و تربیتی اذعان داشت: نکته آخر این است که در برنامه ریزی آموزش مجازی از آموزش و پرورش تطبیقی و تجربیات کشورهای دیگر که سبقه ی فراوان در این مورد دارند استفاده شود ضمن اینکه در شرایط کرونایی دانشگاهها عملکرد خوبی در حوزه آموزش مجازی داشتند که این مورد می تواند بعنوان الگوی مناسب ایرانی اسلامی برای آموزش و پرورش عموی مدنظر برنامه ریزان دستگاه تعلیم و تربیت قرار بگیرد .
رادفر بیان داشت: به هرصورت با توجه به شرایط نیروی انسانی موجود و سونامی بازنشستگی و عدم امکان جایگزین نیروی انسانی مورد نیاز استفاده از فضای مجازی و آموزش تلویزیونی خصوصا در مناطق کم برخوردار و کمتر توسعه یافته اجتناب ناپذیر به نظر می رسد و شرایط فعلی میتواند جرقه ای برای اتخاذ تدابیر مناسب توسط برنامه ریزان آموزش و پرورش باشد.. این نکته هم بیان کنم که وزارت مربوطه بهتنهایی نمیتواند همه کارهارو انجام دهد مجلس شورای اسلام با قوانین وکمک های ارزشمندخود وبازگ ذاشتن اموزش وپرورش در تامین موانع ازجمله بحث مهم نیروی انسانی یاری کندو این موضوع را به فرصت تبدیل کنیم نگذاریم در شرایط زوج وفرد تحصیل، کار معلمان دوبرابر شود.