Print
Zoom In
Zoom Out

وزیر آموزش و پرورش در صحن مجلس شورای اسلامی:

سند تحول بنیادین میثاق مشترک آموزش و پرورش و مجلس است / شبکه شاد؛ با تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حضور موثر در فضای مجازی طراحی شد

شناسه مطلب: 11875
زمان انتشار: دوشنبه 26 خرداد 1399 ساعت 08:57

وزیر آموزش و پرورش با حضور در صحن مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه تربیت نسل توانمند برای مشارکت فعال در اقتصاد کشور مورد توجه جدی است، گفت: امروزِ ما محصولِ آموزش و پرورش دیروزِ ما و فردایِ ما محصول آموزش و پرورش امروزِ ما خواهد بود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،  محسن حاجی میرزایی با حضور در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به نمایندگان و آغاز به کار مجلس یازدهم، اظهار کرد: آموزش پرورش در ارتباط با بیشترین بخش جامعه و فراگیرترین نهاد کشور است و مجلس به عنوان خانه ملت، صالح ترین مقام برای پرداختن به روند فعالیت این وزارتخانه می باشد.

وی آموزش و پرورش را  به عنوان دستگاهی که مسئولیت تربیت شهروندان مسئولیت پذیر، متعهد، فعال و خلاق را برعهده دارد، دانست و گفت:  خود را در کنار مجلس شورای اسلامی،  مخاطب سخن مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و تاکید ایشان بر" نهادینه کردن فرهنگ اسلامی" دانسته و تربیت نسل توانمند که با افزایش تاب آوری، ظرفیت‌های مشارکت فعال دراقتصاد کشور را داشته باشد، مورد توجه جدی این وزارتخانه است.

*وضعیت فعلی آموزش و پرورش، دورنمای کشور را مشخص می‌کند

وی با اشاره به اینکه وضعیت فعلی آموزش و پرورش، دورنمای کشور را مشخص می‌کند، اظهار کرد: اگر می‌‌خواهید ببینید چه آینده‌ای در انتظار یک کشور است به مدارس آن کشور و آموزش‌هایی که در مدارس به دانش آموزان ارائه می‌شود، توجه کنید. چرا که فردای هر جامعه محصول امروز آموزش و پرورش آن جامعه خواهد بود.

حاجی میرزایی مهمترین میثاق مشترک آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی را سندتحول بنیادین دانست وگفت: این سند جزو مطالبات مقام معظم رهبری، هم حکم قانون، هم مورد تاکید رئیس جمهور و یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم نیاز اساسی و حیاتی جامعه است.بنابراین سندتحول بنیادین مبنای همه تحولات در آموزش و پرورش بوده است.

*به دنبال رشد شخصیت متوازن و چندساحتی دانش آموزان هستیم

وی با تاکید بر اینکه در اجرای سند تحول به دنبال چند مفهوم اساسی هستیم، اذعان کرد: یکی از این مفاهیم انتقال از مفهوم آموزش به مفهوم تربیت است که در آن، از تربیت تک ساحتی و رشد شخصیت دانش آموز تنها در یک بعد به تربیت متوازن و چندساحتی، تربیت در بعد اخلاقی و عبادی، در حوزه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، علم و فن آوری، هنر، زیباشناختی و زیستی رسیده‌ایم و اینها مجموعه اولویت‌هایی است که باید به طور متوازن در حوزه تربیت مورد توجه قرار گیرد.

*هدف آموزش و پرورش؛ آماده کردن دانش آموزان برای قبول مسئولیت‌های اجتماعی است

وزیر آموزش و پرورش هدف این وزارتخانه را مراقبت از دانش آموزان در مقابل آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: بیش از انباشته کردن دانش در ذهن دانش آموزان، آماده کردن آنها برای قبول مسئولیت‌های اجتماعی، زندگی در اجتماع و دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌ها و اصول انقلاب اسلامی و دورکردن آنها از استیصال و درماندگی مورد توجه و در دستورکار وزارت آموزش و پرورش است. بنابراین انتقال از آموزگار به مربی و از دانش آموز به متربی؛ مهمترین ماموریت این وزارتخانه است.

وی با اشاره به اینکه در طی سال‌های اجرا شدن سندتحول، اقداماتی در آموزش و پرورش انجام گرفته است، گفت: اسناد تحولی زیرنظام‌های 6 گانه‌ای دارد که تعیین و تصویب شده و براساس هر زیرنظام کارگروهی تشکیل و بر همان اساس هر سال، برش سالانه زیرنظام‌ها تعیین و به استان‌ها ابلاغ و در برش‌های سالانه زیرنظام‌ها، اهداف دوره‌های تحصیل (دوره اول و دوم ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه) متناسب با 6 ساحت و 11 حوزه یادگیری مورد تاکید سندتحول بنیادین تعیین می‌شود.

*اجرای سند تحول به معنای دیدن نتایج عینی و ملموس سند در جامعه است

حاجی میرزایی گفت: با تغییر سیستم آموزش به 4 دوره 3 ساله، کتاب‌های آموزشی متناسب با این تغیییرات در دوازده پایه تغییر پیدا کرده است. اما نکته مهم اینجاست که ما وقتی می‌توانیم از اجرای سندتحول سخن بگوییم که بتوانیم نتایج عینی و ملموس سند را در جامعه، مدرسه و سطح خانواده ببینیم و مطمئن شویم که خانواده‌ها به درک مشترک از اجرای سندتحول بنیادین رسیده‌اند واز نتایج مورد انتظار آن آگاه هستند.

*25موضوع برای ایجاد انگیزه و گفتمان حول سند تحول در نظر گرفته شده است

وی با بیان اینکه برای درک مفهوم اجرای سند تحول در جامعه و ایجاد انگیزه در اجرای آن و شکل گیری گفتمان موثر بر 25 موضوع تاکید کردیم، تصریح کرد: چند شاخص در این 25 موضوع رعایت شده که؛ تحول آفرین بودن، به معنای اینکه بتوانند روندها و فرایندهای موجود را به شکل خلاقانه اصلاح کنند، قابلیت سنجش، اندازه گیری، فراگیری و قابلیت اجرا در تمام مدارس، از مهمترین آن‌ها  است.

* با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس؛ آموزش تعطیل نشد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شیوع کرونا در کشور گفت:  آموزش و پرورش توانست در شرایط یکباره و ناگهانی شیوع ویروس کرونا با انجام واکنش سریع، دقیق، متنوع و فراگیر به این پدیده از تعطیلی آموزش جلوگیری کند. در شروع این ویروس و اوایل تعطیلی دور از انتظار مدارس، توانستیم در کمتر از یک هفته و از طریق 3 شبکه تلویزیونی، آموزش را ادامه دهیم. به طوری که 2 هزار برنامه آموزشی که درکلاس فرصت درس دادن آنها به دلیل شرایط کرونا مهیا نبود از طریق تلویزیون ارائه شد . اما در همان مدت با مشکل ارتباط یک طرفه تلویزیونی مواجه شدیم. که در آن آموزش ارائه می‌شد ولی دریافت بازخورد از دانش آموزان ممکن نبود.

*شبکه شاد؛ با تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حضور موثر در فضای مجازی طراحی شد

حاجی میرزایی ادامه داد: برای حل مشکل یک سویه بودن آموزش از طریق تلویزیون، برخی معلمان و دانش آموزان به طور خودجوش  به شبکه‌های اجتماعی مراجعه کردند. ما برای اینکه بتوانیم مصونیت دانش آموزان را در استفاده از شبکه‌های اجتماعی تضمین پیدا کرده و از تحقق آموزش اطمینان پیدا کنیم و مسلط برکار باشیم، شبکه‌ای را تحت عنوان شبکه آموزشی دانش آموز (شاد)، بر بسترداخلی و ظرفیت بومی و بنابرتاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که فرمودند باید در فضای مجازی قوی شویم، طراحی کردیم و پس از راه اندازی این شبکه دانش آموزی، بیش از70 درصد دانش آموزان از شبکه‌ها و بسترهایی که از نظارت ما خارج بود به این شبکه منتقل شدند و بیش از 13 میلیون دانش آموز در شبکه آموزش دانش آموزی(شاد) عضو شدند و تعاملات آنها منحصرا به تعاملات آموزشی تبدیل شد.

*با تاسیس شبکه شاد؛ حضور دانش آموزان در فضای مجازی تحت نظارت نظام تعلیم و تربیت واقع شد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دسترسی به شبکه آموزشی دانش آموز برای همه میسر نبود،گفت: در برخی موارد متوجه شدیم که به دلیل عدم وجود گوشی هوشمند در خانواده‌ها یا عدم وجود دسترسی به اینترنت، امکان حضور و فعالیت در شبکه آموزشی دانش آموز(شاد) برای برخی از دانش آموزان مخصوصا دانش آموزان مناطق محروم ممکن نیست، بنابراین از طریق تهیه بسته‌های آموزشی و ارسال آن برای این دانش آموزان سعی کردیم آموزش‌های لازم را به آنها ارائه دهیم.

*آموزش وپرورش مسئول آموزش همه دانش آموزان است

حاجی میرزایی ضمن تاکید بر اینکه این وزارت آموزش وپرورش مسئول آموزش همه دانش آموزان است، ادامه داد: برای اطمینان از آموزش تمام دانش آموزان در سراسر کشور، با نزدیک شدن به زمان امتحانات فرصت یک ماهه را برای آموزش حضوری برای آن دسته از دانش آموزانی که به هر دلیل مشکل خاصی در آموزش داشته‌اند، انتخاب کردیم و به معلمان ابلاغ کردیم که برای یک ماه در ساعات خاص در مدارس حضور داشته باشند تا به سوالات دانش آموزان پاسخگو باشند.

*سناریوهای مختلف برای آغاز سال تحصیلی و شیوع کرونا در نیمه دوم سال را در نظر گرفته ایم

حاجی میرزایی سال 99-98 را به عنوان یک مانور برای کسب آمادگی در حضور موثر در شروع سال تحصیلی آینده دانست و افزود: سناریوهای مختلف را در این رابطه بررسی کردیم که اگر در شروع سال آینده با این ویروس مواجه شدیم بتوانیم آموزش را بدون نگرانی و بطور مستمر با حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مدارس ادامه دهیم.

*بهبود معیشت معلمان از اولویت های وزارت آموزش وپرورش است

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه فرهنگیان باید با آرامش بیشتری بتوانند به کار خود ادامه دهند، اظهارکرد: معیشت معلمان به عنوان یکی از اولویت‌ها و ضرورت‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری، سندتحول بنیادین، مطالبات معلمان و نمایندگان مجلس است که خوشبختانه شاهد تغییرات اساسی در آن بوده‌ایم در فاصله بهمن 98 تا خردادماه 99 بیش از 65 درصد به حقوق معلمان اضافه شده است و با تلاش همکاران تنها 3دهم درصد بدهی سال 98 به سال 99 منتقل شد و سعی کردیم تمام مطالبات پرداخت شود.

*25هزار نفر از آموزشیاران و معلمان حق التدریس استخدام می شوند

حاجی میرزایی در مورد تبدیل وضعیت معلمان حق التدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی، معلمان پیش دبستانی گفت: بر طبق حکم قانون و براساس ترتیبی که قانون معین کرده و میزان ردیف اختصاص یافته و بودجه پیش بینی شده تبدیل وضع انجام خواهد شد. ردیف و بودجه‌ای که امسال به ما اختصاص داده شده جذب 25 هزارنفر است و براساس با آزمونی که در20 تیرماه 99 انجام می‌شود 25 هزار نفر از آموزشیاران و معلمان حق التدریس را استخدام خواهیم کرد.

*کمبود نیروی انسانی از طریق دانشگاه فرهنگیان و ماده 28 رفع می‌شود

وزیر آموزش و پرورش در مورد تامین نیروی انسانی در سال تحصیلی آینده گفت: در شروع سال آینده، با کمبود 197 هزار معلم روبرو هستیم که بخشی از این کمبود نیروی انسانی از طریق دانشگاه فرهنگیان و بخشی از طریق ماده 28 و باقی از طریق همین معلمان حق التدریس تامین می‌شود و متناسب با نیازها از آنان استفاده خواهیم کرد.

*نرخ پوشش پیش دبستانی در ایران74، در جهان52 و در منطقه 31 درصد است

حاجی میرزایی به برخی از شاخص‌های مهم دستاوردهای آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: پوشش پیش دبستانی، به عنوان یک گام مهم در جهت ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی به خصوص در مناطق دو زبانه از 38 درصد در سال 92 به 74 درصد در سال 99 افزایش پیدا کرده، افزایش آموزش دختران عشایری به میزان 11.3 درصد، افزایش مدارس شبانه روزی در مناطق عشایری به میزان 36.3 درصد، پوشش واقعی دوره ابتدایی در ایران 98.1 درصد است، در صورتی که متوسط جهان 94 و در منطقه 89.4 درصد می‌باشد و این یک نمونه واقعی و عینی از برقراری عدالت آموزشی است.

وی ادامه داد: همچنین نرخ ارتقای دانش آموزان ابتدایی در ایران 97.7 درصداست و در جهان 91 و در منطقه 89.5 درصد است که این کیفیت عملکرد را نشان می‌دهد و نرخ پوشش پیش دبستانی در ایران74 در جهان52 و در منطقه 31 درصد بوده و ثبت نام دختران و پسران  در ایران 98 ، جهان 88 و در منطقه 92 درصد که این شاخص نشانگر عدالت جنسیتی است. نرخ تکمیل متوسطه اول در ایران 90 در جهان75.6 ودر منطقه74 درصد است.

حاجی میرزایی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران شرایط آموزش را در دورترین و محرومترین مناطق کشور ایجاد کرده و امروزه هیچ دانش آموزی در هیچ جای کشور دور از آموزش نیست.

ظهر امروز انجام می شود:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی می‌شود

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد

دانش آموزان را براساس دستورات قرآن تربیت کنیم

در سال گذشته؛

۱۵ هزار دانش آموز همدانی با مضرات مواد مخدر آشنا شدند

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (۷۴) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

با حکم دبیر ستاد:

دکتر ریحانی، سرپرست «مطالعات و راهبری» ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش شد

تقدیر مدیرکل آموزش و پرورش قم از فعالیت‌های طلاب طرح امین

اللهم اهل الکبریا و العظمه...

بشارت های اهل بیت در روز عید فطر