به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت الاسلام والمسلمین یحیی کمال مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در ماه مبارک رمضان سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم امکان اعزام مبلغ از مبدا قم به استان ها و شهرستان های کشور،با هدف تعمیق و گسترش معارف اسلامی و بسط سلامت معنوی جامعه، برنامه ها و سیاست های تبلیغی خود را با بکار گیری ظرفیت ها و ابزار نوین تبلیغ در حوزه های مختلف تدوین و اجرا نموده است.
وی در خصوص تشریح فعالیت های مختلف اعزام ماه مبارک امسال بیان داشت: فعالیت اول بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی است ، که در این راستا ابتدا با فراهم نمودن زیرساخت های لازم، تدوین آئین نامه ها، تعیین شاخص ها ، قالب ها، شیوه های فعالیت تبلیغی در فضای مجازی، ارزیابی فعالیت ها، شناسایی مبلغان توانمند در این حوزه، و در نهایت صدور حکم انجام گرفته است.
حجت الاسلام کمال در ادامه افزود: فعالیت دوم، پاسخگویی به سئولات دینی و به ویژه احکامبود که با همکاری مرکز ملی پاسخگوی به سئولات دینی و با معرفی مبلغان توانمند به این مرکز انجام شده است.
وی با اشاره به اهمیت تبلیغ در فضای رسانه گفت: در بهره گیری از ظرفیت مبلغان نخبه در عرصه فضای رسانه از طریق پخش سخنرانی زنده با همکاری صدا و سیمای مراکز استان ها فعالیت هایی صورت گرفته است.
وی گفت: از جمله فعالیت های دیگر تبلیغ سنتی و چهره به چهره است، که در این بخش مبلغانی که در مناطق تبلیغی خود و مناطقی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا مناطق سفید اعلام شده بود، و ظرفیت تبلیغی ایجاد کرده بودند با تایید سازمان تبلیغات اسلامی آن منطقه ، برای مبلغان، حکم تبلیغی صادر شده است.
مدیرکل تبلیغی عمومی همچنین اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا هرچند مشکلات و گرفتاری زیادی را درعرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و سلامت برای کشورها از جمله کشور ما بوجود آورده است اما در عین حال فرصت های جدیدی را نیز در حوزه ها و بخش های مختلف کشور از جمله در حوزه فعالیت های تبلیغی ایجاد کرده است. که بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی و ابزارهای نوین یکی از این فرصت هاست.
وی افزود: ظرفیت فضای مجازی به جهت دسترسی آسان مبلغان و مخاطبان به آن، و نیز حضور چند ده میلیونی مخاطبان در شبکه های اجتماعی، بهترین ابزار ارتباطی مبلغان تبلیغ سنتی و مخاطبان بوده و از سوی دیگر بهترین وسیله جهتتداوم ارتباط مبلغ و مخاطب و تبلیغ مستمر و موجب افزایش اثر بخشی و جریان سازی تبلیغ بعد از مراجعت مبلغان و گروه های تبلیغی از مناطق تبلیغی است .
حجت الاسلام کمال در خصوص تعداد مبلغان فعال در ماه مبارک رمضان سال جاری افزود: امسال از طریق معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیش از ۳۰۰۰ مبلغ در قالب تبلیغ در فضای مجازی و سنتی (عمومی و نخبگانی ) و به دو شیوه تبلیغ انفرادی و گروهی مشغول به فعالیت هستند.
وی در پایان براهمیت و ضرورت حضور مبلغان توانمند در فضای مجازی و همچنین اهمیت شناسایی، آموزش و ارتقاء مهارت های تبلیغی آنان در این حوزه اشاره کرد و گفت: امیدواریم با فراهم شدن زیرساخت ها و اختصاص اعتبارات لازم، بتوانیم از مبلغان توانمند و فعال در فضای مجازی و نیز از مبلغانی که در مناسبت های تبلیغی همزمان با تبلیغ سنتی در فضای مجازی نیز با مخاطبان خود در ارتباط هستند امتیاز ویژه اختصاص داده و در طول سال بصورت ماهیانه و یا فصلی حمایت نماییم.