Print
Zoom In
Zoom Out

انقلاب اسلامی ایران به روایت قرآن و حدیث

پیش گویی رسول اکرم صلی اللّه علیه وآله وسلم از خیزش حق طلبانه ملت مسلمان ایران

شناسه مطلب: 11639
زمان انتشار: چهارشنبه 12 بهمن 1401 ساعت 08:02

انقلاب اسلامی ایران با بهره گیری از آموزه های قرآنی و تعالیم نبوی، نمونه کاملی از حیات طیبه را به مردم جهان عرضه کرد و پس از گذراندن فراز و نشیب های بسیار، الگویی برای مسلمانان و آزاد اندیشان جهان گردیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، آنچه در پی می آید باز نشر نوشتاری از حجت الاسلام والمسلمین علی آل کاظمی "ره"  محقق و پژوهش گرحوزوی، پیرامون جایگاه نهضت بزرگ ملت ایران از دیدگاه آیات و روایات است که به مناسبت چهل و چهارمین  بهار آزادی تقدیم خوانندگان ارجمند می گردد.

 تحقق یک آرزوی بزرگ

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی قدس سره طاب ثراه، آرزوی دیرینه تمامی آزادگان و مسلمانان تاریخ بود که برای آن تلاش کردند و مجاهدت ها نمودند، اما به آن دست نیافتند. در عصر ما با رهبری خردمندانه پیر جماران و الهام از نهضت عاشورای حضرت اباعبداللّه الحسین علیه السلام این مهم تحقق یافت و طومار رژیم 2500 ساله شاهنشاهی ایران در هم پیچیده شد و سرانجام ملت مسلمان ایران با رأی و نظر خود، حکومتی مردمی، دینی و مستقل و بدون وابستگی به ابر قدرت های شرق و غرب تشکیل داد. در شرایطی که جهان به دو قطب سرمایه داری و کمونیستی تقسیم شده بود و هیچ نظامی بدون وابستگی به یکی از این دو قطب وجود نداشت و هیچ ملت، لیدر و سردمدار نهضتی، تشکیل نظامی بدون وابستگی به یکی از این دو را نمی توانست تصور کند، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران، از همان اول به پیروان خود و ملت مسلمان ایران آموخت که نجات ما در تشکیل یک نظام مستقل «نه شرقی نه غربی» است؛ لذا از شعارهای اصلی مردم در راهپیمایی ها، شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» بود.

 نهضت حسینی امام در عاشورا  و 15 خرداد

امام خمینی قدس سره با توکل بر خدا و شناختی که از ملت ایران و پیروی و ارادت آنان به اهل بیت علیهم السلام و درسی که از عاشورا و نهضت اباعبداللّه الحسین علیه السلام داشت، بهترین تکیه گاه خود را مکتب عاشورای حسینی علیه السلام و مردم شیفته اهل بیت علیهم السلام دانست، ایام محرم سال 42 هر شب به دید و بازدید هیئت های عزاداری در محله های قم می رفت، و روزها دستجات عزاداری به منزل امام می آمدند، سرانجام به همه دسته های عزاداری فرمود: «وعده ما روز عاشورا در مدرسه فیضیه»، در این روز بود که امام در سخنرانی خود برای اولین بار شخص شاه را هدف قرار داد و شاه را از وابستگی به آمریکا و اسرائیل بر حذر داشت. این سخنرانی، نهضت 15 خرداد را در عاشورای حسینی علیه السلام به دنبال داشت، امام می فرمود: «انتظار فرج از نیمه خرداد کشم».

پس از سخنرانی کوبنده عاشورای امام در مدرسه فیضیه که منجر به دستگیری ایشان شد، عزاداران حسینی علیه السلام با همان دسته های عزاداری و پرچم های عاشورا، حماسه جاویدان 15 خرداد را آفریدند، و در صحن اتابکی حرم حضرت فاطمه معصومه سلام اللّه علیها با فریادهای «یا مرگ یا خمینی» لرزه براندام رژیم انداختند و با تظاهرات در خیابان های قم و درگیری با کماندوهای مسلح رژیم در تهران، صدها شهید و مجروح را تقدیم حسین زمان خود نمودند که نویسنده در خیابان تهران، «امام خمینی فعلی قم» شاهد راه افتادن جوی خون بود، آب و خون در هم آمیخته بود و موج کف آلود خون، دل هر ببیننده را به درد می آورد.

 اگر ایمان در ثریا باشد، ایرانیان به آن دست می یابند

رمز پیروزی ملت مسلمان ایران بر طاغوت و ابرقدرت های استثمارگر، ایمان و شهادت طلبی آنان بود که پیامبرگرامی اسلام صلی اللّه علیه وآله وسلم و قرآن مجید به آن اشاره کرده اند. در آیه 38 سوره محمد خطاب به اعراب آمده است: «...وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ » «اگر شما به اسلام پشت کنید، خداوند قومی را جایگزین شما می کند که مانند شما نباشد». ابوهریره در تفسیر این آیه می گوید: جمعی از یاران رسول خدا صلی اللّه علیه وآله وسلم گفتند: یا رسول اللّه  این قوم که خداوند در کتابش از آنان یاد کرده است، کیانند؟ جناب سلمان رحمت اللّه علیه کنار پیامبراکرم صلی اللّه علیه وآله وسلم بود، حضرت دست روی زانوی سلمان زده و فرمودند: این مرد و قوم او هستند، اگر ایمان در ستاره ثریا باشد، مردانی از فارس به آن دست یابند. تفسیر صافی 5/173، مجمع البیان 10/429.

 مردانی از قم چون پاره های فولاد

این همان مصداق حدیث شریفی است که از امام موسی بن جعفر علیه السلام وارد شده است که آن حضرت فرمودند: مردی از اهل قم مردم را به سوی حق دعوت می کند و قومی گرداگرد او جمع می شوند به صلابت پاره های فولاد، تند بادها آنان را نمی سوزاند و از جنگ خسته نمی شوند و ترس به خود راه نمی دهند و بر خدا توکل می کنند و سرانجام، پیروزی از آن متقین است.

قیام مردمی حق طلب از مشرق زمین

این جماعات همانایی هستند که امام محمدباقر علیه السلام در وصفشان فرموده است: «گویا من قومی را می بینم که از مشرق زمین خروج کرده، حق خود را می طلبند، ولی به آنان نمی دهند، دیگر باره حق خود را می خواهند و به آنان نمی دهند، وقتی چنین دیدند سلاح خود را بر دوش نهاده آنگاه حق آنان را می دهند، ولی آنان نمی پذیرند تا این که قیام کنند و این حکومت را به جز صاحبشان به کسی تحویل نخواهند داد و اینان کشته هایشان شهیدند.» غیبت نعمانی، 50/273

 نکات قابل توجه در این روایات

درست همان گونه که در مراحل انقلاب اسلامی ایران دیدیم، مردم یک بار در 15 خرداد 1342 خواهان آزادی و استقلال و حکومت اسلامی شدند، ولی به آنان ندادند، باز در آستانه پیروزی انقلاب حق خود را مطالبه نمودند، باز هم به آنان ندادند و فریادشان را نشنیدند، اما آن گاه که دست به سلاح و تظاهرات میلیونی زدند و به خیابان ها ریختند و حکومت نظامی را شکستند، شاه مخلوع در تلویزیون ظاهر شد و گفت: من صدای شما را شنیدم آن چه شما می خواهید حقتان است. او با تغییر در دولت و آزادی زندانیان، خواست مردم را قانع کند، اما مردم از او نپذیرفتند و با ادامه تظاهرات شاه را فراری دادند و با آمدن امام خمینی (ره) به میهن اسلامی به حق خود رسیدند؛ بنابراین همان گونه که امام محمدباقر علیه السلام فرموده اند، دشمن با هیچ توطئه و کودتا و فتنه ای نمی تواند این حکومت را از مردم بگیرد، ملت عزیز ایران با زمینه سازی برای قیام جهانی حضرت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف نظام اسلامی را تحویل صاحب اصلی خود خواهند داد.

 قومی در مشرق، زمینه ساز  حکومت حضرت مهدی (عج)

رسول اکرم صلی اللّه علیه وآله وسلم در یک پیش گویی از خیزش حق طلبانه ملت مسلمان ایران و به دنبال آن با الگو گرفتن دیگر ملت ها از انقلاب ایران، زمینه سازی حکومت جهانی حضرت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف را نوید داده و فرمودند: مردمی از مشرق زمین، قیام کنند و زمینه را برای (حکومت) مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف فراهم کنند.بحارالانوار، 51/87.

عنایات حضرت مهدی (عج) به انقلاب اسلامی

از آنجا که انقلاب شکوهمند اسلامی، مورد تأیید رسول خدا و اهل بیت گرامی آن حضرت می باشد، آثار عنایت خداوند و پیامبر را در کشف و خنثی شدن کودتای نوژه، و توطئه های گوناگون و حادثه معجزه آسای طبس می توان دید و باور داشت: همان گونه که از ناحیه مقدسه از حضرت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف رسیده است که فرمودند:... ما نسبت به شما بی توجه نیستیم و شما را فراموش نمی کنیم و اگر چنین نبود، بلاها بر شما نازل می شد، و دشمنان، شما را ریشه کن می نمودند...؛ احتجاج طبرسی 2/495؛ بنابراین هر نوع توطئه براندازی و مشکلی که سر راه این انقلاب ایجاد شده، از ناحیه حضرت صاحب الزمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف بر طرف شده و ذرات جماد و نبات و شن ریزه های طبس و طوفان آن صحرا که هواپیماها و هلی کوپتر های آمریکایی را در هم کوبید، چیزی جز عنایت الهی و توجهات امام عصر عجل اللّه تعالی فرجه الشریف نبوده است.

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد

دانش آموزان را براساس دستورات قرآن تربیت کنیم

در سال گذشته؛

۱۵ هزار دانش آموز همدانی با مضرات مواد مخدر آشنا شدند

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (۷۴) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

با حکم دبیر ستاد:

دکتر ریحانی، سرپرست «مطالعات و راهبری» ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش شد