به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در همایش اعضای کمیته همکاریهای استان مرکزی با اشاره به ابعاد مختلف سند تحول بنیادین و اهداف مد نظر آن، بر مشارکت همه دستگاه ها در تقویت ابعاد تربیتی دانش آموزان تأکید کرد.
وی گفت: بحث تعلیم و تربیت موضوعی کاملا تخصصی است، که متولی مرکزی آن آموزش و پرورش است، اما عناصر مختلف در تربیت مؤثر هستند که در رأس آن ها خانواده، به عنوان شروع کننده امر تربیت قرار دارد و سپس رسانه ها و سایر دستگاه های مختلف تبلیغی و فرهنگی که آثار و ارتباطاتشان در جای جای نظام حضور و تأثیر دارند، قرار می گیرد.
حاجیان زاده افزود: به منظور تحقق اهداف سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، و نیز بهره گیری از ظرفیت های تمام دستگاه تأثیر گذار، از 14 سال پیش، ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در سطح وزارت آموزش و پرورش، تشکیل شد که منجر به استحکام روابط این دو نهاد و تحقق گام های موثر در حوزه های تربیتی دانش آموزان شد.
حاجیان زاده اظهار داشت: با تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تقویت هر چه بیشتر ارتباط حوزه و آموزش و پرورش، امروز، شاهد ساختارمند شدن ارتباط این دو نهاد با انعقاد تفاهم نامه همکاری 5ساله به منظور اجرای 39 برنامه فرهنگی- تربیتی در سطح مدارس کشور هستیم.
وی تصریح کرد: در تدوین این تفاهم نامه و برنامه عمل 5 ساله، سعی شده است ابعاد مختلف استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه و نیز نیازهای آموزش و پرورش لحاظ شود.
مشاورعالی وزیر آموزش و پرروش افزود: حوزه علمیه با برخورداری از ظرفیت بزرگ و کاملا موثر و توانمند در بخش های پژوهشی و تبلیغی، می تواند بازوی توانمند آموزش و پرورش در تربیت دینی و اعتقادی دانش آموزان باشد.
حاجیان زاده تأکید کرد: آنچه امروز برای ما اولویت دارد چینش این ظرفیت ها در کنار هم به منظور تهیه یک نقشه راه در آموزش و پرورش است که ضمن حفظ استقلال نهاد آموزش و پرورش، پاسخگوی نیازهای آن در ابعاد تربیتی و دینی باشد.
وی در ادامه با تأکید بر لزوم توجه به تفاوت های تربیتی دختران و پسران دانش آموز در مدارس گفت: به منظور بررسی ویژه مسائل دختران درسطوح مختلف کمیته هایی را تشکیل داده ایم تا با تدوین بسته های آموزشی و محتوای علمی پاسخگوی نیازهای این طیف مهم و تأثیر گذار در جامعه و آینده کشور باشیم.
علیرضا حاجیان زاده گفت: محور همه فعالیت های آموزش و پرورش تربیت دینی دانش آموزان است و تحقق کامل این موضوع مستلزم حضور روحانیت معزز به عنوان یکی از ارکان تأثیر گذار در مدرسه می باشد.
وی با تأکید بر حضور پررنگ روحانیون در مدارس اظهار داشت: خوشبختانه موفق شدیم در ارتباط تعاملی بین حوزه های علمیه و آموزش و پرورش یک برنامه پنج ساله همکاری طراحی کنیم که بر اساس آن برنامه های فرهنگی و تربیتی متعدد به منظور تقویت ارکان تربیت دینی دانش آموزان در سطح مدارس اجرا نماییم.
مشاورعالی وزیرتصریح کرد: تبادل فکر با صاحب نظران حوزوی، تولید محتوا و تعامل روحانیون با منابع آموزشی، ساماندهی و حضور بیشتر طلاب جوان در جمع دانش آموزان، تربیت نیروی انسانی و راه انداز ی مدارس علوم و معارف اسلامی، برخی از عرصه ها ی برنامه 5 ساله ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش است.
مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش در پایان با اشاره به ماهیت و هدف تشکل های دانش آموزی در مدارس گفت: هر یک از تشکل های دانش آموزی که در مدارس فعالیت می کنند باید از نظر پوشش دهی و فعالیت هایی که با حضور دانش آموزان اجرا می کنند، مکمل یکدیگر باشند.
وی افزود: تلاش کرده ایم در برنامه های ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، از تمامی ظرفیت های تشکل های دانش آموزی به منظور ایجاد وفاق همدلی در ارکان مختلف این تشکل ها استفاده کنیم.