Print
Zoom In
Zoom Out

در نشست میز آموزش پرورش انجام شد؛

بررسی عملکرد طرح «تربیت محور» در صفوف

شناسه مطلب: 11565
زمان انتشار: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت 14:05

طرح «تربیت محور» در مدارس تعیین شده در قم و اراک با همکاری اداره آموزش و پرورش و در قالب یک بخشنامه رسمی در حال انجام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد «معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و رئیس میز توسعه و تعمیق باور دینی این دفتر» در نشست میز آموزش و پرورش با سایر میزها به بیان نکاتی درباره کلیت طرح «تربیت محور» میز آموزش و پرورش پرداخت و اظهار داشت: اگر بخواهیم یک کار را به عنوان فعالیت محوری در استان قم مطرح کنیم و تمام توانمان برای آن بگذاریم، طرح «تربیت محور» است.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین قطبی «رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان» نیز به بیان ویژگی های این طرح و ارائه گزارش مختصری از فعالیت‌های این دفتر پرداخت و گفت: در صورت اجازه میز آموزش و پرورش این طرح در اصفهان با یک قالب جدیدی ارائه خواهد شد و فعلاً در حال انجام کارهای مقدماتی و آماده کردن و تدوین یک طرح کلی تربیتی می باشد تا با استفاده از آن و تجربیات دیگر گروه های فعال در حوزه تربیت در مدارس اصفهان آن را به مرحله اجرا در بیاورند.

وی پیشنهادی را مبنی بر استفاده از ظرفیت های طرح های هنری و تجسمی بیان و تصریح کرد: ارتباط قوی از این طریق می توان با دانش آموزان برقرار کرد و تأثیر زیادی بر روی آنها می گذارد.

سپس، حجت الاسلام والمسلمین سیدحامد شریعتمداری «رئیس اداره اعزام مبلغان و گروه‌های تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی» به بیان گزارش اجرای این فعالیت(تربیت محور) در قم و اراک پرداخت و افزود: در سال ۹۷- ۹۶ مجموعاً ۹ مدرسه کار را شروع کردند که در ۷ مدرسه این طرح موفق بود ولی اکنون تعداد مدارس تحت پوشش این طرح به ۱۸ مدرسه افزایش پیدا کرده که از این تعداد ۴ مدرسه دخترانه و ۲ مدرسه پسرانه در اراک و ۱۲ مدرسه پسرانه نیز در قم با همکاری اداره آموزش و پرورش و در قالب یک بخشنامه رسمی مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: هر مدرسه زیر نظر یک گروه از مربیان که بین ۲ تا ۴ مربی را شامل می شوند و در مجموع ۴۶ مربی آقا، ۸ مربی خانم و ۴ رابط طرح و در مجموع ۵۸ نفر نیرو در حال برگزاری این طرح می باشند.

رئیس اداره اعزام مبلغان گروه‌های تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه نحوه کار این گروه ها هم به این صورت است که هر مربی ۲۰ ساعت در ماه فعالیت در مدارس دارد، اظهار داشت: این فعالیت ها شامل کلاسداری، زنگ های تفریح و ورزش، جلسات اولیا و مربیان و ارتباط گیری با کادر مدرسه را به عهده دارند و بعد از انتخاب ۱۵ نفر به عنوان کسانی که می توان کار تربیتی ارزشمندتری را با آنها انجام داد، وارد فضای فوق برنامه شده و ۳۰ ساعت در ماه را با آنها به کلاس های معرفتی با موضوعات متنوع اخلاقی، دینی، احکام و... می پردازند.

وی با بیان اینکه فعالیت هایی مانند سالن فوتبال، اردوهای ویژه و... نیز اجرا می شود، گفت: با توجه به اینکه میان مدارس پسرانه ۶ مدرسه فعالیت فوق برنامه خود را زیر نظر کانون مسجد و ۶ مدرسه زیر نظر خود مدرسه انجام می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین شریعتمداری از ویژگی های اجرای این طرح در امسال را نحوه ارزیابی متفاوت گروه ها خواند و تصریح کرد: این ارزیابی در سه سطح سرگروه، رابط و مسؤولین مدرسه انجام می گیرد و در آن نمره گذاری ها بر اساس فعالیت ها، اجرای برنامه ها و گزارش دهی خواهد بود.

وی افزود: برای اولین بار گروه ها موظف شدند طرح درس های خود را در دو قالب بلندمدت و برنامه کلی سال و قالب جزئی و درس به درس در سامانه آماده شده و بارگذاری کنند و از طرف دیگر نیز زمینه حضور افراد متخصص در جلسات مدرسه آماده شده که با درخواست مدیران مدرسه انجام می‌گیرد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین داود عزیزی «رئیس اداره امور فرهنگی و تبلیغی و آموزش های کاربردی مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی تهران و مسئول اجرای طرح تربیت محور در تهران» تصریح کرد: سال گذشته مجموعاَ ۱۲ مدرسه را تحت پوشش داشتیم که امسال در تهران  به ۱۷ مدرسه رسیده که از این میان ۱۱ مدرسه دخترانه و ۶ مدرسه پسرانه هستند و در هر مدرسه ۲ مربی مشغول به فعالیت می باشند که این مربیان در بهار امسال با برگزاری دوره و از طریق مصاحبه انتخاب شده اند و مجموعاً ۳۵ نفر مربی را شامل می شوند.

وی افزود: هر یک از این مربی ها ۳۰ ساعت داخل مدرسه و ۳۰ ساعت فعالیت خارج از مدرسه را بر عهده دارند و هر روز به صورت مستمر در مدرسه حضور دارند و هفته ای یک بار هم جلسات هم اندیشی و انتقال تجارب نیز در دفتر تبلیغات اسلامی تهران برگزار می شود و سایر فعالیت ها مانند گروه های تربیت محور قم می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی با بیان اینکه این مدارس به صورت پراکنده در تمام مناطق تهران قرار دارند، خاطرنشان کرد: بعضی مدارس دارای آسیب‌های اجتماعی نیز زیر مجموعه مدارس تحت پوشش قرار دارند.

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد