به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، علیرضا حاجیان زاده در دومین نشست اعضای قطب یک کشوری ستاد همکاریها با اشاره به ظرفیت های بی بدیل حوزه برای تعلیم و تربیت اسلامی گفت؛ تصویب برنامه پنج ساله حوزه و ابلاغ سریع رؤسای عالی ستاد ،یعنی وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه های علمیه ،بیانگر اهمیت موضوع و نیت خیر خواهانه هر دونهاد جهت تحقق تعلیم تربیت مبتنی برآموزه های دینی و اخلاقی اسلام ناب است.
حاجیان زاده با بیان اینکه برنامه پنج ساله همکاریها حوزه و آموزش و پرورش فصل نوینی از همکاریها را رقم میزند گفت؛ حوزه علمیه بر اساس رهنمود های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید به دنبال اثر گذاری در بدنه و متن نظام جمهموری اسلامی است و کمک به نظام را از وظایف خود می داند و از طرفی آموزش و پرورش نیز برای تحقق سند تحول بنیادین نیازمند مشارکت نهادهای مهم است ، بر این اساس هر دو نهاد برای تحقق این امر پیش قدم هستند و باید از این ظرفیت و فرصت به نفع تعلیم و تربیت اسلامی بهره برداری نماییم.
*توسعه کمی و ارتقای کیفی مدارس وابسته به حوزه
دبیر ستاد همکاریها با بیان فرازهایی از برنامه پنج ساله همکاریها گفت؛ همکاری در توسعه کمی و ارتقای کیفی مدارس وابسته به حوزه های علمیه ، ایجاد و توسعه پیش دبستانی و مدارس غیر دولتی، ایجاد و توسعه مدارس خرید خدمت به منظور حضور فعال حوزه در خصوص آموزش مبتنی بر دین و اخلاق، بخشی از برنامه های پیش بینی شده و مصوب با بهره گیری ازسند چشم انداز حوزه و نیز سند تحول بنیادین می باشد.
*ایجاد زیرساختهای حقوقی و قانونی
وی ،همکاری در ایجاد زیرساختهای حقوقی و قانونی ،استفاده بهینه و هدفمند از ظرفیت حوزه های علمیه و آموزش و پرورش
را از دیگر مفاد برنامه پنج ساله همکاریها دانست و گفت؛اصلاح فرایند شناسایی، سازماندهی، توانمند سازی و بکارگیری روحانیون شاغل درآموزش و پرورش در امرتبلیغ، پژوهش و برنامه ریزی درسی و نیز بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات جذب منابع انسانی جهت جذب طلاب علوم دینی نیز مد نظر این برنامه است.
*تقویت رشته مشاوره با رویکرد دینی در دانشگاههای وابسته به آموزش و پرورش
مشاورعالی وزیر ،ایجاد شرایط لازم برای طلاب مستعد علوم دینی جهت شرکت در رشته های گروه علوم انسانی – اسلامی آزمون استخدامي ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگيان،تقویت رشته مشاوره با رویکرد دینی در دانشگاههای وابسته به آموزش و پرورش در دوره های تحصیلات تکمیلی با استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه را نیز از دیگر عرصه های برنامه دانست.
*همکاری در تولید، نقد و بررسی برنامه های درسی
دبیر ستاد همکاریها در ادامه به آموزش و برنامه درسی با استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت؛ همکاری در تولید، نقد و بررسی، اعتبار سنجی و ارزشیابی برنامه های درسی و مواد رسانه های آموزشی و تربیتی و مطابقت آن با نظام معیار اسلامی ،عضویت صاحب نظران حوزوی به نمایندگی از مرکز مدیریت حوزه های علمیه در گروه های برنامه ریزی درسی و همکاری در اجرای برنامه درسی ملی و 11 راهنمای حوزه یادگیری هم از تصمیمات خوبی است که در برنامه پنج ساله مورد تاکیدمی باشد.
*به سازی منابع انسانی با رویکرد آموزش های اثربخش
وی با اشاره به ظرففیت فضلای حوزه در عرصه آموزش بیان داشت؛ همکاری درتألیف، بازنگری و اصلاح برنامه های درسی تربیت معلم و به سازی منابع انسانی با رویکرد آموزش های اثربخش و تقویت شایستگی های معلمان در ابعاد اعتقادي،تربيتي،حرفه اي و ساحت های ششگانه تعلیم و تربیت تلاش خواهیم کرد نهایت استفاده را از این ظرفیت بنمائیم.
حاجیان زاده با بیان اینکه بیش از یکصد هزار مدرسه در کشور فعالیت می کنند و حوزه از لحاظ نیروی انسانی نمی تواند پاسخ گوی آن باشد،بر این اساس در برنامه پنج ساله همکاریها ضمن استفاده از داشته های حوزه تلاش خواهیم کرد، نیروی انسانی آموزش و پرورش را از لحاظ اعتقادی و دینی و اخلاقی توانمند نماییم تا همه بدنه آموزشی دستگاه تعلیم و تربیت مبلغ مکارم دینی و اخلاقی باشند.
وی گفت؛ در این راستا توانمندسازی مدیران و معلمان، کارشناسان و اعضای کمیته های همکاری با برگزاری نشست های تخصصی، همایش های علمی و کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی در قالب آموزش های ضمن خدمت،آموزش و تربیت مبلغانمعلمان ، توانمندسازی و نهادینه سازی رفتار اولیای دانش آموزان برای ایجاد رفتار پایدار و التزام عملی به سبک زندگی اسلامی به ویژه حجاب و عفاف را پیش بینی کرده ایم.
وی در بخش دیگر ی از سخنان خود گفت؛ برای جذب نیروی کارآمد حوزوی، تأسیس مرکز مبلغ معلم باهمکاری حوزه و دانشگاه فرهنگیان را نیز مد نظر داریم که این مرکزهم اکنون فعالیت خود را از قم آغاز کرده و به مرور در دیگر استانهای مستعد توسعه خواهیم داد.
حاجیان زاده در پایان ضمن قدردانی از فعالیت های کمیته های استانی گفت،بخش عمده ای از برنامه پنج ساله همکاریها با تعامل و کمک استانها تحقق می یابد .