Print
Zoom In
Zoom Out

برنامه‌های آموزش و پرورش منطبق با ارزش‌های الهی و اسلامی برنامه‌ریزی شود

شناسه مطلب: 11476
زمان انتشار: سه شنبه 05 آذر 1398 ساعت 10:13

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برنامه‌های آموزش و پرورش که روی دین و اخلاق دانش آموزان تاثیر دارد باید تفکیک شود و منطبق با مولفه‌ها و ارزش‌های الهی و اسلامی برنامه‌ریزی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای جلسه دیدار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با وزیر آموزش و پرورش که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تبریک ایام هفته وحدت و یادآوری فعالیت‌های دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های گذشته خاطر نشان کرد: ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تا کنون اقدام به برگزاری 123 جلسه کرده و در این جلسات دائماً برنامه‌های اقدام را دنبال کرده است که خوشبختانه نسبت به روند اجرایی شدن این سند رضایت خوبی در ذهن مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) وجود دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت:‌ خوشبختانه در دوره جدید فعالیت های دبیرخانه شورا، ستاد هماهنگی و اجرایی‌سازی سند مهندسی فرهنگی نیز راه‌اندازی و دو جلسه آن برگزار شده است که روند پیگیری برنامه‌های اقدام این سند در ستاد مربوطه در حال دنبال شدن است.

وی با اشاره به تجارب اجرایی‌سازی اهداف سند نقشه جامع علمی کشور و سند مهندسی فرهنگی کشور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز قصد داریم که سازوکاری را در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی فعال کنیم که اجرائی سازی سند بصورت مستمر دنبال شود.

عاملی: علم و فناوری و تعلیم و تربیت باید در پیوستاری از پیش دبستان تا دوران اشتغال دیده شود

وی گفت:‌ موضوع علم و فناوری را بایستی در پیوستاری ببینیم که از پیش دبستان تا دانشگاه و بعد از آن دوران اشتغال افراد را در بر گیرد و از همین منظر مبحث تعلیم و تربیت نیز صرفاً مربوط به آموزش و پرورش نبوده باید برای آن مسیر مدونی را ترسیم کرده سازوکاری ارائه داد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: گزارش اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین موضوع به روزرسانی این سند در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد و آمادگی داریم تا روند اجرایی‌شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در قالب مصاحبه‌های مطبوعاتی در اختیار جامعه قرار دهیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با یادآوری این نکته که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش متوجه یکسری برنامه‌های عمومی و اختصاصی است خاطرنشان کرد:‌ برخی برنامه‌های مدنظر آموزش و پرورش در قالب برنامه‌های عمومی بوده و از لحاظ کیفی با سایر کشورهای جهان نیز اشتراک دارد و تجارب موفق جهانی در زمینه‌های عمومی آموزش  بایستی در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و در کشور اجرایی شود.

وی افزود: سایر برنامه‌های آموزش و پرورش که روی دین و اخلاق دانش آموزان تأثیر دارد باید تفکیک شود و منطبق با مؤلفه‌ها و ارزش های الهی و اسلامی برنامه‌ریزی شود.

کبگانیان: در نقشه جامع علمی کشور جایگاه ویژه‌ ای برای آموزش و پرورش دیده شده است

در ادامه این جلسه منصور کبگانیان قائم مقام و دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اشاره به طرح مباحث مربوط به آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: ‌در نقشه جامع علمی کشور جایگاه ویژه‌ای برای آموزش و پرورش دیده شده است و وزیر آموزش و پرورش نیز به عنوان یکی از اعضای اصلی ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور می‌باشد.

وی افزود:‌ در حال حاضر موضوعات زیادی در دستور کار جلسات ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور قرار دارد که با برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش ارتباط مستقیمی پیدا می‌کند.

نوید ادهم:۵۳۰ برنامه منطبق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شده است

مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به روند تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: برای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سه گام در نظر گرفته‌ایم که گام اول آن تدوین و تصویب سند، گام دوم زمینه‌سازی و گام سوم اجرا بوده است.

وی افزود:‌ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که دارای 131 راه‌کار می‌باشد در 6 زیرنظام تقسیم شده و برای هر راهکار برنامه‌ای به تصویب رسید که در مجموع  530 برنامه تدوین شده و سال اجرای آن مشخص شده و در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده است.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد:‌ در برنامه زیرنظام تجهیز فضا، تجهیزات و فناوری که استانداردهای فضای مناسب آموزشی را در نظر دارد توسط سازمان مدیریت به تصویب رسیده و اکنون در حال اجرایی سازی در سطح کشور است.

وی افزود: ایجاد دانشکده مدیریت آموزشی در دانشگاه فرهنگیان منطبق با ضوابط مربوط به آموزش و پرورش از دیگر مواردی است که در دانشگاه فرهنگیان مورد نظر داریم.

مهندس نوید ادهم گفت: در زیرنظام مربوط به برنامه درسی ملی نیز کلیه دروس از اول دبستان تا پایان دبیرستان بازخوانی شد و همسوسازی کتب درسی با مفاهیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صورت گرفته است.

برنامه 5 ساله وزارت آموزش و پرورش منطبق با برنامه ششم توسعه تدوین شده است

وی تصریح کرد: برنامه 5 ساله وزارت آموزش و پرورش منطبق با برنامه ششم توسعه تدوین شده و با محوریت گسترش فرهنگ تحول‌خواهی و تحول آفرینی دوره‌های مختلفی برای مدیران و معلمان آموزش و پرورش تدوین شده است.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به مفاد فصل هشتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید کرد: الگوی نظارت و ارزیابی در سه لایه مأموریت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است.

وی افزود: آیین نامه اجرایی مدرسه ترجمان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس است که اخیراً بازخوانی شده است و هدف ما تبدیل نظام آموزشی به یک نهاد فرهنگی تربیتی است که براساس آن کلیه مأموریت‌های وزارت آموزش و پرورش بایستی مبتنی بر اهداف منظور بایستی بازخوانی شود.

رضا مددی رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ادامه گفت: در سال‌های‌ 1392 تا 1396 بیش از 500 برنامه را ذیل 131 راهکار و 6 زیرنظام سند تحول را در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسانده‌ایم که این زیرنظام‌ها تکلیف آموزش و پرورش را تا سال 1404 مشخص کرده است.

وی افزود:‌ برنامه‌های زیرنظام ها ذیل برنامه ششم توسعه تدوین شد و برش استانی زیرنظام‌ها در طول برنامه ششم توسعه مشخص شده که در نتیجه برنامه‌های 724 منطقه آموزشی آموزش و پرورش تدوین و ترسیم شده آماده اجرایی و عملیاتی شدن در سال تحصیلی 99-98 است.

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همه فعالیت‌های مدارس در سال تحصیلی جاری حول اهداف برنامه‌های تصویب شده صورت خواهد گرفت و ارزیابی ما بر این است که به طور متوسط در حدود 30 درصد از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تحقق یافته است.

 در ادامه این جلسه  منصور کبگانیان گفت:‌سیاستگذاری، تصمیم‌گیری‌های کلان و ارزیابی و نظارت راهبردی از مواردی است که در زمینه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد و این آمادگی وجود دارد تا با همکاری وزارت آموزش و پرورش منطبق با اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در راستای اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی موانع موجود برای این وزارت را برطرف کنیم.

ترسیم شاخص‌ها و راه‌کارهای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، جانمایی دقیق جایگاه وظایف و عملکرد مدارس استعداد درخشان در نهاد آموزش و پرورش و توجه به آموزش با کیفیت معلمان مدارس از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

قابلیت‌سازی اجرای برنامه‌های سند تحول اولین گام استقرار سند است

در ادامه محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد:‌ اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از الزامات و دغدغه‌های وزارت آموزش و پرورش و شخص بنده است.

وی با تأکید بر این که استقرار و اجرای مؤلفه‌های یک نظام بسیار پیچیده‌تر از طراحی آن است گفت:‌ متأسفانه با روند موجود و با توجه به مشکلات فعلی برنامه‌ریزی بلند مدت و پایدار برای تعلیم و تربیت امکان پیگیری اندکی دارد.

وزیر آموزش و پرورش در رابطه با الزامات اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: اولین گام استقرار و پیاده‌سازی این سند قابلیت‌سازی و زمینه‌سازی برای اجرای برنامه‌های سند در وزارت آموزش و پرورش است.

وی افزود:‌ ما باید روی بروندادهای برنامه‌ها و مطالبات‌مان توافق کنیم و بعد از آن مدارس تراز سند را به عنوان الگو معرفی کنیم و بعد از این مرحله می‌توان برای بروندادها شاخص تعیین کرد.

رئیس ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش تأکید کرد:‌ با توجه به شرایط پیش رو و امکانات فعلی وزارت آموزش و پرورش قبل از هرچیز باید وضعیت فعلی و  وضعیت مورد انتظار مشخص شده باشد تا بتوان برای رفع خلأهای موجود اقدام به برنامه‌ریزی کرد.

همچنین در انتهای جلسه مقرر شد با همکاری وزارت آموزش و پرورش و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی جمع‌بندی اقدامات اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طی گزارشی توسط وزارت آموزش و پرورش در اختیار دبیرخانه شورا و کارگروه مربوطه قرار گیرد و سازکار نهادینه برای پیگیری مستمر سند تحول آموزش و پرورش در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از طریق یکی از شوراهای تخصصی مرتبط دنبال شود. 

انتهای پیام/

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد