امروز : 1398/09/22
2019-12-13
شناسه خبر : 11423
تاریخ انتشار : 1398/07/09 12:58
 فضای مجازی با محتوای پاک را برای بچه‌ها فراهم کنیم

دبیر ستاد همکاریها در گفت و گو با روزنامه اطلاعات :‌

فضای مجازی با محتوای پاک را برای بچه‌ها فراهم کنیم

از ایجاد فضای مجازی با محتوای پاک نباید غفلت شود چون بچه‌های امروز با فضای مجازی مأنوس هستند و اگر درست تغذیه نشوند مسیرهای انحرافی زیادی بر سر راه آنها وجود دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ،دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش با تأکید بر استفاده از روش‌های ارتباطی مدرن در تعامل با دانش‌آموزان گفت: از ایجاد فضای مجازی با محتوای پاک نباید غفلت شود چون بچه‌های امروز با فضای مجازی مأنوس هستند و اگر درست تغذیه نشوند مسیرهای انحرافی زیادی بر سر راه آنها وجود دارد. البته خروجی این روش‌های جذاب باید به گونه‌ای باشد که روح دینداری و تعبد در بچه‌ها تقویت شود.‌

علیرضا حاجیان‌زاده، مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در گفتگو با روزنامه اطلاعات ، با اشاره به ضرورت حضور روحانیون در مدارس گفت: ارتباط آموزش‌و پرورش با حوزه‌های علمیه در چند عرصه مختلف تعریف شده که یک عرصه، عرصه تبلیغ و حضور روحانیون جوان، خوش‌ذوق و صاحب ‌فضل و دانش است. این حضور هم به صورت موردی و مقطعی مثل مناسبت‌های مختلف، اردوها و غیره و هم به صورت اقامه نماز جماعت در مدرسه و اخیرا هم در تعداد قابل توجهی از مدارس به صورت روحانی مستقر برنامه‌ریزی

شده است.‌

وی توضیح داد: روحانی مستقر با حضور تمام وقت در مدرسه در برنامه‌های مختلف تربیتی و آموزشی از جمله پاسخ به سؤالات و شبهات و برگزاری جلسات گفتمان‌های دینی، حضور در زنگ‌های تفریح در کنار بچه‌ها، حضور در برنامه‌های ورزشی و اردویی، اقامه نماز جماعت، تدریس برخی دروس مرتبط و سایر برنامه‌های تربیتی، فعال است .‌

حاجیان‌زاده افزود: عرصه دیگر، ارتباط با اندیشمندان حوزه‌های علمیه است که در زمینه پژوهشی، تولید فکر و تولید محتوا مبادلاتی انجام می‌شود. تشکیل اتاق‌های فکر و ‌هیأت‌های ‌اندیشه‌‌ورز، کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه‌ تعلیم و تربیت اسلامی، کارگروه‌های تخصصی پژوهش، رصد نیازهای فکری و تربیتی کودکان و نوجوانان و پاسخگویی به آن نیازها از جمله فعالیت‌ها در این عرصه‌اند. همچنین بهره‌مندی از صاحبنظران حوزوی برای نقد کتب درسی، تألیف منابع آموزشی، مشارکت در برنامه‌ریزی درسی و تولید محتواهای لازم از منابع اصیل اسلامی نیز در این عرصه تعریف شده‌اند.‌

وی در پاسخ به این پرسش که شعائر دینی در مدارس بویژه مدارس متوسطه را در سال‌های اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟ و اگر این موضوع کم‌رنگ است، با توجه به این‌که سال‌هاست معلمان با سیستم گزینش وارد تعلیم و تربیت می‌شوند و آموزش‌وپرورش هم توسط حاکمیت اداره می‌شود دلایل این موضوع را چه می‌دانید و چه راه حل‌هایی برای آن در نظر دارید؟ گفت: امر تربیت فقط منحصر به مدرسه نیست بلکه تربیت فرآیندی است که عناصر مختلفی در آن سهیم هستند. این فرآیند از خانواده شروع می‌شود و فرهنگ‌ عمومی، رسانه‌های ملی، رسانه‌های بیگانه، شبکه‌های مجازی، عملکرد مسؤولان و برخی عناصر دیگر بر آن تأثیر دارند و البته نقش مدرسه و نظام تعلیم و تربیت هم نقش مهمی است که تأثیرات خود را

داشته است.‌‌

وی تأکید کرد: در عرصه تعلیم و تربیت رسمی، معلمان اعم از مدیریت مدرسه، دبیران، مربیان و سایر عوامل مدرسه نقش بی‌بدیلی دارند و باید تلاش شود که در توانمندسازی و ارتقای فکری و اخلاقی معلمان اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.‌

وی با اشاره به استفاده از روش‌های ارتباط مدرن آموزشی و تربیتی گفت: روش سنتی تبلیغ که همان وعظ و خطابه است، جایگاه و اثرگذاری خود را دارد و غیرقابل اجتناب‌ است، اما ما در مدارس چون با کودکان و نوجوانان سروکار داریم روش‌های تبلیغمان هم باید کودکانه و نوجوانانه باشد. قالب‌های هنری، ادبیات، بازی و سرگرمی بهترین روش‌هایی هستند که برای این گروه‌ از مخاطبان به کار گرفته می‌شوند و شامل قصه‌گویی، شعرخوانی، مشاعره، اجرای نمایش‌نامه، فیلم‌های داستانی کوتاه، خوش‌نویسی، نقاشی، بازی‌های گروهی و استفاده از اسباب‌بازی‌های فکری و تربیتی می‌شوند.‌

حضور روحانیون در مدارس کمک شایانی به کاهش آسیب های اجتماعی می کند

حضور امام جمعه اهواز در بین دانش آموزان باوی

نقطه آغاز تربیت نیروی های انقلابی و ارزشی از سازمان دانش آموزی است

65 مدرسه استان یزد تحت برنامه گفتمان های تخصصی

رشد 45 درصدی مدارس امین در شهرستان های استان تهران

چند خبر از کمیته همکاریهای استان قزوین

شماره(23) و ( 24) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها (23)

همه در خدمت آموزش و پرورش باشیم / دانش آموز تراز ایران اسلامی تربیت کنیم

انتظار آموزش و پرورش از حوزه علمیه مشاوره برای تعیین، تولید و نظارت بر محتواهای تولید شده است

پیش اجلاس منطقه ای نماز در شهرستان خلخال استان اردبیل

حضور اعضای قطب یک همکاریها در جامعه الزهرا قم

محورهای همکاری جامعه الزهرا با ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش بررسی شد

برنامه پنج ساله ستاد همکاریها فصل نوینی از همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش را رقم میزند

نشست مشترک مسئولین حوزه و آموزش و پرورش استان یزد

چند خبر از جنس همکاریها در آذربایجان شرقی

وظیفه حوزه و آموزش و پرورش کادرسازی تخصصی برای تعلیم و تربیت است

دومین نشست اعضای قطب یک کشوری ستاد همکاریها برگزارشد

آغاز کارگاه آموزشی همکاری های حوزه و آموزش و پرورش استان مرکزی در قم

جلسه کمیته همکاری حوزه علمیه و آموزش‌ و پرورش ناحیه چهار قم