به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، محسن حاجی میرزایی، در سخنرانی پیش از خطبه های امروز (۵مهرماه) نماز جمعه تهران، با بیان اینکه آموزش و پرورش سندی تحت عنوان سند تحول بنیادین دارد، اظهار کرد: این سند با همکاری بین آموزش و پرورش، حوزههای علمیه و دانشگاههای سراسر کشور و توسط اندیشمندان تعلیم و تربیت تدوین شده است و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است و الگوی مناسب و نقشه راه مهمی برای فعالیت در آموزش و پرورش است.
رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه سند تحول بنیادین برای اجرا آماده شده است و تمام اولویت ما اجرای شایسته و مناسب این سند است، افزود: آموزش و پرورش ایران میتواند به اتکای این سند که منبعث از فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است و تجربیات سرزمین خودمان را مورد بررسی و دقت قرار داده است، الگویی برای سایر کشورها باشد و نیازی به الگوهای دیگر نخواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش به محورهای برنامههایش که به عنوان پیشرانهای سند تحول موضوع توجه است، اشاره کرد و گفت: مهمترین تحولی که در سند تحول بنیادین مورد تأکید قرار گرفته است، انتقال از آموزش به تربیت، از حافظه محوری به فهم محوری است و افزایش مهارتهای دانشآموزان برای زندگی مناسب و مؤثر، برای دفاع از ارزشها و آرمانها، برای مشارکت فعال در زندگی اجتماعی و مشارکت مؤثر در سازندگی کشور است.
وی ادامه داد: در این سند ۶ تحول اساسی پیش بینی شده که شامل تحول در مدیریت و راهبری مدرسه و آموزش و پرورش، تحول ساماندهی نیروی انسانی و معلمان، تحول در منابع مالی، ساماندهی سنجش و ارزشیابی تحصیلی و تحول در فضا و تجهیزات و فناوریهاست.
حاجیمیرزایی اضافه کرد: به تقویت رکن مدرسه به عنوان رکن رکین تعلیم و تربیت توجه داریم و مدرسه، خانه دوم دانشآموزان است و خانه، مدرسه اول آنهاست و باید بین خانه و مدرسه و مدرسه و جامعه دیوارها برداشته شود و باید ارتباط خانواده و مدرسه افزایش پیدا کند؛ در فرهنگ دینی ما، خانواده مسؤول اصلی تعلیم و تربیت فرزندان است و باید این مسؤولیت در ارتباط پیوسته با مدرسه تقویت شود و تلاش شود فرزندان ما تحت تربیت هماهنگ و یکسانی قرار بگیرند و تعالیم خانه و مدرسه هماهنگ و مناسب باشد.
وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات ناشی از ضعف مدیریت است و ما برای تقویت مدیریت در سطوح مختلف آموزش و پرورش برنامهریزی داریم و برای اینکه مدیرانی که از صلاحیتهای لازم برای انجام این مأموریت برخوردارند با دورههای آموزشی استفاده کنیم.
وزیر آموزش و پرورش به موضوع عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: خوشبخانه امروز در تما جایجای این سرزمین پهناور، آموزش در دسترس همگان است و در تمام روستاهای دوردست، معلمان حضور دارند؛ ما حدود ۵ هزار مدرسه زیر ۵ دانشآموز داریم و نشان میدهد چتر آموزش و پرورش در تمام مناطق گسترده شده است و باید برای تأمین کیفیت آموزش وقت بیشتری بگذاریم و اولویت ما کیفیت مدارس است یعنی همین دسترسی عادلانه از حیث کیفیت به عدالت نزدیک شود؛ بیش از ۸۴ درصد مدارس ما دولتی است و تلاش میکنیم به شکل مناسبتر و مؤثرتر تقویت شوند.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش برای اینکه به اهداف سند تحول پیشبینی شده است، دستیابی پیدا کند، نیازمند مشارکت همه است؛ فردای جامعه را دانشآموزان امروز میسازند و امروز جامعه ما محصول دانشآموزان دیروز است؛ باید همه کسانی که برای اعتلای کشور تلاش می کنند در یک همبستگی مؤثر با آموزش و پرورش درگیر شوند و باید همه بخشها در ارتباط و تعامل با نظام تعلیم و تربیت قرار گیرند زیرا اگر تعلیم و تربیت ما مستقل از نیاز واقعی دنیای کار و بخشهای مختلف کار کند، از سرمایهگذاریهایمان بهره مناسب و مؤثری نمیبریم.
حاجیمیرزایی گفت: بهبود اقتصاد آموزش و پرورش، موضوعی است که در دستور کار ما قرار دارد؛ آموزش و پرورش همواره از یک عدم تعادلهایی در منابعش رنج برده است؛ معوقات و مطالباتی که شکل میگیرد، محصول یک ساختارهای بودجهای معیوب است که باید با تلاش در بودجه سال ۹۹ ترمیم شود.
وی ادامه داد: آخرین قسمت پاداش پایان خدمت بازنشستگان در شب گذشته پرداخت شد و از بابت پاداش پایان خدمت بازنشستگان تا پایان سال ۹۷، بدهی نداریم؛ برای فراخوان جذب نیرو در آموزش و پرورش اطلاعیهای را سازمان امور اداری و استخدامی صادر کرد و کسانی که علاقهمند به شغل معلمی هستند میتوانند ثبتنام کنند.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: برای آموزشیاران نهضت، مربیان پیشدبستانی و معلمان حقالتدریس که با آموزش و پرورش همکاری کردند، تمهیداتی در نظر گرفته شده است تا افرادی که قبل از سال ۹۲ با آموزش و پرورش همکاری، داشتند به تدریج ترتیبات استخدامشان طی فرایند ابلاغ شده، انجام میشود.
وی تصریح کرد: باید روی مولدسازی داراییهای آموزش و پرورش و بهینه کردن آنها و استفاده مناسبتر و مؤثرتر از آنها برنامهریزی کنیم؛ خوشبختانه توجه به معارف دینی،قرآن و نماز در آموزش و پرورش به عنوان یک اصل مهم پذیرفته شده است و تمام دانشآموزان ابتدایی آموزش عملی نماز را میبینند، جشن تکلیف برای همه دختران برگزار میشود؛ ۷۵۰ دارالقرآن به امر آشنایی دانشآموزان با معارف قرآن اهتمام میکنند و موضوع حجاب و عفاف به عنوان یکی از دغدغههای مؤمنان موضوع توجه همه مدارس سراسر کشور است.
وی در ادامه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس اضافه کرد: مدافعان ایران و اسلام تنها مبارزان میدانهای بزرگ نبرد نبودند؛ آنها عارفان شبها و شیران روزها، آنها معلمان اخلاق و مربیان تربیت بودند؛ میدانهای نبرد برای آنها وادی مقدسی بود که راههای قرب به خدا را جستوجو میکردند؛ آنها مدافعان واقعی ایران بودند و سرافرازی ایران را در برابر هجوم گسترده و پردامنه دشمنان رقم زدند؛ آنها الگوهای خوبی برای نظام تعلیم و تربیت ما هستند.
حاجیمیرزایی ادامه داد: در تابستان که مدارس تعطیل است و دانشآموزان در تعطیلی به سر میبرند، نبض آموزش و پرورش همچنان میتپد و شور و شوق و تلاش و کوشش در جریان است؛ همه برای ثبتنام دانشآموزان آماده میشوند و کلاسهای درس را ساماندهی میکنند؛ تمام تلاش بر این است که حتی یک دانشآموز محروم از تحصیل نماند.
وی با بیان اینکه تلاش برای ثبتنام دانشآموزان با توجه به کمبود نیرویی که وجود داشت، کار دشوار و پیچیدهای بود که همکارانم این مأموریت را به خوبی انجام دادند، گفت: امسال بیش از ۹۸.۵ درصد از کسانی که لازمالتعلیم هستند تحت آموزش قرار دارند؛ ۱۴ میلیون و ۸۶۰ هزار دانشآموز در سراسر کشور ۱۱۰ هزار مدرسه و ۵۵۵ هزار کلاس درس با همراهی۷۷۷ هزار معلم، سال تحصیلی را آغاز کردند.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از کارهایی که در تابستان انجام میشود، بررسی مدارس از حیث ایمنی است و ایمنسازی مدارس جزو برنامهها قرار میگیرد که متناسب با اولویتها جهت ایمنسازی مدرسه اقدام میشود.
وی افزود: در سال گذشته به دلیل زلزله در کرمانشاه و سیل در خوزستان، لرستان و گلستان، بسیاری از مدارس آسیب دیدند یا تخریب شدند که یکی از تلاشها، آمادهسازی مدارس برای شروع سال تحصیلی جدید بود.
حاجیمیرزایی با بیان اینکه بهحمدالله در کرمانشاه، پرونده زلزلهزده از حیث مدارس آموزش و پرورش بسته شده و همه مدارس تعمیری و احداثی، ساخته شده است، تصریح کرد: ۷۲ مدرسه با ۳۹۰ کلاس و ۴۶ هزار مترمربع زیربنا و با اعتباری حدود ۱۱۴ میلیارد تومان به بهرهبرداری رسیده است.
وی اضافه کرد: در استانهای سیلزده نیز ۴۶۲ مدرسه به تعمیر جزئی و ۱۴۸ مدرسه به تعمیر اساسی نیاز داشت و ۱۱۷ مدرسه کاملا تخریب شده بود که تمام تعمیرات جزئی پایان یافت و تعمیر اساسی مدارس به جز ۱۰ مدرسه انجام شد که آن ۱۰ مدرسه هم تا بهمن امسال به پایان میرسد؛ همچنین در ساخت و ساز مدارس تخریبی نیز بیش از نیمی از مدارس کوچکتر تا ۳ کلاس درس ساخته شده و به مرور تا پایان سال انجام میشود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در این کار بزرگ از خدمات ارزنده خیرین مدرسهساز بهرهمند شدیم، گفت: خیرین کمکهای بزرگی به آموزش و پرورش کردند و همچنان به خدمات آنها نیازمندیم و این تربیون مهم را فرصتی را برای قدردانی از تلاشهایی که انجام دادند، میدانم؛ در کرمانشاه بیش از ۲ برابر مدارس تخریب شده توسط خیرین تعهد شده است که متوسط سرانه فضای آموزشی بهتر خواهد شد.
انتهای پیام