Print
Zoom In
Zoom Out

در سفر به قم

توصیه های مراجع عظام تقلید به وزیر جدید آموزش و پرورش

شناسه مطلب: 11401
زمان انتشار: پنجشنبه 04 مهر 1398 ساعت 11:27

محسن حاجی میرزایی در سفر به قم با مراجع عظام تقلید دیدار و ضمن اعلام بر نامه هایخود از رهنمود های حضرات آیات صافی گلپایگانی ، مکارم شیرازی ، نوری همدانی ، جوادی آملی و نیز آیت الله حسینی بوشهری دبیری شورای عالی حوز و آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه بهرمند می گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ،وزیر جدید آموزش و پرورش پس از دیدار با مراجع تقلید به منظور شرکت در نشست فصلی ستاد همکاریها با حضور اعضای اصلی این ستاد روند همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش  را بررسی و ضمن پیگیری مصوبات فصل گذشته  برنامه های حوزوی خود جهت ارتقاء سطح تعلیم و تربیت دینی دانش آموزان و نیز نحوه استفاده از ظرفیت های علمی نخبگان حوزه در این  عرصه را اعلام خواهد.      

گفتنی است وزیر آموزش و پرورش صبح امرورز مورد استقبال استاندار قم و مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش قرار گرفت .

وی  در اولین برنامه کاری خود با حضور در استانداری در پنجمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش استان قم حضور محسن یافت وی در این نشست گفت؛۳۰درصد مدارس کشور از نظر ایمنی نیازمند نگاه ویژه ای هستند.

حاحی میرزایی سپس با حضور در بیت  تقلید آیت الله العظمی مکارم شیرازی با این مرجع تقلید دیدار و از توصیه های ایشان بهرمند شد .

وزیر آموزش و پرورش هم چنین  به دیدار آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رفت و ضمن ارایه برنامه های خود از رهنمودی های این مرجع تقلید بهرمند گردید. 

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در این دیدار خطاب به وزیر آموزش و پرورش و هیئت همراه گفتند : تعلیم و تربیت اسلامی باید همگام با یکدیگر در مدارس رشد کند.

محسن حاجی میرزایی در ادامه دیدار های خود با مراجع  تقلید به دیدار آیت الله  العظمی جوادی آملی رفت  و ضمن اقامه نماز جماعت ظهر و عصر از رهنمود های این مرجع تقلید بهره مند گردید. 

آیت الله العظمی  مکارم شیرزای

آیت الله العظمی  مکارم شیرزای  در دیدار با حاجی میر زایی با بیان اینکه بخش زیادی از توصیه هایی که در حوزه آموزش و پرورش را که می خواستیم بگوییم، شما خودتان گفتید، اظهار کرد: آموزش و پرورش کارخانه انسان سازی است لذا باید از نظر کمی و کیفی توسعه پیدا کند و آموزش با کیفیت باید عملی شود.

این مرجع تقلید  با بیان اینکه با تشویق کودکان باید انگیزه انجام فعالیت های دینی در نسل ها تقویت شود، گفت: باید طوری عمل کنیم که مردم خودشان به انجام فعالیت های دینی احساس نیاز کنند.

آیت الله مکارم شیرزای با اشاره به اینکه دانش آموزان فرزندان این مملکت هستند و باید در زندگی منشا خیر و اثر شوند، اظهار کرد: آموزش و پرورش با توسعه مهارت ها و آموزش کاری کند که روند جذب دانش آموزان به بازار کار افزایش یابد.

ایشان گفت: خواندن قرآن مجید و نهج البلاغه نباید فقط به صورت یک آداب ترویج شود بلکه نیاز زندگی بشر امروز است لذا باید ترویج سیره عملی این کتاب ها در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد.

حضرت آیت الله  مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار توجه ویژه وزارت آموزش و پرورش به مناطق محروم شد و فرمودند: مناطق محروم را در اولویت کارها و فعالیت های خود قرار دهید.

معظم له نسبت به رخنه نفوذی ها در آموزش و پرورش و مدارس هشدار دادند و گفتند: نفوذی ها در هر کجا باشند اصل برنامه ها و طرح ها را دچار مشکل می کنند.

ایشان افزودند: زمان ما زمان بسیار حساسی است که افراد نفوذی می توانند یک مجموعه را دچار مشکل کنند؛ بنابراین در این خصوص حداکثر هوشیاری را به خرج دهید تا خدایی ناکرده دچار خسران نشویم.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پایان ضمن دعا برای موفقیت متصدیان آموزش و پرورش در تربیت نسلی اعتقادی و ایمانی، خطاب به وزیر گفتند: توکل تان به خدا باشد و یقین بدانید خدای متعال نیز یاری گر شما خواهد بود.

آیت الله  العظمی صافی گلپایگانی

آیت الله  العظمی صافی گلپایگانی نیز با بیان اینکه کار آموزش و پرورش بسیار مهم است اظهار کرد: باید در حوزه های مختلف علمی پیشرفت کنیم لذا شغل معلمان برای رسیدن به این هدف خیلی مهم است.

ایشان  تصریح کرد: در حیطه علوم باید به مرحله ای برسیم که سایر کشورها از دستاوردهای ما استفاده کنند و نه اینکه نیازمند دیگران در علوم باشیم.

آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به اینکه قدر نعمت هایی که خداوند به ما اعطا کرده است را بدانیم، گفت: هر چه در را توسعه علوم، علممان را به عمل نزدیک کنیم بهتر است و در راه توسعه علوم برایتان دعا می کنم.

آیت الله  العظمی جوادی آملی

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی بیان داشتند: یک اشکال اساسی از گذشته تاکنون در نظام آموزش و پرورش کشور وجود دارد وآن این است که در گذشته «تعلیم» بود، اما خبری از «تربیت» نبود، بعد از انقلاب خواستیم «تربیت» را به «تعلیم» اضافه کنیم اما در این مسیر موفق نبودیم چراکه در حقیقت کاری که آموزش و پرورش انجام داد این بود که تربیت را به تعلیم برگرداند!

ایشان ادامه دادند: ما اکنون «تربیت» به معنای حقیقی آن در آموزش و پرورش نداریم ، بلکه ما یک سری از دروس داریم مانند فیزیک و شیمی و .. و یک سری از دروس داریم مانند قرآن و عترت شناسی و ... و خیال کردیم که این تربیت است در حالی که این تربیت نیست بلکه گسترده کردن تعلیم است، تربیت حقیقی یعنی پاک بودن خود معلم که وقتی سخن می گوید از دهان او نور خارج شود و این طهارت معلم را می طلبد.

معظم له خاطرنشان کردند: امام علی علیه السلام به فرزندش نامه ای نوشت که ما هم مخاطب این نامه هستیم چون ؛ما هم فرزند ائمه علیهم السلام محسوب می شویم؛ پیغمبر(ص) فرمود «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» و شما می توانید فرزندان ما شوید و ما نیز این دعوت را پذیرفتیم لذا در این ایام که ایام سوگ و ماتم سالار شهیدان است و ما ادعای خون خواهی حسین علیه السلام را داریم چون فرزند و ورثه آن حضرت هستیم. امام در نامه خود به فرزندش فرمود «معلم، امام است!»

*هر معلمی امام مأموم خود یعنی  شاگردانش می باشد

آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: هر معلمی امام مأموم خود که شاگردانش می باشد، این معلم باید طوری طیب و طاهر باشد که شاگردانش بتوانند به قیام و قعود او اقتدا کنند و وجود او سراسر نور باشد، این تربیت در متن دین نهفته است. ما باید به دنبال این تربیت باشیم نه اینکه تعلیم را گسترش دهیم. این طیب و طاهر بودن معلم است که تعلیم را به تربیت برمی گرداند، اگر آموزش و پرورش به دنبال تحول است معنای حقیقی تحول همین است که معلمان در سطح خود، «امام» شوند.

*به گونه ای تربیت کنیم دانش آموزان بوی بد گناه را استشمام کنند

ایشان ابراز داشتند: دو راه برای تعلیم وجود دارد؛ یک راه گوش و یک راه دل، اگر کسی بوی بد گناه را استشمام نمی کند این یعنی آموزش و تربیت او صرفاً در همین محدوده گوش بوده است و به دل او نفوذ نکرده است، این کار معلم است که دانش آموزان را، به نحوی در طول سالهای تحصیل رشد دهد که از انجام گناه بیزار باشند و بوی بد گناه را استشمام کنند، که امیدواریم در تحقق این امر بیش از پیش موفق باشید.








دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»

ثبت‌نام دانش‌آموزان در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی آغاز شد + پوستر

تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش»

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد