امروز : 1398/12/06
2020-02-25
شناسه خبر : 11341
تاریخ انتشار : 1398/05/28 14:13
مدرسه جهانی اميرالمؤمنين(عليه السلام) را برای تربیت بشر جدی بگیریم

مدیر ارتباطات ستاد همکاریها

مدرسه جهانی اميرالمؤمنين(عليه السلام) را برای تربیت بشر جدی بگیریم

غدیر مدرسه اميرالمؤمنين(عليه السلام) است كه مى تواند تمام بشريت را برای دنیایی آباد ، آزاد و به دور از بی عدالتی و ظلم و نیز تامین رفاه و آسایش همه طبقات جامعه جهت رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی تربیت کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،متن گفت و گو با کریم دلفانی فعال رسانه ای و پژوهشگر علوم و معارف دینی به مناسبت  عید سعید غدیر را در ذیل می خوانید.    

*فرهنگ سازی پیام غدیر در جهان اسلام را چگونه ارزیابی می کنید و چه راهکارها یی برای ترویج آموزه های آن در سطح نخبگان جهان اسلام دارید

تبلیغ غدیر و آموزه های آن که بخش قابل توجه و حساسی از وقایع تاریخ اسلام را به خود اختصاص داده است به هیچ وجه منافاتی با تقریب مذاهب اسلامی ندارد و نباید به بهانه و یا استدلال تقریبی از اصول مسلم اسلام و وقایع تاریخی که حتی بسیاری از بزرگان دیگر مذاهب روی آن صحه گذاشته اند کوتاه آمد یا خدای نکرده آن را کم رنگ جلوه داد. 

بنا براین باتوجه به شرایط روز و عصرانفجاراطلاعات ،باید اذعان نمود، جهان تشیع نتوانسته است غدیر را آنگونه که در شان و جایگاه این واقعه تاریخی است در سطح بین الملل، رسانه ای و فرهنگ سازی نماید، وآنچه اتفاق افتاده را نمی توان قابل اقناع دانست، پیامبراسلام در آن حماسه عظیم پس از اعلام جانشینی حضرت امیر،روی چهار نکته برای ماندگاری غدیر تاکید  فرمودند؛ نکته اول آنکه  مسلمین پس از بيعت وفادار بمانند،دوم آنکه با دوستان امام على (ع ) دوست و با دشمنانش دشمن باشد،سوم،حادثه روزغدير را به آنان كه حضورنداشتند ابلاغ كنند ونکته چهارم؛غدير را زبان به زبان،به نسل هاى آينده منتقل كنند.

این تاکیدات پیامبراسلام مسئولیت نخبگان تشیع را بسیار سنگین نموده است و بر این اساس می بینیم شخصیت هایی مانندعلامه امینی و دیگر عالمان دلباخته و مخلص تشیع همه مشکلات را با جان و دل خریدند تا حقیقت غدیر در فرازو نشیب های تاریخ گم نشود و اینک که آن معارف زلال در دست ماست، رسانه های جهان تشیع و کسانی که دل در گرو ولایت علی علیه السلام و اهل بیت عصمت و طهارت دارند در شرایط فعلی نقش موثر و وظیفه خطیری را در این خصوص برعهده دارند. 

معارف غدیراعم از اصل واقعه غدیر،حواشی روز حادثه ،موضع گیری های خواص مسلمین ، رخدادها و تحلیل ها و نیز اتفاقات به وجود آمده پس از رحلت جانگداز حضرت ختمی مرتبت صل الله علیه و آله، از چنان استحکام و اتقان علمی برخورداراست که در قالب های گوناگون بتوان آن را به جهان ارایه داد.

*ایجاد شهرک سینمایی برای بهره برداری از حقیقت غدیر

غدیر باید خود دارای رسانه های متکثر و متنوع  از خبرگزاری گرفته تا روزنامه و نشریات متعدد و شبکه ماهواره ای و نیز ایجاد صفحات گوناگون در شبکه های اجتماعی با زبانهای روز دنیا و حتی ایجاد شهرک سینمایی برای بهره برداری از حقیقت غدیردر قالب فیلمهای سینمایی و سریالهای فاخرباشد و این وظیفه کسانی است که در رشته های گوناگون هنری،رسانه ای،فرهنگی و اجتماعی تحصیل کرده اند و باید دین خود را به مظلومیت های امام عارفان ادا نمایند. 

صاحبان تریبونهای موثر و قلم به دستان فخیم، باید با بهره گیری از تاکیدات پیامبر اسلام که در آن اجتماع عظیم خطاب به مردم تاکید فرمودند؛غدير فراموش نشود را نصب العین خود قرار داده و ضمن حفظ حرمت و مقدسات سایر مذاهب اسلامی حقیقت غدیر را با ایجاد کرسی های آزاد اندیشی مذهبی و دینی در سطح دانشگاه های جهان اسلام ،نخبگان دیگر مذاهب را نیز به مناظره علمی دعوت نمایند و قضاوت را به افکار عمومی و برداشت های مسلمین بسپارند.  

همه می دانند و بر این مطلب صحه گذاشته و می گذارند که آخرین فرستاده خدا در آخرین سفر حج در آن انجمن بین المللی فرمود:معاشرالناس ! انى ادعها امامه و واراثه فى عقبى الى يوم القيامه ، و قد بلغت ما امرت بتبليغه ، حجه على كل حاضر و غائب و على كل احد ممن شهد اولم يشهد، ولدا او لم يولد، فليبغ الحاضر الغائب ، و الوالد الولد يوم القيامه

مردم! من امامت على (ع ) را در ميان شما باقى مى گذارم زیرا مامور ابلاغ آن بوده ام و به شما رسانده ام، كه حجت آشكارى بر هر حاضر و غائب است .به آنها كه امروز هستند و آنان كه در اين جمع نيستند ونیز آنان كه هم اكنون از مادر متولد شدند يا در آينده متولد خداهند شد.بر حاضران در صحنه غدير واجب است كه امر الهى را به ديگران كه حضور ندارند برسانند، و بر پدران واجب است كه حماسه غدير را به فرزندان خود تا قيامت بشناسند. 

این صریح فرمایش و دستور حضرت خاتم الانبیاء است و در عصر انفجار اطلاعات باید از این فرصت استفاده کرده و مظلومیت و مهجوریت غدیر را به گوش حق طلبان و آزادی خواهان جهان که کم هم نیستند برسانیم. 

*عمل به آموزه های غدیر در شرایط کنونی چه کاربرد های سیاسی و اجتماعی دارد.

پس از آن كه رسول خدا"صلى الله عليه وآله وسلم" در غدير خم رسالت خود را با اعلام جانشينى و امامت اميرالمؤمنين"عليه السلام" به انجام رساند، آيه كمال بخشيدن به دين نازل شد و خداوند فرمود: "اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً" امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما [به عنوان] آیینی برگزیدم/ مائده 3 

نكته قابل توجه آيه "اكمال دين" اين است كه خداى متعال اتمام نعمت بر خلق را با موضوع "ولايت" از پيوندى ناگسستنی  برخوردار فرموده و همان گونه كه كمال يافتگى دين در گرو ولايت محمد(صلى الله عليه وآله وسلم)و خاندان پاك اوست، مسلمانان را نیزاز تماميت نعمت ها برخوردار مى كند.

هرچند نعمت مورد نظر آيه كريمه، همه نعمتهای ظاهرى و باطنى مانند؛عدالت، مساوات، همبستگى، برادرى، اخلاق، علم ، رفاه و آسایش  و آزادى و... را شامل مى شود و ره آورد رابطه مستقيم و تنگاتنگ با ولايت اميرالمؤمنين(عليه السلام)، برخوردارى از نعمت هاى مشروع مادى را روشن مى كند، چرا كه ولايت محوری ، از اركان اساسى و مهم رسيدن به جامعه مبتنى بر آزادى، عدالت و ارزش ها و فضايل اخلاقى و انسانى مى باشد و جامع مبتنی بر آموزه های غدیر، دیگر شاهد فساد اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و اختلاس های سرسام آور که هرروز در رسانه تیتر می شود را شاهد نخواهد بود. 

 در واقع پذيرفتن ولايت اميرالمؤمنين(عليه السلام) با تمام لوازم آن، كه خداوند در غدير خم آن را بر مسلمانان واجب گرداند، اثر تكوينى داشته، مردم را از خيرات و بركات بى شمار آسمان و زمين بهره مند مى كند. زیرا خداى متعال درباره تأثير پذيرى از فرمان خود مى فرمايد: وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالاْنجِيلَ وَمَآ أُنزِلَ إِلَيْهِم مِّن رَّبِّهِمْ لاَاكَلُوا مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم... ؛اگر آنان به تورات و انجيل و آن چه از جانب پروردگارشان به سوى شان نازل شده است، عمل مى كردند، قطعاً از بالاى سرشان "بركات آسمانى" و از زير پاهاى شان "بركات زمينى" بخورند./ مائده 66

*اگر بخواهیم غدیر را به زبان و شرایط روز تعریف کنیم تعریف شما از آن چیست 

اگر كسى غدير را در يك جمله معرفى كند،مى تواند بگويد:غدير نماد تمام فداكارى هاى رسول گرامى اسلام(ص) و گنجينه تمام احكامی است كه خداى متعال بر پيامبر خويش نازل کرد، غدير بوستان تمام فضايل و مکارم اخلاقی است،همه تحولات مدنى و فرهنگى و معنوى، وام دار غدير هستند غدير، مدرسه اميرالمؤمنين(عليه السلام) است كه مى تواند تمام بشريت را برای دنیایی آباد ، آزاد و به دور از بی عدالتی و ظلم و نیز تامین رفاه و آسایش همه طبقات جامعه برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی تربیت کند.  

دوره توانمند سازی سند تحول بنیادین در تهران شهرستانهای تهران

اعلام استقلال اقتصاد اسلامی با ضرب سكه به دستور امام باقر عليه السلام

بهشت بر روزه داران ماه رجب واجب می شود

کتاب تربیتی اخلاقی پیامبر اسلام را بهتر بشناسیم

دوره آموزشی مهارتی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان ایلام برگزارشد

مراسم جشن تکلیف ۱۴۰۰ دانش آموز دختر ناحیه دو شهرکرد برگزار شد

دیدار با مسئولین و بازدید از کمیته های همکاری استان مازندران

نشست توجیهی بانوان مدارس امین شهر کرمان بر گزار شد

مدارس دانش آموزی خط مقدم برنامه های تبلیغی اند

ششصد اندیشمند و صاحب نظر در تدوین سند تحول بنیادین همکاری داشته اند

همکاری با آموزش و پرورش اولویت ما است

بهره‌مندی از ظرفیت حوزه‌های علمیه در ارتقای سطح دینی و معنوی دانش آموزان

آیه های انتخاب

حضور امام جمعه کمیجان در بین دانش آموزان

دانش آموزان تبریزی، ایلامی و همدانی نمایندگان جمهوری اسلامی در مسابقات قرآن کریم الجزایر

12هزار و 400 دانش آموز کهگیلویه و بویراحمدی جشن تکلیف گرفتند

همایش اُنس نوجوان با پروردگار در رشت برگزار شد

آغاز گفتمان های مذهبی ویژه مدیران مدارس مشهد

تربیت نسلی در تراز گام دوم انقلاب با همکاری حوزه و آموزش و پرورش تحقق پذیر است

دوره های تربیتی طرح مبین و پرورش حس مذهبی در استان برگزار شد