Print
Zoom In
Zoom Out

جستاری درآموزه های خطبه غدیرخم

کلید واژه های تربیتی بشر از نگاه انسان کامل

شناسه مطلب: 11339
زمان انتشار: يكشنبه 27 مرداد 1398 ساعت 10:59

ستاد همکاریها / واقعه غدیر خم شرایطی را در خود جای داد که هر متفکر و اهل ایمان و یقینی را به آینده پژوهی پيرامون انسان كامل دعوت می کند.

در اجتماع معاد محور حاجیان از راه رسیده در آن هوای گرم طاقت فرسا، ماجراهایی رخ نمود که امروز آثار انحراف از آن حقیقت بارور شده الهی به دلیل خبث باطنی برخي از استقبال كننده های ظاهری اما حسود امت، منشا پدیده شوم سلطه یهود برسرزمين هاي ظاهري و باطني مسلمانان شد. 

در فرازهای خطبه غدیر، کلید واژه های الگو و اسوه تربیتی بشر چشم نوازی می کند که در این مقال بر آنیم، شرایط  مربی تربیت انسان را در پرتو رفتار فردي و جمعي صاحب غدیر را تبیین نماییم.  

با توجه به ويژگي هاي انسان كامل كه از باطن خطبه غدير استخراج می شود، برخي از فراز هاي  توحیدی خطبه غدیر را در ذیل می خوانیم؛

* آراستن مقدمه خطبه به ظرافت های توحیدی

 وَاَحاطَ بِکُلِّ شَیءٍ عِلْماً وَ هُوَ فی مَکانِهِ وَ قَهَرَ جَمیعَ الْخَلْقِ بِقُدْرَتِهِ وَ بُرْهانِهِ، سلطنتش پرجلال و در ارکان آفرینش اش بزرگ است. بی آنکه مکان گیرد و جابه جا شود، بر همه چیز احاطه دارد و بر تمامی آفریدگان به قدرت و برهان خود چیره است.

پیامیراعظم صلی الله علیه وآله با آراستن مقدمه خطبه به ظرافت های توحیدی، همگان را توجه و تذکر می دهد بر اینکه خالق هستی هدایت بشر را به حال خود رها وآزاد نکرده است و بصورت التزامي اشاره دارند بر اينكه بعد از من اسلام و مسلمانان بی سرپرست نخواهند بود. 

با این فراز توحیدی ،پرده خیال باطل بسیاری دریده شد تا درآینده انحرافات وجهه منطقی و آسمانی به خود نگیرد و اسلام بدون ولي معصوم بشريت را به نا كجا آباد گسيل ندهد.

* برگزاری مراسم جانشيني با حمايت مستقيم خداوند

لاإِلاهَ إِلاَّهُوَ - لاِنَّهُ قَدْأَعْلَمَنی أَنِّی إِنْ لَمْ أُبَلِّغْ ما أَنْزَلَ إِلَی (فی حَقِّ عَلِی) فَما بَلَّغْتُ رِسالَتَهُ، وَقَدْ ضَمِنَ لی تَبارَکَ وَتَعالَی الْعِصْمَةَ (مِنَ النّاسِ) وَ هُوَالله الْکافِی الْکَریمُ- معبودی جز او نیست - چرا که اعلام فرموده ؛اگر آن چه درباره ی علی علیه السلام  نازل کرده به مردم نرسانم، وظیفه رسالت را انجام نداده ام؛ و خداوند تبارک و تعالی امنیت از آزار مردم را برایم تضمین کرده و البته که او کفایت کننده و بخشنده است.

اگر معين كردن جانشين از درجه اهميت بالا دستي برخوردار نبوده، پس چرا خداوند متعال به رسولش گوشزد مي كند كه اگر ولايت بر امت بعد از خود را اعلان و اعلام نكني رسالت خويش را کامل نكرده و در دستگاه خدايي من نقص ارشاد و ابلاغ وجود ندارد.؟

*ویژگیهای جانشين انسان كامل

 َقَدْ أَنْزَلَ الله تَبارَکَ وَ تَعالی عَلَی بِذالِکَ آیَةً مِنْ کِتابِهِ (هِی): (إِنَّما وَلِیُّکُمُ الله وَ رَسُولُهُ وَالَّذینَ آمَنُواالَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤْتونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ)، وَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ الَّذی أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَی الزَّکاةَ وَهُوَ راکِعٌ یُریدُالله عَزَّوَجَلَّ فی کُلِّ حالٍ. پروردگارم آیه ای بر من نازل فرموده که: «همانا ولی، صاحب اختیار و سرپرست شما، خدا و پیامبر و مؤمنانی هستند که نماز به پا می دارند و در حال رکوع زکات می پردازند.» و هر آینه علی بن ابی طالب نماز به پا داشته و در رکوع زکات پرداخته و پیوسته خداخواه است.

جانشین جامع رسولان بايدکسی باشد که در زمان حیات رسول خدا گوی سبقت را از همگان ربوده و دستورات پیامبر را کاملا گردن نهاده باشد که برای عظمت و اهميت آن آیات وحی نازل شده  باشد، امروز يكي از دلائل زير بنايي انحراف فكري بشر نداشتن اسوه برتر و انگيزه باطني در تبعيت ازصاحبان تفكر و تئوري در هدايت بشر مي باشد.

* انسان كامل و توان هدايت اصناف بشر

وَسَأَلْتُ جَبْرَئیلَ أَنْ یَسْتَعْفِی لِی (السَّلامَ) عَنْ تَبْلیغِ ذالِکَ إِلیْکُمْ - أَیُّهَاالنّاسُ - لِعِلْمی بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَکَثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَإِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْإِسْلامِ، الَّذینَ وَصَفَهُمُ الله فی کِتابِهِ بِأَنَّهُمْ یَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ مالَیْسَ فی قُلوبِهِمْ، وَیَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَالله عَظیمٌ.- ومن از جبرئیل درخواست کردم که خداوند مرا از این مأموریت معاف فرماید، زیرا کمی پرهیزگاران و فزونی منافقان و دسیسه ملامت گران و مکر مسخره کنندگان اسلام را می دانم؛ همانان که خداوند در کتاب خود در وصفشان فرموده: "به زبان آن را می گویند که در دل هایشان نیست و آن را اندک و آسان می شمارند حال آن که نزد خداوند بس بزرگ است".

انسان هایی که کفر و نقاق بر گرد قلب های آنان خیمه زده وقادر نیستند از خدا و رسول و جانشین بر حق  ایشان پیروی کنند، چرا كه جهان را تك وجهي ديده و از آخرت بي بهره اند، به همين سبب براي رسيدن به مطامع خويش جز ظلم بر خود و خدا و بشريت راه ديگري در مقابل ديده گان آنان نیست.

در نهايت آخرين پيامبر بايد فردي را به جانشيني خويش منصوب كند كه خداوند از او راضي بوده و در صحرای قيامت بر خداوند حجت اقامه نكند و بگويد تو كه مي دانستي ما به راهنمای كامل نيازمنديم، چرا بعد از رسول خاتم ما را از آن خبر نكردي و آدرس صريح براي چشم انتظاران هدايت جاري ساري ننمودي.

بنا براین جانشین رسول خدا باید شخصیتی باویژگی هایی چون؛ مخزن کمال طلبی بشر، درمانگرتبعیض نژادی در انسانها ،مجهز به سلاح یقین، محرم اسرار ظاهر و باطن آیات وحی ،تجلی کمال حق تعالی، آشکار کننده چهره بهشت و بهشتیان ،احاطه به اسرار دروني موجودات ،وارث تمام جلوه های توحیدی پیامیران و اولیای الهی، میزان حق و باطل و خلاصه منشور کرامت انسانی باشد که جز مولای متقیان حضرت علی علیه السلام احدی از یاران پیامبر را یاری این صفات نیست. 

حجت الاسلام حسین درودی معاون امور استانهای ستاد همکاریها 




وزیر آموزش و پرورش

طرح امین ظرفیت ارزشمند تربیت دینی در مدارس کشور است

مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاریها

تربیت نسل مؤمن در گرو نقش‌آفرینی روحانیِ مدرسه است

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب

مدرسه مؤثرترین خاستگاه انتقال ارزش‌ها، باورها و هویت ملی است

مشاوروزیرآموزش و پرورش

تربیت نسل آینده‌ساز، نیازمند بهره‌گیری از گنجینه‌ی معارفی  حوزه علمیه است.

تاجدارفردوس در بیان پیامبر رحمت

بهشت از زيبائى چهره فاطمه سلام الله علیها روشن شده است

 ظرفیت تبلیغی و تربیتی حوزه علمیه آستانه‌اشرفیه برای آموزش و پرورش

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

با همکاری مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی حضور روحانیون و مبلغین در مدارس  افزایش می یابد

گسترش خدمات تبلیغی در مدارس استثنایی مشهد/ پنج‌ هزار دانش‌آموز توان‌یاب در پوشش طرح امین

تصاویر/ دوره توانمندسازی طلاب فعال در آموزش و پرورش (معلم تمدن‌ساز)

تصاویر/ دیدار مدیر کل آموزش و پرورش استان قم به همراه معاونین و مشاوران با آیت‌الله اعرافی

مدیرحوزه‌های علمیه در دیدار مسئولان آموزش و پرورش قم مطرح کرد:

شناخت نسل‌های جدید؛ چالشی جدی برای نظام تربیتی / اگر با تحولات منفعلانه برخورد شود موج‌های بیرونی آینده تربیت دینی را شکل خواهند داد

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم مطرح کرد:

تعامل با حوزه‌های علمیه و اجرای طرح‌های نوین

وزیر آموزش و پرورش

طرح امین ظرفیت ارزشمند تربیت دینی در مدارس کشور است

تعامل اثربخش حوزه و آموزش‌وپرورش، مسیر تربیت نسل تمدنی را هموار می‌کند

تصاویر / اولین اجلاسیه مدارس امین حوزه علمیه خراسان با حضور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاریها

وزیر آموزش و پرورش در اولین اجلاسیه مدارس امین حوزه علمیه خراسان

حضور طلاب طرح امین شتاب‌دهنده تحول تربیتی است/ طرح امین نباید مغفول بماند

مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاریها

تربیت نسل مؤمن در گرو نقش‌آفرینی روحانیِ مدرسه است