Print
Zoom In
Zoom Out

گفتاری از امام جمعه گرگان

نمازی که انسان را به جهنم می‌برد!

شناسه مطلب: 11302
زمان انتشار: يكشنبه 06 مرداد 1398 ساعت 08:36

محور فعالیت هایی که در رابطه با نماز انجام می گیرد همه باید براساس تعلق دل ، جان و اندیشه نسل جوان به نماز باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ،آیت الله نورمفیدی در جمع دست اندر کاران اجلاس نماز در سال جاری گفت؛محور همه فعالیت هایی که در رابطه با نماز انجام می گیرد چه در قالب اجلاسیه چه برنامه های دیگر همه باید بر اساس تعلق دل ، جان و اندیشه نسل جوان به نماز  شود.

*نماز تطهیرکننده آلودگی های اجتماعی

وی افزود؛اصولا جایگاه نماز در تمام شعائر الهی در ادیان آسمانی خیلی ویژه است،امیرالمومنین (ع) فرمودند؛تمام اعمال ریز و درشت تابع  نماز است، یعنی نماز چه جور نمازی باشد،در آیات شریفه قرآن گفته شده ، نماز جایگاهش این است که مفاسد اجتماعی را از بین می برد در جایی هم گفته شده  نماز می تواند در آن حد قرار بگیرد که از عوامل تطهیر اجتماعی باشد.

امام جمعه گرگان ادامه داد: این اجلاسیه ها می تواند گام هایی برای رسیدن نماز به جایگاه واقعی اش باشد، به قول  مرحوم آیت الله بهجت یکی از مراجع بزرگ و بندگان خاص خدا "خدای متعال تمام انبیا را برای هدایت بشر فرستاد دستورات زیادی هم داده است، اما باید ببینیم خداوند روی چه مسئله ای بسیارتاکید کرده است" وقتی ما می بینیم مسئله نماز این جایگاه ویژه را دارد این نکته مورد نظر و توجه همه باشد و برنامه هایی که انجام می گیرد به این سمت سوق داده شود، آن وقت آنچه در نماز مهم است به بیان آیت الله بهجت یکی اینکه نماز در اوقات خودش یعنی اول وقت انجام شود، یکی هم اینکه آن چیزی که در آیات مکرر اسلام به آن اشاره شده است.

*نمازی که انسان را به جهنم می‌برد!

وی افزود: نمازی که برای جایگاه اجتماعی خوانده شود انسان را به جهنم می‌برد، نمازی که همه ادیان اسلامی و مخصوصا شریعت اسلام به آن تاکید دارد آن نمازی است که انسان با دل به سمت نماز برود و با دل نماز بخواند نه اینکه اعضا و جوارح در نماز باشد و دل نباشد، باید دل نماز بخواند و دل متوجه خدا شود وانسان خود رااز هر آنچه در اطرافش قراردارد منقطع کند.

امام جمعه گرگان اظهار کرد:شاید ما نتوانیم همه‌ این کارها را کنیم،اما بین خود و خدا یک وقتی را قرار دهید، حداقل نماز های صبح تان،اینکه نماز صبح فقط دو رکعت است شاید یکی از فلسفه ها این است که اقبال قلبی برای انسان پیدا شود وگرنه انسان 70 سال هم نماز بخواند این اقبال قلبی نباشد فایده ندارد.

*انتقاد از جلوه دادن جنبه  ورزشی به نماز 

وی با انتقاد ازبرخی  تعابیر دنیایی و جسمی برای نماز  گفت؛برخی ها می گویند، نماز صبحگاهی  یک ورزش است خدا به ما دستور داده است ، ورزش صبحگاهی است این چه حرفی است؟ تمام هدف این است که دل متوجه او شود و شاید اگر این تمرین را داشته باشیم نماز های صبح نشاط دیگری دارند.

*فلسفه نماز از نگاه امام حسین علیه السلام 

آیت الله نورمفیدی بیان داشت: آیت الله بهجت می گفت ؛"اگر سلاطین عالم بدانند که آدم چه لذتی از نمازش و از این اقبال روحی میبرد، همه دنیا و لذات دنیا را رها می کنند" ما هم باید به آن لذت معنوی و جذبه معنوی برسیم.اگر نتوانیم به اینجاها برسیم زندگی به درد نمی‌خورد ،امام حسین (ع) فرمودند؛ خدایا آنکه تو را پیدا نکرده هیچ چیزی پیدا نکرده است، نه علمش به درد می‌خورد نه مقامش نه ثروتش،هیچ کدام این ها مال ما نیست، کسی که تو را یافته چه به دست آورده است نماز برای این است که ما تورا بیابیم.

*خاطره ای عبرت انگیز از روزهای پایانی عمر امام خمینی ره 

وی افزود؛باید کاری کنیم خدا در دل بیاید نه فقط در مغز. نقل است حضرت امام (ره) روزهایی که در تخت بیمارستان بود، خطاب به آقای انصاری  گفت ؛من استراحت میکنم موقع نماز من را بیدار کنید ،ایشان خوابید اذان شد خواستم بیدارش کنم حیفم آمد،چند دقیقه ای گذشت و بیدار شدند و پرسیدند اذان گفتند؟ عرض کردم بله  ده دقیقه ای هست ،ایشان احمد اقا را صدا کرد و گفت؛ یک عمر اول وقت نماز خواندم ،حال که پایم لب گور است این جور عقب بیفتد؟!

امام جمعه گرگان گفت؛ نماز اولا برای خودمان است ،اینکه رابطه ما و نماز چیست چه جایگاهی در دلمان دارد باید به آن توجه شود، نه اینکه آخر سر که خسته می شویم دست و پا شکسته نماز را بخوانیم این نماز فقط باری از دوش برمی‌دارد.

امام جمعه گرگان گفت: در مدارس برای برگزاری نماز تلاش شود نه به زور، بلکه کاری کنیم  بچه های ما به شیرینی و لذت نماز برسند،این کار سختی است، اما باید انجام بگیرد./ انتهای پیام. 


دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»

ثبت‌نام دانش‌آموزان در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی آغاز شد + پوستر

تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش»

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد