امروز : 1398/08/30
2019-11-21
شناسه خبر : 11301
تاریخ انتشار : 1398/05/05 09:38
دوهزار و 16 مدرسه تحت برنامه های فرهنگی تربیتی یک مجتهد

تحولی شگرف درعرصه همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

دوهزار و 16 مدرسه تحت برنامه های فرهنگی تربیتی یک مجتهد

در حالی که با حساسیت مضاعف، صفحات جزوه را به کندی ورق میزدم، یکباره به تصویری دسته جمعی از طلاب جوان و پرشور، با یکی از مجتهدان مطرح و خوش نام و با نفوذ کشور برخوردم

ستاد همکاریها / همه چیز از روئیت یک جزوه عملکردی آغازشد، وقتی اعضای قطب سه کشوری کمیته های استانی ستادهمکاریها به قم آمده بودند،سیروس فتحی دبیرکمیته همکاریهای استان بوشهر گزارشی جلد شده به من داد و گفت: اگر صلاح دانستید گزارشی از فعالیتهای این موسسه تهیه کنید تا برای دیگران نیز الگو باشد،ابتدا تصورکردم مانند دیگر گزارشهای اداری و سازمانی ،جداولی از آمار و ارقام موفقیت ها و نیز برنامه های روتین هراداره یا سازمان است، بعد از پایان نشست قطبها، یکباردیگر به گزارش نگاه کردم هرچه ورق میزدم کنجکاوتر می شدم، جزوه حاوی اطلاعات و گزارشهای مستندی از فعالیت های یک موسسه فرهنگی تبلیغی در راستای تبلیغ دانش اموزی  بود،برنامه های منسجم ، نحوه جذب مبلّغ و سیاست گذاری های مدبرانه این موسسه، همچنان بر کنجکاوی ام می افزود.

در حالی که با حساسیت مضاعف، صفحات جزوه را به کندی ورق میزدم، یکباره به تصویری دسته جمعی از طلاب جوان و پرشور، با یکی از مجتهدان مطرح و خوش نام و با نفوذ کشور  برخوردم.

 آری ! آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری همان شخصیتی که از عنفوان جوانی به حوزه و روحانیت نگاه تحولی داشت و یکی از میدان داران تحول اصولی و با برنامه در حوزه علمیه بوده است، به گونه ای که از نیم قرن گذشته هرجا نامی از تحول ، نوآوری و خلاقیت در حوزه و روحانیت برده می شود، نام او و نگاهش به اداره حوزه علمیه باتحول و نوآوری عجین است. 

برایم اعجاب انگیز بود، شخصیتی با این همه اشتغال و توفیق علمی و مدیریتی و صاحب کرسی گرم تدریس خارج فقه و اصول، چگونه بصیرانه سراغ کار دانش آموزی رفته و فعالیت در این عرصه خطیررا به پرونده پر افتخارخود درخدمت به مکتب اهل بیت علیهم السلام اضافه نموده است.

گروه تبلیغی انوار طاها زیر نظر آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری که هم اینک همه مدارس استان بوشهر را تحت پوشش فعالیت های خود دارد، از چه سالی و با چه ایده ای شکل گرفت و اکنون در چه جایگاهی قرار دارد؟!

 برای پاسخ به این سئوالات، جزوه را بستم به اتفاق همکارم، سراغ عوامل و دست اندر کاران موسسه علمی پژوهشی انوارطاها واقع در کوچه 37 خیابان شهدا یا همان صفائیه قدیم در قم رفتیم ،در نگاه اول با طلابی فکور، خوش ذوق و پر انرژی مواجه شدیم و طبق هماهنگی های به عمل آمده گعده ای خودمانی برای تشریح فعالیت ها و برکات و خدمات گروه تبلیغی دانش آموزی انوار طاها با ارکان موسسه آغاز کردیم. 

*نمازمهم ترین رویکرد تبلیغی انوار طاها

حجت الاسلام عباس ابراهیمی که خود روزگاری از مبلغان این گروه بوده و اینک مدیریت موسسه را بر عهده دارد،ابتدا به نقش مهم آیت الله حسینی بوشهری در شکل گیری این موسسه اشاره کرد و گفت: ایشان ازشخصیت هایی هستند که دغدغه کار در حوزه دانش آموزی را دارند واین مهم صرفاً معطوف به دوران مدیریتشان در حوزه نبود بلکه سابقه ای دیرینه دارد.

او می گوید: این موسسه یک محیط جغرافیایی گسترده ای را تحت پوشش می دهد و مبلغانی را به سطح مدارس و مساجد اعزام می کند که  بتوانند با مخاطب کودک و نوجوان ارتباط برقرار کنند و اثرگذار باشند.

آیت الله حسینی بوشهری در سال 73 اولین قدم را برای شکل گیری موسسه برداشتند در آن زمان توافقی با آموزش و پرورش وقت استان بوشهر منعقد کردند و علی رغم مخالفت ها و موافقت ها این امر کلید خورد،این روند 9 سال ادامه داشت تا اینکه موسسه شکل گرفت و برنامه ها نیز به صورت نظام مند در جغرافیای گسترده ای دنبال شد.

در حال حاضر در سطح استان بوشهر به تعداد همه مدارس، مبلغ اعزام کرده ایم و کار تحقیقی ویژه ای آغازشده است که با حضور دانش آموزان اهل سنت و شیعه برگزار می شود و برنامه ها در سطح مدارس مورد توجه است.

مهم ترین رویکرد تبلیغی انوار طاها،تربیت نوجوانان و دانش آموزان با محوریت نماز است ،مبلغانی توانا و آشنا با جغرافیای استان و شناخت کامل از ویژگی های مناطق شیعه و سنی در این طرح حضور دارند، در طول کار نیز آموزش های تخصصی به مبلغان ارائه می شود و کار به صورت مستمر ادامه دارد.

کسب تجربیات در طول مسیر کار را  به یک استاندارد واقعی رسانده و بنا داریم آنرا در سطح ملی اجرا کنیم به همین منظور،گروههای  تبلیغی را تشکیل داده ایم که محدود به استان بوشهر نیست.

*فراخوان جذب و گزینش مبلغین 

فراخوان جذب از طریق مجموعه‌های موفق تبلیغی و مراکز و نهادهای مربوطه و فضای مجازی صورت می گیرد در این فرایند با شناسایی و جذب مبلغین با لحاظ شرایط خاص مناطق تبلیغی؛ انجام دوره مصاحبه در دو بخش منبر و دانش آموزی و صدور کد و تشکیل پرونده تبلیغی؛ برگزاری دوره‌های آموزشی با هدف توانمندسازی مبلغان ناظر به جامعه هدف، تلاش می کنیم بهترین ها را گزینش کنیم  . 

‌*رتبه ‌بندی مبلغین 

 با توجه به گذراندن دوره‌های تخصصی قبل از جذب، نتیجه مصاحبه ورودی حین جذب، شرکت در دوره‌های آموزشی برگزار شده و ارزیابی توان بیان، سبک تبلیغی و نوع ارتباط ‌گیری با نسل جوان و نوجوان در حوزه کلاس داری رتبه ‌بندی مبلغین در سه مقطع «ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان» انجام ‌می گیرد و بر اساس اطلاعات به دست آمده از ظرفیت مبلغان، متناسب با جامعه و منطقه هدف استفاده می‌شود.

*عناوین دوره‌های آموزشی توانمندسازی مبلغین

 کار دیگری که انجام داده ایم  برگزاری دوره های توانمند سازی مبلغین به تناسب جامعه هدف تحت پوشش فعالیت های تبلیغی است، آشنایی طلاب با عناوینی چون؛ پرده خوانی ،روایتگری،کار با کودک و نوجوان،آموزش کلاسداری ،آموزش جذاب سازی کلاس روانشناسی و مشاوره می باشد. 

گزارشهایی  که از کارگروههای موفق از سوی دفتر تبلیغات اسلامی ارائه می شود، بیانگر آن است گروههای تبلیغی موسسه  انوارطاها گروه موفق بوده است. 

*پیوند مدرسه،مسجد و خانه

پیوند میان مسجد و مدرسه و خانه یکی از رویکردهای مهم تبلیغی در این طرح است در این راستا مبلغین، حضوری منسجم در مدرسه و مسجد دارند و در صورت نیاز توانمندی ها را به معلمان منتقل می کنند و یا از تجربیات معلمان استفاده می کنند، خوشبختانه استقبال از سوی مدارس قابل توجه است زیرا مبلغان توانستند به خوبی توانمندی ها را به اثبات برسانند.

*ارتباط جدی با دانش آموزان و اولیاء

مبلغین ارتباط جدی با دانش آموزان و اولیاء و معلمان برقرار کرده اند، لذا نیازها را شناسایی کرده و بر اساس نیازمخاطبان به تولید محتوا پرداخته اند به عبارتی از طریق ارتباط چهره به چهره ،نیازهای دانش آموزی را احصا کرده و به مدلی  قابل اجرا و موفق رسیده اند. 

گروهها دارای سرگروه هستند از هر تیم تبلیغی، یک نفر که توانایی بیشتری دارد به عنوان سرگروه انتخاب می شود و سرگروهها اطلاعات و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند و استاد، عیب ها و نواقص را احصا می کند تا رفع شود.

ما مدلی داریم که قابل تعمیم در کشور است، معتقدیم نهاد آموزش و پروش درگیر مسائل و مشکلات زیادی است و به تنهایی نمی تواند همه بار تعلیم و تربیت را بردارد ونیازمند همراهی حوزه علمیه است وخوشبختانه دراین مدل، آموزش و پرورش حضور روحانیت در مدارس را یک کارحاشیه ای نمی بیند،زیرا آثار و برکات آن را دیده و این جبهه محتوایی را پذیرفته است.

در ادامه این گعده صمیمی، مسئول گروههای تبلیغی انوارطاها گفت: پیوند روحانیت و مدارس، بسیاری از آسیب ها و معضلات را کاهش می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد جواد حسینی عنوان کرد: ایده تشکیل گروها از ابتدای کار با مشورت های آیت الله حسینی بوشهری تشکیل شد، ایشان در ابتدای تشکیل گروهها در دهه محرم در استان بوشهر حضور یافتند، در آن زمان فضای فرهنگی استان را وضعیت خوبی ندیدند و مصمم به انجام کار فرهنگی و تبلیغی برای بهبود وضع موجود شدند.

لذا از سال 89 با عنوان گروه تبلیغی، پایه کار را مدارس قرار دادیم،آیت الله  حسینی بوشهری برامر نماز تاکید داشتند ومی گفتند: اگر مسائل نماز حل شود بسیاری از آسیب ها رفع می شود.

بر اساس این سیاست گذاری و با بهره گیری از حدیث نورانی پیامبر صل علی الله علیه و آله که فرمودند؛ عَلِّمُوا اَولادَکُم الصَّلوه اِذا بَلَغوا سَبعاً؛ وقتی که فرزندانتان به سن هفت سالگی رسیدند به آنها نماز یاد دهید، گروه تبلیغی انوار طاها ترویج هرچه بیشتر فرهنگ نماز (نمازخوانی) در بین دانش آموزان سطح مدارس استان را در دستور کار قرار داد و یکی از مهمترین برنامه تبلیغی این گروه در طول ایام اعزام، تشویق به نماز بود، لذا درایام تحصیلی  در همه مدارس تحت پوش، نمازهای ظهر و عصر با شکوه تمام به جماعت برگزار می‌گردد.

از اهدف عالی این طرح؛تعلیم و تربیت و معرفت‌افزایی در بُعد واجبات دینی با محوریت نماز، ترویج و اشاعه فرهنگ نماز و فراگیر نمودن این فریضه الهی در همه ابعاد جامعه؛  هم افزایی با نهادهای مختلف نظیر آموزش و پرورش به منظور ارتقاء کمّی و کیفی اقامه نماز در سطح مدارس است.  

*عناوین فعالیتها مبلغین در حوزه نماز 

آگاهی از سطح فعالیت‌های فرهنگی و نقاط قوت و ضعف احیاء نماز در مدارس توسط مبلغین ،ترغیب و تشویق دانش آموزان به شرکت در جلسات مذهبی،ایجاد حلقه‌های معرفت و نماز جماعت در مدارس ،حضور در مساجد محله و برگزاری نماز و حلقه‌های معرفت با حضور دانش آموزان اهم فعالیتهای مبلغین در حوزه نماز را تشکیل میداد. 

*مساجد قرارگاه ملاقات طلاب و دانش آموزان

نباید فراموش کنیم  خطر اعتیاد و ارتباط های ناسالم از دغدغه ها در دوران نوجوانی و جوانی است و باید برای پیشگیری از این آسیب ها،دانش آموزان را با برنامه های پربار جذب کرد، پیوند روحانیت و مدارس، بسیاری از آسیب ها و معضلات را کاهش می دهد و حضور طلاب در مدارس می تواند اثرات مثبت زیادی داشته باشد بر این اساس  برای حضور روحانیت و طلاب این شرط را قرار دادیم که برای ورود به مدرسه باید نخستین قرار با دانش آموزان را بعد از کلاس  در مسجد بگذارند.

چون برای حضور طلاب در ساعات درسی  مدارس ، محدودیت هایی وجود دارد از این رو ارتباط باید در مساجد شکل بگیرد و تداوم داشته باشد،خوشبختانه این برنامه ها جواب داد ودستاوردهای زیادی جهت توسعه فعالیت ها داشت و در هر شهری مسجدی را به عنوان محور قرارها  انتخاب کردیم، جالب است اولیاء دانش آموزان نیز با فرزندان خود سر قرار حاضر می شوند و بسیاری از سئوالات و شبهات و حتی اختلافات خانوادگی آنان دراین جلسه حل و فصل می شود .

با این هماهنگی علاوه بر روحانیون مدارس، مقید هستیم دو یا چند روحانی دیگر را به عنوان مشاور از دفتر تبلیغات به مسجد دعوت کنیم که در این طرح شرکت و در این صورت همه مومنین  حاضر در مسجد را مشاوره می دهند و خوشبختانه استقبال زیادی از طرف خانواده ها را شاهد هستیم به گونه ای که در مواردی مانع از بروز مشکلات حاد خانوادگی و حتی طلاق ها شدیم.

*پاسخ گویی به دوازده هزار سئوال دانش آموزی 

حجت الاسلام و المسلمین سیدصالح پورمند، مدیر تولید محتوای مؤسسه علمی فرهنگی انوارطاها  نیز در این دیدار 150 دقیقه ای گفت: امروزه سواد رسانه ای ابزار مهمی در تبلیغ نسل جوان است از این رو دوره های تخصصی زیادی جهت ارتقای  سواد رسانه ای برگزار می شود.

جامعه هدف ما نوجوانان در سطح مدارس هستند تا تربیت دینی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی را نهادینه کنیم.

از سال 89 به طور تخصصی وارد تبلیغ دانش آموزی شده ایم و در پاسخ گوئی به سئوالات و شبهات تا کنون 12 هزارسئوال از دانش آموزان را در حوزه های مختلف دسته بندی کرده و بدان پاسخ دادیم،به عبارتی دیگر 12هزار سئوال دانش آموزی در 52 گروه دسته بندی شده و حتی نوع سئوالات و نوشته ها بر اساس روانشناسی مورد تحلیل قرار گرفته است.

مثلا در خصوص مهدویت سئوالهای زیادی مطرح شده که نشان دهنده اهمیت مساله برای نسل جوان است، تلاش شده طبق نیازسنجی های صورت گرفته از مبلغین باهوش و دارای سواد رسانه ای در طرح استفاده شود، هر چند در رابطه با برگزاری دوره ها و اجرای طرح های تبلیغی با هزینه های زیاد و مشکلاتی مواجه هستیم،اما هیچ یک از مشکلات و دغدغه ها،مانع از تحقق اهداف ما نشده است و همچنان در جهت تبلیغ، گام های موثری برمی داریم.

*کارگاه های آموزش نوین کلاسداری

برای توانمند سازی مبلغین با ایجاد کارگاه های آموزش نوین کلاسداری تحت عنوان قالب های جدید ارائه می گردد، روش های بهینه تولید واز روی متن مشخص شده و توسط مبلغین نزد اساتید ارائه می شود .

*نگاه ویژه به فضای مجازی 

این گروه تبلیغی می کوشد به عنوان یک نهاد تاثیر گذاردر راستای تحقق «مرجعیت علمی» خود ، تاثیرگذاری در فضای مجازی را بیشتر و گسترده تر نماید بر این اساس تلاش شده است ،بسیاری از تخصص ها و تبلیغ ها در زمینه های مختلف با ادبیات فضای مجازی صورت پذیرد.

لذا از برنامه های جدی ما برای تجهیز گروه های تبلیغی آشنایی طلاب با فضای تبلیغ در بستر مجازی با قالب های جدید ارائه محتوا همراه با شناساندن روش های بهینه تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی بوده است. 

*تولید 5000 روش و نکته کلاسداری

پژوهش از کارهای شاخص موسسه، پژوهش های گروه تبلیغی انوار طاها در دو بخش ، پژوهش های تجمیعی و تولید کلاسداری های روشمند + پاورپوینت بوده که بعد از موضوع شناسی و اولویت بندی موضوعات، بیش از 180 موضوع برای پژوهش انتخاب شده است و تلاش می کنیم از 180 موضوع استخراج شده ، سالی 12 موضوع مورد بررسی دقیق قرار گیرد و پس از تولید محتوای مربوطه در قالب پاورپونت با ذکر مثالهای ملموس و واقعی در اختیار مبلغان قرار گیرد تا به راحتی تدریس شود.

هم اکنون در مدت 6 ماه در قسمت پژوهش های تجمیعی و کلاسداری های روشمند، شاهد استحراج و تولید 5000 روش و نکته کلاسداری و موضوعاتی چون؛ ترک خودارضایی، باستان شناسی، مشروبات الکلی،کنترل خشم ،اعتیاد به فضای مجازی و مسائل مربوط به نماز هستیم. 

جوان باید بداند در برخی از شهرهای آمریکایی مشروبات الکلی ممنوع است که به آن مناطق خشک می گویند و 18 درصد جمعیت در این مناطق زندگی می کنند.

حتی در این کشورها مشروبات الکلی برای سنین خاصی ممنوع است و شرایط سختی را برای مصرف کنندگان قرار داده اند، مصرف مشروبات الکلی سالانه بیش از 3 میلیون نفر درجهان تلفات دارد و سومین عامل مرگ و میر شناخته می شود.

بنا بر این سواد رسانه ای یکی از موضوعات مهم و محوری است، اگر با آمارهای نامشخص ایران را جز کشورهای عصبانی  به حساب می آورند، باید سواد رسانه ای را در برابر این هجمه ها بالا برد هر چند لازم است کنتر خشم را از سنین پایین آموزش داد.

ما از طریق سئوالات  دانش آموزی اقدام به رتبه بندی میزان خشم می کنیم و با روش های نوین به درمان  آن می پردازیم.

متاسفانه در کشورهنوز کارهای تیمی جایگاه خود را پیدا نکرده لذا تلاش کرده ایم، تمامی فعالیت ها در قالب گروههای تیمی باشد ،باید ظرفیت های حوزه علمیه و آموزش و پرورش با هم تجمیع کنیم و موسسه انوار طاها این ظرفیت را دارد با کمک ستاد همکاریها ،همه13 میلیون دانش آموز را از طرح تبلیغی فرهنگی خود بهرمند سازد هم چنان که تا کنون  در استان بوشهر به عنوان الگو و پایلوت این مهم را عملیاتی کرده است.

*مؤ سسه انوار طاها از برکات حوزه علمیه قم است

برای کسب اطلاع از نحوه تاثیر گذاری عملکرد گروه تبلیغی انوار طاها سراغ  معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش استان بوشهرنیز رفتیم تا از برکات این ایده فرهنگی برایمان بگوید.

سیروس فتحی گفت: مؤسسه فرهنگی تبلیغی انوار طاها تحت اشراف حضرت آیت الله حسینی بوشهری و حوزه علمیه قم آثار و برکات ارزشمندی در عرصه تعلیم و تربیت در سطح استان جاری کرده است.

این مؤسسه از سال 93 با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان توانسته در طول سال شاهد حضور فعال روحانیون مسلط به امور تعلیم و تربیتی و آشنا به امور جوانان و نوجوانان باشد.

گروه های تبلیغی اعزامی و برنامه های تدارک دیده شده بر اساس فرهنگ بومی  18شهرستان و منطقه آموزشی برنامه ریزی می شود که بحمدالله با درایت شخص آیت الله حسینی  بوشهری و دست اندرکاران مؤسسه انوار طاها در طول سال، شاهد حضور 140 روحانی مبلغ ممحض در تبلیغ دانش آموزی هستیم. 

طلاب فرهیخته در قالب گروه های 10 نفره و 5نفره به مدت 10 روز در سطح مدارس منطقه و نواحی مستقر می شوند و رسالت تبلیغی وفرهنگی خود را ایفا می کنند.

جالب است بدانید کلیه برنامه ها و سیاست ها با نظارت  شخص آیت الله حسینی بوشهری تدوین و ابلاغ می گردد و به منظور نظارت دقیق بر حُسن اجرای طرح ها، گروه های ناظری را به سراسر استان اعزام می کنند تا علاوه بر رصد میدانی از نزدیک در جریان روند فعالیت ها قرار گیرند.

*به روایت آمار 

امروز نه تنها آموزش و پرورش استان بلکه تمامی ارگان ها و نهادهای مرتبط ،همکاری شایسته ای برای توسعه و گسترش فعالیت های مؤسسه به ویژه اعزام مبلغین دارند.

طی 4 سال گذشته تعداد 79 مورد در قالب 600 نفر اعزام صورت گرفته است، در طول این مدت 891 روز برنامه در 2016 مدرسه برگزار شده است .

دراین مدت 18785 کلاس درس با حضور 391هزار و 353دانش آموز تحت پوشش طرح قرار داشته و تعداد 37هزار و 880ساعت وقت مفید صرف اداره این  کلاس ها شده است.

*سخن آخر

امید آنکه این نهال تربیتی و فرهنگی به درختی تنومند تبدیل شده و سایر استانها با همکاری و همراهی دیگرعلمای بلاد و مسئولین آموزش و پرورش از ثمره آن در عرصه تعلیم و تربیت متنعم شوند. 

کریم دلفانی؛مدیر ارتباطات ستاد همکاریها 




شبکه عظیم ستاد همکاریها نیازمند یک رسانه پویا و پر خبراست

از رابطان برتر کمیته های استانی ستاد همکاریها تقدیر شد

ارتباط حوزه و آموزش و پرورش می تواند آسیب های اجتماعی را کاهش دهد

فعالیت های رابطین کمیته های استانی یک کار جهادی است

سومین نشست رابطین کمیته همکاری های حوزه و آموزش و پرورش برگزار شد

سومین نشست رابطین کمیته همکاری های حوزه و آموزش و پرورش آغاز شد

بیانیه گام دوم انقلاب محور فعالیت کمیته همکاری حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش باشد

واکنش حضرت موسی علیه السلام به درجات بلند رسول اکرم(ص) و امت او

نقش تعلیم‌ و تربیت و آموزش و پرورش بسیار مهم و حساس است

عیادت وزیر آموزش و پرورش از آیت الله حسینی بوشهری

برنامه پنج ساله برای فعالیت های آموزش و پرورشی حوزه تدوین شده است

راهنمای عمل حوزه در همکاری با آموزش و پروش، سند تحول است

از حضور وزیر در گلستان تا بر گزاری گفتمانهای دینی در مدارس

دانش آموزان روحیه استکبار ستیزی را حفظ کنند

کشور به معنای حقیقی کلمه به نسل جوانان متدین احتیاج دارد/ فقط به داخل دل ببندید.

عظمت میهن اسلامی در سایه تربیت صحیح دانش آموزان به دست می آید

کتابهایی که آیت الله امینی برای تعلیم و تربیت نگاشت

تربیت نیروهای در تراز انقلاب رسالت اصلی آموزش و پرورش

سبک زندگی اسلامی در مدارس ترویج شود

برگزاری سه هزار گفتمان دینی در ۵۰۰ مدرسه کردستان با حضور روحانیون