Print
Zoom In
Zoom Out

نمایشگاه قرآن از نگاهی دیگر ؛

ازغلبه هنرنمایی بر واقعیات قرآنی تا کم فروغی غرفه های مرتبط با تعلیم و تربیت

شناسه مطلب: 11206
زمان انتشار: دوشنبه 30 اردیبهشت 1398 ساعت 14:02

با توجه به شاکله قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب، آثاری از آن در نمایشگاه قرآن مشهود نبود

ستاد همکاریها/ معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه بُن مایه و شاکله بیانیه گام دوم قریب به 200 آیه از قرآن کریم می باشد،شایسته بود آثاری از این بیانیه مهم را در نمایشگاه بین المللی قرآن شاهد باشیم.

*جای خالی شاکله قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب

علیرضا رحیمی در حاشیه بازدید از بیست و هفتیمن نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها اظهارداشت: با توجه به صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در بهمن 97 توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و وجود فرصت حدود 4 ماهه تا شروع نمایشگاه قرآن  با عنایت به این‌که این بیانیه مستند به قریب به 200 آیه از آیات قرآنی است، اما در مهمترین و بزرگترین رویداد قرآنی کشور – نمایشگاه بین المللی قرآن کریم- آثاری از آن به چشم نمی‌خورد که سزاوار توجه در این رویداد فرهنگی به مقوله مهمی همچون بیانیه گام دوم در تارک آن بدرخشد.


*کم فروغی غرفه های مرتبط با تعلیم و تربیت

این کارشناس مسائل تربیتی به کم فروغی غرفه های مرتبط با تعلیم و تربیت اشاره کردو افزود: غرفه‌های مربوط به تعلیم و تربیت به طور عام و آموزش عالی و آموزش‌وپرورش به طور خاص بسیار کم رونق، کم‌محتوا و بدون برنامه بود. 

رحیمی با بیان اینکه نمایشگاه قرآن می‌تواند فرصت بی‌بدیلی برای معرفی فعالیت‌های قرآنی بزرگترین دستگاه تعلیم و تربیت  کشور  باشد، بیان داشت: برگزاری نشست‌های تخصصی، جمع‌آوری پیشنهادات و حتی انتقادات بازدیدکنندگان در حوزه آموزش قرآن و علوم قرآنی، فرصت خوبی برای آموزش‌وپرورش می باشد که جای خالی آن در سراسر نمایشگاه احساس می‌شد.

*لزوم نوآوریها در نمایشگاه قرآن  

معاون ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش اذعان داشت: نمایشگاه قرآن فرصت مغتنمی است که ظاهرا برای استفاده از آن برنامه جامع و کاملی وجود ندارد و بیشتر به محلی برای عرضه محصولات قرآنی تبدیل شده و حرکت، انگیزه و تلاش در توسعه، تعمیق و اُنس بیشتر جامعه با قرآن کمتر به چشم می‌خورد و ستاده های آن نه تنها بیشتر از داده‌ها نیست که برابری هم نمی‌کند.

وی گفت: انتظار می‌رود در طول یک سال(فاصله بین دو نمایشگاه) مطالعات و برنامه‌‌ریزی‌های جدی صورت گیرد که فضای مورد نیاز برای گام دوم انقلاب که به آن نیازاست، تحقق یابد.

رحیمی اظهارداشت: نمایشگاه قرآن در ماه نزول قرآن کار ارزشمند و مبارکی است و اهداف متعالی را قصد کرده است و می‌تواند فرصتی برای معرفی ابعاد و زوایای آن به مخاطبین باشد ، شعار امسال نمایشگاه هم که تحت عنوان قرآن برای زندگی انتخاب شده بود بسیار بجا و منطقی است، اما این‌که این عنوان به چه میزان تحقق پیدا می‌کند بحث دیگری است.

وی ادامه داد: هر چند به دلیل کوتاه بودن بازه زمانی نمایشگاه، محدویت زمان بازدید روزانه به دلیل ماه مبارک رمضان و روزه‌داری مخاطبین ، صرفا نمایشگاه فرصتی است تا ریل‌گذاری‌هایی برای پیاده شدن قرآن در زندگی فراهم کند و مخاطبین و مراجعه کنندگان، ارائه کنندگان خدمات در این زمینه را بشناسند، از ظرفیت‌های موجود مطلع شوند و در آینده از آن بهره‌ ببرند، ولی با این‌حال باید اهداف متعالی نمایشگاه چکونه محقق می شود . 

*وضع عمومی نمایشگاه و فضای فرهنگی آن

این کارشناس مسائل تعلم و تربیت در ادامه با بیان اینکه آنچه باید در نمایشگاه قرآن به آن توجه کرد  در دو بخش «نکات مثبت و قوت » و « نکات قابل توجه یا ضعف های قابل اصلاح» قابل ارائه می باشد، گفت: نکات مثبت، وضع عمومی نمایشگاه خوب بود، فضای فرهنگی حاکم بر بازدیدکنندگان نسبت به سال‌های قبل بویژه در مورد حجاب بانوان مشهود بود. امکانات رفاهی مطلوب بود، آرامش حاکم در نمایشگاه خوب  و سر و صداهای  صوتی کمتر به گوش می‌رسید.

*غلبه هنرنمایی بر واقعیات قرآنی 

رحیمی ادامه داد: اگر بخواهیم به نکات قابل توجه، ضعف و یا قابل اصلاح این دوره از نمایشگاه اشاره کنم باید بگویم؛ وجه غالب نمایشگاه و غرفه‌ها رویکرد هنری بود، چاپ قرآن در رنگ‌های مختلف، جلدهای متفاوت، قطع‌های متنوع دکوراسیون منازل، هدایای مناسبتی و تکمیل ویترین‌ها، تا کتابی که ابزار زندگی است، مراجعه به آن نیاز روزانه و گاهی ساعتی است  و مرتب باید در دسترس و قابل استفاده  باشد.

وی افزود: نقوش آیات روی فرش‌ها و قاب‌های مختلف درصد قابل توجهی از غرفه‌ها را به خود اختصاص می‌داد، نوشتن آیه روی دانه برنج، ظروف آشپزخانه و سنگ‌های تزئینی از این قبیل بود.

معاون ستاد همکاریها بیان داشت؛غرفه‌های مربوط به حجاب در طبقه دوم تعبیه شده بود که کمتر به آن مراجعه می‌شد، چون طی پله‌ها آن هم با زبان روزه و برای افراد میان سال و مسن کاری قابل تامل بود. 

*غربت حجاب حتی در نمایشگا قرآن 

وی افزود؛هر چند در قسمت محاسن نمایشگاه به وضع مطلوب حجاب بازدید کنندگان اشاره شد ولی تعداد قابل توجهی از غرفه‌داران که خانم بودند از وضعیت حجاب مناسبی برخوردار نبودند و اگر سیستم‌های دولتی مقیّد بودند که کارمندان آنها حدود حجاب را در محل‌های رسمی رعایت نمایند به مرور وضع حجاب در کل جامعه اصلاح  می‌شد، جای تاسف است که حدود اسلامی در سیستم‌های اداری دولتی که باید مجری احکام اسلام باشند و مدافع آن گاهی وضعی بمراتب بدتر از محیط‌های عمومی دارند.

رحیمی تصریح کرد: برای مثال اگر شما یک روز مقابل درب یکی از وزارتخانه ها (بویژه وزارتخانه هایی که خود مسئولیت تحقق فرهنگ اسلامی در جامعه را دارند) بایستید و وضع حجاب بانوان محترمه‌ای  که بعنوان کارمند وارد این مجموعه ها می‌شوند ببینید پی به وضعیت این موضوع خواهید برد. 

*کارهای تکراری سالهای گذشته

این کارشناس مسائل تربیتی بیان داشت: نمایشگاه از لحاظ توان برقراری ارتباط با بازدیدکنندگان، ارائه محتوای مناسب با اهداف نمایشگاه، ایجاد تفاوت معرفتی افراد هنگام  ورود با خروج آنها، برنامه نظامند و خاصی ندارد و تقریبا بازدیدها بدون یک سازمان منطقی صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: فرآیندی که در غرفه‌ها وجود دارد یک فرآیند تکراری از سال‌های گذشته است و نوآوری و خلاقیت خاصی در آن به چشم نمی‌خورد این در حالیست که نمایشگاه قرآن باید به سمت ارائه راهکارهای تحقق برنامه‌ها و آموزه‌های آن در زندگی حرکت کند.

رحیمی گفت: نحوه بهره‌برداری از مفاهیم و آموزه‌های آن، شیوه‌های انس با قرآن، برگزاری نشست‌های تخصصی، سخنرانی‌های دینی و علمی با برد ملی و با حضور شخصیت‌های صاحب نظر در این زمینه  مثل آیت‌الله جوادی آملی، حاج آقای قرائتی و امثالهم و نشست های نقد ونظر.

*نشست‌های تخصصی در شبکه‌های رادیو و تلویزیون

معاون ستاد همکاریها در انتهای گفت وگوی خود اظهارداشت: برگزاری نشست‌های تخصصی در شبکه‌های رادیو و تلویزیون به بهانه نمایشگاه قرآن قبل از شروع بکار و معرفی ظرفیت های موجود در نمایشگاه همچنین معرفی متخصصین در علوم مختلف قرآنی و ایجاد زمینه آشنایی مردم با ایشان می تواند به نقش بی بدیل و اثر گذار این رویداد فرهنگی در کشورمان جامعه عمل بپوشاند.


انتهای پیام /

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دبیرستاد همکاریها درجمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»