Print
Zoom In
Zoom Out

نسیم روح نواز رمضانی در یک نشست فرهنگی

حاشیه های جالب تر از متن دورهمی حوزه و آموزش و پرورش

شناسه مطلب: 11195
زمان انتشار: دوشنبه 23 اردیبهشت 1398 ساعت 11:45

ستاد همکاریها / اولین نشست اعضای  ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش در سال 98 در یک عصر رمضانی با نسیم روح نواز ماه خدا به میزبانی آیت الله اعر افی در سالن جلسات آیت الله حائری درمرکز مدیریت حوزهای علمیه برگزارشد. 

همان گونه که در دعوتنامه های اعضاء قید شده بود، زمان جلسه ساعت 18 عصر روز پنجشنبه نوزدهم اردیبهشت مطابق با سومین روز از ماه بندگی بود. 

جلسه راس ساعت   18 آغاز و رؤسای عالی ستاد به اتفاق یکدیگر دقایقی قبل از تلاوت قرآن در صدر جلسه نشستند، از حق نگذریم این بار معاونان وزیر قبل از ساعت مقرر یا نهایتا همزمان با آغاز جلسه خود را به سالن آیت الله حائری رسانده بودند و صد البته معاونین حوزه نیز در دقایق نخست جلسه حضوری بدون فوت وقت داشتند.

*ورود زود هنگام وزیر و نشست با مدیر حوزه 

سید محمد بطحائی که این روزها هجمه های ناجوانمردانه به وزارت متبوعش حسابی او را رنجانده است ساعت 30/ 17 در دفتر آیت الله اعرافی حاضر شد تا  این دو مدیر ارشد که ریاست عالی ستاد را بر عهده دارند پیرامون تازه ترین اخبار و عملکرد های وزراتخانه چهارده میلیون نفری آقای وزیر،گعده ای دوستانه با ارایه راهکارهای تحولی داشته باشند.

*شخصیت شناسی قابل تقدیرآقای وزیر

 یکی از ظرفیتهای بی بدیلی که وزیر کنونی آموزش و پرورش به خوبی  به اهمیت  آن پی برده است، شخص آیت الله اعرافی و دیدگاه های تربیتی اوست ، مدیرحوزه های علمیه از اساتید خبره و صاحب نظر درعرصه تعلیم و تربیت است و سالهاست در خاستگاه حوزه و انقلاب ، مدرسه فیضیه، همانجایی که اساتید بنام حوزه کرسی درس خارج دارند ، اوکرسی درس خارج متفاوتی را به نام فقه تربیت دایر نموده و مورد استقبال طلاب جوان قرار گرفته است و تا کنون چند جلد از مباحثات علمی او در قالب فقه تعلیم و تربیت به چاپ رسیده است . 

*دبیر جدید ستاد و اولین نشستی که اداره کرد

پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید در بهار قرآن، علیرضا حاجیان زاده تدبیر نخستین جلسه  ستاد همکاریها در دوران جدید مدیریت خود را برعهده گرفت،او در اوخرآبان 97 با توافق وزیرآموزش و پرورش و مدیر حوزه های علمیه به عنوان دبیر ستاد همکاریها منصوب شد و در نشست اعضای ستاد در مشهد معرفی گردید.

حاجیان زاده که دانش آموخته حوزه علمیه قم است از مدیران با سابقه وزارت آموزش و پرورش در ادوار مختلف بوده و با توجه به کسوت معلمی و طلبگی اش عرصه همکاریها را خوب می شناسد، گرچه عمر تشکیل ستاد همکاریها به دوازده سال قبل بر می گردد، اما او می گوید، همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش بیست و پنج سال قبل کلید خورد،آن سان که از طرف وزیر وقت، مامور ارتباط با حوزه علمیه و علمای شاخص تعلیم و تربیت می شود و پس از مذاکرات و رفت و آمده های فشرده، لجنه ای را با ریاست آیت الله ابراهیم امینی و عضویت آیات خرازی و استادی و بکار گیری فضلای خوشفکر آن زمان چون ؛ حجج اسلام والمسلمین محمدتقی ربانی ، محمود مقدمی ، حسن مولایی ، طبری و... تشکیل و موسسه سیره تربیتی اهل بیت علیهم السلام را تاسیس و اقدام به  تهیه متون تربیتی می نماید، تا اینکه گذر زمان این ارتباطات را به ستاد همکاریها تبدیل کرد،اکنون او جلسه ای را اداره می کرد که از آرمانهای فرهنگی و مذهبی او بوده و در مدت کوتاهی که از مسئولیتش می گذرد، گزارشی از اقدامات و پیگیریهای مصوبات نشست قبلی و نیز اقدامات مطالعاتی و اجرایی دبیر خانه را به حضار ارایه نمود که با تحسین اعضا و رؤسای عالی ستاد مواجه شد. 

*حضور چهره های جدید به عنوان عضو ستاد

از ویژگی های نشست نخست سال 98 حضور چهره های جدید در کسوت معاونین وزیر و مدیر حوزه های علمیه بود، بیش از همه حضور حجت الاسلام ذوعلم که روزگاری  نخستین دبیر ستاد همکاریها بوده واینک به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه کتب درسی وزراتخانه عضو حقوقی ستاد است جالب بود.

مهدی شرفی رئیس مرکز برنامه ریزی و فن آوری اطلاعات ، علیرضا کمره ای معاون آموزش متوسطه ، علی الهیار ترکمن معاون توسعه و مدیریت پشتیبانی نیز دیگر اعضای جدید ستاد بودند ،از سوی دیگر سید مصطفی حسینی نژاد معاون پشتیبانی و منابع انسانی ، حجت الاسلام حمید ملکی معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه ،نمایی جدید از صحن جلسه ستاد را نشان میداد. 

*موافقت با برش طرح پنج ساله همکاریها 

گرچه دبیر ستاد از قبل پیش بینی طرح نهایی برش پنج ساله را برا ی تصویب کرده بود ، اما رؤسای عالی ستاد  با توجه به اشرافشان به طرح و رصد گزارشهای مربوطه ،ضمن موافقت با کلیات، کمیته ای را برای کنترل نهایی  سپس ابلاغ و اجرا ظرف یک ماه آینده اعلام کردند و ترجیح دادند بقیه وقت جلسه را در اختیار معاونینی که از قبل وقت نطقهای کوتاه گرفته بودند قرار دهند. 

*حضور فعال مدیر و معاونین حوزه خواهران 

حضور مدیر حوزه های علمیه خواهران و دو تن از معاونین وی، خانم ها ظهیری  و داوودی، بیانگر اهتمام حوزه علمیه خواهران در کمک به آموزش و پرورش برای نیمی از جامعه هدف این وزارتخانه بود که اتفاقا آیت الله اعرافی نیز خواستار تبیین جایگاه حوزه علمیه خواهران در برش برنامه پنج ساله همکاریها شد. 

*نقد و تشویقهای معاون تبلیغ حوزه 

بخشی از اظهارات حجت الاسلام محمد حسن نبوی معاون تبلیغ حوزهای علمیه،  پیرامون اوضاع فرهنگی کشور آنجا که نگرانی خود از راه اندازی "اردوی بستنی علمی در پارکها" و نیز "مدارس طبیعت" را مطرح کرد، تعجب وزیر و معاونین وی را برانگیخت که حجت الاسلام ذوعلم  و وزارت آموزش و پرورش را مبرای از اجرای اینگونه طرح ها و مدارس دانست و گفت؛ در تحقیقات به عمل آمده هیچ کدام از این مسائل ارتباط تشکیلاتی با وزارت آموزش و پرورش نداشته و پیگیری های حقوقی نشر اینگونه اخبار در جریان است. 

*تقدیر گران قیمت حوزه از سید محمد بطحائی !

همچنین معاون تبیلغ حوزه با تقدیر ازتلاشهای وزیرآموزش و پرورش برای ارتباط و تعامل با حوزه های علمیه، خطاب به سید محمد بطحائی گفت؛ به لحاظ اقدامات تاثیر گذارتان باید سه تقدیر از جنابعالی داشته باشم ، تقدیر اول به لحاظ تسهیل در ورود حوزویان و طلاب مبلّغ به مدارس جهت اجرای برنامه های فرهنگی و دینی ،سپاس دوم  به خاطر حسن انتخابتان در انتصاب حجت الاسلام ذوعلم  و سرعت گرفتن بررسی نقد های حوزه به کتب درسی ، تشکر سوم نیز به لحاظ  حمایت از مدارس مسجد محور،البته بنده بسیار دیر تقدیر میکنم ! لذا تشکرهای من گران است که"خنده حضار" مقداری جو رمضانی جلسه را بانشاط نمود. 

*نگاه مثبت آیت الله اعرافی به تحولات ستاد

پس از ظهارات و پیشنهادات اعضا، رؤسای ستاد جداگانه مباحث مطرح شده را جمع بندی کردند، آیت الله اعرافی با نگاه مثبت به تحولات ستاد همکاریها ،تقریبا همه پیشنهادات اعضای ستاد را با تعیین کمیته های دونفره و چند نفره از تصویب گذراند.

*پیشنهاد خوب وزیر و تحسین مدیران حوزه 

سید محمد بطحائی نیز خواستار تزریق هوای تازه از سوی حوزه علمیه به آموزش و پرورش در این وانفسای تخریب ها و تلاشهای دشمن برای تغییر هویت دانش آموزان و جوانان شد.  

وی گفت؛ آنقدر نسبت به تعامل با حوزه و آموزش و پرورش امیدوار و مصمم هستم ،حاضرم با وجود کارهای نفس گیر در این وزراتخانه اگر حوزه علمیه و علمای محترم ،طرح های جدید و راهبردی برای نجات فرزندان این مرزو بوم داشته باشند، خود و معاونینم حتی برای چند روز پیاپی بدون وقفه درمکانی آرام ، حتی گوشی های همراه را نیز خاموش کنیم و درحضور بزرگان حوزه بنشینیم و یک طرح مفید را به سامان برسانیم ،که این ظهارات ازسر سوز وزیر با تحسین حوزویان مواجه شد. 

*به امید آن روز...

درحالی که به لحظه های نورانی افطار نزدیک می شدیم ختم مذاکرات اعلام شد و بدین ترتیب  نخستین نشست همکاریها در سال 98 با حسن ختام اذان مغرب و اقامه نماز جماعت و سپس افطار به میزبانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه به  کار خود پایان داد. 

امید آنکه به برکت میهمانی ماه خدا، خروجی این جلسه و مصوبات آن منجر به اقدامات تاثیر گذار در عرصه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی شود واقدامات  همه دست اندرکاران برگزاری این نشست، موجب لبخند رضایت بر چهره دلربای قائم آل محمد "عج" گردد. 

به امید آن روز. 

انتهای پیام /. 

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد