ستاد همکاریها / ضمن تبریک ولادت با سعادت منجي عالم بشريت حضرت وليعصر، امام زمان(عج) اینک که شاهد حضور دها میلیونی منتظران ظهور در میعاد گاه عاشقان کوی انتظار، مسجد مقدس جمکران و دیگر اماکن و بارگاهای ائمه اطهار علیهم السلام از مشهد الرضا تا شاه چراغ ، و در آن سوی مرزها از نجف اشرف تا کربلای معلا و کاظمین و سامرا و نیز قلب تپنده شیعه حرم ملکوتی حضرت زینب کبری سلام الله علیها بودیم توجه تان را به چند روایت نورانی پیرامون شخصیت امام مهدی عج از نگاه اهل بیت علیهم السلام و فضیلت منتظران ظهور جلب می نماییم
بررسى دقيق اسناد و گزارش هاى مربوط به زمان و مکان ولادت امام مهدى(ع) نشان مى دهد که ايشان در شب يا روز جمعه نيمه شعبان سال ۲۵۵ هجرى قمرى مطابق با ۱۲ مرداد ۲۴۸ هجرى شمسى و ۲۹ جولاى سال ۸۶۹ ميلادى، در شهر سامرّا تولّد يافته است.
با توجّه به اقامت اجبارى امام عسکرى(ع) در سامرّا طبعاً فرزند ايشان يعنى امام مهدى(ع) در آن شهر متولّد شده است و روايات و تواريخ مشهور شيعى نيز همين معنا را تأييد کرده اند./منبع: دانشنامه امام مهدی(ع)، ج ۲، ص ۲۱۸ تا ۲۲۱
شخصيّت امام مهدي عليه السلام
* اختر تابناك
پيامبرصلي الله عليه وآله :المَهديُّ رَجُلٌ مِن وُلدِي وَجهُهُ كَالكَوكَبِ الدُّرِّيِّ
مهدي مردي است از فرزندان من كه چهرهاش چون اختر تابناك است/ميزان الحكمه ، ح ۱۱۶۴ .
*طاووس بهشتيان
پيامبرصلي الله عليه وآله :المَهدِيُّ طاوُوسُ أهلِ الجَنَّةِ
مهدي طاووس بهشتيان است / بحار الأنوار ، ج ۵۱ ، ص ۹۱ .
*اوج نور و راز نهان
امام عليعليه السلام :و بِمَهديِّنا تَنقَطِعُ الحُجَجُ فَهُوَ خاتِمُ الأئمَّةِ و مُنقِذُ الاُمَّةِ و مُنتَهَي النُّورِ و غامِضُ السِّرِّ
با مهدي ما حجّتها گسسته ميشود . او پايان بخش سلسله امامان ، نجات بخش امّت و اوج نور و راز نهان است/بحار الأنوار ، ج ۷۷ ، ص ۳۰۰ .
*از نسل فاطمه
امام عليعليه السلام :المَهديُّ رَجُلٌ مِنّا مِن وُلدِ فاطِمَةَ
مهدي مردي است از ما ، از نسل فاطمه /ميزان الحكمه ، ح ۱۱۶۵ .
* تعبیر زیبای امام صادق
امام صادق عليه السلام :لَو أدرَكتُهُ لَخَدَمتُهُ أيّامَ حَياتي
اگر او [امام زمان عليه السلام] را در يابم ، تمام عمر به او خدمت ميكنم / الغيبه ، نعماني ، ص ۲۴۵ .
*امام عصر دربیان خودش
امام مهدي عليه السلام :إنّي أمانٌ لأِهلِ الأرضِ كَما أنَّ النُّجُومَ أمانٌ لأِهلِ السَّماءِ
من مايه امان اهل زمينم ؛ چنان كه ستارگان مايه امان اهل آسمان اند /بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۸۰ .
*يادگار خدا
امام مهدي عليه السلام :أنَا بَقِيَّةُ اللَّهِ في أرضِهِ و خَليفَتُهُ و حُجَّتُهُ عَلَيكُم
من يادگار خدا در زمين و جانشين و حجّت او بر شما هستم/كمال الدّين ، ص ۳۳۱ .
غيبت امام مهدي عليه السلام
امام صادقعليه السلام :
لِلقائِمِ غَيبَتانِ : إحداهُما طَويلَةٌ و الاُخري قَصيرَةٌ ؛ فَالاُ ولي يَعلَمُ بِمَكانِهِ فيها خاصَّةٌ مِن شيعَتِهِ والاُخري لايَعلَمُ بِمَكانِهِ فِيها إلاّ خاصَّةُ مَواليهِ فِيدِينِهِ
قائم را دو غيبت است : يكي طولاني و ديگري كوتاه . در غيبت نخستين جايگاه آن حضرت را شيعيان خاص او ميدانند ، و در غيبت دوم از جايگاه او كسي جز خدمتكارانش ، كه بر دين اويند ، آگاه نيست/ميزان الحكمه ، ح ۱۱۷۸ .
انتظار فرج
پيامبرصلي الله عليه وآله :أفضَلُ أعمالِ اُمَّتي إنتظارُ الفَرَجِ
برترين اعمال امّت من انتظار فرج است/كمال الدّين ، ص ۶۴۴ .
*از رحمت خدا نوميد نشويد
امام علي عليه السلام :إنتَظِرُوا الفَرَجَ و لاتَيأَسوا مِن رَوحِ اللَّهِ
در انتظار فرج باشيد و از رحمت خدا نوميد نشويد /بحار الأنوار ، ج ۵۲ ، ص ۱۲۳ .
*منتظران شهید صفت
امام علي عليه السلام :المُنتَظِرُ لأِمرِنا كَالمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ في سَبيلِ اللَّهِ
آنكه منتظر فرج ما است، همچون كسي است كه در راه خدا در خون خود تپيده باشد/كمال الدّين ، ص ۶۴۵ .
*برترين اهل هر زمان
امام سجّادعليه السلام :المُنتَظِرونَ لِظُهُورِهِ أفضَلُ أهلِ كُلِّ زَمانٍ
منتظران ظهور امام مهدي عليه السلام برترين اهل هر زمان اند /بحار الأنوار ، ج ۵۲ ، ص ۱۲۲ .
*هر لحظه منتظر باشیم
امام صادق عليه السلام :تَوَقَّع أمرَ صاحِبِكَ لَيلَكَ و نَهارَكَ
در شب و روزت منتظر فرج مولايت باش /بحار الأنوار ، ج ۹۸ ، ص ۱۵۹ .
* شهادت زير پرچم قائم
امام صادق عليه السلام :مَن آمَنَ بِنا و صَدَّقَ حَدِيثَنا وَانتَظَرَ أمرَنا كانَ كَمَن قُتِلَ تَحتَ رايَةِ القائِمِ
آن كه به ما ايمان آورَد و سخن ما را تصديق كند و منتظر امر [فرج] ما باشد ، همچون كسي است كه زير پرچم قائم به شهادت برسد /بحار الأنوار ، ج ۲۷ ، ص ۱۳۸ .
جهاد در رکاب پیامبر
امام صادق عليه السلام :المُنتَظِرُ لِلثّاني عَشَرَ كَالشّاهِرِ سَيفَهُ بَينَ يَدَي رَسولِ اللَّهِ يَذُبُّ عَنهُ
منتظر ظهور امام دوازدهم مانند كسي است كه در ركاب پيامبر خدا شمشير كشيده است و از ايشان دفاع ميكند
كمال الدّين ، ص ۶۴۷ .