Print
Zoom In
Zoom Out

مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش؛

رسالت آموزش و پرورش تربیت نسلی کارآمد برای رونق تولید ملی است

شناسه مطلب: 11135
زمان انتشار: شنبه 10 فروردین 1398 ساعت 11:35

ستاد همکاریها/ مشاور عالی وزیر و دبیرستاد همکاریها گفت: رسالت های آموزش و پرورشبرای تحقق شعار سال تربیت نسلی با رویکرد اقتصاد مقاومتی است.

علیرضا حاجیان زاده در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها ضمن تبریک ماه پربرکت رجب و آغاز بهار طبیعت به خانواده بزرگ حوزویان و فرهنگیان کشور، افزود: از سال 1368 که حضرت آیت الله خامنه ای پس از امام خمینی(ره) به رهبری انقلاب اسلامی برگزیده شدند، نزدیک 30 سال می گذرد. ایشان از سال 69 به بعد در ابتدای سال بر یک مسأله و موضوع به عنوان مساله مورد تاکید نظام اشاره می کردند تا اینکه به طور رسمی از سال 1378 بنا را بر نامگذاری سال ها گذاشته و در سخنرانی نوروزی شان نام سال را انتخاب و معرفی می کردند.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش اظهارکرد: نخستین بار که رهبرمعظم انقلاب به طور رسمی نامی را برای یک سال برگزیدند، به پیام نوروزی ایشان در سال ۱۳۷۸ باز می‌گردد. از آن پس این مسأله به صورت یک سنت، همه ساله تکرار شد. نامگذاری سال‌های مختلف که از اول فروردین ۷۸ آغاز شد. رویکردی که تاکنون ادامه یافته و هر ساله نام مشخصی به عنوان شعار سال از سوی ایشان مطرح و دنبال می شود.

این محقق و پژوهشگر علوم آموزشی و تربیتی با بیان اینکه موضوع اقتصاد در ابعاد مختلف از سال 1390 با نگاه خاص تری از معظم له مطرح شد بطوریکه؛ « سال 1390 جهاد اقتصادی»، «1391 تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، « 1392 حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»، « 1393 اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی»، « 1394 دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی»، «1395 اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، « 1396 اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال»، «1397حمایت از کالای ایرانی » و امسال نیز در سخنان مهمی سال « رونق تولید» را نامگذاری فرمودند. 

حاجیان زاده با بیان اینکه شعار« رونق تولید» از دامن اقتصاد مقاومتی رشد و نموّ پیدا خواهد کرد، بیان کرد: رونق تولید زمانی به شکل مطلوب رقم خواهد خورد که اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی با عزم ملی و مدیریت جهادی همسو و همگام شود اگر در بیانات امروز و گذشته رهبر معظم انقلاب دقیق شویم خواهیم یافت که براي مفهوم اقتصاد مقاومتی، تعاریف متفاوتی ارائه شده است که هر کدام از جنبه اي به این موضوع نگاه کرده اند. در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده اند. 

دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش ادامه داد: معظم له در دیدار با دانشجویان در مرداد 91 فرمودند: «اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.» 

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اقتصاد مقاومتی در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده قرار می گیرد، منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه ایستادگی می کند، سعی در تغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهان بینی است و دارای اهدافی متعالی است. 

حاجیان زاده بیان کرد: به عبارتی اقتصاد مقاومتی یعنی تشخیص حوزه هاي فشار و تلاش براي کنترل و بی اثر کردن آن ها و در شرایط آرمانی، تلاش براي تبدیل این فشارها به فرصت است. اقتصاد مقاومتی در راستای کاهش وابستگی ها و تأکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش بر خود اتکایی می باشد.

این محقق و پژوهشگر تعلیم و تربیت ادامه داد: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که با آینده پژوهی دقیق و عالمانه تمامی فرصت هاي آتی دشمن را براي ضربه زدن به اقتصاد کشور شناسایی کرده و راهکار مناسب را در سطوح مختلف به کار می گیرد، آنچه امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «رونق تولید» نامگذاری گردید در واقع توجه و نگاهی جدی به مسأله اقتصاد مقاومتی و در راستای آن تمرکز بر روی رونق تولید داخلی است.

حاجیان زاده مهم ترین نقش آموزش و پرورش در تحقق «رونق تولید» و «اقتصاد مقاومتی» را فرهنگ ‌سازی در میان دانش‌آموزان، اولیاء و مربیان عنوان کرد.

مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش با ایجاد آمادگی ذهنی و روحی برای کارآفرینی، استفاده از تولیدات داخلی و صرفه‌ جویی در امور مختلف زمینه را برای تحقق رونق تولید و اقتصاد مقاومتی در جامعه ایجاد می‌کند. در واقع تدوین کتب درسی و گنجاندن مفاهیم و مطالب در آن ها بر مبنای اقتصاد مقاومتی زمینه را برای تحقق اهداف آموزش و پرورش در این زمینه فراهم می‌کند.

دبیرستاد همکاریها تاکید کرد: آموزش و پرورش نقش مهمی در فرهنگ سازی برای ترویج و بسط آن چه در نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن هستیم در بین دانش آموزان و خانواده ها دارد. سیاست های این موضوع در کشورمان باید به یک گفتمان عمومی تبدیل شود و آموزش و پرورش رسالت و نقش مهمی در این گفتمان سازی ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام /



دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند؛

چهل و ششمین دوره تربیت مربی کودک و نوجوان

با حضور مسئولان حوزه و اموزش و پرورش

همایش طرح سه میم «پیوند مسجد، مدرسه و منزل» در اهواز برگزارشد + تصاویر

جذب ۹۸ طلبه طرح امین درخراسان‌شمالی

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان‌شمالی

پیوند «مدرسه، منزل و مسجد» سبب کاهش آسیب اجتماعی می‌شود

امام جمعه اصفهان خبرداد

فعالیت یکهزار طلبه طرح امین دراصفهان

نتایج پایش عملکرد ۵۷۰ مربی طرح امین در استان کرمانشاه اعلام شد.

با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

بیست‌ودومین اجلاسیه مدیران مدارس صدرا در مشهد برگزارشد

آیت‌الله اعرافی در دیدار مدیر مسئول ایکنا:

پیام‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش ترویج شود

تصاویر/امام جمعه خوی در میان دانش آموزان دارالقرآن امام خمینی (ره)

در دوره دانش‌افزایی طلاب آموزش ‌وپرورش

تاکیدامام جمعه قزوین بر تقویت همکاری حوزه و آموزش و پرورش

تفاهم نامه های ستاد همکاریها از آغاز تاکنون

به مناسبت آغازامامت حضرت ولیعصر(عج)

درمحضرغایب حاضر/ ازهمه خبرهاى شما آگاهيم!

موشن گرافی نماز / قسمت اول ؛بیمه واقعی

دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند؛

چهل و ششمین دوره تربیت مربی کودک و نوجوان

فعالیت‌های تبلیغی مدرسه امام صادق(ع) در مدارس شهر تهران

استاندار سمنان در ششمین اجلاسیه سراسری نماز دانش آموزی تأکید کرد؛

لزوم اهمیت ارتباط با خدا و اقامه نماز/ حسرت یک نماز پس از ۴۰ سال

نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه سمنان 

آموزش و پرورش کلید نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و ارزش‌های اسلامی در جامعه است