Print
Zoom In
Zoom Out

معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش:

دولت همیشه برای نهاد روحانیت و مرجعیت احترام قائل بوده / نیازمند پشتوانه فکری حوزه های علمیه هستیم

شناسه مطلب: 11114
زمان انتشار: شنبه 18 اسفند 1397 ساعت 13:32

در مجموعه فعالیت های پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، نیازمند پشتوانه فکری حوزه علمیه هستیم تا بتوانیم از نظرات مناسب آنان استفاده نماییم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاریها ،دکترعلیرضا  کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش در جلسه طلاب و فضلای قاین و زیرکوه مقیم حوزه علمیه قم  اظهارداشت: امروز شرایط کلی کشور، سنگین و سخت است و دشمن با تمام قوا و امکانات و ابزار به میدان آمده و مبارزه خود راعلیه نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده و تمام روزنه های تنفس جمهوری اسلامی را شناسایی و تحت فشار قرار می دهد.

*باید اطاعت محض از ولی فقیه داشت

وی ابراز داشت: ملت ایران در این شرایط سخت باید اطاعت محض از ولی فقیه داشت؛ چراکه راز و رمز پیروزی انقلاب اسلامی، ایمان به خدا و وحدت و انسجام ملی بوده که ما را از گذرگاه ها عبور داده و عبور خواهد داد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش خاطرنشان ساخت: امروز یکی از نگرانی های ما، مباحث فرهنگی و تربیتی است؛ چراکه در فضای خانواده و جامعه مشاهده می کنیم که آسیب های اجتماعی وجود داشته و کار را سخت و سنگین کرده است.

*تربیت انسان ها از حکومت داری سخت تر است

دکتر کاظمی تصریح کرد: حکومت داری سخت و پیچیده است؛ اما تربیت انسان ها از حکومت داری هم سخت تر است و امروز موضوع تربیت پیچیده تر از گذشته شده است؛ چراکه گسست هایی در جامعه وجود داشته و شاهد تغییر ذائقه ها در نسل موجود و فضای پیچیده مجازی هستیم.

*نیازمند به تغییرات در حوزه تعلیم و تربیت هستیم

وی بیان داشت: امروز نیازمند به تغییرات در حوزه تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش و تمام فضاهایی که کار تربیتی انجام می دهند، هستیم؛ بسیاری از انسان ها عالم و معلم هستند؛ اما مربی خوبی نبوده و حتی فرزند آنان نیز از راه درست خارج شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش اظهار داشت: امروز باید مربی بودن را به درستی تعلیم داد و آن را اجرا کرد؛ چراکه فضای تربیت با مشکلات و پیچیدگی های سختی روبروست.

دکتر کاظمی ابراز داشت: فعالیت آموزش و پروش به عنوان مهم ترین دستگاه تعلیم و تربیت، سنگین تر و سخت تر است و امروز این نهاد به تنهایی نمی تواند بار سنگین را در مقابل فشار و هجمه های دشمن بردارد.

وی خاطرنشان ساخت: امروز در عرصه های فرهنگی و اقتصادی نیازمند به بسیج همگانی هستیم؛ همه باید پای کار بیایند؛ خصوصا حوزه علمیه که نهادی تربیتی در بخش های مختلف جامعه است و باید ورودی مناسب در این عرصه داشته باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از برنامه های ما استفاده مناسب از تمام ظرفیت های حوزه های علمیه است تا بتوانیم در امر تربیت، فعالیت های خوبی داشته باشیم.

*آموزش و پرورش و فرهنگ مورد غفلت واقع شده است

دکتر کاظمی بیان داشت: آسیب هایی که امروز در جامعه مشاهده می شود، ناشی از برخی اشکالات است؛ اشکال اول اینکه در حوزه آموزش و پرورش و فرهنگ، سرمایه گذاری کمی صورت پذیرفته و مورد غفلت واقع شده است؛ چراکه این حوزه، زیربنای توسعه هر کشوری است و توسعه پایدار از این مسیر رقم می خورد.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال، امروز قاریان بزرگی در کشور داریم؛ اما مشاهده می کنیم که اکثریت جامعه با قرآن انسی ندارند و مباحث قرآنی در کشور پیاده نمی شود.

*جوانان امروز به مراتب آماده تر از جوانان دهه شصت

معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش ابراز داشت: نگاه مقام معظم رهبری به عنوان دیده بان انقلاب که مسائل آن را در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... به صورت عمیق می بینند، فوق العاده امیدوارکننده است و در بیانات خود فرموده اند: جوانان امروز به مراتب آماده تر از جوانان دهه شصت برای حفاظت از انقلاب هستند

دکتر کاظمی با اشاره به اینکه محور بیانیه گام دوم انقلاب، امیدآفرینی و امیدبخشی است، خاطرنشان ساخت: ما باید در چهله دوم انقلاب، تغییر رویکرد داده و مطابق با این بیانیه به حرکت خود ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: امروز باید رویکردهای خود را با نگاه فراگیرتر، عمیق تر، مشارکت جویانه تر و اثربخش تر دنبال کرده و ما در آموزش و پرورش، بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان منشور تربیتی فراروی خود و چراغ راه خود قرار داده ایم.

*سه مأموریت این معاونت پرورشی و فرهنگی

معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش با اشاره به سه مأموریت این معاونت، بیان داشت: «توسعه، ترویج و تعمیق فرهنگ اقامه نماز، قرآن و عترت»، «توسعه مهارت ها و فضائل اخلاقی» و «ایجاد روحیه امید و نشاط در میان دانش آموزان» سه مأموریتی است که در این معاونت به دنبال تحقق آن در سطح کشور هستیم.

دکتر کاظمی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند جمهوری اسلامی ایران باید 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشد که وزارت آموزش و پرورش در این راستا تاکنون بیش از دومیلیون حافظ جزء 30 تربیت کرده است.

وی ابراز داشت: یکی از آسیب های فضای اجتماعی، خشم، افسردگی، انزواگرایی و ... در دانش آموزان است که با برنامه هایی که داریم، به دنبال رفع آن هستیم.

*حوزه علمیه بیشترین ظرفیت را در اختیار آموزش و پروش قرار داده

معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش خاطرنشان ساخت: امروز حوزه علمیه بیشترین ظرفیت خود را در اختیار آموزش و پروش قرار داده که در حال حاضر، بیش از سه هزار طلبه مستقر و یک هزار طلبه سرباز در مدارس آموزش و پرورش مشغول به فعالیت هستند.

دکتر کاظمی تصریح کرد: ما در مجموعه فعالیت های پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، نیازمند پشتوانه فکری حوزه علمیه هستیم تا بتوانیم از نظرات مناسب آنان استفاده نماییم.

*دولت همیشه برای نهاد روحانیت و مرجعیت احترام قائل بوده

وی در بخش دیگر از سخنان خود در پاسخ به سوال یکی از طلاب که چرا دولت سالانه بودجه حوزه را کاهش می دهد، بیان داشت: امروز درباره بودجه حوزه فضاسازی می شود؛ دولت همیشه برای نهاد روحانیت و مرجعیت احترام قائل بوده و هست و مطابق با برنامه هایی که دارد، بودجه نهادهای گوناگون را اعلام کرده و تخصیص می دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش اظهار داشت: امروز از مشکلاتی که در کشور داریم این است که دغدغه خانواده ها، حضور دانش آموزان در کلاس های استعدادهای درخشان است که سبب افسردگی برخی از دانش آموزان شده است.

*درب مدارس آموزش و پرورش به روی حوزه های علمیه باز است

دکتر کاظمی ابراز داشت: بنده در جلسه ای خدمت آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه بیان کردم که امروز درب مدارس آموزش و پرورش به روی حوزه های علمیه باز است و مشتاق حضور روحانیون در مدارس هستیم.

وی خاطرنشان ساخت: معتقدم اگر یک روحانی در یک مدرسه فقط رفت و آمد کند، در ضمیر ناخودآگاه دانش آموزان اثر مثبت دارد.

همچنین حجت الاسلام قربانی، نماینده طلاب قاین و زیرکوه نیز در این جلسه اظهار داشت: بیانیه گام دوم، به تعبیر معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش، منشور تربیتی آموزش و پرورش است و نقش طلاب، نقش تبیینی و گفتمان سازی می باشد.

وی ابراز داشت: از دو مرجع عزیز، آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی کمال تقدیر و  تشکر را داریم که نسبت به این بیانیه، نکات بسیار خوبی را ارائه نموده و تجمع بسیار مناسبی نیز از سوی طلاب و فضلا در مدرسه علمیه فیضیه برگزار شده است.

نماینده طلاب قاین و زیرکوه خاطرنشان ساخت: توجه بیشتر به نسل جدید از منویات رهبر معظم انقلاب است و خود ایشان این حرکت را آغاز کرده اند.

حجت الاسلام قربانی تصریح کرد: یکی از نقطه های روشن در بیانیه گام دوم، روشن نمودن امید به جامعه است؛ چراکه اگر امیدو اعتماد از جامعه گرفته شود، چیزی برای آن باقی نخواهد ماند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود بیان داشت: پرورش مقدم بر آموزش است و در این راستا از نکات دکتر کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این جلسه استفاده خواهیم کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دبیرستاد همکاریها درجمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»