به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاریها حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در جلسه شورای عالی نماز وزارت آموزشوپرورش که با حضور سید محمد بطحایی و اعضای شورای عالی نماز برگزار شد، اظهار کرد: هرچند آموزشوپرورش هرسال رتبه برتر را درزمینه اقامه نماز بین دستگاههای کشور کسب میکند، اما به دلیل گستردگی این دستگاه ضروری است هرساله عملکرد این وزارتخانه در خصوص نماز مورد بازنگری قرار گیرد چرا که همچنان راههای نرفته زیادی برای اقامه نماز وجود دارد.
*علت سهل انگاری در نماز
حجت الاسلام قرائتی با اشاره به فرازهایی از صحیفه سجادیه ادامه داد: باید علت سهل انگاری در نماز را در اعمال و رفتار خود جستجو کنیم.
وی از وجود بیش از 5 هزار معلم بهعنوان امام جماعت در مدارس خبر داد و افزود: شایسته است از این معلمان به نحو شایسته تقدیر شود.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: آموزش نماز نسل نو باید در اولویت باشد و دورههای ضمن خدمت برای معلمان میتواند در توسعه فرهنگ نماز مؤثر باشد.
*تقدیراز آموزشوپرورش
وی اضافه کرد: کارهای بسیار خوبی در آموزشوپرورش انجامشده که جای تقدیر دارد، اما باید خیلی کارکرد و برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی همواره برای نشر اقامه نماز در نسل جوان تلاش کنیم.
حجتالاسلام قرائتی افزود: هرچه آسیبهای اجتماعی بیشتر باشد تلاش برای اقامه نماز نیز باید افزایش یابد.
در ادامه این نشست وزیرآموزشوپرورش گفت؛ارزیابی مدارس در حوزه اقامه نماز یکی از عوامل مؤثر در اقامه نماز است.
*شورای عالی نماز گامی جهت ارتقا فرهنگ نماز
سید محمد بطحایی، تشکیل شورای عالی نماز را گامی در جهت رشد و ارتقا فرهنگ اقامه نماز در آموزشوپرورش برشمرد و اظهار کرد: مفتخریم که آموزشوپرورش در بین همه دستگاهها و نهادها بهعنوان دستگاه برتر درزمینه اقامه نماز انتخابشده است.
وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقامه نماز و آموزشوپرورش گفت: با تغییر ساختارها تلاش کردیم موانع فرا روی اقامه نماز در مدارس را رفع و شرایط برگزاری بیشازپیش نماز در مدارس و نشر فرهنگ نماز گام برداریم.
*موانع موجود شناسایی و رفع شود
بطحایی تصریح کرد: برای ارتقای فرهنگ نماز، ضروری است ابتدا موانع موجود در این مسیر شناسایی و رفع شود.
وی ادامه داد: معاونت پرورشی و فرهنگی و همچنین استانها باید در جهت ایجاد ساختارها و رفع موانع اقامه نماز تلاش کنند.
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: پیشنهادهای زیادی تاکنون برای اقامه نماز ارائه شده اما چنانکه باید، عملی نشده و این مشکلی است که باید آسیبشناسی و سپس ارائه راهکار برای رفع آن آسیب شود.
*ارزیابی عملکرد مدارس
وی اظهار کرد: ارزیابی عملکرد مدارس درزمینه اقامه نماز یکی از عوامل مؤثر در اقامه نماز در مدارس است و اداره ارزیابی و عملکرد باید با جدیت در این موضوع ورود پیدا کند.