Print
Zoom In
Zoom Out

امام جمعه بوشهر در جمع اعضای کمیته همکاریهای استان

نقش ایران در شکست انحصار علم بی بدیل است / پرورش بر علم ارجحیت دارد

شناسه مطلب: 10990
زمان انتشار: سه شنبه 18 دی 1397 ساعت 15:17

ایران کار بزرگی در جهان انجام داده و بیداری علمی و شکست استبداد علمی جهان را سبب شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاریها ، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری ظهر امروز هیجدهم آبان  در گردهمایی اعضای کمیته‌های همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان بوشهر در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان بوشهر اظهار داشت: در همه محاسبات در عرصه رشد فضای علم و دانش و فناوری به این معادله اذعان می‌شود که ارتقای سطح آموزش مترتب بر ارتقای سطح پرورش است.

*اشتباه در تشخیص مسیر مهندسی علم

وی با تاکید بر ارتقای سطح پرورشی در سطح جامعه بیان کرد: یکی از معضلات اصلی عرصه علم در جهان این است که بسیاری از کشورهای پیشرفته در حوزه علوم تجربی و محصولات دانش‌بنیان به این نتیجه رسیده‌اند که مسیر مهندسی علم در کشورهایشان اشتباه بوده است.

امام جمعه بوشهر اضافه کرد: بسیاری از کشورهای غربی الان به این نتیجه رسیده‌اند که مهندسی مدیریتی علم و تولید محصول دچار بحران جدی است و به همین خاطر مجبورند از کشورهای دیگر افراد را جذب کنند و یا در عرصه مدیریت علم مجبور به طراحی پروژه انحصار و حراست شوند.

*نقش ایران در شکست انحصار علم

وی با اشاره به نقش ایران در شرایط کنونی در شکست انحصار علم گفت: ایران علاوه بر انقلاب در جغرافیای خود، کار بزرگی در جهان انجام داده و بیداری علمی و شکست استبداد علمی جهان را سبب شده است.

آیت‌الله صفایی بوشهری افزود: اکنون با شرایط علم و رشد فزاینده علم در جهان، طراحان علم به این نتیجه رسیده‌اند که اگر بخواهند در یک کشور علم به محصول برسد باید مرتبت بر حوزه تربیت و پرورش باشد و الا یا آن علم متوقف خواهد شد و اگر رشد کرد، علم ابزار قدرت در دست شخص و شرکت‌ها می‌شود و به ضرورت آن کشور و دیگر کشورها با سرانجام می‌رسد.

*پرورش بر علم ارجحیت دارد

وی بیان کرد: در متون فاخر دینی ما به حوزه پرورش تاکید زیادی شده است و پرورش بر حوزه علم ارجحیت دارد و علم در این حوزه توضیف می‌شود. شخصیت انسان مجموعه‌ای از فضایل است که یکی از مهمترین فضایل علم است اما همه فضیلت‌ها نیست و علم باید در قالبی قرار بگیرد که آن علم را مفید برای بشریت قرار دهد.

رئیس کمیته همکاریهای استان و امام جمعه بوشهر خاطرنشان کرد: اکنون جهان در شرایط فوق‌العاده حساس تاریخی به سر می‌برد و همه قائل به این مسئله هستند که شرایط جهان ویژه است و این محدود به حوزه سیاسی نیست. هنر، دانش و . . . هم در حال تحول هستند.

وی گفت: مدیریت سیاسی جهان از نگاه استکبار که مدعی مدیریت جهان هستند به شدت در حوزه مصادره قدرت و تسلط بر منابع ثروت فعال شده و همه به این معنا قائل شده‌اند که باید طراحی تسلط بر ثروت و قدرت را از طریق مدیریت امور استراتژیک دنبال کرد.

*علم یکی از راه‌های مدیریت استراتژیک

آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به اینکه علم یکی از راه‌های مدیریت استراتژیک است، افزود: علم هم اقتدار می‌آورد و هم محصولاتی را تولید می‌کند که اقتدار می‌آورد از جمله محصولات پزشکی، بیوتکنولوژی، حوزه انرژی، ترانزیت، کشاورزی و  . . . و به همین خاصر می‌گویند باید هم علم را مدیریتی کنیم و هم صاحبان علم را مصادره کنیم و بخریم و یا اینکه اگر نمی‌توانیم آنها را مصادره کنیم بر ریلی حرکت دهیم که ایستگاه آن تربیت دانشمندانی به رنگ غرب باشد.

*استکبار پروژه ترور دانشمندان

وی اظهار داشت: استکبار پروژه ترور دانشمندان، خرید دانشمندان و تهاجم نرم شخصیتی به دانشمندان از همان طبقه پائین در پیش‌دبستانی و دبستان تا دانشگاه را با جدیت دنبال می‌کنند.

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه دشمن اعتبار و هزینه زیادی را در این زمینه صرف می‌کند، اضافه کرد: همه کانال‌های علمی ایران را رصد می‌کنند و تهاجم خود را به نگاه تربیتی و پرورشی دارند.

وی مهمترین کشور برای امپریالیسم علمی دشمنان را ایران عنوان کرد و ادامه داد: دنبال توقف و انحراف علم و خرید علم هستند و در پی جذب دانشمندان هستند و در صورت ناتوانی به دنبال ترور هستند.

*دشمن به دنبال  تغییرساختار هویت ملی 

آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به اینکه دشمنان دنبال تغییر ساختار هویت ملی در ایران اسلامی هستند، بیان کرد: کار در حوزه تعلیم و تربیت مقدس است چراکه باید در مقابل این تهاجم فوق‌العاده حساب‌شده مقابله کند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر خاطرنشان کرد: کار در آموزش و پرورش و حوزه علمیه و همکاری این دو نهاد با هم فوق‌العاده مهم و بنیادین است و باید با نگاه دانشی و روحیه جهادی صورت گیرد.

وی ادامه داد: برخی افراد فکر می‌کنند که کار خیلی پیچیده است و تهاجم وحشتناک صورت گرفته است و کار به هم ریخته است ولی اینطور نیست؛ ما چهل سال مقاومت کردیم و این چهل سال بیانگر پیروزی ما است و هر سال قدرتمندتر هستیم.

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه جنگ نرم، تهاجم فرهنگی و علمی فوق‌العاده خطرناک است، تصریح کرد: این تهاجم آسیب‌هایی وارد کرده ولی زمین نخورده‌ایم و این نشان از پیروزی است.

وی با بیان اینکه در این عرصه باید برنامه ریزی فوق‌العاده صحیح داشته باشیم، افزود: در این سال‌ها تلاش‌ها و برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته است و برنامه‌های خوبی در دست اجرا است.

*ظرفیت‌های بالای حوزه برای کمک به آموزش و پرورش

آیت‌الله صفایی بوشهری به ظرفیت‌های بالای حوزه علمیه برای کمک به آموزش و پرورش اشاره کرد و ادامه داد: آموزش و پرورش یک فرصت است و باید این ظرفیت و فرصت با برنامه‌ریزی و مدیریت خوبی همراه باشد که محصول آن این باشد که خروجی آموزش و پرورش یک شخصیت علمی، مردم‌دار، حامی مردم و کشور و آماده تولید علم و مرجعیت علمی باشد.

وی با تاکید بر اینکه فکر و برنامه‌ریزی باید به صورت جهانی باشد، اضافه کرد: توانایی بسیار زیادی در کشور وجود دارد و باید در همه علوم به فکر جهانی وبین‌المللی شدن باشیم و این نیازمند برنامه‌ریزی فوق‌العاده دقیق است.

ظهر امروز انجام می شود:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی می‌شود

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد

دانش آموزان را براساس دستورات قرآن تربیت کنیم

در سال گذشته؛

۱۵ هزار دانش آموز همدانی با مضرات مواد مخدر آشنا شدند

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (۷۴) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

با حکم دبیر ستاد:

دکتر ریحانی، سرپرست «مطالعات و راهبری» ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش شد

تقدیر مدیرکل آموزش و پرورش قم از فعالیت‌های طلاب طرح امین

اللهم اهل الکبریا و العظمه...

بشارت های اهل بیت در روز عید فطر