Print
Zoom In
Zoom Out

مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

آموزش و پرورش باید در اولویت مسائل کشور قرار گیرد/ روحانیت در تمام ابعاد باید در کنار آموزش و پرورش باشد

شناسه مطلب: 10880
زمان انتشار: سه شنبه 22 آبان 1397 ساعت 17:44

ستاد همکاریها/مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: آموزش و پرورش را باید در اولویت‌های مسائل کشور بدانیم و همه باید حامی و همراه آن باشیم، روحانیت نیز در تمام ابعاد باید در کنار آموزش و پرورش و جوانان باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، آیت‌الله علیرضا اعرافی در آیین افتتاح دوازدهمین هم اندیشی سالانه ستاد همکاریها در مشهد مقدس اظهارداشت: پیامبر(ص)،  تمام معلمان، مربیان پزشکان و طبیبان قلب‌های جامعه هستند و نقش معمار جان و روح را دارند، در آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه آن زمانی به‌ وظیفه خود درست عمل کرده‌ایم که مانند طبیب جان و دل عمل کنیم. 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: رسالت ما در ستاد همکاری بین حوزه و آموزش و پرورش تجمیع توانمندی‌های کلان و بنیادی، دانایی‌های مصداقی، مهارت‌های لازم و انگیزه‌های وافر برای هدایت خلق و پایه‌ریزی درست در کودکی و نوجوانی است. 

وی با بیان اینکه باید تمام ابزارهای لازم برای تعلیم و تربیت فراهم شود، تصریح کرد: ابزارهای از قبیل تشویق، تذکر، بازدارندگی، پیش‌برندگی و نفوذ بر عمق جان می‌تواند منجر به ‌یک شخصیت جامع و متوازن شود در نهاد حوزه و آموزش و پرورش و مدرسه باید به‌کارگیری شود. 

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیش از 6 سال مورد توجه بوده است، اظهارداشت: این سند برآمده از تمام تجربیات چهار دهه گذشته انقلاب اسلامی بوده و در این سند تلاش شد تا تمام تجارب جمع‌آوری شود، با یک نگاه کلان این سند تولید شد. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: باید شاهد این باشیم که این سند در تمام شهرها و مدارس مورد بازخوانی و توجه قرار گیرد، همچنین درباره این سند باید مطالعه و فرهنگ‌سازی کرد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید برای پیشبرد سند تحول بنیادین و تامین نیازهای سخت و نرم‌افزاری آن بیشتر کمک کند. 

وی با اشاره به‌اینکه سند تحول بنیادین یک نگاه جامع و متوازن به‌تربیت با توجه به‌نگاه اجتهادی و عقلانی اسلامی داشته است، تصریح کرد: دانش‌آموزان ما باید همزمان با فراگیری‌های خود از تربیت اجتماعی، سیاسی، هنری نیز برخوردار باشند، همچنین دانش‌آموزان باید تعلق به‌نظام خانواده را حس کرده و در عمق جان خود داشته باشند، بنابراین مقوله خانواده و تعلقات خانوادگی از نکات مهم در این سند است. 

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه تقویت هویت ملی، انقلابی، اسلامی و هویت مستقل در برابر غرب نیز از دیگر موضوعات مورد توجه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: سیستم آموزش و پرورش باید کشور را به‌بالاترین درجات علمی برساند و رشد علمی کشور را برای دانشگاه و حوزه پایه‌ریزی کند، علاوه بر این توجه به‌مهارت‌های زندگی و روح معنوی و اخلاقی از دیگر نکات کلیدی سند تحول بنیادین است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تاکید کرد: آموزش و پرورش را باید در اولویت‌های مسائل کشور بدانیم و همه باید حامی و همراه آموزش و پرورش باشیم و روحانیت نیز باید در تمام ابعاد کنار آموزش و پرورش و جوانان باشد، آنگاه افراد با این نگاه در کار تبلیغ خود نیز موفق‌تر هستند. 

وی اضافه کرد: تعلیم و تربیت هم از لحاظ درون مایه‌های دینی، دقیق و عمیق بوده و هم از لحاظ دانش‌های علوم تربیتی یک دنیای بی‌پایان است که برای تامین نیازها به‌عظمت این کار و لوازم و اقتضائات آن توجه داشته باشیم که نیازمند این است که حوزه به‌صورت عمیق به‌موضوع تعلیم و تربیت نگاه کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه به‌عنوان حوزه باید به‌طیف نیازهای آموزش و پرورش توجه کنیم، گفت: مدیریت حوزه‌ها در یک سال مدیریت خود در طراحی‌های جامع خود طرح کار ویژه‌های روحانیت، آمایش و 200 رشته و گرایش در مقاطع مختلف در 11 حوزه آموزشی طراحی شده و در این درخت واژه رشته‌ها به‌حوزه تعلیم و تربیت در فقه، مشاوره پرداخته شده، همچنین در طول یک سال چند رشته را در حوزه تربیت اسلامی و مشاوره نهایی شده و مسیر اجرا را طی می‌کند. 

مدیر حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: در مدارس مهم کشور گروه‌های علمی در حوزه‌های فقهی و کلام تشکیل دهیم و اعلام شده که حدود 400 گروه تشکیل شده و لازم است که در مدارس به‌نحوی هیات‌های اندیشه‌ورز ناظر بر مسائل آموزش و پرورش وجود داشته باشد. 

وی بیان کرد: باید مطالعات مستمر برای آسیب‌شناسی وضعیت دانش‌آموزی تشکیل شود و اگر مطالعات آسیب‌شناسی نداشته باشیم، تمام کارها به‌خوبی انجام نمی‌گیرد. 

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه جایگاه و نقش آموزش و پرورش باید صیانت شود، اظهار کرد: جایگاه آموزش و پرورش از سوی جامعه نیز باید مورد حمایت و همراهی قرار گیرد، همچنین تمام حرکات آموزش و پرورش در چهارچوب قانون و مقررات باید صورت گیرد.

انتهای پیام /

جلسه کارگروه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اردکان برگزار شد + عکس

انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت مهم آموزش و پرورش است

استاد حوزه علمیه کردستان:

آموزش و پرورش به مقوله آموزش قرآن در مدارس توجه لازم را داشته باشد

معاون پرورشی آموزش و پرورش اصفهان:

حفظ و تقویت سنگر آموزش و پرورش توصیه شهید زاهدی بود

مسئول هماهنگی کننده عقیدتی سیاسی ارتش منطقه اصفهان:

ایفای نقش تبلیغ دینی در بستر تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ است

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه اصفهان:

لزوم حضور طلاب و روحانیون در شوراهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز آموزش و پرورش

نایب رئیس شورای همکاری استان اصفهان:

رسالت مشترک معلمان، طلاب و روحانیون انسان‌سازی است

تصاویر/ گردهمایی طلاب و روحانیون شاغل در آموزش و پرورش اصفهان

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دکتر نیکزاد در جمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی