Print
Zoom In
Zoom Out

وزیر آموزش و پرورش؛

ایده های حوزویان و معلمان در یکدیگر تنیده شود/به دنبال کاهش عطش مسئله کنکور هستیم

شناسه مطلب: 10876
زمان انتشار: سه شنبه 22 آبان 1397 ساعت 10:54

ستاد همکاریها/ رئیس عالی ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش گفت: به دنبال کاهش عطش مسئله کنکور هستیم و فعلا بحث حذف کنکور مطرح نیست.

به گزارش خبرنگارپایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، سیدمحمد بطحایی در آیین افتتاح دوازدهمین هم اندیشی ستادهمکاریها در مشهد مقدس اظهارداشت: متاسفانه طی دو دهه گذشته مسئله کسب مهارت های تربیتی و فرهنگی جای خود را به حفظیات و یادگیری در ذهن داده است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: شیوه گذشته به گونه ای بود که همه معلومات و علم آموزشی دانش آموزان که ابتدا در متوسطه دوم، سپس متوسطه اول و امروز به دوره ابتدایی منتقل شد، بیشتر جنبه شناختی را محور قرار داد و جایگاهی برای کسب مهارت های تربیتی و پرورشی قائل نشد.

بطحائی تصریح کرد: امروز مدال افتخار را بر گردن کسانی می اندازیم که بیشتر حفظ کرده اند و مهارت های تربیتی و پرورشی آنان مورد ارزیابی قرار نگرفته است و ما به دنبال بکارگیری همه مهارت های درکنار یکدیگر هستیم.

رئیس عالی ستاد همکاریها ادامه داد: با طراحی برنامه های متعدد به دنبال تقویت و توسعه فعالیت های تربیتی و فرهنگی با همکاری حوزه های علمیه در مدارس انجام دهیم.

وی گفت: نباید تعامل و ارتباط میان حوزه و آموزش و پرورش را با چسب به یکدیگر بچسبانیم، امروز هجمه های سنگینی نسل جوان و نوجوان ما را تهدید می کند، باید حوزه و آموزش و پرورش با یکدیگر تنیده شوند و حوزه نقش هیئت اندیشه ورز آموزش و پرورش را ایفا کند.

بطحائی بیان داشت: امسال اتفاق خوبی که رقم خورده است، اختصاص دو ساعت رسمی آموزش و پرورش به مسئله معلم و دانش آموز می باشد که بر اساس نیازهای روز و با تشخیص آموزگار، اداره شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش های زیادی آموزش و پرورش انجام داده تا تحول مدنظر ایجاد شود، گفت: این تلاش ها و زحمت ها که در چند دوره شروع شد و تا امروز ادامه دارد هنوز نتوانسته توقع و مطلوبیت را برای جامعه و مدیران کشور و سیاستگزاران کشور ایجاد کند و انتقادهایی بر توانایی و خروجی های آموزش و پرورش وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: کاستی ها و نواقصی که وجود دارد همه اش به نظام آموزش و پرورش برنمی گردد و خیلی از آن متوجه نظام آموزش و پرورش نیست و البته بخشی از این نقص به عهده نظام آموزش و پرورش است و در ایفای نقش و پذیرش مسئولیت و تخلق به اخلاق عملی و نظری نقایصی دیده می شود.

در دو دهه اخیر ناخواسته انحرفای در برنامه رسمی و غیر رسمی آموزش و پرورش دچار شده ایم گه موجب شده سهم اهداف تربیتی کاهش یافته و اهداف آموزشی و شناختی آنان حافظه محوری و آنهم حافظه کوتاه مدت شده و در سطح دانش خیلی مطالب را به خوبی حفظ می کنند ولی آنجا که به طور مثال باید حوانمروی و حلال و حرام را در عمل و در زندکی به کار ببرند نمره خوبی نمی گیرند.

وی ادامه داد: این انجراف یعنی توسعه و گسترش مهارت آموزی به نفع اهداف شناختی و کاهش اهداف تربیتی ابتدا در متوسطه دوم و پایه های 11 و 12 آغاز شد و این مصیبت در نظام آموزش و پرورش و متاسفانه در دوره ابتدایی هم شاهدیم که این موضوع فراگیر شده و سایه شوم خودش را در فضای تربیتی و پرورشی ما انداخته و گسترده است که کنکور یکی از عوامل بود که امیدورام با تلاش هایی که صورت می گیرد سهم این عامل کاهش یابد و سهم اهداف پرورشی و تربیتی بیشتر اختصاص یابد که البته این امر دشوار است زیرا جامعه در 20 سال گذشته به آن عادت کرده است.

وی ادامه داد: کنکور و شبه کنکور باعث شد که همه تلاش صرف اهداف شناختی شود و معلم فرصت پرداختن به مهارتی ندارد که بخش عمده آن نیز در آموزه ای دینی تاکید شد هاست. سعنی دانش آموز می خواهد که فرم را حفظ کند و معلم کوتاه ترین نتیجه را به او بیاموزاند.

وی گفت: انحراف در فرایند یادگیری و یاددهی موجب شده که برنامه های ما بر اساس سند بنیادین اولا عوامل حذف شود که یکی از آنها کنکور است که سهمش را باید کاهش داد و می توان عطش آن را کم کرد زیرا در 85 درصد ظرفیت آموزش عالی و دانشکاه ها نیازی به کنکور نیست و بر اساس سوابق تحصیلی می توان دانش آموزان را جایگزین کرد.

وی افزود: تلاش داریم عوامل موجده ای که باعث ایجاد این اتفاق شده و اهداف تربیتی را کنار زده و صرفا همه اهداف شناختی شده است را برطرف کنیم و امیدواریم از دوره ابتدایی کار به نحوی جلو رود که آزمون های مخرب و بی فایده تحت عنوان مختلف برگزار می شود، ممنوع کرده و کتاب های کمک درسی در این دوره منع و کنترل شده است که در ادامه نیز برای پایه های بالاتر این امر در نظر گرفته شده است.

رئیس عالی ستاد همکاریها بیان داشت: مدرسه محلی برای تمرین زندگی است و باید به کارگاهی آموزشی برای زندگی شود و باید یاد بگیرند که مسأله زندگی خود را چگونه حل کنند که آموزه ای عینی دینی نیز داریم.

وی در ادامه داد:  متاسفانه در مواقعی از عنوان کتابهای کمک درسی سوء استفاده شده است و مشکلی برای آموزش و پرورش نیز ایجاد کرده است.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: در بسیاری از کشورها نیز این رویکرد مورد توجه است ، که مدرسه به عنوان کانون اجتماعی باز تعریف شود و همان چیزی است که تحت عنوان کانون تربیتی محله نام برده شده و در سند تحول مدرسه باید به محیط با نشاط و سرزنده برای دانش آموزان تبدیل شود و در نیازهای فردی و زندگی اجتماعی مورد نیاز و عمل قرار گیرد نه اینکه حاقظه محوری باشد. 

بطحائی ادامه داد: برای اصلاح این مسیر نیازمند فکری معنوی و کارشناسی حوزه های علمیه هستیم و در دورهای فرهنگیان به صاحب نظران حوزه نیازمندیم.

وی تصریح کرد: چسباندن حوزه و آموزش و پرورش مشکلی را حل نمی کند، بلکه باید به هم تنیده باشند و آموزش و پرورش حوزه های علمیه را به عنوان هییت اندیشه ورز باشد و از آنان به عنوان نخستین امر راهنمایی بگیرند که در این صورت همکاری بین حوزه و آموزش و پرورش صورت می گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید حوزویان به راحتی رفت و آمد کرده و ارتباط داشته باشند، ابراز کرد: حتما باید متخصصینی در تربیت اسلامی که با مسائل امروز تعلیم و تربیت آشنا باشند، استفاده کنیم.

انتهای پیام /

آیت‌الله اعرافی:

امروز ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان تبیین کردند:

سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب

آیت‌الله‌علم‌الهدی:

تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود

پیام تبریک آیت الله نورمفیدی به مناسبت روز معلم

صحرایی، در مراسم تجدید میثاق معلمان با آرمان‌های امام راحل؛

ما معلمان با امام راحل عهد می بندیم که پیام او و فرهنگ انقلاب را به نسل آینده منتقل کنیم

تصاویر/ آشنایی دانش آموزان بیجاری با مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار

نشست معرفی کتاب شش جلدی «معجزه تربیت» برگزار شد

گزارشی از هم اندیشی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با مسئولان دفتر تبلیغات

استاد حوزه علمیه قم:

آموزش و پرورش مهمترین و موثرترین سنگر تربیتی کشور است

نماینده ولی فقیه در کاشان؛

فضیلت های یک امت را در کارنامه معلم ثبت می‌کنند

جلسه کارگروه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اردکان برگزار شد + عکس

انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت مهم آموزش و پرورش است

استاد حوزه علمیه کردستان:

آموزش و پرورش به مقوله آموزش قرآن در مدارس توجه لازم را داشته باشد

معاون پرورشی آموزش و پرورش اصفهان:

حفظ و تقویت سنگر آموزش و پرورش توصیه شهید زاهدی بود

مسئول هماهنگی کننده عقیدتی سیاسی ارتش منطقه اصفهان:

ایفای نقش تبلیغ دینی در بستر تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ است