به گزارش خبرنگارپایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، سیدمحمد بطحایی در آیین افتتاح دوازدهمین هم اندیشی ستادهمکاریها در مشهد مقدس اظهارداشت: متاسفانه طی دو دهه گذشته مسئله کسب مهارت های تربیتی و فرهنگی جای خود را به حفظیات و یادگیری در ذهن داده است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: شیوه گذشته به گونه ای بود که همه معلومات و علم آموزشی دانش آموزان که ابتدا در متوسطه دوم، سپس متوسطه اول و امروز به دوره ابتدایی منتقل شد، بیشتر جنبه شناختی را محور قرار داد و جایگاهی برای کسب مهارت های تربیتی و پرورشی قائل نشد.
بطحائی تصریح کرد: امروز مدال افتخار را بر گردن کسانی می اندازیم که بیشتر حفظ کرده اند و مهارت های تربیتی و پرورشی آنان مورد ارزیابی قرار نگرفته است و ما به دنبال بکارگیری همه مهارت های درکنار یکدیگر هستیم.
رئیس عالی ستاد همکاریها ادامه داد: با طراحی برنامه های متعدد به دنبال تقویت و توسعه فعالیت های تربیتی و فرهنگی با همکاری حوزه های علمیه در مدارس انجام دهیم.
وی گفت: نباید تعامل و ارتباط میان حوزه و آموزش و پرورش را با چسب به یکدیگر بچسبانیم، امروز هجمه های سنگینی نسل جوان و نوجوان ما را تهدید می کند، باید حوزه و آموزش و پرورش با یکدیگر تنیده شوند و حوزه نقش هیئت اندیشه ورز آموزش و پرورش را ایفا کند.
بطحائی بیان داشت: امسال اتفاق خوبی که رقم خورده است، اختصاص دو ساعت رسمی آموزش و پرورش به مسئله معلم و دانش آموز می باشد که بر اساس نیازهای روز و با تشخیص آموزگار، اداره شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش های زیادی آموزش و پرورش انجام داده تا تحول مدنظر ایجاد شود، گفت: این تلاش ها و زحمت ها که در چند دوره شروع شد و تا امروز ادامه دارد هنوز نتوانسته توقع و مطلوبیت را برای جامعه و مدیران کشور و سیاستگزاران کشور ایجاد کند و انتقادهایی بر توانایی و خروجی های آموزش و پرورش وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: کاستی ها و نواقصی که وجود دارد همه اش به نظام آموزش و پرورش برنمی گردد و خیلی از آن متوجه نظام آموزش و پرورش نیست و البته بخشی از این نقص به عهده نظام آموزش و پرورش است و در ایفای نقش و پذیرش مسئولیت و تخلق به اخلاق عملی و نظری نقایصی دیده می شود.
در دو دهه اخیر ناخواسته انحرفای در برنامه رسمی و غیر رسمی آموزش و پرورش دچار شده ایم گه موجب شده سهم اهداف تربیتی کاهش یافته و اهداف آموزشی و شناختی آنان حافظه محوری و آنهم حافظه کوتاه مدت شده و در سطح دانش خیلی مطالب را به خوبی حفظ می کنند ولی آنجا که به طور مثال باید حوانمروی و حلال و حرام را در عمل و در زندکی به کار ببرند نمره خوبی نمی گیرند.
وی ادامه داد: این انجراف یعنی توسعه و گسترش مهارت آموزی به نفع اهداف شناختی و کاهش اهداف تربیتی ابتدا در متوسطه دوم و پایه های 11 و 12 آغاز شد و این مصیبت در نظام آموزش و پرورش و متاسفانه در دوره ابتدایی هم شاهدیم که این موضوع فراگیر شده و سایه شوم خودش را در فضای تربیتی و پرورشی ما انداخته و گسترده است که کنکور یکی از عوامل بود که امیدورام با تلاش هایی که صورت می گیرد سهم این عامل کاهش یابد و سهم اهداف پرورشی و تربیتی بیشتر اختصاص یابد که البته این امر دشوار است زیرا جامعه در 20 سال گذشته به آن عادت کرده است.
وی ادامه داد: کنکور و شبه کنکور باعث شد که همه تلاش صرف اهداف شناختی شود و معلم فرصت پرداختن به مهارتی ندارد که بخش عمده آن نیز در آموزه ای دینی تاکید شد هاست. سعنی دانش آموز می خواهد که فرم را حفظ کند و معلم کوتاه ترین نتیجه را به او بیاموزاند.
وی گفت: انحراف در فرایند یادگیری و یاددهی موجب شده که برنامه های ما بر اساس سند بنیادین اولا عوامل حذف شود که یکی از آنها کنکور است که سهمش را باید کاهش داد و می توان عطش آن را کم کرد زیرا در 85 درصد ظرفیت آموزش عالی و دانشکاه ها نیازی به کنکور نیست و بر اساس سوابق تحصیلی می توان دانش آموزان را جایگزین کرد.
وی افزود: تلاش داریم عوامل موجده ای که باعث ایجاد این اتفاق شده و اهداف تربیتی را کنار زده و صرفا همه اهداف شناختی شده است را برطرف کنیم و امیدواریم از دوره ابتدایی کار به نحوی جلو رود که آزمون های مخرب و بی فایده تحت عنوان مختلف برگزار می شود، ممنوع کرده و کتاب های کمک درسی در این دوره منع و کنترل شده است که در ادامه نیز برای پایه های بالاتر این امر در نظر گرفته شده است.
رئیس عالی ستاد همکاریها بیان داشت: مدرسه محلی برای تمرین زندگی است و باید به کارگاهی آموزشی برای زندگی شود و باید یاد بگیرند که مسأله زندگی خود را چگونه حل کنند که آموزه ای عینی دینی نیز داریم.
وی در ادامه داد: متاسفانه در مواقعی از عنوان کتابهای کمک درسی سوء استفاده شده است و مشکلی برای آموزش و پرورش نیز ایجاد کرده است.
وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: در بسیاری از کشورها نیز این رویکرد مورد توجه است ، که مدرسه به عنوان کانون اجتماعی باز تعریف شود و همان چیزی است که تحت عنوان کانون تربیتی محله نام برده شده و در سند تحول مدرسه باید به محیط با نشاط و سرزنده برای دانش آموزان تبدیل شود و در نیازهای فردی و زندگی اجتماعی مورد نیاز و عمل قرار گیرد نه اینکه حاقظه محوری باشد.
بطحائی ادامه داد: برای اصلاح این مسیر نیازمند فکری معنوی و کارشناسی حوزه های علمیه هستیم و در دورهای فرهنگیان به صاحب نظران حوزه نیازمندیم.
وی تصریح کرد: چسباندن حوزه و آموزش و پرورش مشکلی را حل نمی کند، بلکه باید به هم تنیده باشند و آموزش و پرورش حوزه های علمیه را به عنوان هییت اندیشه ورز باشد و از آنان به عنوان نخستین امر راهنمایی بگیرند که در این صورت همکاری بین حوزه و آموزش و پرورش صورت می گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید حوزویان به راحتی رفت و آمد کرده و ارتباط داشته باشند، ابراز کرد: حتما باید متخصصینی در تربیت اسلامی که با مسائل امروز تعلیم و تربیت آشنا باشند، استفاده کنیم.
انتهای پیام /