امروز : 1397/09/24
2018-12-15
شناسه خبر : 10805
تاریخ انتشار : 1397/07/15 13:16
مبانی تربیت اسلامی در صیحفه سجادیه/  راهکارهای گنجاندن سبک زندگی اهل بیت در سیستم آموزشی و تربیتی کشور

در ساختمان شهید رجایی بررسی شد

مبانی تربیت اسلامی در صیحفه سجادیه/ راهکارهای گنجاندن سبک زندگی اهل بیت در سیستم آموزشی و تربیتی کشور

نشست بررسی مبانی تربیت اسلامی درصیحفه سجادیه درنمازخانه ساختمان مرکزی وزرات آموزش و پرورش برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاریها، دراین نشست حجت الاسلام درودی معاون امور استانها دبیر خانه ستاد همکاریها  بااشاره به مبانی 5 گانه تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به بیان فرازهایی از ادعیه صحیفه سجادیه که معرّف مقامات انسانی و الهی و هم چنین پرورش دهنده استعدادهایی از جنس نوراست  پرداخت. 

*کسب جایگاه خلیفة الهی در گروحیات طیبه 

وی  گفت؛ انسانی که در پی  قرب الی الله وحرکت به سوی مقام عبودیت و کسب جایگاه خلیفة الهی است ، باید دعوت خداوند  و پیامبرصلی علی علیه و آله  را به سوی حیات طیبه اجابت نماید. 

معاون امور استانهای دبیر خانه ستاد همکاری ها افزو؛برای پیمودن این راه  نخست برای تجلی ارزش های الهی در وجود خویش و سپس، برای محقق ساختن آن ها در دیگران جهت اعتلای جامعه صالح باید کوشید. 

*حیات طیبه در صحیفه سجادیه 

سخنران این نشست گفت؛ کتاب وزین صیحفه سجادیه در لابلای ادعیه ملکوتی خود این مسیررا با معر فی راهکارهای پرورش استعدادهای انسانها به جهان بشریت هدیه نموده است و باید هنرمندانه این معارف الهی که از صنعت بی نظیری برخودار است را در کتب درسی دانش آموزان گنجاند. 

وی افزود ؛با عملیاتی شدن راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قادر خواهیم بود با بهره گیری از این معارف زلال ،آسیب های اجتماعی را پیش گیری و درمان کنیم.

*راهکارهای گنجاندن سبک زندگی اهل بیت در سیستم تربیتی کشور

معاون امور استانها در ادامه به راهکارهای گنجاندن سبک زندگی اهل بیت در سیستم آموزشی و تربیتی کشور اشاره کرد و گفت؛ راهکار اول تربیت بر مبنای سبک سپاس اسوه های حسنه، یعنی معصومین علیهم السلام به عنوان مربیان حقیقی آدمی شاخص محتوایی متون درسی قرار داده شود.

وی راهکار دوم را  وصول به مراتب حیات طیبه در همه ابعاد فردی و اجتماعی متوقف به آموزش مقام حمد الهی و سبک  شگرگزاری مربیان و متربیان دانست و گفت؛ راه سوم ، برنامه ریزی برای مقابله اثرگزار با دشمنان خدا و در واقع دشمنان کمال انسان و سعادت حقیقی،تربیت دانش آموزان با شاخص حمد الهی می باشد. 

*ویژگی دانش آموزان اهل بیتی 

سخنران این نشست در بیان راهکار چهارم گفت؛اگر دانش آموزان مودب به آداب حمد الهی شوند، خلقت جهان را بر اساس نظام احسن و سنن عادلانه الهی در می یابند .

وی افزود؛دانش آموز تعلیم دیده در کلاس های سبک سپاسگزاری از خالق هستی، خوبی را به لحاظ خیر بودن از خداوند مهربان یافته، و بدی رابه لحاظ خیر نبودن از نفس انسان معرفی می کند.

*تعمیق و ترویج فرهنگ حیا

حجت الاسلام درودی ادامه داد، یکی از بستر های اصلی، زمینه تربیت پذیری دانش آموزان براساس فرهنگ اسلامی  ایرانی تربیت متربیان بر اساس شیوه حمد از خداوند متعال و سپاسگزاری از معلمان و والدین رقم می خورد.

وی در ادامه ؛پیش نیاز راهکار "بازنگری و بازتولید برنامه ها و محتوای آموزشی و روش های تربیتی برای درونی سازی و تعمیق و ترویج فرهنگ حیا، عفاف و حجاب " در سند تحول بنیادین را فراهم کردن، زیر بناهای نظری حمد الهی در صیحفه سجادیه در متون درس آموزش و پرورش دانست.


*پادزهر مرض های  لاعلاج

حجت الاسلام درودی در ادامه گفت؛ محدودیت های عموم انسان ها که به مرض لاعلاج مبدل می گردد مانند، حرص، ستمکاری و ناسپاسی، نادانی، شتاب زدگی و فراموش کاری با فرازهای حمد الهی در دعای یکم صحیفه سجادیه قابل پیش گیری و درمان است.

*آسیب شناسی بی مهری به وطن

وی تاکید کرد،تزیین امور باطل و ایجاد وسوسه در فکر و اراده ی مربیان و متربیان،توسط نفس اماره و شیطان که مسبب بی مهری به وطن و مهرورزی به بیگانگان می گردد با مضامین بلند حمد الهی در صحیفه سجادیه امام زین العابدین قابل آسیب شناسی است.

*فرهنگ شکرگزاری در سبد آموزشی 

معاون امور استانهای دبیر خانه ستاد همکاری ها خاطر نشان ساخت، با حاضر نمودن معارف بلند، حمد الهی و سپاس شناسی در سبد آموزشی دانش آموزان،  قادر خواهیم بود که مطابقت محتویات ذهنی مربیان و متربیان را با واقع و نفس الأمر در معارف معصومین، همیشگی نموده  و به واقعّیت تغییرناپذیرو با ثبات و آرامش قلبی همراه نمود.

وی  عملیاتی نمودن راهکار "تدوین برنامه جامع مشارکت خانواده و نهادهای تربیتی و آموزشی برای تقویت فرهنگ تربیتی خانوادهها و تحقق شایستگی های پایه دانش آموزان" در سند تحول را با درک و دریافت مقام حمد الهی امام سجاد علیه السلام امکان پذیردانست و گفت؛باید شکر گزار این فرهنگ غنی باشیم که اعتقاد به معارف اسلامی مارا از فرهنگ های بی گانه در بحث توسعه جمعیت بی نیاز کرده است ،زیراتشکیل خانواده و تربیت فرزندان در قالب نظام ماتریالیستی میسور نخوهد بود.

*آئین زندگی الهی انسان کامل

حجت الاسلام درودی در ادامه بیان داشت،ایمان- انتخاب و التزام آگاهانه و آزادانه نظام معیار متناسب با غایت زندگی انسان براساس آئین زندگی الهی و دین تمام و انسان کامل ممکن می گردد که نمونه آن را می توان در آموزه های تربیتی صحیفه سجادیه به خوبی شهود نمود.

*اضافه نمودن درس مدیریت خانواده به برنامه درسی متوسطه

کارشناس این نشست خاطر نشان ساخت،اضافه نمودن درس مدیریت و سلوک مناسب خانواده به جدول برنامه درسی دوره متوسطه  در تمامی رشته ها و برای تمام دانش آموزان که در راهکار 5/4 سند تحول آمده، بدون درک مضامین حمد الهی صرفا یک آرزوی طولانی است.

وی گفت؛اولویت بخشی به تأمین و تخصیص منابع، تربیت نیروی انسانی کارآمد، تدوین برنامه برای رشد، توانمندسازی و مهارت آموزی، ادامه تحصیل و حمایت مادی و معنوی دانش آموزان مناطق محروم و مرزی که در راهکار4/5 سند تحول مشاهده می گردد بدون شناخت مهندسی شده در دعای یکم صحیفه سجادیه ظاهری بدون باطن خواهد بود.

*الزامات صدور انقلاب اسلامی

معاون امور استانهای دبیر خانه ستاد همکاری ها  در پایان یاد آوری شد ، برای صدور انقلاب اسلامی که خون بهترین فرزندان این مرز بوم در مدت 40 سال آن را آبیاری نموده و همچنین استقرار حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی و زدودن آسیب های اجتماعی و شماتت های دشمنان راهکاری غیر از تضمین معارف اهل بیت عصمت و طهارت موجود نیست  که نمونه آن در دعای یکم صحیفه سجادیه به رویت اندیشمندان و صاحب نظران علوم اجتماعی و انسانی در می آید، تا قضاوت فطری و علمی خویش را برای همگان به نمایش بگذارنند.

اعضای کمیته همکاریهای بابل گرد هم آمدند

فرهنگیان به کمک حمایت از کالای ایرانی می آیند

نشست صمیمی دانش آموزان با امام جمعه یاسوج

از مسئولیت هفته نامه پرتیراژ"نگاه"تا تشکیل ستاد معرفت اهل بیت علیهم السلام

دوره توانمندسازی مدیران مدارس تهران برای ترویج فرهنگ اقامه نماز

برگزاری دوره های آموزشی احکام نماز و وضو در مدارس شهرستان تفرش

ارزش های انقلاب در سایه تعلیم و تربیت حفظ می شود

"طرح امین" نمونه بارز همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدارس طرح امین در راستای ساحت اعتقادی،عبادی و اخلاقی سند تحول بنیادین است

نیم نگاهی به دیدگاههای معاونین حوزه در خصوص همکاریها

حیات و ارتقا ستاد درگرو همراهی مسئولان هر دونهاد است

وزیرآموزش وپرورش معتقد به اصول اسلام و تعامل با حوزه است/ کارنامه ستاد همکاریها قابل قبول است

گفتمان دینی با موضوع «نماز وسلامت روان» در آشتیان

دوره توانمندسازی ائمه جماعات مدارس« طرح مفتاح» در شهرضا برگزارشد

حکم انتصاب دبیرجدید ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش ابلاغ شد

گزارش تصویری/معارفه‌ی دبیر جدید ستاد همکاری‌ها در شورای معاونین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیّه

دوره آموزشی توانمندسازی سازی معلّمان کلاس سوم ابتدایی شهرستان تیران اصفهان

از تعطیلی مهم ترین سخنرانی تاریخ عصرما تا آخرین نماز امام خمینی

آموزش و پرورش مدارس را به نمازخوانی نوجوانان مزین کند

عزت کشور در گرو آموزش و پرورش پویا است