از ميان تمامي عوامل آموزشي و تربيتي، نقش معلم بهعنوان مهمترين عامل نظام تعليم و تربيت، جايگاه و اهميت بسزايي دارد، همه فعاليتهاي معلم، مانند شناخت فرآيند رشد کودکان و نوجوانان، شيوههاي تدريس و علاقهمندي به رشته تدريس خود، از عواملي است که در تعلیم و تربیت دانش آموزان دخالت زيادي دارد.
پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها ضمن تبریک فرا رسیدن فصل باز گشایی مدارس، گزیده ای از بیانات و رهنمود های رهبر معظم انقلاب و دیگر مراجع عظام تقلید به دانش آموزان ،معلمان و دست اندر کاران امر تعلیم و تربیت را منتشر می کند.
آیت الله العظمی خامنه ای؛
*یک نقطه نوراني در قلب دانش آموزبگذارید
شما معلمان از اين مسئله غفلت نکنيد که تربيت کردن هم جزو کار شماست؛ و چه بهتر که با نفوذ معلمي؛با تأثير روحي معلم بر متعلم استفاده کنيد و يک نقطه ي روشن و نوراني اي در قلب دانش آموز باقي بگذاريد
آیت الله العظمی مکارم ؛
*نسلی همانند دوران دفاع مقدس داشته باشیم
معروف است که شخصیت انسان یک مثلث است که اضلاع آن را خانه ، مدرسه و جامعه تشکیل می دهند.
هر کدام از این اضلاع اثری دارند ،اما مدرسه به واسطه برنامهای بودن و نقش عمیقی که در شکلگیری شخصیت دانشآموزان دارد، بیش از دو ضلع دیگر میتواند منشاء اثار باشد.
آن تاثیری که مدرسه بر روی دانشآموزان دارد به مراتب بیشتر از تاثیری است که دانشگاه بر روی دانشجویان میگذارد چراکه دانشآموزان در سنی هستند که بهتر نقش میگیرند و اثرپذیری بیشتری نسبت به دوران دانشگاه دارند.
چیزی که حفظ و بقای نظام و انقلاب را تضمین می کند حضور جوانانی با اعتقادات مذهبی است.
میتوانیم نسلی داشته باشیم همانند دوران دفاع مقدس که شبها زیارت عاشورا زمزمه میکردند و صبحها دعای ندبه و با اعتقادی که داشتند در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح ایستادند.
آیت الله العظمی وحید خراسانی
*عقاید، احکام و تهذیب نفس را به دانش آموزان بیا موزید
مملکت، مملکت امام زمان (علیه السلام) است و قلب این مملکت امام هشتم (علیه السلام) است، توفیق شما بسیار مهم می باشد. سعی و همت کنید ان شاء الله سه مطلب در تمام مدارس کشور احیاء شود:
۱. تحکیم عقائد
۲. تهذیب اخلاق
۳. تعلیم احکام
این موقعیت بسیار مهم است.
وزیر محترم آموزش و پرورش و سایر همکارانشان را به تلاوت هر روزه ی قرآن و هدیه به خود امام زمان (علیه السلام) توصیه می نمایم
آیتالله العظمی سبحانی ؛
*دانش آموزانی عملگرا تربیت کنیم
در برخی کشورهای عربی یک سال به دانش آموزان مرخصی داده میشود که حافظ قرآن شوند و بعد تحصیل کنند، اگر دانشآموزی وجود دارد که حاضر است یک سال بهعنوان حفظ قرآن برنامه داشته باشد به او این فرصت داده شود، سپس به مدرسه بیاید.
دانش آموزان را به شکلی تربیت کنیم که به کار و عملگرایی علاقهمند باشند و نه به کار اداری، مدرک محوری و بار شدن بر دوش دولت صحیح نیست، باید به شکلی تربیت شوند که به کار علاقهمند باشند نه اینکه فقط پشت میز بنشینند.
در گزیش معلمان دقت شود و کمیتهای که اساتید و معلمان دین و اخلاق را انتخاب میکند بهتماممعنا دینمدار باشند.
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی؛
*به دانش آموزان القا کنید اهل بیت علیهم السلام در انتظارتحصیل آنان است
دانشآموزان را برای اسلام و اعتلای کلمة الله و حصول اهداف الهی، قرآنی و خدمت به محرومان و نجات مستضعفان تربیت شوند و هر رنج و تلاشی را که در تحصیل علم متحمل میشوند، با نیت خالص و پاک و در راه خدا و آسایش خلق خدا محسوب دارند.
باید این عزیزان بدانند ...اسلام و پیامبر عظیمالشأن در انتظار تحصیلات دبستانی ، دبیرستانی ، دانشگاهی و بعد هم تحقیقات علمی آنها هستند. ائمه طاهرین علیهمالسّلام به خصوص حضرت بقیةالله، امام عصر ارواح العالمین له الفداء از آنها انتظار دارند.
نظر جامعه به این مراکز علمی و کلاسهای تعلیماتی و درس، دوخته شده که آنها چگونه عمل میکنند، چگونه تلاش میکنند و چگونه خود را برای خدمت به انسانها آماده مینمایند؟
باید درس خواند، برای اینکه مشکلاتی را که در رشتههای گوناگون علمی تاکنون لاینحل مانده، حل نمود و با سرپنجه بینش و دانش گرههای باز نشده از کار بشر را باز کرد.
آیت الله العظمی شبیری زنجانی؛
*دانش آموزان رفتار عاقلانه را در خود تقویت کنند
اداره کشور با همین نوجوانان خواهد بود، مسئولانی که امروز مدیریت کشور را برعهده دارند، روزی هیچ کاره بوده اند.
پایه های دینی شما دانش آموزان باید در همین سن نوجوانی محکم شود، اخلاق و رفتار عاقلانه را در خود تقویت کنید تا وقتی که به سن لازم برای پذیرش مسئولیتها رسیدید تقیّد به شریعت مطهّر در شما قوت گرفته باشد و به اخلاق دینی و انسانی پایبند باشید.
اهتمام به نماز، بهره بردن از قرآن، تفکر در رفتار و گفتار حضرات معصومین سلام الله علیهم و مطالعه سرگذشت علماء و دانشمندان بزرگ را در شکل گیری شخصیت اخلاقی دانش آموزموثر است و کسی که با خدای متعال و حضرات معصومین سلام الله علیهم ارتباط داشته باشد در مسیر موفقیت تنها نمی ماند.
معلمان در شکل گیری چهارچوب های فکری و رفتاری دانش آموزان نقش اساسی دارند بنا بر این معلمان باید دقیق برنامه ریزی کنند،اگر هر روز نمی توانند برنامه اخلاقی داشته باشند حداقل هر هفته برنامه اخلاقی و درس اخلاقی و دینی داشته باشند.
آیت الله العظمی جوادی آملی
تا نفس ميكشيد بايد درس بخوانيد آدم نبايد بگويد من فارغالتحصيل شدم
از آثارخون شهدا این است که كشور را طيّب و طاهر ميكند و كشور طيّب و طاهر ميوهٴ طيّب و طاهر ميدهد، حال آن مركّبها و آثار تأليفي علما هم اين چنين است و بايد كشور را طيّب و طاهر كند و ميوه طيّب و طاهر بدهد. بنابراين كفِ درس خواندن اين است كه ما استاد بشويم و از اين بالاتر اين است كه ما معطّر بشويم و خودمان طيّب و طاهر باشيم و جامعه را هم طيّب و طاهر كنيم بالأخره راه باز است.
.... تا نفس ميكشيد بايد درس بخوانيد آدم نبايد بگويد من فارغالتحصيل شدم همين كه انسان گفت بَس است اين در روايات و كلمات بزرگان ديني ماست كه «اُصيبت مقاتله» همين كه گفت من فارغالتحصيلم اين مُرده است؛ ما تا نَفَس ميكشيم با قلم و كتاب بايد باشيم يا درس بخوانيم يا درس بگوييم يا بحث بكنيم يا پژوهش وگرنه آنچه خوانديم از يادمان ميرود و مردم هم احتياج دارند به كسي كه اينها را بالا بياورد وقتي گفتند قرآن را بخوانيد و بالا برويد «اقرأ و ارق» در بهشت سرّش همين است اگر كسي بگويد اين مقدار درس براي من بس است اين قناعت بيجايي است چرا که در مسائل مالي ميشود قناعت كرد اما در علم, قناعت چيز بسيار بدي است.
آیت الله العظمی نوری همدانی؛
*آموزش و پرورش مهم ترین کانون تربیت دینی
آیات و احادیث بیانگر اهمیت آموزش های دینی و قرآن در سنین کودکی است ، حال که نظام آموزشی کشور از همان ابتدا دروس دینی و قرآن را در برنامه های درسی خود دارند، باید سعی کنند از این فرصت نظام آموزشی حداکثر استفاده را بکنند و نگذارند کلاس های قرآن در آموزش و پرورش بی محتوا و ضعیف اداره شوند و یا تعطیل گردند.
البته آموزش قرآن و علوم دینی به کودکان و نوجوانان از ظرافت خاصی برخوردار است و باید با رعایت همه نکات فنی و آموزشی و تربیتی باشد و برای دانش آموزان جذابیت داشته باشد.
نظام آموزش و پرورش باید نسبت به دروس دینی و قرآن توجه لازم را داشته باشد و برای این دروس از معلمین آشنا به قرآن و یا اساتید حوزه استفاده کند.
هم اکنون مهمترین بستر آموزش دین و قرآن در آموزش و پرورش است و چنین فرصتی برای تربیت دینی و قرآنی کودکان و نوجوانان در بیرون نظام آموزش و پرورش به آسانی ممکن نیست و ما باید از فرصتی که نظام اسلامی برای تربیت فرزندانمان پدید آورده است، حداکثر استفاده را داشته باشیم.